poster

Vše pro dobro světa a Nošovic

  • anglický

    All for the Good of the World and Nosovice!

Dokumentární

Česko, 2010, 82 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Jakub Halousek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Vodnářka
    ****

    Dokument ani chvilku nenudí, chvílemi baví, chvílemi se nás snaží přimět k přemýšlení a hlavně upozorňuje na důležitá témata dnešní doby - problém lidské bezohlednosti, dodržování základních lidských práv, sledování pouze vlastích zájmů a zároveň na typickou lidskou přizpůsobivost a snahu nijak nevybočovat z davu. Na druhou stranu z dokumentu jasně vyvstává otázka - má vůbec cenu rýpat se do věcí, se kterými se stejně už všichni smířili a ani oni sami už nemají nějakou větší touhu je měnit. A, ano, není právě tahle otázka tím přizpůsobením se, ustoupením silnějším a bohatším a snahou nerozdmýchávat dál oheň? [MDFD Jihlava 2010](30.10.2010)

  • Snorlax
    *****

    Mé váhání mezi čtyřmi a pěti hvězdičkami utnula závěrečná reklama. Z Klusáka se stal kritický dokumentarista, který si jde tvrdě za svým (možná proto je nepatřičně srovnáván s Moorem), ale nesnaží se divákovi podsouvat svůj názor na věc (proto bych ho spíše přirovnala k současné americké dokumentaristické hvězdě Fergusonovi). Zařazení nepodařených záběrů do filmu se mi nelíbí, možná to dodává snímku na autenticitě, ale mě to spíše ruší. Toť jediná má výtka.(24.9.2011)

  • CheGuevara
    *****

    Současná dokumentární tvorba mi začíná připadat jako pohádka o Blanických rytířích. Zatímco český fikční film kulhá na obě nohy a ani technofilní mladá krev nepředstavuje pro něj žádnou spásu, natož naději, můžeme se aspoň upínat k českým dokumentaristům. Vít Klusák může být s klidem v duši v jejich první linii. Za těch pár dokumentárních filmů si stihl vytvořit unikátní styl, který právě v Nošovicích dotáhl až absurdum. V dlouhých záběrech ničí své respondenty pouho pouhou spontánností, která je nutí k nechtěné autenticitě. Nošovice zároveň dokáží pokládat nepříjemné otázky o stavu dnešní společnosti, o kterých leckdy nechceme slyšet odpověď. Klusák provokuje, šaškuje, shazuje, zamýšlí se, ale to vše v hranicích fair play. Ne, všechny jeho argumenty jsou padné, ale nikdy nespadají do laciných kategorií manipulace, podbízivosti nebo televizní reportáže. Nošovice tak mnohem více vybízejí k debatě, dialogu, než k obecně přijímaným pravdám, čehož si na dokumentu obvzláště cením. O tom, že Nošovice jsou vlastně i didaktickým filmem ke studiu filmového dokumentu, protentokrát raději pomlčím. Po dlouhé době mohu říci, že do kina chodím na nového Klusáka, Marečka, Třeštíkovou. Co mají asi společného?(3.9.2011)

  • Vančura
    ***

    Pro mě osobně trochu nuda. Zatímco starší "Český sen" na mě zapůsobil jako zjevení a stále ho považuji za nejoriginálnější český dokument vzniklý po r. 2000, příběh nošovické automobilky mě dvakrát neoslovil. Je to dokument poměrně málomluvný a zaměřený spíše na detaily, jakýkoli autorský komentář či vysvětlující voiceover zcela chybí, dokument tak sází na to, že úsudek si divák vytvoří sám. Veden je k tomu spíše nenásilnou cestou - míra manipulace s realitou mi zde přišla v rámci tolerance v pořádku (ostatně požadavek na 100% objektivitu dokumentů je čirou utopií a na všech dokumentech si cením právě subjektivního pohledu tvůrců). A pokud už v dokumentu někdo mluví, pak většinou sděluje nějaké banality, často pronášené zdánlivě mimo záznam; s tím, že sem tam probleskne to, kam Klusák své postavy tlačí a oni zcela předvídatelně říkají to, co se tak nějak očekává. Řekněme si to ostatně na rovinu: to, že se na úrodné zemědělské půdě postaví fabrika, je zločin VŽDY, v tomto směru nesděluje Klusák ani nic objevného. Podobně jako u jeho zaměření na mizerné pracovní postavení zaměstnanců automobilky, které ale opět není ničím, co by mohlo někoho překvapit - to, že se s nekvalifikovanou pracovní silou ve velkých korporacích vyjebává, je známým faktem, a bral si to na paškál už Chaplin ve své Moderní době. Nejpřínosnější mi tak tento dokument přišel ve chvílích, kdy nechával promlouvat obyčejné místní domorodce, kteří nechali trochu nahlédnout do zákulisí toho monstrózního spektáklu, který běžný člověk znal jen z televizních zpráv. Že bude zákulisí tak trochu špína (anonymní vyděračské dopisy, nízké platy zaměstnanců...) je přece jasné každému, kdo ví, že KAŽDÉ zákulisí je nevábné, a diváci by do jeho obscénních zákoutí neměli strkat svůj nos, jinak si pokazí svůj dojem z představení. A tím jsou zde nová nablýskaná auta a o ty zde jde až v první řadě. Žijeme ve světě, který je auty posedlý a který je na nich do velké míry postavený - gesto kritiky tohoto systému tak sice na mě působí sympaticky, ale v posledku u mě stejně vyznívá naprázdno, přičtu-li k němu navíc soukromou diváckou nudu ze záběrů typu "hlavní záporňák - mluvčí automobilky - zalévá na okně svoje masožravky". Slabé 3 hvězdy.(20.10.2011)

  • Mertax
    ****

    Listová zelenina vs. auta aneb tiskový mluvčí Hyundai na Hrad, protože je persónou vskutku unikátní. Závěrečná reklama na nošovické zelí, parodující propagační video automobilky, o kterou režiséra poprosí vedoucí zemědělského družstva, je něco tak geniálního a třeskutě vtipného, že budete při odchodu z kina v té nejlepší náladě. Zapomene, jak jsou lidé slabí, když mají vystoupit z davu a že tvrdým okem diváka to byl dokument de facto povrchní, neobjektivní. Kladl si málo otázek a témata jen naťukával. Na poli českého dokumentu je to však záležitost natolik osvěžující a zábavná, že nezbývá než se nadšeně těšit na další Klusákův počin. „Smíšené pocity“, jak pojmenuje své rozpoložení na začátku filmu jeden z obyvatelů Nošovic, nehrozí aneb hurá na zelňačku! P.S. Film by bez povedené hudby skupiny Dva byl jak bělásek zelný bez své pochoutky – tedy nekompletní.(17.3.2011)

  • - Společnost Hyundai producentovi filmu opakovaně pohrozila, že podnikne právní kroky proti zveřejnění filmu. (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Po závěrečných titulcích následuje překvapení pro trpělivé diváky... (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Pre zamestnancov Hyundai platil prísny zákaz s filmármi vôbec komunikovať. Montér Ondra, ktorý ako jediný s filmármi otvorene komunikoval, bol za svoju prostorekosť z podniku vyhodený. (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace