Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Hlavní postavou intimního životopisného snímku je švédský univerzitní profesor a žurnalista Torgny Segerstedt. Muž, který byl pozoruhodný nejen svými protihitlerovskými postoji v průběhu druhé světové války, ale i svým osobním životem a inspirativním způsobem myšlení. Snímek režiséra Jana Troella využívá i původních dokumentárních záběrů, nicméně jeho hlavním cílem je představit Segerstedta jako muže zmítaného milostnou vášní k manželce svého přítele, stejně tak jako autora snažícího se prosadit své myšlenky ve velice složité době nastupující nacismu. Skvěle obsazené psychologické drama, v hlavních rolích s Jesperem Christensenem a Pernillou Augustovou, se úzce dotýká základních lidských témat: lásky, svobody nebo smrti. (Febiofest)

(více)

Videa (2)

Trailer 2

Recenze (7)

Anderton 

všechny recenze uživatele

Torgny bol svojrázna postava švédskych dejín a možno jediný, čo si v druhej polovii 30. rokov dokázal zrátať 1+1. Teda ono si to dokázali zrátať aj politici, len ten výsledok sa im nepáčil a radšej zostali pri alibizme: švédskej neutralite. K tomu otázka slobody slova alebo rusko-fínska vojna. Z tohto uhla pohľadu ste DSV možno ešte nevideli, takže Troellova exkurzia na sever rozhodne poteší. Neukazuje svojho hrdinu ako muža dokonalého, možno sa vám vzhľadom na svoj súkromný život ani nebude páčiť. Troell tematizuje smrť v jeho živote, bola skutočne všadeprítomná a tým aj motivuje prítomnosť duchov na plátne. Dá sa povedať, že Torgnymu najlepšie rozumeli psy, potom duchovia mŕtvych žien jeho života, resp. ich predstavy, ďalej už menej ženy počas života a chlapi už vôbec. ()

Volodimir2 

všechny recenze uživatele

Torgny Segerstedt - bol slávny editor Göteborgs Handels a Sjöfartstidning (GHS) v rokoch 1917 až 1945. Vždy sa stával ostro proti nacizmu. Kritikou nacizmu nešetril od roku 1930, kedy nacisti prišli k moci v Nemecku, a história jeho postoj vyhodnotila ako správny. Jeho ostré pero sa snažil umlčať v roku 1940 aj švédsky kráľ Gustav V. Segerstedt zomrel v roku 1945, a vo svojom poslednom článku sa venoval problematiku keď politici sa snažili kontrolovať a riadiť novinárov čo a o čom majú písať. Aká paralela so súčasnou dobou na Slovensku. ()

Reklama

Ony 

všechny recenze uživatele

Připadá mi těžké tomuto filmu něco vytknout, ale zároveň nemožné nad ním nějak jásat nebo si ho oblíbit. Dozvěděla jsem se, že existoval nějaký Torgny Segerstedt, který psal do švédských novin antihitlerovské články a po kterém všechny ženy v okolí prahly, přestože se už sotva držel na nohou, ale odnáším si to spíš jako informaci než filmový zážitek. Snad mi rozumíte. Líbili se mi psi a nasvícení. ()

zdenny 

všechny recenze uživatele

Neříkám, že to byla totální nuda. Přesto si ale myslím, že tato látka je spíš pro švédské publikum, aby se dozvědělo něco o své historii a o člověku, o kterém se v učebnicích dějepisu zřejmě nepíše. Odpor k hitlerovskému Německu a samotnému Hitlerovi je zde více než zřejmý. V průběhu filmu jsem měl ale pocit, že se jedná spíše o boj na dálku vedený švédským novinářem proti hitlerovské mašinerii. Což o to, člověk si za své nezlomné (a pro něj bezesporu nebezpečné) postoje zaslouží obdiv a uznání. Jenže jsem přesvědčen, že novináři sílu pera trochu přeceňují. Vždyť se jednalo o nejkrvavější válečný konflikt v historii lidstva. A když teď budu trochu cynický a trochu to přeženu, tak: nějaký švédský pisálek - z tepla svého domova a redakce - bojuje svými novinovými články proti hitlerovskému Německu. Čímž dle mého názoru dráždí hada bosou nohou a vyvolává nebezpečí pro samotné Švédsko, které chtělo stát stranou tohoto konfliktu. Hnán svým egem, a podporován láskou a obdivem žen v jeho okolí, posiloval své zásady, dle mého soudu, až do absurdna. Samozřejmě, že tato látka, a celá tato záležitost, je daleko a hluboce složitější. Jenže si bohužel myslím, že právo na vyjádření osobního názoru by mělo v takto vyhrocené situaci ustoupit národním zájmům. A to z jednoho, možná prostého důvodu: válku vedou politici , nikoliv novináři. Mně se to také nelíbí, ale tak to prostě je. PS: Dvě hvězdy dávám proto, že film nebyl pouze o tomto boji, ale z velké části o soukromém životě novináře, jehož vztahy, pasáže a rozhovory s jeho manželkou a milenkami mne vůbec nezajímaly. ()

Johnny.ARN 

všechny recenze uživatele

Z celého srdca ďakujem režisérovi, že ukončil svoju karieru. Prečo točil takéto čiernobiele výplachy je mi záhadou. Film o ničom, ktorý si ale budú kajnšmentkeri naprosto užívať. Skrachovaný farár a o nič lepší pisálek si niekde vo švédskych novinách dovolil napísať niečo proti Adymu a všetci sa z toho išli zblázniť. Potom ten jeho vzťah k ženám. Čo na ňom všetky videli? No nič, Mr.White skúste v nejakom filme prejaviť aj emóciu a zmeniť svoj kamenný ksicht. 1 z 5 ()

Galerie (31)

Zajímavosti (4)

  • Ani ve svém posledním celovečerním filmu se režisér nezpronevěřuje svému stylu, volnému přístupu k hercům a poklidnému tempu, které dává možnost dokonale rozvinout příběh a poznat postavy. Pro Troella, jehož druhá světová válka jako dítě velmi poznamenala, představovalo natáčení i určitou formu terapie a zároveň tečku za jeho více než čtyřicetiletou kariérou. (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Role Segerstedtovy dcery se ujala Troellova dcera Yohanna, která se na place pohybovala i jako otcova asistentka a o průběhu filmování natočila dokument Pečlivá kontrola (2012) (Zdroj: Letní filmová škola)
  • Ústřední postavu měl hrát původně Max von Sydow, s nímž Troell spolupracoval od samého počátku své kariéry. Ten ale nakonec kvůli pokročilému věku odmítl, a novinář tak dostal tvář Dána Jespera Christensena, v té době už proslaveného postavou Mr. Whita v novějších dílech série o Jamesi Bondovi. (Zdroj: Letní filmová škola)

Reklama

Reklama