Režie:
Mladen ĐorđevićScénář:
Mladen ĐorđevićKamera:
Nemanja JovanovHrají:
Mihajlo Jovanovič, Srboljub Milin, Radivoj Kneževič, Predrag Damnjanović, Nemanja Jovanov, Ivan Đorđević, Srđan Jovanović, Aleksandar Gligorić (více)Obsahy(1)
Mladý filmový režisér Marko (Mihajlo Jovanovic) se snaží natočit svůj první film. Nedaří se mu to, a proto se nakonec rozhodne točit porno. Zakládá „Cabaret Club“, kde shromažďuje pornohvězdy. Do klubu patří třeba Johnny a Max dva gayové, transvestita Ceca několik feťáků a další. Policie však premiéru klubu nepovolí, tisk je také proti. a tak se Marko se tedy rozhodne Bělehrad opustit. Na konec se celý jeho "tým" vydává na turné po Srbsku. Potkávají německého novináře Franka, který je nadšen a navrhne Markovi, aby točil porno s autentickými scénkami. Marko záměr ještě trochu okoření o násilí a pak jen čeká na ohlas diváků. (Terva)
(více)Recenze (46)
Zřejmě velká inspirace pro nechvalně proslulý Srbský Film. Oba mají společné ústřední téma, jen každý si ho zpracovává způsobem sobě vlastním. Tam, kde Srpski film dominoval skoro profesionálním zpracováním, tam útočí tenhle snímek svou špinavou syrovostí a za nehty lezoucím pocitem reálu. Život i smrt porno bande je jakýmsi drsným dokumentem, mapujícím několik měsíců cestující skupinu lidských trosek, která se skrz vidinu tučného šeku prodá a natáčí různé snuff gay-porna filmy, u toho se stanou svědky a aktéry krutých znásilňovaček, bezohledného zabíjení, sebevražd a jiných gurmánských specialit. Nejen neuvěřitelně sleazy těžká satira, ale i tragický osud se začne naplňovat, když přijdou na řadu kladiva, břitvy, řetězové pily a divák všechna ta hnusná zvěrstva chvílemi vážně nepobírá. ()
Zdá se mi, že tady máme nové odvětví filmu - balkánský extrém. Čím hnusnější, reálnější a traumatizující (i traumatizované), tím líp. To ale není ta správná cesta a až bude tak pátý film ze Srbska na podobné téma a podobně brutální, nikdo po něm ani neštěkne. Navíc, oproti Srpski film, je to i filmařsky mimo. ()
No rozhodně nejde o žádnou prvoplánovou prasárnu jak jsem (nadšeně) očekával.....Je tam kupodivu hodně humoru a pěkných chvilek plných přátelství a taky nějáká ta myšlenka(která je ale určena spíše srbům)........Osobně trochu nechápu popisování tohodle filmu slovy jako :nejzvrácenější,nejšpinavější,absolutní,extrém...nic z toho jsem já nepostřehl....Je tu pár mordů,které jsou na úrovni drsnějších slasherů a trocha rozverného veselí ale rozhodně žádný extrém........Tohle se mi líbilo prostě jen ze své podstaty uměleckého díla,které se snaží komunikovat s divákem bez jakýchkoliv svazujících pravidel. ()
Hostel, kde v hlavní roli bylo nahrazeno Slovensko Srbskem. Kupodivu nuda, bohužel i zlá. Od zjevné a nepřiznané předlohy pro Srpski film jsem čekal hodně, nestalo se. Ono asi všechno i docela funguje, jak si tvůrci přáli - dokumentární styl ruční nicmoc kamery pomáhá autentičnosti, herci na pomezí neherectví taky, scény jsou dostatečně brutální a zvrácené. Vadily mi ale postavy - ubrečená bezvýchodnost na pozadí konce jugoslávských válek a pádu Miloševičova režimu, ztráta bojovat za uznání, celkový loser typ lidí mávajících bílou vlajkou prostřednictvím drog, sexu a násilí. Srbsko dostalo na prdel a posttraumatický stres je na místě, ale nehodlám to akceptovat jako metaforu celý země. Nemám rád brečení obecně, ale když už musí být, tak prosím individuální ne zobecněný na skupinu formátu národa. Nejedná se o ideologicky nebezpečný film jako Kusturicův Underground (Srbsko jako národ předurčený vládnout Balkánu) - vlastně naopak a možná jinak. Režisér předvádí zvrácenou formu vlastenectví, když ukazuje svoji zemi v zdánlivý prdeli (kde není) a své spoluobčany jako hovna v tý prdeli (což povětšinou nejsou), ospravedlňuje tím extrémismus v oblasti sexu (budiž) a násilí (zde mám veliký osobní problém), čímž se stává do jisté míry nebezpečným. Nebudu to protahovat - nesouhlasím s vykresleným obrazem Srbska, nemám rád postavy a významně protestuju proti myšlenkovému sdělení filmu. Srbsko i Balkán je krásná část Evropy s množstvím výborných lidí, nevytvářejte si předsudky a stereotypy kvůli partě buranů (tvůrců). ()
