Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Policajný nadporučík Vlado Hronec (Jaroslav Mareš) spolu so zvedavým novinárom Zvarom (Karol Machata) najprv pátrajú po zlodejovi dôležitých výrobných dokumentov, o ktoré by mohli mať záujem aj železnou oponou. Spočiatku si myslia, že ich ukradol inžinier Kovalský (Ladislav Chudík) a ušiel s nimi za hranice. Keď sa však zistí, že niekto Kovalského zabil, musia začať s vyšetrovaním odznovu... (RTVS)

(více)

Recenze (26)

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Kdyby vyšetřování vedl pouze redaktor, mohl z toho být i takový malý slovenský noir. Smutně se poflakuje Bratislavou, která místo vánoční zdobnosti předvádí zmar a zbořeniště. Tohle lze považovat obzvláště vzhledem k době vzniku za velmi odvážné. Solan krásně buduje atmosféru svého pomalého snímku, který nechá vyvrcholit téměř Poirotovským odhalením vraha. Jenže Mareš postrádá Suchetův šarm. Celkově je vyšetřovatel poněkud zvláštně pojat. Marešova manýra zde možná není ani tolik ke škodě, rozjásanost se k lehkovážnému nadporučíkovi, jenž s úsměvem a málem písní na rtu vede vyšetřování vraždy, celkem hodí. Kromě skvělé režie je nutné vyzdvihnout i parádní muziku Bukového, kterému evidentně temné kriminálky dělaly radost a on jim to měrou vrchovatou oplácel. ()

Anderton 

všechny recenze uživatele

Chvíľami sa to tvári ako neorealizmus, chvíľami ako film noir, ale je to stále "iba" slovenská detektívka. Niekoľko záberov je skutočne žánrovo skvostných, tvorcovia sa pohrali najmä s osvetlením, ale väčšinou sa stále s nadporučíkom a novinárom pohybujeme v domoch a bytoch. Jeden z nich zazvoní, niečo sa podozrivého opýta, ten nič nevie, ale možno niečo dôležité prezradí a tak odíde. No a takto podobne stále dokola až do záveru, kde sa samozrejme zídu všetci podozriví v jednom z týchto bytov a nadporučík tak dostane vraha symbolicky ako pekne zabalený darček pod stromčekom. Doslova, ono rozuzlenie sa totiž odohráva na Štedrý deň. Ja by som mu povedal nech mi zavolá o tri dni, že cez sviatky nemienim nikam chodiť. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Pre československú kinematografiu v 50. rokoch nebol žáner krimi rozhodne typický. Prakticky až na samom konci dekády sa objavuje jeden výrazný apolitický krimi film 105% alibi a spolu s ňou ešte aj táto slovenská detektívka z pochmúrneho štedrovečerného dňa uprostred napoly rozkopanej Bratislavy. Napriek pomalému rozbehu Peter Solan buduje postupne temnú atmosféru s príznakmi filmu noir (ako v exteriéroch, tak napr. v policajnej kancelárii), prostredníctvom výsluchov i retrospektívnych scén odhaľuje zaujímavé súvislosti okolo posledných chvíľ zavraždeného a jeho známych. V skvele zrežírovaných scénach veľkého vyšetrovania s nadporučíkom (Jaroslav Mareš) pri stole rozohráva až detailnú psychológiu zúčastnených postáv, ktorá mi pripomenula režisérovo dielo "novej vlny" Kým sa skončí táto noc. Pozoruhodná je i hlavná dvojica vyšetrovateľov, ktorá nezahŕňa klasickú schému dvoch rovnocenných detektívov alebo jedného skúseného nadriadeného nad začiatočníkom, ale nezávisle pátrajúcich ľudí − policajta a jeho príbuzného redaktora, pátrajúcich každý z iných dôvodov a v istých momentech aj samostatne. Jedna z úsmevných poínt spočíva aj v tom, že medzi podozrivými sa ocitá aj dávna školská láska jednoho z nich... Ako celok kvalitná slovenská čiernobiela detektívka, ktorú tu skoro nikdo nedocenil. 85% (deníček − Z československého filmu 50.let: Dramatické příběhy ze současnosti a moderných dějin) ()

vypravěč 

všechny recenze uživatele

Z tohoto rozpačitě vyprávěného a vesměs nepochopitelně obsazeného detektivního příběhu zasazeného do zneklidňující krajiny věčných ruin by snadno vyvstal opravdu napínavý noir, korunovaný šílenýma očima Beáty Poničanové. Takto zůstalo jen u jakési úsměvné partie „člověče nezlob se“, při níž se redaktor s detektivem předhánějí v honbě za pachatelem – poté, co se náskok čtvrté figurky ozřejmil její smrtí na „zborenisku“. Ovšem: herci jsou nahraní, kamera se nedívá a štědrovečerní kontext je v souladu s marxistickým názorem – až na přítomnost odpovídajících rekvizit a pár konfrontací – nevyužit; zato se však ideologická stránka zdůrazňuje s nepěknou velkorysostí: všechny mezilidské vztahy, ba i manželství, rozkládají stálé živá rezidua maloburžoazního individualismu a zde je také třeba hledat motiv zločinu. Jak prosté! ()

dyfur 

všechny recenze uživatele

...značne rozvláčné....jedna z nepodarených slovenských detektívok....a hlavny hrdina nevýrazný - nie :( ()

zette 

všechny recenze uživatele

Nejvetsi slabinu filmu vidim v postave nadporucika. Jaroslav Mares mi v jeho roli nesedl stejne, jako nektere jeho kroky. Coz je skoda, protoze jinak se jedna o velice dobre krimi. A to predevsim diky vyborne rezii Petera Solana (po Kadarovi s Klosem snad nejlepsi slovensky reziser), ta atmosfera Vanoc a zpusob, jakym je film natoceny, stoji za pozornost. Povinnost pro vsechny fanousky krimi zanru. ()

majo25 

všechny recenze uživatele

Prvé slovenské krimi. Síce nie je ktovieako oslnivé, ale zase ani nie je zlé či nekvalitné. Práve naopak, hlavne kamera a herci sa plne vyrovnajú podobným zahraničným filmom tej doby. Mierne vágny začiatok ma ale príbehovo nenadchol. Záver je už ale v očakávaní, ktoré sa napĺňa. V hlavnej roli by podľa mňa viac vyznel skôr charizmatický Karol Machata ako Mareš. Hodnotenie: 60% ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

"U nás je dnes veselo..." Vyšetřovat vraždu o vánocích nemůže být nikdy nic moc veselého. I když vánoce v padesátých létech, kdy dárky dětem nosí Děda Mraz, jsou takové zvláštní a skoro bez jakékoliv vánoční atmosféry. Zvláštní je snaha vyšetřovatelé dořešit případ mermomocí na štědrý den. Závěrečná vyšetřovací scéna u stolu je pak jako u Poirota... ()

Stegman 

všechny recenze uživatele

Nalákán na detektivku v neobvyklém prostředí rozestavěného sídliště jsem to zkusil, ale dostavilo se jen zklamání. Detektivka je to nepřehledná a nudná, ze sídliště se toho moc neukáže. Jakkoli Solan napětí / psychologii umí, tady se zrovna nevycajchnoval. Ani závěrečné odhalení to nezachránilo. Možná by to bylo napodruhé lepší, ale zjišťovat to nehodlám. ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Celkom dobrá atmosféra a všetko oatatné, čo sa týka krimi žánru. Len to príliš jednoduché rozuzlenie mi nedovoľuje pridať ešte jednu hviezdu. No, to je tak, keď autorom nie je Agatha Christie. Takže na veľmi starý slovenský film celkom fajn. ()

kebom 

všechny recenze uživatele

Veľmi dobrý a kvalitný slovenský kriminálny film. Osvedčená štruktúra dvoch postáv pátrajúcich po stopách zločinu. Vynikajúca atmosféra Bratislavy "vo výstavbe" konca päťdesiatych rokov. Napriek tomu šikovne natočené, páchateľa len tak na začiatku neodhalíte a pritom motív majú všetci... Príjemný filmový zážitok. ()

Danqo 

všechny recenze uživatele

Celkom ma prekvapilo, koľko zaujímavých vecí obsahuje detektívka, ktorú natočili v 59. v Bratislave. Prekvapivo pôsobí veľmi uvoľnene, dokonca kostol tam je vnímaný ako niečo, čo je vlastne v poriadku. Síce zápletka a motivácie postáv boli nelogicky prosté, celkový dojem to na mňa urobilo dobrý. A to hádanie, na ktorých miestach v Bratislave to asi točili. Vôbec si nedokážem vybaviť, z ktorej strany brali budovu Cvernovky, že by od Jégeho? ()

