Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Mravy neuvěřitelně klesly. Slovenská adaptace slavného románu v dopisech Choderlose de Laclose. Francie, osmdesátá léta osmnáctého století. Pohledný vikomt de Valmont (J. Kukura) je známým proutníkem. Jeho milenka, ovdovělá markýza de Merteuil (E. Vášáryová), má stejnou povahu, avšak na veřejnosti vystupuje jako ztělesnění ctnosti. Oba šlechtici, poté co ukončí svůj tajný poměr, spolu uzavřou dohodu. Markýza se totiž chce pomstít hraběti de Gercourt, který ji zavrhl a teď se chystá oženit s mladičkou Cecilií de Volanges (J. Nagyová). Valmontovým úkolem je připravit Cecílii o panenství. Vikomt i markýza do své cynické hry zatáhnou jak důvěřivou Cecílii, tak jejího nezkušeného ctitele, rytíře Dancenyho (V. Obšil). Valmont navíc jen tak ze sportu svádí krásnou, avšak bohabojnou a nedobytnou paní de Tourvel (S. Valentová). Když si vikomt uvědomí, že k paní de Tourvel cítí poprvé skutečnou lásku, je již pozdě. Drtivé soukolí intrik již nelze zastavit...
Velmi zdařilá slovenská televizní adaptace známého „dopisového" románu Choderlose de Laclose je dílem režiséra Miloslava Luthera (mj. Lékař umírajícího času). (Česká televize)

(více)

Recenze (14)

helianto 

všechny recenze uživatele

„Myslel som si, že pohybujem ľuďmi ako bábkami. Čo ak oni pohybujú mnou ...“ Bratři Slováci mi snad prominou, pokud jsem neocitovala správně a mám tam chyby … Zvlášť když zcela upřímně říkám, že slovenští tvůrci v této inscenaci hazardují s nejsvětějšími lidskými city stejně bravurně jako jejich kolegové ve Formanově či Frearsově slavnější verzi. ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Je to v pořadí už pátá verze zpracování legendární literární klasiky, kterou jsem měl možnost zhlédnout a vyloženou ostudu si slovenští sousedé neudělali, na druhou stranu ale mě ani neměli čím nadchnout a natvrdo říkám, že obě americké filmové verze toho divákovi dokážou nabídnout nesrovnatelně víc, počínaje krásnou historickou výpravou a hvězdným mezinárodním obsazením konče. Juraj Kukura předvedl zajímavou studii francouzského libertinství a Soňa Valentová byla ve své mravní čistotě a zamilovanosti sympatická, ale zbytek tak nějak pouze ušel. Jana Nayová byla kupříkladu nevýrazná a postavy sluhů mi přišly zbytečné. Celkový dojem: 60 %. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Lutherova televizní adaptace slavného románu v dopisech Choderlose de Laclose z roku 1782 se zařadila po bok Vadimově aktualizaci a experimentům z euroasijského kinematografického prostoru. Až později přišel Frears, Forman, opera s Renée Fleming, trojdílná americká verze pro mládež... přičemž tento výčet není ani zdaleka kompletní. Je poměrně fascinující sledovat kontextuálně divadelní herectví, poměrně zajímavou výpravu, ovšem s laciným exteriérem a příliš experimentální hudbou. Juraj Kukura je poživačným vikomtem de Valmont, jeho vášně jsou podány s náležitou expresí podtrženou dekadentním líčením. Emília Vášáryová svou paní de Merteuil hraje navenek bez zájmu, přesto lze tušit krutý společenský kalkul za její stoickou tváří. Bohužel Jana Nagyová jako Cecilia de Volanges je pasivní až příliš a chybí jí určitý dětský zmatek v chování, který tak hezky interpretoval Forman. Soňa Valentová naopak nabídla ve své verzi paní de Tourvel velice zajímavou hru na téma potlačené vášně. Tyto živoucí postavy jsou pak hlavní devízou celé této verze. Znalce ostatních přepisů určitě zaujme výrazný prostor pro aktuálně úřadujícího rytíře paní de Merteuil na úkor zamilovanosti Cecilie a Dancenyho. Jinak je tedy možné cele zařadit a přijmout tento slovenský příspěvek do rodiny Laclosovy ódy na život a bol libertinů v době krátce před vypuknutím Francouzské revoluce. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Neuměla jsem si Kukuru jako Valmonta představit, ale pozitivně mě překvapil, bez potíží jsem mu uvěřila. Chybí tomu pompézní výprava amerického Formanova Valmonta, což bych si bez potíží dokázala odmyslet, ale má to i poněkud méně espritu. Rozhodně se mi Formanovo pojetí líbí o drobínek více. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Nebezpečné známosti tentokrát ako televízna inscenácia. Vážne neviem, čo k tomu viac napísať. Snáď len, že obsadenie sa vydarilo a absentuje erotika. ()

nascendi 

všechny recenze uživatele

Konečne som sa dočkal dlho očakávanej reprízy slávnej inscenácie slávneho románu v listoch. Píšem o repríze, ale je to iba repríza vysielania, pretože pre mňa to bola premiéra. Videl som množstvo adaptácií Laclosovho románu a táto mi pripadá najbližšia mojej predstave. Bez ohľadu na množstvo slávnych mien, ktoré sa podieľali na iných verziách. Výprava, masky, excelentní herci, nezanedbávanie detailov, to všetko mi pripravilo maximálny zážitok, takže už uvažujem, ktorý TV film opustí moju Top20. Iba na okraj: Doteraz ma nikdy nenapadlo, že Juraj Kukura sa v istom období života podobal na Freddieho Mercuryho. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Stokrát obohratý príbeh, ktorý som nikdy v slovenskej "slušnej" a teda nie zbytočne preerotizovanej verzii nikdy nevidel a musím povedať, že veľká spokojnosť. Super herci a herečky, výborne zahrané, dôkaz toho, že myšlienka sa dá zachytiť aj bez zbytočných vulgárností. ()

Padme_Anakin 

všechny recenze uživatele

Slovenské zpracování známé literární klasiky soukromě stavím na post stříbrný a přiznávám, že se jedná o velmi příjemné překvapení. Markýza de Merteuil v podání půvabné Emílie Vašáryové je ta nejskvostnější a nejúžasnější mrcha, co jsem měla možnost vidět, v porovnání s hereckými kolegyněmi Glenn Close, Annette Bening či Jeanne Moreau u mě obstála na jedničku. ()

01Zuzana10 

všechny recenze uživatele

Fajne! 3* K filmu som sa dostala až po polhodine, takže dúfam, že sa mi raz pošťastí dopozerať resty. Napriek tomu sme sa krásne bavili. Pán Kukura hral svojho záletníka s nadhľadom, nenútene, akoby bol skutočne znudený a predsa mal v sebe neuveriteľnú iskru, kvôli ktorej určite povolili aj slečny z diela. Tiež však divákovi dovolil nahliadnuť na svoju laškovnú, baviacu stránku svodcu. Som rada mnohým známym tváram, ktoré som mohla vidieť ešte za čias ich mladosti. No autora námetu na hudbu uväzniť do veže a nechať vyhladovať! To som skutočne trpela. Tento typ bol pravdepodobne populárny v dobe vzniku filmu no absolútne sa nehodí. Nazývam ho hudba a la... istý reťazec.Bez urážky k reťazcu. Pol * sťahujem za hudbu. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Po pozretí americkej a britskej filmovej verzie mi prišla táto naša inscenačná trochu kostrbatá, to podstatné ale definuje trefne. Možno je miestami skratkovitá, občas akoby s odklonom od predlohy a erotika sa bohužiaľ do inscenácie nedala napchať, ale ako celok funguje. Dokonca aj humor sa podaril, pritom som ho v inscenácii vôbec nečakal - ako osvieženie však pasuje. Kukura v hlavne úlohe výborný, s obsadením Milky Vášaryovej som mal ale problémy - do role sa nehodila - tak trebalo niekoho ako Glenn Close, povýšeneckého a 'mrchovitého'. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Takéto klasické dobové spracovanie ma oslovilo menej ako to moderné americké spracovanie. Dnešná zvrhlá mládež mi bola nejako bližšia ako markízy a markízovia. Herci žiadnu chybu neurobili, zvodca Kukura aj intrigánka Vášáryová všetko zvládli dokonale, k postavám sa hodili. –––– Ten, kto zapríčiní cit, má zaňho zodpovednosť. –––– Človeka všetko znudí, anjel môj. Taký je zákon prírody. ()

Hogo Fogo 

všechny recenze uživatele

Jednozančne najlepšia adaptácia akú som videl. Všetka česť Formanovi, ale tento ironický nadhľad mi sadol zo všetkých spracovaní najviac, nehovoriac o vynikajúcich hereckých výkonoch. ()

PTuranyi 

všechny recenze uživatele

Televízna inscenácia príbehu vikomta Valmonta a jeho zvodcovských dobrodružstiev. Žiaľ televízna produkcia nemá šancu sa vyrovnať Formanovmu hollywoodskemu kalibru. Herci robia čo môžu ale Juraj Kukura nie je Colin Firth, Emília Vásáryová nie je Annette Bening a takto by sme mohli pokračovať. Soňa Valentová síce nie je Meg Tilly ale jej postava je hádam stvárnená najlepšie. Hoci to nie je ich chyba, ale najhoršie na tom je asi Stano Danciak a Zuzana Krónerová, ktorí tomuto smutnému príbehu plnému zranených ľudí dávajú miestami skôr komediálny rozmer. Produkcia nedokáže vyplniť zvukové prázdno a občasnými vpádmi jazzových variácií narušuje aj to málo klasickej hudby, ktorá vytvára akú takú atmosféru. Výsledkom je síce kvalitný ale viac divadelný ako filmový zážitok . ()

Reklama

Reklama