Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V pořadí čtvrtý film Sternberga s Marlene Dietrichovou, inspirovaný povídkou Guy de Maupassanta Kulička. Příběh lásky exkluzivní kurtizány, čelící destruktivním silám osudu. Ve vlaku, který je vydán na milost protivládních vzbouřenců, po letech potkává svého osudového muže. Exotické prostředí Číny, prudké střety demagogických postojů, barbarská záliba v krutosti a situace plné palčivých emocí umocňují věrohodnost velkých gest protagonistů melodramatického příběhu, který von Sternberg s pomocí kameramana Lee Garmese umně vypráví především prostřednictvím obrazové stylizace nesené světlem šerosvitu. Zastřená hloubka prostoru, obličeje tonoucí v polostínech, náznaky potlačených gest otevírají prostor nevyslovenému, jež vždy bylo podstatou Sternbergovy umělecké výpovědi. Šanghajský expres vynesl Sternbergovi oscarovou nominaci. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (24)

Matty 

všechny recenze uživatele

Film podobně narativní jako prohlídka muzea. Hlavním a v podstatě jediným exponátem je Marlene, která zřejmě cestuje s celým svým šatníkem, neboť před příjezdem do Šanghaje stačí vystřídat šest různých modelů (+ noční košile). Performativní rozměr neustálého převlékání šatů na jednu stranu vyděluje Lily ze světa ostatních postav, které zůstávají po celý film v tomtéž, na stranu druhou se jedná o doplnění důležitého motivu hraní rolí, zaměňování identit, vydávání falešného za pravé. Většina pasažérů něco skrývá, něco předstírá, vydává se za někoho jiného. Šanghajský expres není bezobsažný, jeho jádro pouze tvoří to, co by v klasickém filmu bylo pouze podpůrným prostředkem. Vystavování fetišizovaného těla a hraní rolí. Marlene hraje pouze pro to, aby hrála (jak hraje). Důležité tudíž není, koho hraje, ale že hraje. Sternberg tomu maximálně podřizuje výstavbu příběhu i formální řešení jednotlivých záběrů. Film lze sledovat také jako sérií příkladů, jak efektně vsadit Dietrichovou do prostoru. Záměrná přesycenost mizanscény mnoha překrývajícími se plány (což je obrazový element, který podtrhují taky atypicky pomalé prolínačky) působí nereálně, jako kdyby byla „udělaná“ speciálně pro film. Stejně jako hvězdně nadreálná Marlene. Vypravěčsky sevřenějších a v důsledku toho méně rozvláčných filmů existují stovky, mnoho lepších instruktážních filmů na téma „vytváříme hvězdu“ ovšem neznám. 75% ()

EdaS 

všechny recenze uživatele

Šanghajský expres je v první řadě studie chladné krásy Marlene Dietrich a pak teprve cokoliv jiného. Jen na její obličej bych se dokázal dívat hodiny... ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Naštěstí mnohem víc než "jen" výstava Marlene Dietrich. Celý film na ni sice dostředivě spoléhá, ale staví okolo své ikony plnohodnotný příběh a zcela nesamoúčelně buduje zážitek z přítomnosti a plného zužitkování velké hvězdy coby objektu, symbolu, ale i prostě jako dobré herečky. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

(1001) Sákra, Anna May Wong byla taky pěkná bohyně, ačkoliv na ni myslím kvůli Marlene všichni zapomínají. V podstatě mě tam ten "romantický" příběh rušil, stačila by mi politická tíseň. Paní s pejskem jsem chtěla dát ránu pěstí. Tak zní můj erudovaný názor. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Film, který definoval ten skvělý art deco kostým Travise Bantona s peřím z mexického kohouta a krajkou se šikmým proužkem. Nikdy jsem neviděla nic podobného a zřejmě už nikdy neuvidím. Slova jsou málo. "It took more than one man to change my name to Shanghai Lily." ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Čo môže byť vo filme romantickejšie, ako stretnutie dvoch bývalých milencov, ktorí sa stále milujú, ale nechcú si to priznať a tak musia nanovo k sebe hladať cestu. Aké posolstvo je pravdivejšie, že láska bez vzájomnej dôvery nemá žiadnu cenu. Príbeh lásky na pozadí krutej vojny v Číne, ktorá do nej nečakane zasiahne a občas tak diváka pripraví aj na drastickejšie scény, ako napríklad vraždy vojakov. Podstatnejšia je ale von Sternberova obsesia Dietrichovou tvárou, ktorý tu vytvoril hneď niekoľko jej ikonických záberov. Raz je celá v tieni, raz celá žiari, inokedy je jej tvár zahalená cigaretovým dymom a nakoniec spoza čierneho závoja vidíme iba jej plné pery. Ja si ale nemyslím, žeby zápletka filmu nebola dostatočne výživná, práve naopak a pre dobového diváka musel byť príbeh, zasadený do fiktívnych čínskych interiérov a exteriérov, maximálne exoticky príťažlivý. Aj keď sa zvukový film ešte len rozbiehal, tak Šanghajský expres je už pomerne dosť ukecaný no a ja by som ešte vyzdvihol príjemný exotický zjav Anny May Wong, pretože Marlenine črty mi nikdy príliš nerezali. ()

liquido26 

všechny recenze uživatele

Těžko říct, jak by film púsobil bez Marlene. Její přítomnost zvedá o sto procent pozornost. I když poměrně zajímavý příběh je tam taky, ze všeho nejzajímavější je právě Shanghai Lilly. ()

corpsy 

všechny recenze uživatele

Opäť, ako v prípade nemnohých filmoch z tohto obdobia, technická stránka zbiera najviac bodov. Herci síce hrajú, ale skôr prehrávajú než aby sa predvádzali trochu civilnejšie. Príbeh nieje neoriginálny a dá sa povedať, že je aj nezameniteľný, no aj napriek krátkej minutáži nemá drajv. No a aby som nezabudol, po stránke vizuálnej nemôžem nespomenúť Marlene Dietrich. ()

kaylin 

všechny recenze uživatele

Nádherně nasvícený a nasnímaný film, který mě nedokázal nadchnout. Marlene je krásná, o tom se asi nedá moc přít, ale to ještě neznamená, že si z ní sednu na zadek. Příběh mi přišel až neskutečně unylý a bez tempa nebo nějaké gradace. V takovou chvíli se pak přepadení stává naprostým šokem. ()

Wiliem 

všechny recenze uživatele

Film, který by bez Marlene jen těžko byl tak zajímavým jakým s Marlene jistě je. Takový průměrný dobrodružný přiběh s mírnou dávkou romantiky, kdy se veškerý děj točí především kolem Marlene, tak jak tomu bývá u všech jejích filmů. Nic co by stálo za zvýšenou pozornost to ale zřejmě není. 65%. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Nic moc, tento Sanghajsky express, riesia sa tam kazdodenne veci ako postup cinskych uradov, demagogicke pristupy, zmykanie ludskych emocii a barbarska krutost : 56 % ()

vitekpe 

všechny recenze uživatele

Podivana z kategorie 1A. Tim myslim na Marlene Dietrich... Zajimavy je take Clive Brook v roli cloveka, ktery se nikdy neusmeje. :-) Hoooodne upovidany dobrodruzny film odehravajici se vetsinou v interierech vlaku nebo nadrazi... Nejvic "akce" tam nakonec zpusobi temer stale mlcici Anna May Wong. :-) Ale obrazky nadherne... ()

Han22 

všechny recenze uživatele

Načinčaná nuda. Skupina lidí cestuje vlakem uprostřed občanské války v Číně (proboha co tam dělají?) a jsou pochopitelně chyceni povstalci. Většina postav je absolutně nezajímavých, na skupinu vojáků stačí jeden chlápek s kulometem a celá ta zápletka slouží jen k tomu, aby se On a Ona dali dohromady. Zkrátka melodramatický kýč jak bič. Pokud nejste fanoušci Marlene Dietrich (a já tvrdím, že za první republiky jsme měli lepší i hezčí herečky), nic moc Vám to neřekne. ()

Rozjimatel 

všechny recenze uživatele

"There's a dining car this time?" "Yes, madam. Everything but a Turkish bath."     Romantická dráma zaradená medzi 1001 filmami, ktoré musíte vidieť, než umriete a ja len súhlasne prikyvujem. Je zaujímavé, ako veľmi to prostredie, v ktorom sa dej odohráva, pripomína román Agathy Christie (jeho výborné filmové spracovanie napr. tu: Vražda v Orient exprese (1974)). A ešte zaujímavejšie je, že Agatha Christie ho napísala veľmi blízko dobe vzniku filmu (asi o dva roky neskôr). Podobne ako v spomínanom románe sa prevažná väčšina deja odohráva v medzinárodnom exprese (alebo v jeho bezprostrednej blízkosti), prostredie je pre našinca podobne atraktívne exotické (krava priviazaná o koľaje vedie) a je tu takisto veľmi rozmanitá spoločnosť postáv, o ktorých sa postupne dozvedáme ich skryté tajomstvá. Samotný príbeh síce dýcha dobrodružstvom a má aj svoju napínavosť, dovolím si ale tvrdiť, že tu až tak podstatný nie je. Zaujímavejšia je celková podmanivá štylizácia, na ktorej sa podieľa krásna kamera Lee Garmesa (odmenená Oscarom). Popri všetkých pozitívach filmu ale jednoducho nemôžem nespomenúť Marlene Dietrich (Shanghai Lily), ktorá je doslova centrom všetkého diania. Snáď v žiadnom inom filme nebola takto úchvatná, bola to číra radosť sledovať všetky tie jemné odtiene emócií, ktoré sa zráčili na jej tvári. A veľmi sa mi páčilo i skvelé vykreslenie jej vzťahu s chladnokrvným anglickým kapitánom a doktorom Donaldom Harveym (Clive Brook).     "There's only one thing, I want you to tell me, Madeline." "What's that?" "How in the name of Confucius can I kiss you with all these people around?" "But, Donald, there's no one here but you and I." ()

JimiH 

všechny recenze uživatele

Banální příběh na úrovni laciného milostně-sentimentálního románku okořeňuje tím správným způsobem Marlenem Dietrich. Zatímco její herecký partner přehrává jak o život, ona drží laťku vysoko a dokazuje, že její kouzlo nespočívá jen v jejím zjevu. Rozebírat nějak děj nemá smysl, na tenhle snímek má smysl koukat, jen pokud máte rádi Marlene Dietrich nebo dlouhé cesty vlakem. Já rád obojí. ()

Reklama

Reklama