poster

K zázraku

  • Česko

    To the Wonder

    (festivalový název)
  • USA

    To the Wonder

  • Velká Británie

    To the Wonder

Drama / Romantický / Poetický

USA, 2012, 112 min

Diskuze k filmu (210)

<< novější 10 9 8 7 6 3 1
    • 11.10.2018  23:41
    ElessarDeny
    (hodnocení, komentáře)

    Tak jsem to nepochopil... Co měl k čertu znamenat ten závěr???

    • 17.7.2017  19:33
    kekesko
    (hodnocení, komentáře)

    Pre mňa blbosť na rozbolenie hlavy.

    • 18.10.2013  08:06
    E=mc2
    (hodnocení, komentáře)
    • 20.8.2013  12:02
    Tristan Rafael
    (hodnocení, komentáře)

    KlonyIlony: On je totiž žánr sám o sobě.. :)

    • 20.8.2013  11:13
    KlonyIlony
    (hodnocení, komentáře)

    RizekCRF: stačí se podívat na Malickův životopis a musí ti být jasné, že nejspíš netočí žánrové romanťáky...

    na příspěvěk reagoval Tristan Rafael
    • 20.8.2013  09:22
    RizekCRF
    (hodnocení, komentáře)

    Ač milovník romantických filmů, tahle záplava poetiky byla i na mě moc. Neustále se pohybující reportážní kamera znemožňuje soustředění se na snímaný objekt, prolínání času a absence jakékoliv dějové linky způsobily, že jsem záměry autora nepochopil. Zřejmě je film určen zcela jinému typu diváka, než jsem já.

    Navíc je v závěru snadno postřehnutelná chyba střihu, kdy Ben v rozčilení rozbíjí zrcátko u auta a posléze tahá Olgu z vozu a pak odjíždí. Vše ale s nerozbitým zrcátkem.

    na příspěvěk reagoval KlonyIlony
    • 15.8.2013  15:26
    Kmotr
    (hodnocení, komentáře)
    • 15.6.2013  08:48
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Bluray ripy jsou venku :-)

    • 11.5.2013  18:48
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)
    • 27.4.2013  11:44
    Traffic
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: Marina není definovaná pouze jednou vlastností a ani ten její pohyb nesouvisí pouze s "náklonností k přírodě", ale vypovídá o její profesi (tanečnice/baletka). Kromě toho víme, jaký má zhruba postoj ke vztahům nebo že je patrně věřící (chodí ke zpovědi). Nemyslím, že by bylo možné to všechno zahrnout pod nějakou jednu škatulku typu "panteismus" - je to složitější. Její pohyb a vůbec způsob, jakým se chová v různých prostředích, se samozřejmě proměňuje, hlavně v závislosti na jejím vnitřním rozpoložení. Tzn. že její skotačení je například v kontrastu s chvílemi, kdy není šťastná a dává to najevo řečí těla, a pomáhá to posilovat ty rozdíly. Takže jsme zase u toho, že nonverbální komunikace postav tu zastupuje především klasické dialogy snímané záběr/protizáběr, kde je často vidět jen obličej herce a ramena. 

     

    A neřekl bych, že postavy jsou pouze nositeli tezí, spíš mají symbolickou roli - jako třeba ten truhlář, co dá Marině lyru a má tuším vytetovanou lebku na prsou se dá podle toho přirovnat k nějakému "andělu smrti". Scény s ním a jeho úloha ve filmu (nechci spoilerovat) se pak dá vykládat i v téhle rovině a ne jen v té zjevné. Chápu, že to někomu nemusí vyhovovat, ale mně to přijde jako legitimní přístup, který právě tím, jak je aplikovaný opakovaně a důsledně, je i systematický.

    • 24.4.2013  16:29
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Traffic: Nejspíš jsme se nepochopili. Já na To the Wonder nekladu nároky, jaké mám při sledování klasického hollywoodského filmu, protože jsem si moc dobře vědom, že styl vystupuje do popředí a jednotlivé prvky se uskupují do vzorců, jež by nejspíš měly být rozvíjeny či alespoň variovány. Má kritika se vztahovala k tomu, že (leit)motiv, který je spojený s postavou Mariny, nemá žádný progres, a proto jde nejenom o příklad selhání snímku jakožto určitého systému, ale i důkaz malickovské manýry. Nemusíš mi opodstatňovat jiné prvky, stačí tento. :)

     

    Druhá rovina mé výtky se týkala toho, že obdařit postavu jednou definující vlastností, jež se může zdát hluboká (spřízněnost s přírodou, v obecnější rovině malickovský panteismus), je pouhým zakrýváním zplošťující banality. Proč jsou v To the Wonder postavy, které jsou pohými nositeli tezí a v podstatě nemají žádnou jinou úlohu? Z jakého důvodu je obsazen Affleck či Kurylenko (jakožto Áčkoví herci, kteří zajistí předkupní práva)? Může mi někdo vysvětlit, co motivuje použití různých jazyků, od francouzštiny přes španělštinu k italštině (krom tupého spojení sdílené vykořeněnosti a toho, že Francie, Španělsko a Itálie jsou nejlukrativnějšími exportními zeměmi pro klubové snímky)?

     

    Souhlasím, že poslední Malick je v rámci žánru melodramat (konkrétněji tedy subžánru o rozpadu manželství) ozvláštňující, protože ukazuje věci, jež se odehrávají mezi dialogy jakožto nositeli narativních informací. Výsledkem je ale bohužel to, že jde o sled afektů, které jako kdyby byly určeny pro emocionální mrzáky, pro které je Bresson příliš asketický a Wong popíkový.

    na příspěvěk reagoval Traffic
    • 24.4.2013  12:12
    Traffic
    (hodnocení, komentáře)

    Jinak napodruhé je ten film pořád skvělý, ne-li lepší. Závěrečná scéna je vynikající a pro mě osobně dost emotivní, nemůžu vyhnat ten pohled Olgy Kurylenko z hlavy. Paradoxně v tomhle ohledu u mě To the Wonder funguje líp než Strom života, kde jsem měl pocit, že bych měl prožívat katarzi při "scéně na pláži", ale celkem mě to minulo.

    • 24.4.2013  12:08
    Traffic
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: Vyčítat To the Wonder, že postavy neprochází žádným vývojem nebo že jsou definované spíše jako typy, mi upřímně přijde trochu mimo, když ten film rezignuje na klasickou dramatickou strukturu a variuje především prvky stylu. Motiv cesty, nebo spíš závratné rychlosti, o kterém jsem psal v tom svém textu, se například objevuje znovu asi po půl hodině, kdy už ale postavy (Marina a tuším, že i její dcera) pouze z povzdálí sledují lidi na řetizkovém kolotoči a na horské dráze, ale samy se toho už neúčastní. Hned poté následují scény prvních konfliktů mezi Neilem, Marinou a Tatianou. Krátké záběry z úvodní scény ve vlaku se pak ještě vrací v Neilových vzpomínkách, takže se zase mění jejich funkce. Dalo by se pokračovat, ale velká většina prvků je tam podobně opodstatněná.

    Navíc (ačkoli to je z části subjektivní záležitost) považuju ten film za výjimečný a silný právě proto, že žádný velký vývoj v rovině vyprávění nenabízí, čímž dosahuje dojmu, že život po přerušení nebo ukončení vztahu není lepší nebo horší, ale prostě "je" (víceméně to, co jsem psal v předposledním odstavci své kritiky). Jinými slovy, já tohle neberu jako dramaturgické selhání, ale považuju to za ozvláštnění, které v rámci příbuzných filmů příliš nemá obdoby. 

    na příspěvěk reagoval Bluntman
    • 24.4.2013  11:26
    Beckett51
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: já mám menší problém jen s To The Wonder..... Strom života považuji za geniální :)

    • 24.4.2013  11:24
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: Malick má rozpoznatelný rukopis, ale je otázkou, jestli už nejde o ubíjející manýru (a Ondřejova kritika k těmto výtkám nenabízí protiargumenty). Ona totiž existuje ještě třetí skupina diváků, k níž se řadím - ta, která předchozí Malickovy počiny považuje za výborné, ale s jeho posledními dvěma snímky má zasadnější problémy (se Stromem života co do významu, s To the Wonder co do významu i formy). Tyto diváky popouzí estetická stránka věci, kdy jsou vybírány prvoplánově krásné věci (volba herců, obrazy vzájemně se dotýkajících rukou, ve větru vlající prádlo či poletující listí) v kombinaci s prvky z "vysoké kultury" (klasická hudba). Otravuje je pseudospiritualita, jež je vyjádřena krasodušnými sentencemi o Bohu, obrácením kamery k nebi a sluníčkem prosvítajícím zpoza koruny stromů. Přijde jim, že když začal styl dominovat nad vyprávěním a v To the Wonder pozbylo vzpomínkového rámce Stromu života, význam určitých prvků se vyprázdnil a stala se z nich manýra, protože tyto prvky nejsou nijak rozvíjeny či variovány. Jaký je třeba vzorec, který se dá vysledovat u Mariny, postavy definované výhradně tím, že cítí sounáležitost s přírodou a všude pobíhá, točí se a osahává různé věci? U posledního bodu nejde o otázku víry či estetických preferencí, ale o selhání snímku jakožto určitého formálního systému... a taky o to, že by měl mít Malick mezi svými počiny větší časové rozestupy, protože se z něj stal manýrista.

    na příspěvěk reagoval Beckett51 , Traffic
    • 23.4.2013  17:02
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Traffic: S tím vším souhlasím, však jsem ani netvrdil opak. Samozřejmě, že formální stránka Malickových filmů prochází vývojem (a to jasně viditelným), ale pořád je to styl, kterým točí jen on a tím pádem si je podobný a obecně rozpoznatelný.

    Předchozí příspěvek jsem psal obecně a nereagoval jsem tím přímo na tvou recenzi.

    na příspěvěk reagoval Bluntman
    • 23.4.2013  16:18
    Traffic
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: Nesouhlasím s tím, že formální stránka Malickových filmů je stále podobná - naopak prochází celkem rozpoznatelným vývojem. Jistě, řada technik a prvků, které v tom textu popisuju, se v jiné podobě objevila i v jeho předchozích filmech, ale nikdy na nich tolik nestálo celé vyprávění jako v To the Wonder. A protože z ohlasů - nejenom tady - je zřejmé, že spousta diváků třeba na to herectví nahlíží jako na něco bezvýznamného nebo prázdně teatrálního, přijde mi důležité popsat, jakou to má v tom filmu funkci a co to nahrazuje v porovnání s klasičtěji točenými filmy.

     

    Jinak cílem formálně orientované kritiky je právě psát o tom, jak filmy fungují jako systémy, kde spolu ty formální prvky vstupují do vzájemných vztahů a je to něco, co mohou vnímat všichni diváci bez ohledu na to, jak si ten film jinak vykládají nebo co si do něj nezávisle na svém náboženském přesvědčení projektují. Jistě, u Malicka je vždy podstatný symbolismus a konkrétně To the Wonder je zajímavý i z té významové roviny (nefunkční vztahy, ztráta Boha), ale to rád nechám na rozbor ostatním - nepochybuju, že se toho někdo ujme nebo už ujal.

    na příspěvěk reagoval Ondrus
    • 23.4.2013  15:09
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: Já s jeho recenzí víceméně souhlasím. Ano, "vyargumentoval" to velice dobře, ale potíž v argumentaci Malickových filmů je ta, že na každého může působit jinak a může si ze sdělení filmu vzít něco jiného. Způsob natáčení, zobrazení, technická stránka filmu, je u Malickových děl stále podobná a již se o ní napsalo dost, tudíž je zbytečné zrovna tímto argumentovat.

    Na mě, jakožto ateistu, určitě působí film jinak, než na zbožného člověka. V TTW mě třeba dost bil do očí úsek: Ježíš nademnou, podemnou, vedle...

    Proto argumentace "malickovců" nikdy nebude jednotná a každý, kdo má jeho filmy rád, bude mít jiné odpovědi na tvé otázky. A hlavně zážitek ze zhlédnutí jeho filmů se dá popsat slovy velice obtížně...

    na příspěvěk reagoval Traffic
    • 23.4.2013  14:30
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: On se jí nejenom inspiroval, ale i se do ní zapojil, protože Ondřej Pavlík je Traffic. ;) Já jsem rád, že někdo z malickovců svede svůj názor vyargumentovat, i když s tím textem nesouhlasím (co do žánrového zařazení snímku, zhodnocení Affleckova výkonu - a postřehy o mizanscéně sice relevantní jsou, ale nespatřuji v tom přínos To the Wonder, když jde o poměrně konvenční způsob významotvorného inscenování).

    na příspěvěk reagoval Ondrus
    • 23.4.2013  14:12
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: Jak krásně se na začátku recenze inspiroval touto diskuzí. :-)

    na příspěvěk reagoval Bluntman
    • 23.4.2013  11:17
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Ondřej Pavlík pochvalně o To the Wonder: "A přestože si snad trochu pošetile myslím, že nový Malickův film To the Wonder je stále moc křehký a unikavý na to, aby jeho výlučnost byla postihnutelná přísně vědeckým rozborem žánrových vzorců a modů narace nebo nedejbože statistickou analýzou průměrné délky záběru, pokusím se v tomto textu o pokud možno rozumové, důkazy podložené vysvětlení jeho uměleckého přínosu." - http://25fps.cz/2013/to-the-wonder/?fb_action_ids=10200226449921750&fb_action_types=og.likes

    na příspěvěk reagoval Ondrus
    • 17.4.2013  01:33
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Rozhovor s kameramanem Emmanuelem Lubezkim v oborovém tisku American Cinematographer: http://www.theasc.com/ac_magazine/April2013/TotheWonder/page1.php .

    • 16.4.2013  16:55
    Beckett51
    (hodnocení, komentáře)

    Bluntman: :)

    • 15.4.2013  14:45
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: Jako bezvěrec, který smí být malickovci pouze napadán a urážen, si myslím, že (SPOILER) Marina zůstala na konci sama, heterosexuální středostavovský pár nebyl obnoven. (KONEC SPOILERU)

    na příspěvěk reagoval Beckett51
    • 15.4.2013  14:44

    Uživatel Bluntman smazal svůj příspěvek.

    • 15.4.2013  14:27
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Na imdb se hodně diskutuje, zda na konci, když byl záběr na nový moderní dům s Neilem a dětmi, byla ta žena Marina (což by znamenalo, že spolu nakonec skončili). Co myslíte vy?

    na příspěvěk reagoval Bluntman
    • 15.4.2013  13:34
    Bluntman
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: Nevšiml jsem, že by kdokoliv osočoval či opovrhoval Malickovými fanoušky; naopak to byli oni, kdo v rozporu s hodnotami Malickových děl osočovali, uráželi a opovrhovali. Stačí si to zde pročíst.

    Diskuze mohla být věcná, ale to by bylo třeba nahodit byť jen jeden odkaz, ve kterém Malickovi fanoušci diskutují s kritičtějšími diváky, či dát jeden příklad toho, že autoři negativních recenzí a komentářů nejsou napadáni. Alespoň v českém prostředí.

    Možná by bylo fajn si uvědomit, že diskuze k filmům na ČSFD nejsou jenom pro sektu nekritických obdivovatelů, ale slouží k vyjasnění si názorů různých skupin. Zatím to pouze vypadá, že "malickovci" nejsou schopni zdůvodnit svůj názor (ani jedna odpověď na výlučnost Malicka, negativní aspekty jeho děl, spiritualitu), uzavírají se do izolovaných skupinek a - co je nejhorší - jednají v rozporu s obecnými moudry, které jsou v takovém Stromě života či To the Wonder.  

     

    Jelikož "druhá strana" není ochotna a evidentně ani schopna reflektovat svou fanouškovskou pozici, za sebe bych ukončil tohle téma. To the Wonder je už venku, může být řeč o tom... nebo raději ne, abych nebyl osočován, že údajně urážím malickovce (viz Lavranův post), aby mi pak malickovec skrývající se za mulťáka psal vulgarity do zpráv.

    • 12.4.2013  23:42

    Uživatel Ondrus smazal svůj příspěvek.

    • 12.4.2013  22:59
    Ondrus
    (hodnocení, komentáře)

    Aha, díky. Na thepiratebay to ještě není.

    • 12.4.2013  22:48
    shootThemUp
    (hodnocení, komentáře)

    Ondrus: tady je. :-) To the Wonder 2012 720p HDTV x264-2HD

<< novější 10 9 8 7 6 3 1
 
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace