Reklama

Reklama

Men of the City

všechny plakáty
Velká Británie, 2009, 58 min

Obsahy(1)

Renomovaný britský dokumentarista Marc Isaacs ve svém nejnovějším snímku zachycuje osudy několika obyvatel Londýna z různých společenských vrstev během současné ekonomické krize. Postupně poznáváme bohatého obchodníka, který kvůli neustálému, až nutkavému sledování aktuálního dění na finančních trzích přišel o rodinu, či duchovně založeného metaře hledajícího mír v duši pomocí tibetských mís. Největším přáním bangladéšského imigranta pečujícího o pubertální dceru je pro změnu nová práce, zatímco zdánlivě vyrovnaný pojišťovací agent milující doutníky zoufale touží po úniku z každodenní pracovní rutiny. Třeba takovém, jaký pro poněkud agresivního obchodníka se železem představuje víkendové střílení divoké zvěře. S využitím působivé hudby, místy decentní, jindy dramatické, a melancholických záběrů z věčně deštivé britské metropole dokáže Isaacs plynule přecházet mezi citlivými portréty lidí, snažících se nalézt své místo v soukolí londýnského mraveniště. (Jeden svět)

(více)

Recenze (1)

Crawler-D 

všechny recenze uživatele

Finanční krize útočí od předminulého roku ze všech stran a jejími oběťmi se svým způsobem stávají i ti, které ve svém dokumentu o lidech z londýnského City zachycuje britský režisér Marc Isaacs. Zaměřuje se na čtyři postavy – jednoho profiluje jako nad míru spokojeného metaře, který svou práci chápe jako něco přínosnějšího než to, co dělají ti lidé ve vysokých, prosklených moderních budovách, na které je nucen neustále hledět, protože městem prorůstají a dominují nad nízkostí ulic. Druhý mu je sociálním postavením blízký. Bangladéšský přistěhovalec žije se svou dcerou a na začátku pracuje jako pouliční stojan na reklamu, nicméně záhy o práci přichází. Další jedinec pracuje na burze a jeho workoholismus ho připravil o rodinu. Posledním je zavalitý pojišťovací agent, který o dětech nikdy ani neuvažoval, ale v životě si dokáže dopřát hodně.Isaacs měl hodně velké štěstí, protože na začátku dokumentu ještě žádná krize není a její úder je pouze katalyzátorem, který blíže ukazuje sledované osoby, které se míjejí ulicemi Londýna, každý se svým daným místem. Přesto jsem se neubránil dojmu, že se mu jednotlivé osudy postupně příliš rozvětvují a vzdalují od nějakého jednotícího záměru. Postavy ztrácejí spojitost s Londýnem, každý se stává svou vlastní hlavní hvězdou, a to pro poměrně krátký dokument není nejlepší. Pojišťovák dává výpověď a odhaluje svou vášeň v motorkách, burzovní makléř doplácí na propady akcií a další negativní jevy krize a obrací svůj zájem více k dětem, které mu jsou nablízku aspoň ve fotografiích (nebo upřednostňuje fotografie před dětmi samotnými?), a Bangladéšan navštěvuje jazykové kurzy. Snad jediný, kdo se výrazněji neproměňuje, kdo nemusí činit výraznější změny je od začátku do konce šťastný metař, který nejspíš dobře ví, že lidský odpad bude muset vždy někdo uklízet. Dokumentu Londýňané je vlastní civilní kamera, která bere Londýnské City jako rovnocenného partnera dokumentovaným lidem. Nicméně spousta citlivě natočených záběrů, ve kterých si Isaac obzvláště vyhrál s deštivými scénami, přechází v jakési vidění jiného světa. Například Bangladéšskému imigrantovi se zjevují výjevy z domoviny. Je to moment, který působí nepatřičně, protože tím nabourává hranice dokumentu. Neposouvá tak ale jeho možnosti dál, nýbrž se pokouší ztvárnit postavy vnitřním domýšlením jejich nevyřčených tužeb, ačkoliv by měl odhalovat z vnějšku. Londýňané jsou ve výběru protagonistů zajímavý dokument, který občas šlápne vedle a trochu se rozpadá. ()

Reklama

Reklama