poster

Vše pro dobro světa a Nošovic

  • anglický

    All for the Good of the World and Nosovice!

Dokumentární

Česko, 2010, 82 min

Režie:

Vít Klusák

Kamera:

Jakub Halousek
(další profese)
Nastala chyba při přehrávání videa.
  • dopitak
    ***

    Nedokázal jsem se zbavit pocitu, že tu filmaři byli tak trochu s křížkem po funuse a ta holka s koláčem jim to taky dobře řekla. Je mi to trochu "líto" Vaňka, protože takových Vaňků na světě je a kdyby byl člověk na jeho místě, taky by zůstal loajální a nepovažoval se za zmetka. Zajímavý rozbor situace, ovšem chtělo to natáčet v době, kdy to ve vesnici vřelo.(9.10.2013)

  • Pepinec
    *****

    Až díky tomuto dílu jsem se setkal s tvorbou Víta Klusáka. A velice se těším, až se vydám v jeho filmografii proti proudu, poněvadž jeho rukopis se mi dosti zamlouvá. Víte, já si už moc nevybavuji pocity, které jsem měl tenkrát, když byla kauza Nošovice aktuální. Za to mám tušení, že pocity z tohoto dokumentu ve mně přetrvají dlouhou dobu. Nedokáži se vžít do situace lidí, kteří přišli o své pole. Ani do lidí, kteří jej přišli vyplenit. Ale dovedu pojmenovat, co jsem na vlastní oči viděl. A sice záplavu lidské směšnosti, kterou reprezentovalo několik týmů. V prvé řadě samotná automobilka, jejíž reklamní prezentaci vyhlašuji za úlet roku. Hesla typu "děláme vše pro dobro světa" anebo "usilujeme o celosvětový mír" mi znějí infantilně, až ryze imbecilně. Není se pak čemu divit, když takový koncern zastupuje člověk, jehož výrobní kvalita by na stupnici od jedné do deseti, kdy jednička znamená nejlepší hodnotu a desítka nejhorší, s přehledem překročila dvacítku. Jak brilantně byly vykresleny kontrasty mezi světem ohraničeným železným plotem a vesnickým životem v Nošovicích! Ovšem, i v nošovickém týmu lze nalézt pár taktických nejasností. Určitým jedincům byla doslova sebrána půda pod nohama, přesto se vydali na exkurzi po automobilce, přijmuli dárek, zatleskali a potřásli pravicí zástupci zla, které vtrhlo do jejich světa. Opět krásně ukázáno na jisté výhradně lidské charakterní vlasnosti. No a konečně; rád bych se mírně opřel i do samotných tvůrců. Zajímalo by mě, zda mají čisté svědomí. Zda by na otázku "byli jste úmyslně senzace chtiví a ovlivnili ve prospěch vašeho filmu osud určitých lidí záměrně?" odpověděli ano či ne. V každém případě však uznávám tento dokument velmi přínosným naší společnosti. Ono v něm nejde jen o automobilku na poli u Nošovic. Leč dotýká se všeobecných principů, které někde fungují a jinde zase nefungují. Zajímalo by mě, jak bych se choval já v roli nošovických. (Nikoliv to, jak bych se choval jako kdokoliv spojený s automobilkou. Předpokládám totiž, že moje postoje mi umožní se podobným zoologickým zahradám vyhnout) Zároveň však upřímně doufám, že se to nikdy nedovím. Jen nerad bych zažil přistání mimozemsťanů na poli za domem...(21.2.2011)

  • Matty
    ****

    Hlavně nic nerozdmýchávat a dělat, že něco děláte. Klusák si již vcelku dobře osvojil filmovou techniku. Záběry vypadají z kompozičního hlediska „filmově“, jinak než surový dokumentární záznam, čím režisér přiznává jistý díl manipulace. Zároveň ale násilně neprotlačuje jeden úhel pohledu, spíše nevzrušeně konstatuje (výmluvný záběr na hodiny NOŠOVICE BEIJING SOUL), poslouchá a zaznamenává, někdy jakoby náhodou, a dává vzpomenout na trapnost antropologických komedií nové vlny. Situace nechává doznít, aby vynikla jejich absurdita. Lidská povaha je pro něj zajímavějším středobodem než kritika kapitalismu, proto se ani nesnaží o velkou pointu. Jeho film nesměřuje, krouží. Jenom občas trochu mechanicky (střídání scén „strojových“ a „člověčích“). Rád bych viděl plnohodnotnou verzi, nejen hodinovou televizní. Zajímavé komentáře: Aelita, Vančura, BenNat(27.10.2011)

  • 666teen
    ***

    Škoda, že masožravá Adéla ve skutečnosti neexistuje. Kdyby ano, pan tiskový mluvčí Hundáje (nebo co to tam má ten pohůnek za funkci) by svou zálibou v pěstování masožravek mohl řešit problémy s dotěrnými filmaři a neschopnými vesničany, kteří odmítají robotovat v korejském industriálním ráji. Ham, ham a je po šťouralech. Škoda. Vlastně Hyundai.(9.12.2011)

  • CheGuevara
    *****

    Současná dokumentární tvorba mi začíná připadat jako pohádka o Blanických rytířích. Zatímco český fikční film kulhá na obě nohy a ani technofilní mladá krev nepředstavuje pro něj žádnou spásu, natož naději, můžeme se aspoň upínat k českým dokumentaristům. Vít Klusák může být s klidem v duši v jejich první linii. Za těch pár dokumentárních filmů si stihl vytvořit unikátní styl, který právě v Nošovicích dotáhl až absurdum. V dlouhých záběrech ničí své respondenty pouho pouhou spontánností, která je nutí k nechtěné autenticitě. Nošovice zároveň dokáží pokládat nepříjemné otázky o stavu dnešní společnosti, o kterých leckdy nechceme slyšet odpověď. Klusák provokuje, šaškuje, shazuje, zamýšlí se, ale to vše v hranicích fair play. Ne, všechny jeho argumenty jsou padné, ale nikdy nespadají do laciných kategorií manipulace, podbízivosti nebo televizní reportáže. Nošovice tak mnohem více vybízejí k debatě, dialogu, než k obecně přijímaným pravdám, čehož si na dokumentu obvzláště cením. O tom, že Nošovice jsou vlastně i didaktickým filmem ke studiu filmového dokumentu, protentokrát raději pomlčím. Po dlouhé době mohu říci, že do kina chodím na nového Klusáka, Marečka, Třeštíkovou. Co mají asi společného?(3.9.2011)

  • - Pre zamestnancov Hyundai platil prísny zákaz s filmármi vôbec komunikovať. Montér Ondra, ktorý ako jediný s filmármi otvorene komunikoval, bol za svoju prostorekosť z podniku vyhodený. (Raccoon.city)

  • - Po závěrečných titulcích následuje překvapení pro trpělivé diváky... (Zdroj: Hypermarket Film)

  • - Společnost Hyundai producentovi filmu opakovaně pohrozila, že podnikne právní kroky proti zveřejnění filmu. (Zdroj: Hypermarket Film)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace