VOD (1)
Obsahy(1)
Když se člověk ocitne ve vězení, stane se z něj pouhé číslo, písmeno, jen další obyvatel malého zamřížovaného prostoru s podlahou potřísněnou krví. Přesně tak se cítí vězeň R v novém, jakoby paralelním světě s nekompromisními pravidly a tvrdými zákony, ve světě, kde čest není jen pouhé slovo. Je umístěn mezi ty největší drsňáky, v jejichž systému s pevnou hierarchií si musí vybojovat vlastní místo, a hlavně se naučit přežít. „V dopise od kamaráda, který si odpykával dlouhý trest, stálo: ‚Jen čekám a pokouším se nemyslet. Neptej se mne, jak se cítím, jen mi řekni, co se děje tam venku...‘, tak začal náš film,“ říkají tvůrci drsného dramatu R, které je společně se snímkem Prorok řazeno mezi nejlepší vězeňské filmy poslední doby. Mladí dánští filmaři se ve svém debutu především snažili vyhnout klišé příběhů za mřížemi a zprostředkovat divákovi autentický zážitek prostředí, kde se další bezpečnostní dveře otevřou, pouze když jiné za vámi pevně zaklaply. (MFF Karlovy Vary)
(více)Videa (1)
Recenze (147)
Multikulturalizmus zjavne nefunguje ani v base. Ďalšia drsná väzenská dráma, ktorá rieši len fakt, ako prežiť. Medzi hajzlami, väčšími, akých ste kedykoľvek na slobode stretli a už vôbec nie takto pokope, sa aj zo svätca stane Čikatilo. Nečakajte strhujúci dej ako pri vzburách, ale reálne krutý príbeh, ako to v tých najťažších väzenských skupinách funguje. Hlavný hrdina mi miestami veľmi pripomínal výzorovo Ewana McGregora. ()
R se nesnaží nic zbytečně vykreslovat. Jeho autentičnost, syrová kamera a ponurá atmosféra jsou tím jediným, čím na Vás v prvních momentech dýchne. Následně se k tomu ještě přidá skvělý herecký výkon hlavního hrdiny, depresivní muzika gradující v momentech zoufalství a perfektní scénář, který Vás vtáhne do děje nenásilně, aby Vám v zápětí uštědřil pocity zhnusení, beznaděje a úzkosti, které musí prožívat každy vězeňsky "bažant" jdoucí vstříc svým "muklím" spolubydlícím... ()
Když jsme před 20 (?) lety vyjížděli na kolech z Horsens na třítýdenní výlet po Dánsku, určitě bychom startovali od místního vězení (Horsens Statsfængsel), kdybychom to ovšem věděli. Co se děje ve vězení nevím, proč tam mají peníze tak velkou cenu také ne. Myslel bych spíš, že vězňové jsou smečka, která se sice řídí vlastními zákony, ale nepožírá svoje členy. Ve vězení se zřejmě lidé "nestávají zvířaty" (ani z filosofického hlediska, viz Gilles Deleuze), ale získávají kvalitu pod-lidskou či nad-lidskou (něco jako SS). A tak jsem spíš sledoval běžný vězeňský život (člověk neví co se i jemu může stát) se sprchováním, televizí, kouřením, návštěvami, stadiónem na atletiku a na fotbal. Místo posilování bych dal jógu a místo spekulací knížku. To by snad šlo, to by se dalo přežít (.!?)... První vězeňské kroky obou R (Rune, Rašid) byly nešťastné: násilí ani přátelství tu nemají svou pevnou pozici. Ale ono je to složité: "R / beR či nebeR". ()
Kdyby člověk neměl aspoň malý stoický nadhled nad realitou, musel by se při sledování podobných realistických filmů určitě hodně rozčilovat a nadávat jak je možné, že z peněz daňových poplatníků (a tedy i z jeho peněz) jsou financovány tak beznadějně zkorumpované a nefunkční instituce jako třeba takovéhle fešácké evropské kriminály, začal by uvažovat o tom, jestli starověké vaření v kotli, středověké narážení na kůly nebo novověké těžké žaláře či nucené práce neměly něco do sebe a jestli je parlamentní demokracie se svým bezzubým právním systémem opravdu tou nejvhodnější formou vlády. ()
Severský film, a zejména pak ten Dánský, utváří v kategorii drama vlastní disciplínu. Jako by na stupnici mezi klasickým filmovým produktem a dokumentem vznikal vlastní svět, který se ostentativně vyhýbá ověřeným postupům získávání si diváka, až podbízení se mu. R je výstavním příkladem takového přístupu. 80% ()
Galerie (18)
Photo © KMBO
Zajímavosti (2)
- Väznica, v ktorej bol film natáčaný, nesie názov Fonden Fængslet a nachádza sa v dánskom meste Horsens. (Jello Biafra)
- Vo filme môžeme počuť dánsky a arabský jazyk. (Crybaby)
Reklama