poster

25 ze šedesátých aneb Československá nová vlna

  • Česko

    25 ze šedesátých

    (festivalový název)
  • Slovensko

    25 zo šesťdesiatych alebo Československá nová vlna

  • Slovensko

    25 zo šesťdesiatych

Dokumentární

Česko / Slovensko, 2010, 2x100 min

  • Flakotaso
    ***

    Předpokládám, že jednotlivé díly z původního cyklu budou mnohem informačně hutnější a zaslouží si mnohem vyšší hodnocení. Ne tak tato zkrácená verze. Sestříhat desítky hodin materiálu do relativně krátkého dokumentu mi připadá zbytečné, nemluvě o tom, že připojená vyjádření odborníků byla poněkud slabá a neužitečná a co mě jako neodborníka překvapovalo, mnohdy i lehce nepřesná či nakousnutá tak podivně, že mohou nepřesně působit. Navíc by z nich neznalý divák mohl seznat, že v 50.letech se točil pouze naprostý odpad, který nemá cenu ani slovem zmiňovat, přitom i v těchto letech se točilo množství množství kvalitních filmů, pohříchu více než dnes. Plusové body za jazzové skladby skvělého Luďka Hulana!(24.3.2014)

  • Jellini
    ***

    Chvályhodný projekt, zpracováním však úspěšně klouzající po poprvchu. Věřím, že většina respondentů mluvila i o mnohem zajímavějších věcech, než které jsou vybrány do výsledného dokumentu (to bohužel platí i o většině samostatných dílů cyklu Zlatá šedesátá). Pokud ne, tak byla chyba už v přípavě otázek - částečně to může doplnit kniha "Sametová kocovina" Roberta Buchara, která se sice zaměřuje především na léta devadesátá, i tak z ní ale prosakuje mnoho zajímavostí (zajímavějších zajímavostí, che) z let šedesátých, než v tomto dokumentu. Nutno také podotknout, že mi zde chyběly informace například o úspěchu/návštěvnosti vybraných filmů a možná i mírný přesah do let sedmdesátých a osmdesátých. Ne každý "náhodný" divák ví, jak to pak bylo s Juráčkem, Chytilovou, Vláčilem, Helgem a dalšími.. Stejně tak se na začátku mohlo dát více prostoru letům poválečným a padesátým (Krejčíkovo Svědomí, Radokova Daleká cesta, filmy Jiřího Weisse, aj.). A nelze prominout, že se zde ani nezmíní několik důležitých režisérů a jejich filmů (Vladimír Bahna, televizní Jiří Bělka, Stanislav Barabáš, Zbyněk Brynych, František Filip, Václav Gajer, Martin Hollý, Andrej Lettrich, Oldřich Lipský, Antonín Máša, Antonín Moskalyk, Vít Olmer, Jindřich Polák, Ivan Renč, Eva Sadková, Peter Solan, Jan Švankmajer, Jiří Weiss, Josef Zachar a další), neboť i to byly šedesátá léta.(30.11.2012)

  • vixina
    ***

    Odo mňa 3,5*, hlavne asi z toho dôvodu, že druhý diel mi prišiel tak trochu "mimo (novovlnovú) mísu" a menej k veci. Ako celok mi to ale dalo veľa, som tomu rada a najradšej by som sa k nemu vrátila ešte pár krát. Konečne mám (v spolupráci s inými zdrojmi a filmami, samozrejme) vystavanú mozaiku o tom, čo novovlnizmus vlastne obnáša.(17.5.2012)

  • Stegman
    ****

    Pokud vás minul vcelku zevrubný cyklus Československý filmový zázrak i ultra-podrobná Zlatá šedesátá [tam doporučuju zhlédnout jen díly s tvůrci, co vás eminentně zajímají, příp. s dobrými vypravěči (Forman, Mahler,...)], tak by se tohle asi dalo hodnotit i pěti hvězdičkami. Pro mě to bylo už jen opáčko, ale překvapivě mě to pořád docela bavilo. Nicméně musím ještě poznamenat, že -stejně jako oba zmíněné cykly- je to plné spoilerů. Naštěstí už jsem všech 25 filmů viděl, ale jinak by mi to občasné vyzrazení pointy dost vadilo. Vidíte-li to stejně jako já, doporučuju se před tímto dvoj-dokumentem podívat nejdřív na mnou uvedené filmy (a hlavně na ty, co jsem ztučnil). Právě u nich se totiž v dokumentu objevují největší SPOILERY: Postava k podpírání, Každý den odvahu, Démanty noci, Obchod na korze, Romance pro křídlovku, Sedmikrásky, Ostře sledované vlaky, Stud, Svatba jako řemen, Spalovač mrtvol, Pasťák, Případ pro začínajícího kata, Všichni dobří rodáci.(25.8.2016)

  • Hamaradža
    ***

    Stručný (oproti seriálu určite), no informačne pomerne bohatý súhrn niekoľkých najdôležitejších filmov novej vlny, s nenahraditeľnými a dnes (keď väčšina prítomných režisérov je už zosnulá) už neopakovateľnými výpoveďami ich tvorcov a nepochybne i s edukatívnou hodnotou. Každému filmu sa venuje približne 8 minút.(3.2.2019)

  • - První natáčecí den proběhl 29. 10. 2003 s Otakarem Vávrou. Celkem proběhlo 33 natáčecích dnů v osmi etapách. (Rugero)

  • - Snímok získal štyri národné filmové ceny Slovenskej filmovej a televíznej akadémie "Slnko v sieti 2012" (za obdobie 2010 – 2011) ako najlepší dokumentárny film. (Raccoon.city)

  • - Natáčelo se v Praze na FAMU, v ateliéru na Vinohradech, v La Fabrice, v ateliéru Vachler Art Company a v Bratislavě ve Slovenském filmovém ústavu. (Rugero)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace