poster

Náměstí svaté Alžběty (festivalový název)

  • Československo

    Námestie svätej Alžbety

  • angličtina

    St. Elizabeth Square

Drama / Válečný

Československo, 1965, 85 min

  • fragre
    ****

    O tomto filmu jsem neměl ani tušení, jméno režiséra mi nic neříkalo, o to větší bylo překvapení, jak kvalitní film to je. Má ovšem smůlu, že je ze stejného roku jako Obchod na korze, takže je jím zastíněn, neb ve srovnání s ním je kapánek slabší. Tísnivá atmosféra, která postupem děje nabývá na intenzitě, je zachycena skvěle. Hlavní nevýhodou oproti Korzu je asi představitel hlavní mužské role B. Križan, který toho neuhraje tolik jako J. Króner.(27.3.2011)

  • troufalka
    *****

    Bahnu mám spojeného spíš s historickými dramaty laděnými do humoru. V Námestí svätej Alžbety si stihnul prvotřídní drama poskládané z malých obrázků, zpočátku poeticky laděných, se stupňujícím se napětí až k drsnému závěru. I když si snímek nezjískal takový ohlas jako Obchod na korze, jde o velmi silný divácký zážitek. Je poznat, že se Bahna věnoval dramaturgii, všeho je tak akorát, neobjevují se hluchá místa. Skvělá práce kamery i hudebního skladatele Jozefa Malovce. Další z klenotů slovenské kinamatografie.(28.6.2016)

  • mchnk
    ****

    Celkovou vážnost a tragičnost narůstajících a nevyhnutelných časů, mi nezkazila ani částečná Igorova naivita, ani prvorepublikoví frajírci, kteří ovšem v sobě dokáží nalézt kousek cti, ale co je to proti zradě. Naopak, sílu filmu podporuje slušná režie, překrásná a skvělá Emília i silný, i když lehce ukvapený závěr. Proměna jednoho impotentního holiče v odporně sebevědomého gardistu a vraha, nebo láska, která i rasové zákony přenáší. To vše je provázeno komorní, ale do filmu krásně pasující hudbou, která skvěle dolaďuje tento pohled na jeden z miliónů lidských osudů, který přinesla nadcházející zlá léta. Možná bylo mé natěšení přehnané, i když jde o silný snímek, čekal jsem více.(19.7.2013)

  • ScarPoul
    *****

    Pre mňa veľmi príjemné prekvapenie a zároveň asi najlepší Bahnov film aký som mal doteraz možnosť vidieť. Téma fašizmu v slovenskej kinematografií bola vždy veľmi výrazná a filmy ako Námestie alebo Obchod to potvrdzujú. Príbeh sleduje niekoľko postáv a ich počínanie v dobe kedy sa fašizmus až nebezpečne rozpínal. Príbeh sleduje obdobie pred deportáciou židov a preto si myslím, že sa vo všeobecnosti nevyhne určitému prirovnávaniu k oscarom ocenenému snímku. Majú totiž veľa spoločného. Inak sa jedná o výbornú ukážku slovenskej kinematografie 60 rokov, ktoré boli najvýraznejšie a pre slovenskú kinematografiu aj najlepšie. Bronislav Križan a Emília Vášáryová boli vo svojich úlohách uveriteľný a prirodzený a hlavne im to spolu pasovalo. Ale najvýraznejšou postavou bol pre mňa Ctibor Filčík. Ten doslova na plátne exceloval. Výborná atmosféra, výborný príbeh a výborné filmové spracovanie literárnej adaptácie.(25.5.2012)

  • nascendi
    ***

    Film nesie pečať povinnosti. Literárna predloha bola povinným čítaním, židovskú otázku počas Slovenského štátu bolo treba povinne vyjadriť aj filmovým príbehom. Dalo sa to urobiť buď tak, ako to urobili Kádar s Klosom v Obchode na korze, alebo tak, ako to urobil Vladimír Bahna v Námestí svätej Alžbety. Nemohol urobiť viac. Nemal taký úderný príbeh, ani takých hercov, ako tvorcovia Obchodu na korze. I keď aj v tomto filme exceloval napr. Ctibor Filčík a mladučká Milka Vášáryová neupútavala iba svojou dievčenskou krásou. Celkovo teda film, za ktorý sa slovenská kinematografia nemusí hanbiť, aj keď určite nepatrí k jej vrcholom.(8.7.2012)

  • - Na konci filmu nie sú žiadne titulky ani nápis KONIEC, film uzavrie len zvuk vežových hodín. (Autogram)

  • - Nakrúcalo sa v Novom Meste nad Váhom, konkrétne v rímsko-katolíckom kostole a jeho okolí. Taktiež sa filmovalo v Bratislave, Šamoríne a Trnave. (dyfur)