Reklama

Reklama

Goltzius a společnost Pelikán

(festivalový název)
  • Velká Británie Goltzius and the Pelican Company (více)

Obsahy(1)

Mnohovrstevnaté intertextuální dílo, které ilustruje Greenawayovy názory o hranicích filmového vyjádření. Nizozemský barokní rytec Goltzius, hédonistický mecenáš, erotické scény z bible, citace výtvarného umění, brechtovská divadelní stylizace, nápisy a texty - to vše vytváří nevšední divácký zážitek. (Letní filmová škola)

Recenze (13)

xxmartinxx 

všechny recenze uživatele

Greenaway se topí. Tento člověk, který chápe možnosti filmu coby média jako málokdo, už v dnešní době disponuje až příliš mnoha prostředky k vyjádření a nedokázal je utříbit. Přes všechnu snahu se nedostal za už dostatečně komplexní a velmi podobné Dítě z Maconu a pouze ukazuje, že doba jde dál. Což není objev století. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

Po stylové stránce jsem se nestačil divit. S panem režisérem sice už nějaké zkušenosti mám, ale to, jak se výrazově projevil zde, mi docela vyrazilo dech (a třeba takhle „vymazlenou“ mizanscénu“ jsem neviděl už ani nepamatuju). Provokativní a ironický děj (stejné přívlastky se dají použít i na dialogy) však postupně paradoxně upadal do stereotypu; přijde 1 sexuální výjev, obecenstvo ve filmu (a naopak v kině) se nad ním ukájí, poté následuje obhajoba a trest, a tak stále dokola. Takže jsem se i při vší té vizuální potravě místy prostě nudil. Proto pouze lepší 3*, přestože jde po některých stránkách o velmi zajímavé dílo. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Pouze nesouvisle: Precizní práce s mizanscénou, inovativní filmový tvar, těžící z různých podob intertextuality a transmediality a zároveň podnětná filmová esej. Jednoznačně největší pecka letošní LFŠ. ()

Cimr 

všechny recenze uživatele

Je docela zajímavý fenomén, že úctyhodní režiséři když přijdou do let, začnou točit podivné a často i celkem laciné prasárničky. Potkalo to Felliniho, Pasoliniho, poslední větou celého Kubrickova díla je ,,Let´s fuck"; z českých zástupců pak můžeme jmenovat Menzela nebo Olmera. A zdá se, že se k nim přidává i Peter Greenaway. Ale kdyby to vždycky dopadlo aspoň takhle! Pravdou je, že těch ,,kundiček, koziček a ptáků" je tu trochu příliš a stopáž je vzhledem k tomu, jak málo se toho odehraje, přepálená. Film má ale zároveň tak strhující výtvarnou stránku, že je možné mu ledacos odpustit. Oprýskaná tovární hala a v ní dekadentní kulisy; zrada, vášeň, erotika (v jednu chvíli dokonce pornografie - je zde zachycen penis v erekci), smrt. Načančané baroko se potkává s brechtovským kabaretem ve fascinujícím filmovém zážitku. I takhle by mohly znít slogany na plakáty... Když chce jedna z postav vyhnat společnost Pelikán od dvora, protože je pohoršená její obscénností, říká na to principál: ,,Jste pohoršený, chcete nás zrušit. Ale z představení jste neodešel." Je to tak trochu režisérův triumf nad divákem. Při projekci na LFŠ v Hradišti v 8:30 ráno jistě bylo mnoho diváků znechucených. Ale nikdo neodešel. ()

javak810i 

všechny recenze uživatele

Goltzius patří mezi ty klasické ultra-artové filmy, které normální "smrtelník" nejspíš moc nepochopí. Zkrátka to se musí vidět. A podívaná to je...řekněme hodně zajímavá. Kostýmy jsou pěkné, stylizace také, a vidět F. Murray Abrahama v takovémhle filmu pro mě bylo skutečným překvapením. Dávám 3*, ale berte to jen orientačně :D. ()

garmon 

všechny recenze uživatele

Pro mě typický příklad vleklé a zřejmě už nikdy nepřekročitelné tvůrčí krize dané povahou tvůrce - prostředků k tvorbě bude už vždycky dost, nápadů jakoby taky, ale něco tam chybí - asi důvod. Platí tu jednoznačně komentář k 3x3D od JitkaCardova - i Goltzius evokuje "úroveň neohrabané školní powerpointové prezentace, vizuálně připomíná nudnou cestu po 3D modelu nově projektované budovy před schválením komisí EU nebo pohyb po muzeu v laciné počítačové hře"... Dá se to ale pořád jakoby zakrýt erudicí, inteligentními hovory o "podstatě reprodukčních technik" a trochou té erekce. Doba fascinace z Prospera je ale dvacet pět let zpět. Chybí ryzost rituálu a i ten konceptualismus šustí po padesáti letech od vzniku prostě jen mediálně atraktivními úspěšnými grantovými loupežemi - zvláštní, jak i ta "nejmodernější technika" a "pornografie" může v rukou akademiků působit beztvaře, fousatě a nudit. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Nejzajímavějším na celém filmu opět je vizuální stránka, se kterou si Greenaway zase řádně vyhrál. Poněkud ten vizuál připomene všechny tři díly Tulse Luper Suitacases, což myslím v dobrém. A ono mě to ze začátku celkem bavilo, tedy kromě snad nejhůře udělaných úvodních titulků ze všech Greenawayových filmů vůbec. No jo, jenže tenhle zájem mi vydržel tak do konce první hry, pak mě to začalo strašně nudit a navíc se tam nic kromě těch her pořádně nedělo. A to už jsem se těšil, že jsem zas narazil na další alespoň dobrý Greenawayův film. Jinak na nahotu už jsem v jeho filmech zvyklý, ale právě v Goltziusovi mi přišlo, že už jich bylo zbytečně moc. Silné 2* ()

boogieman 

všechny recenze uživatele

Bavil som sa kráľovsky. Je to vtipné, vizuálne zaujímavé, nechýba dráma, pekné nahé ženy a muži a skvelá hudba. Greenaway je znova vo forme. Dúfajme. Goltzius je neuveriteľne vtipná postava. ()

mrart 

všechny recenze uživatele

Greenway vždy potěší a okouzlí opulentní formulací díla a hrou s možnostmi formálního ztvárnění jeho vizí. Divadelně pompézní přemítání přesto jako by bylo autorovým monologem, hrou pro hru s patřičným množstvím možných proměnných. Goltzius (skutečný barokní grafik) a jeho společnost Pelikán mají na přání mecenáše prezentovat své pojetí sedmi hříchů na pozadí příběhů z bible. Oslava tělesnosti a její nutná obhajoba může začít... ()

m4xp4yn3 

všechny recenze uživatele

Peter Greenaway je totální snob a elitář, ale zároveň vnímám že jeho láska k filmu a umění obecně je upřímná a jeho experimentování s filmovým tvarem není samoúčelnou manýrou. Hledá a nachází. Své vize formuluje přesně. Bere nás na místa, která jsme již navštívili, ale ukazuje nové souvislosti a upozorňuje na jiné detaily. Měl bych k němu nějaké výhrady, ale nechám si je od cesty. Vážím si riskantního přístupu a vůle babrat se do detailu s náročnými filmy pro pár fajnšmekrů. ()

Puppy 

všechny recenze uživatele

Po delší době vtipný Greenaway, kterému chybí jen trochu více drzosti a nechutnosti Dítě z Maconu. Zde se také ukázalo, jak důležitou součástí jeho nejlepších filmů byla hudba Michaela Nymana. Bez ní už to zkrátka není "stoprocentní" Peter Greenaway. ()

mischa 

všechny recenze uživatele

Nevšední zážitek. Erotické scény byly odvážné, ale nepřekročily mez, aby spadly do porna, jak se uvádí, že film je i pornografický - penis v erekci ještě nedělá z filmu porno, dokonce bych si přisadil, že tady je to spíš umění nežporno. Nahota prostě do tohoto díla patří, a když je někdo pohoršen se dívat na nahá těla, ať se na film Petera G., u kterého je to skoro samozřejmostí, nedívá. Jinak skvělé obrazy z historie a herci vynikající. Bavil jsem se a zíral celých 128 minut! ()

Reklama

Reklama