Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kagemush
    ****

    Všechny ty jejich dresy vypadají jako by je právě nafasovali z prádelny.No,ještě že tam nebyl nikde záběr na husitu právě si bělícího zuby.Ale jinak určitě to lepší co bolševik vypotil na téma histórie.Po bolševikovi nikdo nevytlačil na tohle téma (jakobyretra mladých a dychtivých rejžů nepočítám) ani nudli.(26.8.2010)

  • Sandiego
    ****

    Počátek nové, leč příliš krátké etapy českého historického filmu - reflexivního, nesvázaného apriorním ideologickým požadavkem, nejednoznačného. Poměrně chudý děj nezaujme tolik jako zajímavé myšlenky (pomsta, zodpovědnost, člověk jako oběť či tvůrce dějin?), jež skrze něj probleskávají a neustálé zpochybňování oficiálního obrazu Husitství i klišé žánru. Hlavní hrdina je spíše nesympatický, přesto však lidsky pochopitelný a politováníhodný, daleko zajímavěji však vyznívá jeho protivník. Ostatní postavy jsou někdy až protivnými schématy (Vlasta Fialová zde opravdu získala nevděčnou roli, v níž její šarm zcela zanikl). I když vývoj příběhu občas trochu stagnuje, je alespoň stále přítomna Illíkova působivá kamera, která na svou dobu až nevídaně dokáže přesně vypočítanými pohyby plasticky vykreslovat prostředí a uvrhnout diváka přímo do děje (opravdu nádherná sekvence útoku jízdního šiku). I díky ní je chladný divácký postoj na míle vzdálený. Otevřený konec, mrazivý svou všedností a časovou umrtveností před fatálním útokem, nemohl být zvládnut lépe.(16.9.2011)

  • flanker.27
    ****

    Film odehrávající se v dobách husitství, pro který je toto období však spíše jen kulisou. Hlavní příběh se stejně tak mohl odehrát v kterékoli jiné době. Hlavnímu hrdinovi vypálil křižák tvrz a unesl nevěstu a on prahne po pomstě. K té dostane jako husitský hejtman příležitost až za několik let, kdy se ocitne se spanilou jízdou poblíž tvrze únosce. Film se tak daleko více než husitství jako takovému věnuje tématu pomsty. Má člověk právo na pomstu? Je nositelem viny jednotlivec, nebo vina ulpívá na celém rodu? Dostane se člověku klidu, když pomstu vykoná na zlomeném člověku, který už vůbec nepřipomíná toho, jehož tvář má člověk před sebou tolik let? Tím vším vyniká Spanilá jízda nad filmy své doby, a to dle mého v mezinárodním měřítku. Film má též velmi sugestivní kameru, což dopomáhá ponuré atmosféře filmu. P. S. Proč srovnávat s Vláčilem. Vláčil je Vláčil a Daněk je Daněk, každý podle svého. Osobně mi taky Vláčil vždy nesedne. Třeba zrovna jeho nejproslavenější Markéta Lazarová mě k smrti nudila, tohle mě oslovuje daleko více.(25.8.2014)

  • Chrysopras
    ****

    Ne náhodou zde několikrát padlo Vláčilovo jméno. Nemyslím si, že by to dosahovalo kvalit jeho děl, přesto jde o zajímavý počin mapující českou historii. Pro mě nejzajímavější je snaha o evangelizaci slovem. A dobrý je k tomu kontrapunkt vendety. Je tu i snaha o uměleckou modernu v podobě miniprostřihů, spíše okének, ale působilo to trochu rušivě. Je mi zàhadou, proč počiny páně Daňka tak zapadly...(14.10.2018)

  • darkrobyk
    ****

    Zdařilá výprava do historie. Jistě lze vyčítat ledacos, ale tentokráte bych raději vyzdvihoval. Velmi dobrá černobílá kamera, hudba souznící s příběhem a skvělé herecké výkony. Na rozdíl od Vávrových tendenčních snímků z 50.let se O.Daněk snaží o realističtější pohled. A nedělejme si iluze - církev, když třímala moc, byla nositelem zla, válek a utrpení. A kdyby ji stále měla, jejda, to by hořely hranice. Církev a víra jsou totiž tak vzdálené protiklady, že vzdálenější těžko najdete. Jediná pravda církve je úplně stejná jako ta komunistická... Scény s početným komparsem vypadají velkolepě a i výprava je dostačující. Škoda, že v rámci balady došlo jen k jejímu nástinu. Důslednější byl Vláčil ve svém Údolí včel (jenže Körnerova předloha je literární skvost). Pokud ale budeme hodnotit z hlediska českého historického filmu, pak jde o zdařilý snímek. A jestliže se po roce 1989 jevila československá kinematografie z valné většiny jako ideově pokroucená, po 25 letech v kapitalismu se ukazuje, že řada snímků až tak zdeformovaná nebyla.(5.8.2014)

  • - Filmovanie prebiehalo v Prahe a Křivokláte. (dyfur)

  • - Poslední film Jaroslava Průchy, téhož roku umírá. (M.B)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace