Reklama

Reklama

Hitšaráda

(pořad)
všechny plakáty
Hudební
Československo, 1978, 100x35 min

Scénář:

Karel Šíp

Účinkují:

Karel Šíp, Jaroslav Uhlíř, Pavel Horňák, Petr Čepek, Josef Somr, Vlasta Kahovcová, Karel Kahovec, Jan Spálený, Petr Kalandra, Jitka Zelenková, Vítězslav Vávra, Jan Burian, Jiří Dědeček (více)

Obsahy(1)

Hudební měsíčník vysílaný v rámci „Televizního klubu mladých“. Soutěžní pořad, ve kterém se objevovaly hudební klipy, pro něž se hlasovalo prostřednictvím poštovních zásilek. První vysílání Hitšarády proběhlo v lednu 1978 a poslední v prosinci 1986, mezitím bylo natočeno celkem 100 dílů. (triatlet)

Recenze (17)

subic 

všechny recenze uživatele

Masakr, já to jako děcko měl rád tak jako i další hitparády (napadá mě dál už jen slovenský Triangel, pozdější Telegramiáda či Klip Klap), i když mi bylo tak 6 nebo 8 let. Jak je řečeno v dokumentu PopStory, tenkrát natočila Československá televize skupině zdarma klip, takže šlo o to se tam hlavně dostat... A ta zásadní proměna v průběhu času byla ta, že první klipy byly černobílé, to se následně skokem 1984/85 změnilo už do barvy. Teď jsem náhodně viděl jeden díl z roku 1985 na ČT3 a byl to masakr, já už dávno zapomněl, že ti 2 dělali mezi songy různé scénky v různých kostýmech a maskách, něco jako pak dělali Roman Holý s Milošem Kohoutem od roku 1993 v pořadu Kinobox. Na některé písničky si pamatuju a na některé vůbec, dávno už jsem zapomněl na ty kreatury jako Arnošt Pátek, Stanislav Procházka, Vitězslav Vávra, Marcel Zmožek, Pavel Roth, Václav Vašák a mnozí další. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Od nepříliš vtipného do vyloženě hloupého. 1) Pokud divák skousne komunálně-satirické většinou dost hloupé komentáře Šípa a Uhlíře, pak ho možná potěší lehce alternativní výběr písniček, mezi nimiž se občas objeví nejenom věci, o kterých jsem ani tehdy netušil, že existují (naštěstí), ale někdy (vyjímečně) i věru zajímavé songy a interpreti, kteří tehdy neměli mnoho možností, jak proniknout na televizní obrazovku. Rovněž výlety do minulosti byly tehdy prakticky jediným způsobem, jak si připomenout některé další zpěváky a umělce (například Hegerová či Petr Novák)._____ 2) Nicméně od Šípa znám podstatně lepší scénáře (skoro všechny ostatní)._____ 3) Na věci je vidět velmi nízký rozpočet a to nejen v černobílých písničkových klipech._____ 4) Ovšem ve své době to byla, připouštím, pecka._____ 5) Vyčerpávající zajímavé info uvádí Honza_St.*****. ()

Reklama

helloween93 

všechny recenze uživatele

V pořadu mělo zajímavé vystoupení "Obludárium Franty Janečka" , zde hostující s Davidem - skladba "Děti Ráje" a Markétou Muchovou - "Superden". Samozřejmě playback, ale hrozně amatérský, prvně jmenovaná skladba je klasika, ale song Superden od Muchové je jen pro silné nátury. :-D Ale pořad hodnotím průměrem, kdy to zkrátka patří k normalizačnímu socík popu. 3* ()

Honza__St. 

všechny recenze uživatele

Podle mého názoru nejlepší písničková soutěž, která kdy byla na československých televizních obrazovkách. Ani 5xP nebo Triangel, ani Hitparáda, ani Eso se jí nedokázaly vyrovnat. Je taky zajímavé podrobněji se podívat na její vývoj. Začínala vlastně v takové exteriérově recitálové podobě (jejím neoficiálním pilotem byl jeden díl magazínu Mladýma očima), takže celý díl byl v základě propojený, to se týkalo i klipů (otázka je, jestli se v prvních letech dá vůbec hovořit o klipech). "Spojováky" byly přímo propojené, a někdy ani nejde říct, kde končí vlastní scénka a začíná písnička. Až na výjimky se v písních vždy objevovali samotní protagonisté Karel Šíp (který je zároveň autorem scénáře - i u klipů) a Jaroslav Uhlíř jako komický prvek. S výjimkou úvodní části, kde se vyhlašoval vítěz minulého kola a losovali výherci, byl pořad natáčen černobíle (do roku 1980 možná i včetně úvodní části). Samotné písně byly spíš z okrajovějších proudů, navíc bylo nemálo reedičních, jelikož v té době (s výjimkou jistot typu Karla Gotta) v hlavním proudu moc nových hitů nepřicházelo. To se samozřejmě změnilo s příchodem osmdesátých let, kdy se začaly objevovat nové pěvecké hvězdy (Vítězslav Vávra, Michal David, později Kotvald a Hložek, atd.), a byla by hloupost jim nedat prostor, což znamenalo postupný odklon od "alternativnějších" písní směrem ke střednímu proudu. Na začátku roku 1983 se změnila i vizuální stránka - spojovací scénky se (až na několik výjimek zejména na začátku) začaly natáčet barevně ve studiu, takže často byly delší, a navíc kvalitnější. Bohužel se ale zároveň snížil počet soutěžních písní ze šesti na pět. V samotných klipech (zde už jde bez diskuze o klipy) už tolik nevystupovali pánové Šíp a Uhlíř, postupně šly víc po textu písně, ve výjimečných případech (5. kolo) byly dokonce i barevné. Od začátku roku 1984 se pak Hitšaráda již nevysílala v rámci hlavního bloku TKM v úterý, ale samostatně v pátek, měla tedy k dispozici již celou hodinu vysílacího času. Tu využila k představování nových začínajících interpretů, blokům starších písní (díky čemuž tyto definitivně zmizely z vlastní soutěže), nebo letním Prázdninovým zápisníkům natáčeným v přímořských letoviscích. Počínaje rokem 1985 se konečně samotné klipy natáčely barevně. Tím byl vývoj v základě ukončen. Hitšaráda se definitivně stala moderní hitparádou 80. let, klipy byly už také ve své moderní podobě (až na výjimky se v nich už nikdo z dvojice Šíp - Uhlíř neobjevil), scénky už často vůbec nevedly k představení klipu, naopak ten byl často uveden až po nich, a zcela vážně. Ke konci už některé klipy možná ani nevznikaly přímo pro Hitšarádu, ale byly jen převzaty z TKM či Pionýrské vlaštovky (nepotvrzeno, ale přinejmenším v úplně posledním kole šel klip k písni Olympicu, natočený Krátkým filmem Praha). Úroveň pořadu se tedy během let po všech stránkách ještě zvyšovala. Měnil se také přístup k vítězným písním. Do roku 1982 vítězná píseň již dále nesoutěžila, celkové pořadí písní pro konkrétní rok tedy určoval jejich výsledek v jednom jediném kole. Ovšem nejspíše ještě v průběhu roku 1982 se pravidla změnila, a vítězná píseň mohla soutěžit i nadále (nejspíš právě tento fakt je příčinou, že "Holky z naší školky" na poslední chvíli předběhly do té doby suverénně první "Nenapovídej"). V letech 1983 a 1984 se již nejednou stalo, že vítězná píseň zvítězila i ve více dalších kolech, proto bylo od počátku roku 1985 zavedeno pravidlo, že každá píseň, která zvítězila třikrát, automaticky vypadává, a místo ní postupuje (a také zazní) klip umístěný na druhém místě. Škoda, že Hitšaráda nevydržela minimálně až do převratu. Aspoň částečnou útěchou budiž nesoutěžní reinkarnace z let 1987 až 89 jménem "Klip Klap". () (méně) (více)

sator 

všechny recenze uživatele

Ve své době pramen vody čisté... Tvůrcům pořadu se mimo jiné, podařilo vrátil na obrazovku některé interprety, kteří na ni léta nemohli např: Petra Nováka, Mikiho Volka, Janu Kratochvílovou či Michala Kocába. Pořad vznikl víceméně náhodou. Karel Šíp jako pracovník televize byl vyzván aby napsal krátký scénář k pořadu o již zaniklé skupině Faraon, v které on hrál na basovou kytaru. A protože v té kapele hrával taky Jaroslav Uhlíř přizval si ho jako parťáka který mu pomohl komentovat historii skupiny. Pořad se ukázal jako úspěšný a Šíp byl vyzván aby vytvořil hudební pravidelný pořad. A tak vznikl nejen legendární pořad ale i moderátorská dvojice...Moderátoři a autoři pořadu obdrželi i zákaz jeden čas v pořadu vystupovat od náměstkyně ČsT Balážové s krásným odůvodněním, že jsou Karel Šíp a Jaroslav Uhlíř  poťouchlí. Název je parafrází na tehdy světové hudební žebříčky "hitparády" a defakto se jedná o neologismus, tedy nové slovo. Hit je populární píseň a šaráda má více významů, ale v tomto kontextu jde nejspíše o význam hádanky, protože diváci svými dopisy určovali vítěze písně a vždy bylo hádankou kdo vyhraje. Tvůrci pořadu na pořad navázali v roce 1990 cyklem Šaráda. ()

Zajímavosti (6)

  • Pořad vznikl víceméně náhodou. Karel Šíp jako pracovník televize byl vyzván, aby napsal krátký scénář k pořadu o již zaniklé skupině Faraon, ve které on hrál na basovou kytaru. A protože v té kapele hrával také Jaroslav Uhlíř, přizval si ho jako parťáka, který mu pomohl komentovat historii skupiny. Pořad se ukázal jako úspěšný a Šíp byl vyzván, aby vytvořil hudební pravidelný pořad. A tak vznikl nejen legendární pořad, ale i moderátorská dvojice. (sator)
  • Název je parafrází na tehdy světové hudební žebříčky „hitparády“ a de facto se jedná o neologismus, tedy nové slovo. Hit je populární píseň a šaráda má více významů, ale v tomto kontextu jde nejspíše o význam hádanky, protože diváci svými dopisy určovali vítěze písně a vždy bylo hádankou kdo vyhraje. Tvůrci pořadu na pořad navázali v roce 1990 cyklem Šaráda. (sator)

Reklama

Reklama