poster

České nebe: Cimrmanův dramatický kšaft (divadelní záznam)

Komedie

Česko, 2010, 235 min

  • Marooned17
    *****

    Tohle pro mne bylo obrovské překvapení. Trochu jsem se bál, že to bude trochu nucené po několika ne úplně povedených hrách, ale hra dopadla skvěle. Celou dobu jsem se skvěle bavil, především Cimrmanova hra (po přestávce) byla prostě výborná. Spousta narážek, které pochopí jenom znalejší naší historie, jiskřící humor mezi postavami, přesně, jak to mám rád. Ústřední dvojice divadla ve své bohužel poslední hře ukázala, že umí.(10.1.2012)

  • sportovec
    *****

    Autorský i lidský epilog nedoceňovaného tandemu - v době, kdy hra vznikala a připravovalo se její divadelní ztvárnění, byl již Smoljak smrtelně nemocen - je dílem zdařilým a určitě náležejícím k těm zdařilejším a lepším. Příznačný něžný humor, slunící se v laskavě vlídné hravosti, doplňují solidní odborné znalosti a již mnohokrát velebený a vzývaný jedinečný cimrmanovský smysl pro humor slavné autorské dvojice. Mateřská znaménka lidských nedokonalostí naší doby poznamenávají šťastně i tvárně charakteristiky zejména hlavních postav a propůjčují jim invenční zorný úhel dosud neznámých souvislostí a fakt, aniž by to okatě znejisťovalo bdělé oko naší tehdejíší odborné historické obce. Prakticky stále je na co se dívat. Epilogy mohou být pietní, ale také jsou s to jiskřit humorem, nápadem, přímým i alternativním prostě lidskýmpovzbuzením. Ano, uzavírá se celá epocha dějin moderního českého divadla, která navazuje na odkaz prvních moderních kabaretů před 100 lety. Lidé se uměli invenčně bavit, vzájemně si naslouchat, tolerovat, bavit, nikoliv pouze "si užívat". Publikum šedesátých let mělo zkrátka velmi blízko k prvorepublikovým fanouškům Osvobozených či burianovského Déčka. Nostalgie, která tu přistupuje jako první pomocnice, by měla být podle přesvědčení protagonistů hry nostalgií naprosto nenostalgickou; ten, kdo žije ve znamení humoru recese, sebesrandy, ani nemůže uvažovat, myslet a jednat jinak. A jeho divák ho nemůže nenásledovat. To je podstata kouzla sedmi písmen tvořících název obtížně sdělitelitelného smyslu a podstaty bytí slavného českého divadla.(19.12.2010)

  • liuk
    ***

    Úplně jiné než ostatní divadelní hry a nejvíce podobné Járovi Cimrmanovi, ležícímu, spícímu. Ostatní hry jsou plné lidových postav, zatímco v Českém nebi jsou to samí velikání, kteří na rozdíl od Ležicího, spícího mohou komentovat 1500 let dějin, ve kterých se pohybovali a samozřejmě i 100 let, ve kterých se pohybovali autoři. A ta první možnost je pro mě kámen úrazu. Postavy vlastně navzájem jen glosují události a postoje ve svých obdobích a na tyto poznámky si dost jednoduše nahrávají. A ono to bohužel pak dává dojem jakési české Noci v muzeu. Takže je to ještě více skečovité než starší hry a vtipy těžící ze své opakovanosti jsou vlastně jen přežblebty nebo jsou slabé. Prostě žádný Veškrna ani smrtka a to je škoda. Hra i seminář jsou stále zábavné, ale oproti klasikám je to vlastně slabota.(16.11.2010)

  • xxmartinxx
    ***

    No... Tahle hra je dobrá podle obsazení. Se Svěrákem coby Husem je to prostě lepší, co si budeme nalhávat. Smoljak naopak zvládá seminář. I tak je ale tenhle Cimrman veskrze zbytečný, skoro neobsahuje typický humor a hlavně zabíjí skvělou symbolickou myšlenky zmizení Cimrmana spolu s první světovou válkou, která v sobě měla jediná víc síly a hlubokomyslnosti než celá tato hra, jež se skládá spíše z očividných a jednoduchých vtipů, které jsou maskovány tím, že autoři využili hodně historických postav a faktů, čímž uměle vyvolali pocit chytrosti.(21.2.2011)

  • D.Moore
    ***

    Africe jsem dal čtyři hvězdy, České nebe je o polovinu jedné slabší. S radostí sice říkám, že pánům Cimrmanovcům to pořád ještě jde (v jednom případě šlo), ovšem zároveň jim i dost chybí. Seminář je možná až příliš poučný, ale fakta i "fakta" nám badatelé předkládají poutavou formou (moje nejoblíbenější je "Generál Laudon jel v noci skrz vesnici... Ve své bílé čepici...") a chovají se příjemně umírněně. Hra pak má až mystický nádech a nutno říct, že mistr Cimrman v ní rozechvěl vlastenecké struny opravdu dobře. Škoda laciných vtipů (Bedřich Podmáslí, Stanislav Krychle Neumann) a hluchých (nebo spíše nahluchlých) míst, z nichž většinu má na svědomí Praotec Čech. Pocit dokonalosti se na rozdíl od Záskoku, Lijavce nebo Vyšetřování ztráty třídní knihy prostě nedostavil. Stejně to je ale důstojné zakončení.__P.S. Chválím všechny, kteří spolupracovali na vydání DVD. Dvě verze hry jsou opravdu luxus a bonusový Záskok v Národním divadle mě neskutečně potěšil.(15.12.2010)

  • - Hru České nebe s podtitulem Cimrmanův dramatický kšaft psali Zdeněk Svěrák s Ladislavem Smoljakem dva roky. Shodují se, že bylo velmi těžké, aby se po čtyřiceti letech spolupráce neopakovali. I proto tvrdí, že tato, v pořadí patnáctá cimrmanovská hra je opravdu poslední. "Neměli bychom kazit, co už jsme napsali," domnívá se Svěrák. (POMO)

  • - Tato hra má ze všech Cimrmanových děl nejvíce postav, a to 8. (Pierre)

  • - Hra měla premiéru 28. října 2008, tedy v den 90. výročí vzniku Československa. (Olík)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace