Reklama

Reklama

Láska, chamtivost, nenávist a Joan Crawfordová v hlavních rolích klasického amerického westernu. Americký western Johnny Guitar, natočený podle stejnojmenného románu Roye Chanslora z roku 1953, byl v době své premiéry v červnu 1954 jednoznačně odmítnut odbornou kritikou i diváckou veřejností. Prvním, kdo se filmu zastal a rozpoznal jeho kvality, byl francouzský kritik (a později slavný režisér) Francois Truffaut, který ve své dobové recenzi mj. napsal, že mu snímek připomíná Krásku a Zvíře s tím, že Kráskou je tu Sterling Hayden (představitel titulní postavy) a Zvířetem Joan Crawfordová, která s gustem ztělesnila majitelku saloonu Viennu. Dnes je Johnny Guitar právem pokládán za klasické dílo padesátých let, které svým příběhem i zpracováním předběhlo dobu. Příběh tvrdé Vienny a její bývalé lásky, pistolníka Johnnyho Logana, který si teď říká Johnny Guitar, se sice odehrává ve westernových reáliích (natáčelo se v okolí arizonského městečka Sedona s proslulými červenými skalními útvary), ale svým laděním spíš inklinuje k tehdy populárnímu filmu noir. Příběh snímku není ani tak příběhem jeho titulního hrdiny, který je tu v podstatě vedlejší postavou, jako příběhem dvou navzájem se nenávidějících žen – Vienny a zběsilé rančerky Emmy (vynikající Mercedes McCambridgeová), která svoji sokyni chce za každou cenu zlikvidovat. Právě obě ženy jsou nositelkami výbušné agresivity, která v tomto žánru jinak výhradně náleží mužům, a skutečná nevraživost obou hlavních představitelek značnou měrou přispěla k přesvědčivosti jejich postav.
Film, jehož děj dopředu posunují emoce a nikoli akce, bývá také považován za skrytou alegorii mccarthyismu (scenárista Philip Yordan byl známý tím, že svým jménem zaštiťoval práce kolegů, kteří byli na černé listině). Snímek překvapuje nezastřenou sexuální symbolikou (v dobovém hollywoodském kontextu naprosto výjimečnou), vizuální krásou (kamera Harryho Stradlinga) a působivým hudebním doprovodem Victora Younga. Režisér Nicholas Ray (1911–1979) je u nás známý především úspěšným dramatickým portrétem odcizeného mládí Rebel bez příčiny (1955) s Jamesem Deanem. Na sklonku svého života se objevil jako herec v úloze ukřičeného plukovníka ve Formanových Vlasech (1979) a spolu s Wimem Wendersem se podílel na dokumentu o svém životě a smrti, nazvaném Blesky nad vodou (1980). Některé motivy filmu (hlavní hrdina s hudebním nástrojem, ekonomické důsledky postupující železnice či postava tvrdé, soběstačné ženy) si „vypůjčil“ Sergio Leone do svého klasického díla Tenkrát na Západě (1968). (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (57)

Cervenak 

všechny recenze uživatele

Klasika, ktorá nechýba v žiadnom rebríčku naj westernov na popredných miestach. A naozaj, je to nádherná akčná dráma s perfektným, na tú dobu dokonca trochu revizionistickým príbehom, luxusne napísanými dialógmi ("Ak sa chlapec hrá so zbraňami, musí rátať s tým, že zomrie ako muž.") a výborným obsadením na čele s úchvatnou Joan Crawford (ktorej postava evidentne inšpirovala Claudiu Cardinale vo Vtedy na Západe) a démonickou Mercedes M.. Keď sa to v poslednom dejstve rozbehne, je to z toho nečakane intenzívna, parádne vydragovaná záležitosť s doteraz fungujúcim napätím. Nečudujem sa, že na film prisahalo toľko velikánov ako Scorsese či Truffaut. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nicolas Ray klame už v názve. Johnny nie je hlavnou, ale vedľajšou postavou a tými hlavnými protivníčkami sú ženy. Prvá je jednou z najlepších postáv, aké som kedy na plátne (v telke) videl a tá druhá asi najnesympatickejšia záporáčka vôbec. Klobúk dole pred oboma herečkami. Nie sú tu dve, ale tri skupiny, ktoré sa nemajú v láske a zisťujeme, že aj vnútri nich to poriadne škrípe. Jedná sa tiež o pozemky, čo vidím vzhľadom na fakt, že boli pôvodne zobraté indiánom ako scenáristickú iróniu. Ani tých zopár postáv, ktoré na malom území musia koexistovať, si nedokáže vďaka chamtivosti, hnevu a nenávisti nájsť k sebe cestu. Western silný ako antická, alebo shakespearovská tragédia, respektíve dráma ()

Reklama

RHK 

všechny recenze uživatele

Jeden ze 100 nejlepších westernů - 100 Greatest Western Movies http://www.csfd.cz/uzivatel/136528-rhk/. Podivný, rozporuplný, feministický western, možná spíš divadelní art drama ve westernových kulisách. Johnny Guitar je jedním z filmů, které si buď zamilujete pro jeho výjimečnost a dramatičnost, nebo budete nenávidět pro jeho divadelnost a neustálý svár. Podle mne byl film zpočátku pouhým statickým konverzačním dramatem, ale neustálé hádky mezi (anti)postavami mne brzy vyčerpaly a otrávily. Ve druhé části se děj již rozjede podle pravidel westernového žánru, obě konfikní hrdinky s chlapskými "gulemi" už jsou v pohybu, pomstychtivá fanatička typu Jany z Arku se neustále snaží přesvědčit dav, aby zlynčoval neústupnou majitelku saloonu. Johnny Guitar je pak jen vedlejší hrdina, který se vedle hraní na kytaru chová jako macho, ujme se záchrany konfliktní majitelky a vydrží nezastřelit její oponentku. Symbolickou alegorickou rovinou snímku je pak otázka morálky honu na nepohodlné potenciálně nevinné oběti, což bylo aktuální v době vzniku filmu v Americe, kdy probíhaly nedemokratické soudní procesy s možnými sovětskými špiony. Trailer: http://www.youtube.com/watch?v=yl6pc5de51w ()

Agatha 

všechny recenze uživatele

Prapodivný western, jehož kouzlo pro mě spočívá jen a pouze ve sledování Joan Crawford. Nevim jak to ta ženská dělala, ale jen co se objeví na plátně, tak sleduju každý její pohyb a nedokážu z ní spustit oči. Proto asi měla tolik fanoušků a obdivovatelů, přitáhla si je jako magnet. Vyzařuje z ní schopnost předat něco ze sebe dál a dokonale u toho zaujmout své okolí. Proto s tolika kolegy a režiséry nevycházela, proto ji diváci milovali. Jak se říká - milovala kameru a kamera milovala jí. Co se týče filmu, neviděl jsem podivnější westren, sám bych ho do této kategorie asi ani nezařadil, i když do ní samozřejmě patří. Občas je velmi přínosné vidět něco, co se vymyká zajetým kolejím. Zvláště ve filmu. I samotná Joan působí ve westernu trochu nepatřičně. O to více je to zajímavější. Stejně na mě působil i Sterling Hayden, akorát na něj tedy nebyl zdaleka tak hezký pohled. Zdál se mi takový nakyslý. A to už ani nemluvim o Mercedes McCambridge se svým lynč amokem, ta mě přímo vytáčela a vůbec mi nepřišla vynikající. Spoiler: Na konci jsem pocítil velké zadostiučinění, když to koupila a valila sudy do rokle ;-) Zvláště za vypálení salónu, ten za nic nemohl.  Konec spoileru. Celkem příjemné a netradiční pokoukání. Ale rozhodně v původním znění, dabing byl děsný. ()

cheyene 

všechny recenze uživatele

Velmi dobrý western s prvky dramatu. Odehrává se v atraktivním prostředí, Vienna's saloon má velké kouzlo stejně jako srub v horách, k němuž se musí projet skrz vodopád. Na poutavosti se podílí také herci, resp. postavy, které ztvárňují. Obě ženy, ale i Johnny a Kid mají co nabídnout. Střety mezi nimi stojí za vidění. ()

Galerie (53)

Zajímavosti (7)

  • Joan Crawfordová a Mercedes McCambridgeová spolu bojovali i mimo kameru. Jednou v noci Crawfordová v alkoholovém opojení vyházela kostýmy, které nosila McCambridgeová, podél arizonské dálnice. Štáb je poté musel sesbírat. (Mol)
  • Mezi herečkami Mercedes McCambridge a Joan Crawford se během natáčení vytvořila velká nevraživost. Mercedes McCambridge později připustila, že Joan Crawford měla problém s pitím, což mohl mohl být důvod k nešvarům. (Terva)

Reklama

Reklama