Tak bacha - tohle není porno. A i když sexuálních scén je tady dost (proto tu taky je žánr pornografický), rozhodně to není porno. Teď riskuju, že budu označen za totálního úchyla, když jsem si něčemu takovému dovolil dát vysoké hodnocení, ale tenhle film si to zaslouží. Samozřejmě to rozeberu. Když už někdo náhodou zabrouzdá do špinavých vod "srbských úchyláren", většinou kvůli (ne)slavně proslulému Srbskému filmu. Mě osobně ale zaujalo spíš tohle - přece jenom, ne každý se může "pochlubit", že viděl hororové road movie porno. Přesně to jsem taky od toho čekal - film, založený jenom na zvrácenosti, bez myšlenky nebo pořádného děje, který přetočím, přeskáču a budu si moc odškrtnout další novou zkušenost s něčím neobvyklým. A ono prd. Dostal jsem takový šok, jaký jsem naposledy měl asi u Spring Breakers. Ne ze zvrácenosti - ta byla hlavně v první polovině a to nejextrémnější tu naštěstí netrvá dlouho (btw, nedávno jsem viděl Neonového býka a ten mě zhnusil o dost víc) - ale především z toho, jak chytře to celé bylo vymyšlené. Ten film má drtivou většinu postav naprosto skvěle promyšlenou, včetně jejich psychologie a kdybych nedávno neviděl Pohled do očí, bez váhání řeknu, že takhle promyšlené postavy jsem už dlouho v žádném filmu neviděl (především u Marka a Ceceho). Všechny charaktery se v průběhu filmu uvěřitelně posouvají dopředu a na každé čeká jiný a většinou špatný osud. Celá porno banda se skládá ze zoufalců, kteří jsou ztracení ve svém životě a snaží najít sebe sama. Svá ujetá představení berou s nadhledem a vlastně jsou jako hippies. Zpočátku. Pak se upíší Ďáblu (což platí jak symbolicky, tak teoreticky i reálně), když začnou pro jednoho mafiána točit snuff filmy, ve kterých účinkují lidé ještě víc na dně, než tahle banda. Ze záběrů, kde banda projíždí srbskými vesnicemi a jelikož se všechny události odehrávají krátce po bombardování Bělehradu a Srbsko na tom finančně je špatně, je na nich znát, v jak zoufalé situaci ten stát je. Proto jsou někteří schopní sami sebe obětovat jen proto, aby zajistili peníze svojí rodině (nejsilnější scénou pro mě je ta, kdy zpovídají vojáka). Jak už jsem psal, s bandou to zamává a postupně z ní všichni odchází - někteří se zasebevraždí, jiní odejdou dobrovolně a všichni si moc dobře uvědomují, že zašli už moc daleko a tudy cesta fakt nevede. Jeden se dokonce rozhodne zůstat v klášteře a zachránit si svoji duši. Skutečně, když se člověk dokáže přenést přes zvrhlé a nechutné scény, mezi řádky ho čeká silné a zatraceně promyšlené drama jak od nějakého profesionálního režiséra. K tomu zde máme reflexi srbské společnosti (která podle mě bude trochu přetažená za vlasy, ale já Srby fakt neznám) a i pár zajímavých myšlenek (nejlepší je hnedka ta na začátku, kdy se Marko snaží prosadit se svými originálními a kreativními fantasy filmy se srbskou mytologií, ale každý producent ho vyhání s tím, že tohle diváky nezajímá a nebude to mít žádný úspěch - strašně mi to připomnělo českou kinematografii. Proč točit něco jiného a odlišného, když ty kvanta tupých romantické komedie, co si jsou podobné jak vejce vejci, budou mít úspěch, že?). Proto taky pak ze zoufalství spadne do pornoprůmyslu, kde sice nějak kreativní být může, ale za jakou cenu, že jo. Největší posun v charakteru postavy zde samozřejmě zažije Marko, který postupně snuff průmyslu kvůli penězům podlehne, ale když se mu rozpadne celý banda, uvědomí si i on, že tohle rozhodně nebyla správná cesta. Pak vezme spravedlnost do svých rukou. Navíc další klad - v mnoha takových filmech někoho zavraždí a policie nikdy bůhvíproč nezasáhne, ale tady naopak je přítomná krátce po první vraždě, což jen dodává příběhu na reálnosti a scénáři na promyšlenosti. Má to i své mínusy, místy se to táhne (třeba ty orgie trvaly úplně zbytečně dlouho) a dost mě zklamal konec, který měl podle mě skončit záběrem na sedící pár u zříceniny bývalého románského kláštera. Ten neutrální konec by byl naprosto perfektní, ale to co následovalo potom mi přišlo přehnané. Navzdory tomu se nejedná o nihilistickou bezvýchodnou depku, přece jenom, většina postav si uvědomí své hříchy a jeden svou duši dokonce začne zachraňovat v pravý čas. On to tak trošinku je náboženský film, ačkoli se to vůbec nezdá. Rozhodně ne na první pohled a už vůbec ne ze zdejšího obsahu, líčících Život i smrt porno bande jako nejzvrácenější film všech dob. S tímhle tvrzením nesouhlasím. Ano, je to zvrhlé, ale na samoúčelného Neonového býka nebo na "best of" scény z nihilistického Antikrista to nemá. Vrátím se k první větě svého komentáře - TOHLE NENÍ PORNO. Rozhodně to není porno. Tohle je (dekadentní) umělecký film jak se sluší a patří. A o to víc to cením v dnešní době, kdy se skutečně hluboké filmy točí minimálně. Kam se na tohle hrabe ten debil Trier... No nic, já jsem mile překvapený, spokojený a snad ten můj komentář dává smysl, evidentně bude sakra dlouhý. Jo a btw, pobavil mě ten odkaz na Eraserhead. Slabé 4* () (méně) (více)
Galerie (4)
Photo © Film House Bas Celik
Reklama