Reklama

Reklama

Kraj je vesnice na Sibiři plná Rusů, již měli tu smůlu, že se za války dostali do německého zajetí, ne-li přímo s Němci spolupracovali. Do tohoto drsného a mrazivého prostředí přijíždí v roce 1945 válečný hrdina Ignát, aby zde řídil lokomotivu. Brzy pozná, že vavříny dnů minulých mu nebudou příliš nápomocny, zvlášť když vesnice má svůj nepsaný řád, skrytý systém vztahů a temnou minulost.
Ruský western plný samohonky, vlakových jízd na hranici možností stroje i člověka a hledání úniku z pomyslného pekla (Kraje) natočil jako svůj šestý celovečerní film Alexej Uchitel. (ZkuKol)

(více)

Recenze (22)

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Veľmi nesympatický a hrubý film. Najprv som myslel, že to bude film o gulagoch, no vykľul sa z toho film o živote, kde nie je núdza o vulgarizmy, nahotu, sex, zbytočné vraždy, avšak aj o tvrdú prácu, drsnú prírodu, psychológiu ohľadom Nemcov a Rusov a prekonávanie rýchlosti vlakov. Približne dve hodiny tohto filmu mi veľa poznatkov nedali, ba mi zväčšili smutnú náladu. Akosi mi nedochádza, čo chcel autor týmto filmom zdeliť. Ak chcel iba opísať tvrdé podmienky, bolo toho málo, ak chcel zasiahnuť niečo z psychologickej oblasti, bolo to ešte slabšie. Príde mi to ako obyčajný film o prežívaní, ale s dobrými momentmi ohľadom železnice a vlakov. ()

Fr 

všechny recenze uživatele

...schovaní před oprávněným hněvem lidí, díky soudruhu Stalinovi.... Ignác má zakázáno řídit vlaky, parta je samej práskač a zdáli to pozoruje medvěd, kterýmu se říká nesmrtelný. Gulag není koncentrák. Jsou tu ženský, jídlo a někdy je i veselo. A taky je to místo, kde se může odehrávat - pro mě - nezajímavej příběh plnej jízd parních lokomotiv, rusko-německého (ne)přátelství a medvěda, kterej je alergickej, když mu někdo chčije v revíru. Drama, které uchvátí každého sovětského opravdového člověka! Několik důvodů, proč má smysl film vidět: 1.) Vzruším se jen při pohledu na parní lokomotivu. 2.) Ještě jsem neviděl rvačku holek s bobrama. 3.) Gulag? O tomhle pionýrským táboře jsem ještě neslyšel.... 4.) Přemýšlím, jestli by Tony Scott mohl natočit film o nejlepším parním stroji na světě, Josifu Stalinovi . 5.) Chci si zkrátit čekání na Fishmana, kterej má přijet, aby nás potrestal. PŘÍBĚH *** HUMOR ne AKCE ne NAPĚTÍ * ()

Reklama

ZkuKol 

všechny recenze uživatele

Mrazivý "eastern" ze Sibiře. "Kraj" je dokonalé peklo, není kam utéct, neustále zima jako... no, na Sibiři. K pití jen samohonka, na léčení - samohonka, na spaní - samohonka, na desinfekci - není to jasné? Věřit se nedá nikomu, práce jak v solných dolech a společnost příjemná a otevřená asi jako čeští úředníci pět minut před polední pauzou. Uchitel si dává na pozadí záležet, takže je rozjezd trochu delší a pomalejší než by měl, ale příběh má svá pozitiva, jasné motivy a herci se po něm dobře vezou. Klimenkova kamera pracuje dobře s přírodou i vlaky a vůbec řemeslná stránka je tradičně zvládnutá. Škoda, že Saša občas selže jako vypravěč a musí to pak zachraňovat vysvětlováním, nebo mu episody vyzní do ztracena, možná kdyby příběh zjednodušil, míň se piplal s drobnokresnbou na začátku, byla by nominace na "glóby" mnohem pochopitelnější. Válečný veterán Ignát dorazí do vesnice na Sibiři, aby tam jezdil s mašinou, brzo zjistí, že ozvěny války ještě nedozněly... 70% ()

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(CINEMA MUNDI 2011) KRAJ je přesně ten typ "definitivně účtujícího" filmu, který potřebuje každá národní kinematografie, jež se potřebuje vyrovnat s napjatými poválečnými vztahy mezi dvěma národy. (U nás tomu tak je v případě HABERMANNOVA MLÝNU, který má stejně jako KRAJ potřebu se vyjadřovat k poválečné situaci poněkud zpozdile.) Na jedné straně je patrná snaha pojmout danou problematiku komplexně ve smyslu snahy zahrnout úplně vše, což vede k značnému zjednodušování, dramaturgické roztříštěnosti a nedostatečné profilaci řady postav (flashbacky příliš nepomáhají); na té druhé - vzhledem k časovému odstupu - lze určité věci pojmout jako žánrovou podívanou, kterou si lze v několika scénách díky jejich zdařilému inscenování patřičně užít. Jsem rád, že jsem tohoto ruského "vyslance" na Oscara mohl zhlédnout na velkém plátně, protože několik scén je vskutku impozantních (přejezd mostu, závěrečná honička dvou lokomotiv), ale pokud filmu dávat nějaké ceny, tak leda ty "technické" (opojná kamera, která pojímá řadu scén v dlouhých a promyšlených jízdách, velkými celky dává vyniknout přesné, syrově působící výpravě, akce je zase umocněna dominancí zvukových efektů). ()

ghatos 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, hodně zvláštní film plný symbolů a odkazů. Divák se musí sice trochu orientovat v minulosti, ale i tak se to dá pochopit. Na první pohled složité následky mají jednoduché příčiny. Vše je postupně vysvětleno. Závěr si mi líbil. Náročnější snímek, který si na nic nemusí hrát - je opravdu filosofický a intelektuální (v pozitivním slova smyslu). 72%. EDIT: Velmi mě pobavil komentář od verbala111. Je klasickým případem toho, jak by lidé neměli hodnotit na csfd. On to nepochopil, takže by to ani neměl hodnotit (rozumněl bych, kdyby tu vznesl kritické připomínky a dal třeba tomu i odpad). Takhle tu vlastně předvedl jen rádoby vtipnou onanii sám na sebe, která má jakože shodit tenhle film. Je to velmi neoriginální a hloupoučké. ()

Galerie (47)

Související novinky

Zlatý glóbus 2011 - výsledky

Zlatý glóbus 2011 - výsledky

17.01.2011

Tak jako každý rok, i letos, nám hollywoodští zahraniční novináři připravili nejedno (ne)příjemné překvapení. Pod letošním moderátorským vedením Rickyho Gervaise se stal neúspěšnějším filmem The… (více)

Královské i sociální Zlaté glóby

Královské i sociální Zlaté glóby

15.12.2010

Osmašedesáté udělování „oscarových předskokanů“ se odehraje v lednu, nominace známe od včerejška. Co se týče počtu nominací, vede britské drama s údajně excelentním Colinem Firthem The King´s Speech… (více)

Reklama

Reklama