Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Rok 1937. Cirkusové opice divoce vřeští ve svých klecích, zatímco venku se odehrává úplně jiné představení – Španělská občanská válka. Klaun je proti své vůli povolán do armády proti frankovským fašistickým jednotkám, do nichž tne svou ostrou mačetou. Zanechává po sobě syna Javiera, jenž v sedmdesátých letech také přilne k cirkusu jako „smutný klaun“. Javier se zamiluje do překrásné artistky, která náleží Sergiovi, veselému a v soukromí autoritářskému klaunovi. Mezi oběma muži se rozvine smrtící souboj o srdce akrobatky. Postavy obou klaunů prezentují dvě vzájemně soupeřící podoby Španělska – násilné autoritářství Frankova režimu a na druhé straně nevinnost. (Febiofest)

(více)

Recenze (105)

verbal 

všechny recenze uživatele

Jednou jsem se zasněně toulal polem zelených makovic a labužnicky nechával kmitat své Či v parách vařící se kari rýže, když tu náhle nade mnou proletěl pikador na džetpeku, vyzbrojený plastovou naběračkou, a se šíleným smíchem mi na hlavu mrdnul čerstvě vyříznuté tapíří koule. Než jsem si stačil vytřít z očí krev smísenou se spermatem, někde v eternitě třikrát zakukala samice slona indického a já s hrůzou zjistil, že jsem do paelly přidal místo šafránu koriandr. „Válka je strašná kurva“, pomyslel jsem si poté, a abych alespoň trochu kompenzoval způsobená příkoří, chytil jsem svou životní lásku za kštici a omlátil ji držku o obrubník. Ona si při tom jen tak bezděčně přepudrovala v tom tratolišti zubů a krvavých slin kolena a já si uvědomil, že jí tak hrozně nemiluji jen pro tu zemitou vůni tlejícího žabince, ale hlavně kvůli palčivé chuti rozkládajícího se jelena, jehož dozajista nemine peklo pro sebevrahy. „Pane šiditeli, pane šiditeli!“, zaječel do toho s hysterickým chechotem přihlížející tlustý klaun, přičemž si táhle a smradlavě prdnul, což vyvolalo salvy dusivého smíchu mezi všemi komunisty v publiku. Až tehdy jsem pochopil tu hloubku metafory osamělosti Emila Háchy, rozpolceného mezi vlasteneckým odkazem národního obrození a utrpením mladého Werthera. *** Pokud vám výše uvedený text ani trochu nepřipadal jako pomatená pičovina, složená z byť bizarních a sugestivních, avšak nekonzistentně jeblých obrazů, určitě si zatrubte na smutnou trumpetu a můžete si tu pak velkohubě zapózovat. Pokud připadal, měli byste rozhodně začít víc fetovat, abyste se alespoň okrajově přiblížili těm „obdařeným“ a jejich esoterickým schopnostem percepce hovna! ()

Matty 

všechny recenze uživatele

Psycho Circus! Zapomeňte na normy a normálnost, Balada obojí odmítá a nabízí čím dál vzácnější možnost vidět něco, co jste ještě téměř jistě neviděli. Jako kdybychom každou chvíli sledovali jiný film, jako kdyby Iglesia postupně strhával masky nejnemožnějších tvarů. Zkuste odhadnout, jakým směrem se tenhle bezohledný běh napříč žánry a španělskou historií bude ubírat a tvrdě narazíte. Je to film brutální, opulentní, eklektický a hlavně nevyzpytatelný. Jako psychopatický klaun, který se navenek usmívá. Tuším titul, jehož hodnocení bude s každým zhlédnutím stoupat. Zatím 80% ()

J*A*S*M 

všechny recenze uživatele

Tuhle "romantickou komedii" z cirkusového prostředí nelze než doporučit. Naprostá šílenost, z Balady jednou bude velikej kult. ()

Marigold 

všechny recenze uživatele

Zběsilost prvního řádu. Režisér má zjevně traumata z cirkusu smíšené s traumaty z novodobé španělské historie. Film je hodně krvavou terapií, ve které si to v čilém grupáči rozdávají slavná filmová monstra, povětrné pulpové děvy, cirkus, pouliční divadlo, kabaret... Výsledek je postavený na tak nepopsatelných základech bez logiky a racionality, že jedinou relevantní kategorií je zábava. A tu mi Balada přinesla, i přesto, že hlavně v závěru (ne)dává smysl způsobem, který přestává být vtipný. Každopádně je to film plný strachu a nenávisti, plný přehnaných šminek, šílených odboček a ještě šílenější karambolů. Je to film o lásce a Španělsku - paradoxně mě oslovil něčím, co neumím popsat jinak než jako alergická reakce na normalizaci. Iglesiasovy vizuální osypky z glajchšaltované společnosti začátku 70. let jsou mi sympatické a i když pro ně nemám hlubší znalost španělské oficiální kultury, něco mi na Baladě přišlo velmi očistného i pro bytosti vzešlé z komunistické šedi. Každopádně zisk Zlatých lvů musel být podmíněn pumpovací brokovnicí v rukách Quentina Tarantina, pro nějž je tenhle film něco pokrevní bratr. ()

DaViD´82 

všechny recenze uživatele

Makabrózní cirkus, který se s Frankovým režimem (a ostatně i Frankem samotným) na férovku vyrovnává skrze sebevražedného jelena, aportujícího otylého naháče v lesích, hryzance, roztočenou žehličku, láskou zhrzené klaunské duo s kulomety, nějakým tím ukáplým hektolitrem krve, narativní hrátky, odkazy na horrorové klasiky a... a to jsou ještě ty z (nej)příčetnějších aspektů. Před závěrem tato stylizovaná pošahanost pravda poněkud stagnuje, ale "king kongovské" finále samotné opět exceluje. ()

Rob Roy 

všechny recenze uživatele

Šílená nápaditá barvitá stylizovaná jízda s přehnanými emocemi a zároveň krutým realismem. Slovy těžko popisovat, musí se vidět. Souhlas s Marigoldem, že finále trochu ztrácí, ale k čertu s tím. A romantická linka mě semlela víc, než bych čekal. Co ale taky čekat, když se hlavní oslňující herecká kráska jmenuje Carolina Bang :). P.S. Dají se tu najít určité styčné body s americkou stylizovanou šíleností Sucker Punch, nekecám ()

Fr 

všechny recenze uživatele

,,JE ZPŮSOB JAK BÝT ŠŤASTNÝ NAVZDORY OSUDU.“ ...,,JAK TO MÁM UDĚLAT?...,,POMSTA“...,,ULEHČI SVÉ BOLESTI POMSTOU..... /// Lidi se jen tak nestávaj klauny. Rodinná tradice, vztahový trojúhelník a příběh drsnej a zvláštní jako prase! O ubuleným klaunovi, kterýmu hráblo, o minulosti, která zemřela. HUMOR JE PRO SLABOCHY! Drama pro náročnější (jinej ...další?...Aronofsky?) postupně přidává další druhy žánrů a vzniká něco, o čem se nedá napsat nic smysluplnýho. Nesmyslnej boj o Natalii, při kterým se odehrávají bláznivý věci. Je libo tragédii jako kráva? Šílenost, na kterou nemá žádný cirkusový představení? EMOCE? Jo! POCITY? Nevím.......postavy obou klaunů prezentují dvě vzájemně soupeřící podoby Španělska – násilné autoritářství Frankova režimu a na druhé straně nevinnost.... - TOHLE MĚ FAKT NENAPADLO... Dám 4*, ale je to náročný.... (žádná festivalová nuda!) /// NĚKOLIK DŮVODŮ, PROČ MÁ SMYSL FILM VIDĚT: 1.) Větu ,,K ČEMU BEJT VTIPNEJ, KDYŽ JE ČAS UMŘÍT“ mi ukradl španělskej režisér. 2.) TENHLE cirkus je nabubřelá hollywoodská nuda! 3.) Zjistím, že s mačetou to umí ve Španělsku kdejakej klaun (to by Trejo čuměl!). 4.) Thx za titule Babuzna. /// PŘÍBĚH **** HUMOR ne AKCE ** NAPĚTÍ *** ()

EvilPhoEniX 

všechny recenze uživatele

Tak tohle je Kurevskéj Nářez !! Španělé s Francouzi zase a Opět Excelují a ukazují nám Kdo je Mistr Filmařiny v Evropě !! 107 Minutová Super Záábava!! Už dlouho jsem se tak nezasmál a Nebavil ! Tohle je něco tak Šílenýho, nepopsatelnýho, Všude číhá Černý Humor a ty scény jsou většinou Over the TOP! Navíc se to celé odehrává kolem Cirkusu .. Na Cirkusech jsem vyrůstal, takže jsem i zavzpomínal na své mládí! Carolína Bang byla strašně Sexy ! A Klauni? to byli ale Čísla !! Jo a samozřejmě Brutální to je taky pořádně !! Super KOUSEK! ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Burleskně deformovaný pohled zpět do začátku 70. let, imprese doby jako delirický sen, v němž se iluzorní svět dobové televize (politika, slavný prchající zločinec El Lute a estrádní vystoupení klaunů) proměňuje do burleskní frašky, v níž se dva klauni přetahují o vyzývavou krásku z jejich cirkusu. Podobně jako v předchozím snímku "800 kulek" se režisér obrací do popkulturní a multimediální historie Španělska. Osobitost Iglesiasova přístupu spočívá v tom, že na rozdíl od jiných současných tvůrců minulost nostalgicky neidealizuje, nýbrž ji deformuje do burlesky, v níž se mísí líbeznost nostalgie s karnevalovou pokřiveností. Jeho minulost není hezoučká načinčaná iluze, nýbrž zašlý lunapark s chodícími mrtvolami. "Balada triste de trompeta" v zásadě je tragická romance milostného trojúhelníku zasazená na pozadí 70. let minulého století, ale je přenesená do horečnatě nadsazeného barokně křiklavého světa "světskejch" a "jauneráků". ()

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Maximálně stylové. Škoda toho nevychytaného tempa, které prostě vázne. Jinak šílená jízda, která se vymyká snad všem možným měřítkům. ()

Morien 

všechny recenze uživatele

Tento režisér je kompletní a úplný blázen. Ne, vážně. Psychopat. Šílenec. Maniak. MAGOR. A očividně má přístup k hodně penězům. Nebezpečné. ()

genetique 

všechny recenze uživatele

Zahodiť všetky predsudky voči filmovým šablónam, vypnúť empatickosť, mozog nechať v režime spánku, jedine tak sa dá užiť táto psycho obsesná haluz. Nevšedná záležitosť, ktorú nedokáže stráviť hocikto, napriek tomu a napriek mnohým faktom ako je striedanie žánrov, nie stopercentné herecké výkony, krývajúca réžia, sa podarilo natočiť zábavný film plný absurdity, najčiernejšieho humoru, napätia a elegických momentov, ktorých zmes pôsobí akokoľvek, len nie ucelene. Napriek tomu dávam palec hore za nebojácnosť tvorcov, ich fantáziu a nakoniec aj umenie niečo podobné presadiť v takomto formáte. 80%. ()

*CARNIFEX* 

všechny recenze uživatele

Vystúpenie v cirkuse pre deti je v plnom prúde. Nie je však najideálnejšia doba na žarty. Španielska občianska vojna je v plnom prúde a armádnych veliteľov núti verbovať kohokoľvek, kto je schopný udržať zbraň v ruke. Tomuto procesu sa nevyhla ani hlavná atrakcia predstavenia - Klaun. Ten po odvlečení fašistami zanecháva napospas osudu svojho jediného syna Javiera na ktorého má poslednú prosbu. Byť "smutným" klaunom, ktorý sa za všetku krutosť ktorá ho v živote postretne - pomstil. A tak sa aj stane!!! Psychologická dráma s prvkami hororu obohatená o dialógy či scénky s podtónom čierneho humoru, vykresľujúca vzťahy či črty rôznych osobností. Pokrytectvo, faloš, schizofrénia, tyrania, závisť, nenávisť, toto všetko tu nájdete "krásne" vykreslené, ako na zlatom podnose. Príbeh, ktorý je jednoznačne najsilnejšou stránkou, dodáva tomuto snímku ten najjagavejší punc!! - 90%. ()

PinokKio 

všechny recenze uživatele

Neštěstí nechodí po horách, ale po klaunech. A je jedno, jestli jsou smutní nebo veselí. Úplně bohatě stačí, když to jsou magoři soupeřící o jednu lásku všemi (ne)možnými prostředky. Ale já jim odpouštím, mě prostě klauni dokáží pobavit, i když se brodí v kalužích krve. ()

Faustka 

všechny recenze uživatele

Láska je mocná čarodějka. Pocity které z ní vzejdou jsou silné a snadno rozpoznatelné. Když je láska opětována.. jste šťastní. Jestliže však není, působí ničivou bolest a může se lehce změnit na přímou cestu do pekla. A jestli kdy ďábel někde zanechal svou stopu, pak právě tady. Smutná trumpeta je skutečná, je bolestná.. je živá.. je intenzivní. Nabízí všechny barvy temnoty. A jedno vím až moc dobře. Klaunům neuteču – a ani nechci. ()

FlyBoy 

všechny recenze uživatele

[ArtFilmFest 2011, Trenčín] Circus battue aneb ultra ujeb v plnej paráde. Pobiedza k škodoradostnému chechtaniu, neistým citoslovciam zmeravenia a uznaniu za neidealizované, napadá ma až vražedné vyrovnanie sa s minulosťou. Álex de la Iglesia dáva na frak Frankovmu fašistickému režimu velice brisknou ofenzívou, skrz (SPOILER) klauna osmahnutého žehličkou, vyzývavej dev(k)y a klauna upraveného trumpetou (KONIEC SPOILERU) spúšťa necudnú manéž o platonickej láske, o v génoch zakódovanej pomste. Iracionálne pletky milostného trojuholníka sa spočiatku zdajú príliš modelové, ale akonáhle sa prehodí výhybka na burlesknú koľaj a prebiehajúce udalosti začnú naberať fraškovité vyústenia, tak sa rozpútava to práve, prepnuté skotačenie. Pukajú kosti, tvoria sa jazvy, padajú skupinové výstrely a zblúdilý jeleň má proste smolu. "Balada triste de trompeta" predstavuje veľmi estetickú oslavu vyšinutosti ktorá divákovi nepotrebuje určovať smer či prejavovať priateľské gestá, ide si svoje a nedá sa žánrovo zaškatuľkovať. Jej moc spočíva v divokrásne podlom úsudku o nekonečnej možnosti ohýbania filmového média, ktoré odjakživa bolo a až doteraz stále ostáva nepredvídateľným nástrojom na uspokojovanie rozličných potrieb. Surové a pritom tak estrádne…a ja verím, že najmä okrajové publikum, nesklame. ()

darkrobyk 

všechny recenze uživatele

Balada. Vina, trest.......pomsta. Ta tedy v baladě nebývá tím hlavním, ale zde je hnacím motorem. I když tím největším motorem je láska. Zdánlivě fantasmagorický a bizarní příběh není o ničem jiném než o nešťastné lásce. A jak známo, ta se ve šťastnou nikdy nepřeklopí. Úděsný fašistický režim si Španělé protrpěli až do 70. let. My jsme si zase protrpěli komunisty, o něco déle, a těžko říci, kdo na tom byl lépe. Oba zločinné režimy za sebou zanechaly neskutečné množství mrtvých, ztýraných, ponížených, zašlapaných. Vynikající kamera, výborná hudba, skvělé herecké výkony a temný příběh. Co se zpočátku jevilo jako černá komedie, protože klaun s mačetou v sobě cosi vtipného měl, to skončilo jako život. Ten také nemívá šťastné zakončení. ()

playboxguest 

všechny recenze uživatele

Romantická balada o tom, že z vás láska, a ženská kór, může udělat pořádného trumpetu. Což ještě neznamená, že pak nemůžete dokázat, jak i taková trumpeta dokáže pro tu svou španělskou Millu Jovovich (a řekněte mi, že ne, když ten svůj kukuč zahalí do tmavé paruky) pěkně troubit. Troubit tak, až z toho maso lítá všude. Klauni jsou zlo, a takový nasraný zamilovaný klaun, ať smutný nebo veselý, tak před tím bych teprva utíkala fofrem, že by se za mnou vlastní otépéčko (chápej okrasný tukový pás) prášilo. A co si má teprva počít baba, pro kterou se trumpeta staví do pozoru hned dvěma klaunům... Že si to neumíte ani představit? Tak proto je tu děj zřejmě tak nepředvídatelný, že jsem si z toho sama připadala jak na hrazdě. 80% ()

Reklama

Reklama