Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Ivoshek
    ****

    Šedesátá léta se v českém filmu jen hemží kvalitními historickými kousky. Husitství tady zdaleka neslouží jen jako kulisa pro hlavní příběh o pomstě, co by měla nejlépe chutnat za studena. Hodně tu rezonuje, jak si každá strana osobuje právo dosahovat svého i za cenu ukrutností na mnoha nevinných. A taky, jak se ve velkém kole dějin chovají ta jednotlivá malá kolečka se svými osobními, mnohdy ne moc ušlechtilými, pohnutkami. Rozhodně jsem ocenil, že je tu doba vystižena mnohem životněji a realističtěji než třeba u Vávry, kde se vlastně jen rozhýbaly postavičky z učebnic. Přestože to filmařskou kvalitou nedosahuje na to, jak středověk pojal třeba Vláčil a herecky to zase nestačí třeba na Hrušínského opus v "Čest a sláva" (který se odehrává o cca 230 let později), je to pořád hodně dobrý film. Jak říká jeden z mých přátel, "Peter the Cube rules".(7.1.2019)

  • Sandiego
    ****

    Počátek nové, leč příliš krátké etapy českého historického filmu - reflexivního, nesvázaného apriorním ideologickým požadavkem, nejednoznačného. Poměrně chudý děj nezaujme tolik jako zajímavé myšlenky (pomsta, zodpovědnost, člověk jako oběť či tvůrce dějin?), jež skrze něj probleskávají a neustálé zpochybňování oficiálního obrazu Husitství i klišé žánru. Hlavní hrdina je spíše nesympatický, přesto však lidsky pochopitelný a politováníhodný, daleko zajímavěji však vyznívá jeho protivník. Ostatní postavy jsou někdy až protivnými schématy (Vlasta Fialová zde opravdu získala nevděčnou roli, v níž její šarm zcela zanikl). I když vývoj příběhu občas trochu stagnuje, je alespoň stále přítomna Illíkova působivá kamera, která na svou dobu až nevídaně dokáže přesně vypočítanými pohyby plasticky vykreslovat prostředí a uvrhnout diváka přímo do děje (opravdu nádherná sekvence útoku jízdního šiku). I díky ní je chladný divácký postoj na míle vzdálený. Otevřený konec, mrazivý svou všedností a časovou umrtveností před fatálním útokem, nemohl být zvládnut lépe.(16.9.2011)

  • Vojcl
    ****

    Kvalitních historických filmů ze středověku má česká kinematografie jako šafránu a Spanilá jízda určitě do této skupiny patří. Pomalým výpravným stylem mi to hodně připomělo o něco mladší Markétu Lazarovou. Kamera, kostýmy, režie i herci jsou perfektní. Kromě toho na rozdíl od husitské trilogie Otakara Vávry z 50. let je tento film poměrně reálným obrazem historických událostí. Jediné co bych vytknul je pro mě nepochopitelná "okleštěnost" příběhu. Zrovna ve chvíli, kdy se divák ztotožní s charaktery a děj začne nabírat tempo tak film skončí. Klidně by to mohlo být o půl hodiny delší. Také jsem byl trochu zklamán jedním důležitým faktem - historický velkofilm a neodehraje se v něm jediná pořádná bitva (že by na ní nezbyly finance?). Nebýt toho, klidně bych přidal i pátou hvězdičku.(13.3.2011)

  • D.Moore
    ****

    Velmi dobrý historický film o třech dějstvích, z nichž to první s kardinálem v podání Karla Högera je jasně nejlepší, druhé není tak dobré a třetí je výborné hlavně díky závěru. Petr Kostka ztvárnil Ondřeje a jeho proměny působivě, Martin Růžek opět zahrál na výbornou... A samozřejmě nápaditá a neotřelými záběry přímo hýřící režie Oldřicha Daňka toho také udělala mnoho. Snad jen to závěrečné přepadení nám mohli tvůrci ukázat (chápu a schvaluji, že velké bitvy bylo třeba vypustit) a nemuselo se o něm jen mluvit.___P.S. Výhrady musím mít k DVD od Filmexportu. Kvalita obrazu není valná, ale to bych snad i překousl. Ovšem jeho ořezání už ne. Už úvodní titulky se mi zdály podezřelé. Později hovořil Karel Höger a byla z nej vidět špička nosu, titulek označující třetí kapitolu přišel o číslici "3" a závěrečný komentář se do obrazu nevešel ani z jedné strany. Mor na tyhle patlaly!(11.7.2014)

  • Terva
    ****

    1 - BITVA, KTERÁ NEBYLA : CITÁT - Kacířská půda - Čechy.......... Je potřeba říkat víc ? Ve filmu je hodně používaná, tenkrát zcela běžná, Latina, ale já už jí moc v dnešní době nerozumím. Církev se s tím tenkrát nesrala ( to není rouhání ). Kacíř - nemá právo dědictví do druhého kolena....hrdlem propadá...nemá právo...atd. Ve filmu zazní i píseň Kdož sů Boží bojovníci. Sledujeme zde cestu Ondřeje Keřského z Římovic za záchranou své milé i vlasti. 2 - TAŽENÍ DO NĚMEC : Spanilá jízda začíná. Hejtman Keřský na své další cestě za láskou a pomstou. CITÁT - Není místa na této zemi pro nás a pro ně........ Začínáš být mluvka, přestanem ti říkat Mlčenlivý. Ve 49 minutě mě překvapilo, že i když měla převahu Latina, modlí se Německá rodina Česky. Spanilá jízda získáva respekt a nutí Němce jednat z kacíři, což pro ně bylo zhola ( shora ) nepřijatelné. 3 - DOPROVOD NA NORIMBERK : CITÁT - Přišel jsem bojovat, ne kázat po náměstích......... Příběh kacíře Keřského z Římovic pomalu končí. Našel svou lásku ? Nebo jen pravdu ? Osud kněžích i Ondřeje Keřského ( Petr Kostka ) není historicky doložen. Konec filmu na české poměry je Boží. Rychlé střihové sekvence filmu nesluší - Střih : Josef Dobřichovský.(8.9.2011)

  • - Poslední film Jaroslava Průchy, téhož roku umírá. (M.B)

  • - Filmovanie prebiehalo v Prahe a Křivokláte. (dyfur)

 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace