poster

Mildred Pierceová (TV seriál)

  • USA

    Mildred Pierce

  • Slovensko

    Mildred Piercová

    (festivalový název)

Drama

USA, 2011, 5x57-77 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JitkaCardova
    **

    O mnoho ochuzenější a roztaženější, o mnoho zbabělejší, uhlazenější, melodramatičtější, podbízivější a doslovnější verze původního stejnojmenného noiru z r. 1945. *** Zvláštní efekt: zpětně se mi s každou minutou tohohle seriálu líbil původní film víc a víc, jak jsem byla konfrontovaná s tím, co a jak podtrhnout, zdůraznit, co se musí ukazovat zpříma a neotřele, co se může či má nechat nevyslovené k přemýšlení, a musela jsem mu přiznat obrovskou sílu, rafinovanost a odvahu. Původní pojetí by si bylo rozpracování do takovéhle délky rozhodně zasloužilo, ale dílo by muselo zůstat právě tak svrchované, vypravěčsky nekompromisní, lapidární a náročné na spolupráci diváka, abych mohla zůstat u vytržení – tenhle seriál zničil všechno, co bylo ve filmu až nepříjemně jitřivé, rušivé, málem neakceptovatelné, důstojně svojské, osamělé a odvážné zarputilé jako sama hlavní hrdinka – v seriálu však takovou ženu ani takové mistrné odvyprávění jejího portrétu a osudu nepotkáte. *** Haynesův seriál nejen že fakticky neříká nic nového, ale ani to neříká zajímavěji. Jeho podnik pouze prozrazuje, že Haynes se právě nedovedl smířit s tvrdými, sebejistými rysy výlučnosti a břitkosti původního díla, a tak je „uvedl na pravou míru“: znásilnil a ochočil si je plytkým, hladkým převyprávěním, přidal americkou romantiku a schematičnost, přebarvil vyznění, vystavěl oslí můstky z hladkých fošen a přivedl po nich ovečky sociálně čitelných a přijatelných vysvětlení pro chování postav původně zcela jinak motivovaných. Z nepřístupné, neústupné, zásadové hrdinky, milenky a matky s jistou hrdostí, kterou nelze zaměňovat s planou pýchou, udělal právě takovou ucuchtěnou a malověrnou hospodyňku, šedou myš, kterou její vyrůstající dcera může poprávu opovrhovat, kterou milenec může tuctově využít. Vznešená bytost, jejíž pravdivá a hluboká tragédie spočívala v nemožnosti přenést na své nejbližší a milé ono ušlechtilé vědomí velikosti, které řídí její zdánlivě provokativní kroky, v nemožnosti s nimi v té velikosti splynout, srůst s nimi, a se svou vlastní dcerou především – stát se její živnou půdou, umožnit jí, aby se stala prohloubeným pokračováním. Prokletá a nezdolatelná je propast mezi lidmi vysokého a nízkého stavu, a zvlášť bolestivě prožívaná je její sráznost tam, kde srdcem urozená je matka, s přirozenou touhou probudit stejnou moudrost a rozvinout ji ještě dál i v té sprostě poživačné, neurozené osobě, která je její jedinou dcerou. Skutečné matce nezbývá než do konce života poskytovat své dceři, krvi své krve, možnosti, znovu a znovu odpouštět necitlivost a doufat, že právě ten další krok možná natvrlé srdce porozevře. Naděje umírá poslední, až chvíli po člověku. *** Haynes však tuhle vznešenou tragickou dualitu nepochopil a Mildred představuje jako hrdinku od plotny v sociálním melodramatu všedního dne, naplňujícího všechna směšná dobová klišé. Mildred tu je trochu hloupá, trochu hysterická, je to průměrná americká puťka, která v sobě jako mouku na koláč smete do hrstky trochu síly a s kvoční shánčlivostí a průbojností si jde vydobýt svoje právo na místo na slunci. Důležité změny v pojetí tématu, ústupky zásadně měnící smysl i výši dramatu, jsou nenápadně rozeseté, ničí však dokonale veškerou původní originalitu ak hlavní hrdinky, tak i filmu samotného, umetají cestičku snazšímu, podstatně méně kontroverznímu vnímání. *** Zlomky: V původním filmu například Mildred s Wallym nikdy nespala, což z něj dělalo mnohem zajímavější a vznešenější postavu. -- Vedě nikdy ani v duchu, a už vůbec ne výslovně, melodramaticky, nahlas, nepřiznala nezadatelné právo na hrdopyšné a povýšené postoje. -- Mladší dcerku nepřeváželi do nemocnice, ale nechali ji u manželovy milenky, a Mildred té ženě byla upřímně vděčná, cuž znovu přirozeně prohloubilo všechny postavy i jejich velikost. -- Nemuseli jsme se dívat, jak chudinka Mildred omdlévá na trávě před domem, aby se doložilo, jak ji bolí, že jí dcerka zemřela. Původní film tu naopak uplatnil snad vůbec nejdrsnější střih. Heyes nás nutí dívat se minuty dokonce na pohřeb, ukládání rakve do hrobu, trávník, hlína, sešlost na dhrobem – nic horšího už snad filmař předvést nemůže. -- V původním filmu Mildred její manžel v těch nejtěžších chvílích není oporou, a snad je to známka jeho síly, protože jsou v té době v rozluce a on se nechce podvolit okolnostem. Nechá ji bez prostředků, je u milenky, nezajímá se, jak ona se zvládá postarat o děti, z čeho vyžije. O to silnější a prožívanější je paradoně jeho pozdější příklon k ní. Haynes naopak stvoří slabošského manžela, který Mildred nechá auto, dům, všemožné záruky a ujištění, předem prozrazující, jak se to může mezi nimi vyvrbit dál. -- Ve filmu jsme nepotřebovali sledovat, jak solidně tupá Mildred chodí po restauraci, kde pracuje jako servírka, a v zákulisí si s vidinou amerického snu snaživě zapisuje do notesu poznámky z provozu, aby se z ní jednou mohla stát úspěšná podnikatelka – jako si pak podle zápisníku odškrtává, jestli koupila petržel i cibuli i salát – na tyhle edukativní vycpávky vážně není příjemné se dívat, kvůli tomu se to do seriálu natahovat nemělo. -- Monty Brogan byl v původní verzi dědicem domu, který si Mildred sama od sebe všímavě vyhlédla pro svoji restauraci, a sama ho také přesvědčila, aby jí dům svěřil bez záruk a de facto se do ní zakoukal pro její bystrost a kuráž. Jak Wally, tak i Monty Brogan jsou v původním filmu mnohem složitější, hlubší, a přitom srozumitelné postavy, na rozdíl od plakátových, stereotypně nedůstojných milenců, jaké z nich udělal Haynes. Na rozdíl od Haynese původní režisér Wallymu třeba žádnou rodinu ani manželku nepřisoudil, stejně jako ho ve skutečnosti nikdy neusvědčil z žádné špinavosti, ba naopak, vždycky se ukázalo, že Wally vlastně jedná střízlivě rozumně a bez zlých úmyslů, a nechal ho nebezpečně samotářského balancovat na hraně sympatičnosti – ne tak Haynes, který ho nejen zčernobílil, ale vlastně tu postavu nesmírně očernil. A ona každá minuta stopáže by se dala de facto rozebrat se stejným výsledkem. *** Dá se říci, že původní film v té kratičké stopáži svoje postavy obnažil do mnoha vrstevnatých hlubin, ať tím, co zamlčoval (truchlila Mildred po dcerce v soukromí? dovolila si to? co doopravdy cítila k Wallymu? Kdo vlastně Wally byl a co chtěl, chtěl vůbec něco pro sebe? ...), či co nesmlouvavě odhaloval. Ukecaný a polopatický Haynesův počin je v ubíjející stopáži naprosto zplacatil a ploše zbanálněl. *** Navíc je třeba mít na paměti rozechvívající fakt, že původní noir byl vystavěn jako Mildredina vlastní výpověď na policejní stanici, pod tlakem a za dané situace přirozeně eklektická a zbavená soukromých emocí a myšlenek, které nechtěla zveřejnit – rámec vyprávění tak poskytoval vzrušující, byť nijak okatě zneužitou, licenci, nejen ohledně motivů k vraždě, ale i k celku vyprávění a popisům chování svého i druhých... Kdežto Haynes si toho ani nevšiml a naservíroval divákům „objektivně“ vyprávěný, dobovou módou šmrncnutý příběh z růžové knihovny.(21.8.2015)