Schlierkamp 

všechny recenze uživatele

Československá krimi, jež se odehrává ve velmi ponuré atmosféře bratislavské výstavby konce 50.let. Poměrně nezajímavé pátrání po zmizelém muži přebírá nadporučík Hronec (strohý, ale elegantní J. Mareš v jedné ze svých nejhlavnějších rolí). Zpočátku se případem do jisté míry zaobírá i Hroncův známý, těžce zádumčivý novinář Zvara (K. Machata), nicméně zhruba od poloviny snímku vyjde najevo, že vyšetřování má pevně v rukou veřejná bezpečnost. Podivný nepříliš záživný styl vyšetřování spočívá v navštěvování podezřelých osob v jejich bytech, které však, jak se zdá, nikam nevede. Při závěrečné rekonstrukci činu se po pečlivém rozebrání případu pachatel vyšetřovateli sám přizná. Ze známých herců se v tomto snímku objevili výstřední kantor F. Dibarbora či L. Chudík (pouze v závěru jako oběť trestného činu ing. Kovalský). V závěru se při vyjasňování případu objevují zajímavé retrospektivní pohledy, jež jsou spolu s kvalitní kamerou a vskutku nevlídným prostředím zřejmě největšími devizami totoho díla. ()

Biopler 

všechny recenze uživatele

Patrí to k tomu slabšiemu čo napísal Tallo, ale film ťahá hore slušná atmosféra rozkopanej Bratislavy, výborný Machata a Solanove režijné kúsky, ktoré vyvažujú nemastný-neslaný výkon vyšetrovateľa Hronca v podaní Mareša. Rozuzlenie prichádza priam v Poirotovskom štýle, no nie je až také dychberúce. Slabšie 3*. ()

GIK 

všechny recenze uživatele

Legrační propagace Vánoc. Komunisté prý byli strašliví potírači všech církví, náboženských organizací a věřících spoluobčanů. A to především v 50. letech. Ale to je nějaká zlá pomluva. Zde jsme svědky dojemné oslavy „nekrásnějších křesťanských svátků“, ukázky roztodivných vánočních zvyků a přehlídky všemožných vánočních potřeb. Neuvěřitelné překvapení! Ve scéně ze školy není vidět vůbec žádný globus, ani obrázek dinosaura!! Strašně nadabovaný Mareš. Mluví jak Fantomas. Západní agenti opět baží po socialistických technologiích: „Stratili sa dôležité plány.“ Pokroková výchova: „Musíme vychovávat mládež v materialistickém duchu.“ Zednářská symbolika:  Skrytá ruka – Machata: 5:31, 18:29, 44:04; Mareš 28:15; 39:12; 1:00:23. 13:17 – obrovský vánoční stromeček. Vánoční výzdoba. 13:53 – mnoho vánočních stromečků, ještě neozdobených. 19:55 - Sign of silence. 37:04 – symbolika jednoho oka. 41:29 – vánoční stromeček. 42:26 – zápasení s vánočním stromečkem. 48:07 – nazdobený vánoční stromeček. 50:09 – vánoční stromeček. 1:04:22, 57; 1:05:30, 43; 1:22:20 – vánoční nazdobený stromeček. Přísahání. Skryté tři šestky - SPZ služebního vozu soudruha nadporučíka: PI-09-99. Vánoční hatmatilka: „Ten můj starý zase na Ježíška nic nekoupí.“ „Príjemné sviatky.“ „Prijemné sviatky.“ „Kam cestuješ?“ „K rodičom na sviatky.“ „Príjemné sviatky.“ „Aj tebe.“ „Po sviatkoch sa stretněme.“ 20:11 – bába zpívá koledu. „Niekazil bychom vám sviatky.“ „Je to pro mňa najkrajší vianočny dar.“ „Štiastne sviatky.“ – a do záběru vejde babka s vánočním stromečkem. „O piatej je Štědrý večer.“ „Ať prídě po sviatkoch.“ „Máte pekný stromček.“ „Stromček je hotový.“ „Upekla jsem něčo na sviatky.“ „Daj si to pod stromček.“ „Prídete za mnou po sviatkoch.“ „Dáte si malú vianočnú precházku.“  58:34: „Príjemné sviatky.“ „Asi ste zabudli, že je Štědrý večer.“ „Štiastlive sviatky.“ „Štiastlive sviatky.“ „Zostaneš cez sviatky?“ ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Co je platné, že je to zajímavě natočené, když scénář je podivně zmatečný a působí dost nevěrohodně.  Všichni se pořád někde náhodně potkávají, každý zná každého a nadporučík - vyšetřovatel neustále navštěvuje různé byty, aby někomu položil nějakou otázku, na niž nedostane kloudnou odpověď, a zase utíká na další návštěvu. Vytrvalost ale růže přináší, tak se pachatel nakonec usvědčí sám a nadporučík to po poirotovsku rozštípne na společné schůzce všech podezřelých přímo o Štědrém večeru v bytě jedné z obětí, čímž tento svátek spolehlivě zkazí všem, nejen pachateli. Snad až na ty dva, co se spolu během vyšetřování sblíží natolik, že milostný happyend už ani není třeba doříct. ()

Reklama

Reklama