  • Almásy
    *****

    Todd Haynes má veľký cit na dobové filmy, dokáže skvele sprostredkovať atmosféru a rovnako skvele rozumie ženám a ženským hrdinkám- ako to dokázal v geniálnom Ďaleko do neba. Mildred Pierce vsádza predovšetkým na kongeniálny výkon Kate Winslet, dovolím si tvrdiť že toto je jej životná rola, s gráciou zvláda Piercovej životné rany, bez štipky sentimentu, alebo citového vydierania. Rovnako skvelo jej sekunduje dokonalý Guy Pearce a absolútne úžasná Evan Rachel Wood, ktorú máte chuť zastreliť od chvíle ako prehovorí. Je to predovšetkým herecké, režijne je to viac-menej veľmi upratané až nudné, ale výtvarná sránka a absolútne skvelý scenár a dokonalý herci k tomu.. je to od Anjelov v Amerike jedna z najlepších HBO minisérii.(23.12.2013)

  • hous.enka
    ****

    Pomaly rozjezd prvniho dilu je chvilemi hodne zdlouhavy, coz se vsak zahy vyvazi napjatymi rodinnymi vztahy. Myslim se, ze se tahle miniserie HBO povedla. Nejenze jde o aktualni tema (svetova hospodarska/ekonomicka krize), ale zaroven je puvodni film navysen o dalsi rozmer: propracovanejsi vztahy. Zatimco "stara" Mildred byla zejmena o patologickem vztahu matky a dcery (tomuto tematu je v nove Mildred venovana take ta stezejni cast), ke slovu se dostavaji i vztah s exmanzelem, zebrani o praci, rozjezd noveho podniku a novy milenec, ktereho si kazda zena (!) zamiluje. Navic kostymy i prostredi jako takove je velmi povedene a oscarove Kate Winslet potvrzuje, ze se jako Movie Star snad uz narodila. Obe herecky, ktere se postupne vystridaly v roli protivne dcerusky, byly rovnez uzasne. Fuj, neco takovyho mit doma, tak se ze me stane matka-vrazednice :)(6.9.2011)

  • Ant
    ***

    Po technické a herecké stránce můžeme mluvit o nadprůměrném dramatu, ale ve výsledku jsem tak nějak čekala víc. Po příběhové stránce se přece jen nejedná o nic extra silného a jako hlavní nedostatek vidím postavu Mildred. Za celých pět dílů jsem se do ní úplně nedokázala vcítit, ať už to bylo kvůli její přelétávosti, naivitě nebo celkově často hloupému chování. Za všechny své životní trable si vlastně mohla sama. Ale Todd Haynes tyhle dobová dramata umí prodat a není pochyb, že si Kate Winslet za svou roli odnese nějakou tu cenu. Od HBO bych každopádně čekala něco víc strhujícího.(13.4.2011)

  • Radiq
    ***

    Byla to holt docela blbá doba, ale často se tam řešily problémy, ktery by se v dnešní době vůbec neřešily. Možná je zajímavé sledovat mentalitu lidí v té době, ale: možná taky ne! Docela se to totiž táhne. Spíš jsem čekal příběh o tom, jak se z uťáplé odkopnuté ženušky stane emancipovaná úspěšná podnikatelka, ale má to kromě toho ještě uplně jinej rozměr, když vidíme vztah k dcerunce... teda spíš k odmalička rozmazlené nevychované nevděčné dceři spratkovi na facku. A pak když dospěje, není to o moc lepší... spíš horší. Do toho milenec a manžel a exmanžel Monty (skvěle stvárněnej Guy Pearcem) a celkově většina těch podělanejch věcí, co se jí stane, činí z filmu docela záživnou podívanou. Herecky z toho ale zrovna nešílím. Kate Winslet je sice moje oblíbená herečka a je hezká, ale tady je to spíš taková šedá myš, která se většinou mračí a není sexy. Taky ta proměna Vedy, když byla ještě děcko (a dost škaredy děcko) a pak najednou v dospělosti docela kost... teda aspoň pro někoho. Mě teda silně odpuzovala a srala... stejně jako výběr dalších ženskejch rolí - většinou jsou to totálně nesympatické herečky, ktery by se dobře vyjímaly ve vitríně krematoria, ale ne ve filmu. Celkově je tahle minisérie docela o ničem. Je dobry, jak jsou charaktery vykreslené (a na to bylo těch 5 dílů dobrejch), ale jinak se tam toho zase tak moc neděje... a můžu říct, že to byla docela nuda. Chvíli jsem si myslel, že ta Mildred Piercová je možná podle nějaké skutečné osoby, ale teda neni, no.(27.7.2016)

  • - Kate Winslet se ve filmu objevuje v každé scéně. To vyžadoval režisér Todd Haynes. (M.B)

  • - Děj se odehrává v Los Angeles, filmováni ale probíhalo v New Yorku. (M.B)

  • - Kate Winslet vystřídala při natáčení celkem 66 různých kostýmů. (zuza99)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace