poster

Holky s mačetami útočí! (festivalový název)

  • Austrálie

    Machete Maidens Unleashed!

Dokumentární

Austrálie, 2010, 84 min

Komentáře uživatelů k filmu (12)

  • Lima
    ****

    „YOU CAN´T RAPE ME! I LOVE SEX!“, aneb jak říkal Roger Corman: „Všechno je to jenom o zadcích, kozách a akci.“ ___ Jo, ve Filipínách, tam bylo v druhé polovině 60 a v 70.letech blaze. Filipíny byly Američanům vděčné za osvobození od japonské nadvlády a hollywoodští filmaři cítili, že tady by se daly točit výživné snímky. Máte džungli, máte pláže, máte holky, máte zbraně a všechno LEVNĚ! A tenhle dokument z drtivé části vypráví o produkci společnosti ´New World´, která tam zaťala své produkční drápky, spojila síly s místními talentovanými (i když, to je možná silné slovo) filmaři a jelo to jak na horské dráze. Ty filmy pak do světa nebyly prodávány jako „filipínské filmy“, ale jako „jungle action movies“. Vše začali Gerardo de Leon a hlavně pak Eddie Romero, dvě filipínské režisérské legendy, které pod heslem „Co se nejlépe prodává? 3 Bé! Blood, Breasts and Beasts!“, začaly točit levná obskurní exploatační béčka. Začal to TERROR IS A MAN (1959) a následovaly perly jako BRIDES OF BLOOD (1968), BEAST OF BLOOD (1971), MAD DOCTOR OF BLOOD ISLAND (1968), atd. atd., vše pod režijním dohledem zejména Romera. Začátkem 70.let pak drtivě nastoupil Roger Corman, který coby producent spojil síly hlavně s Romerem a poté, co jeho film o nemravných zdravotních sestřičkách slavil komerční úspěch, dostal nápad na film o ženách v zajateckém táboře, kde by nechyběly nahé scény ve sprše, nějaké to mučeníčko, lesbický sex atd. Corman zprodukoval film THE BIG DOLL HOUSE (1971), ten slavil velký úspěch a započal éry žánru s názvem „women in prison“. Následovaly třeba WOMEN IN CAGES (1971), THE BIG BIRD CAGE (1972) atd. Představily novou hvězdu – Pam Grier – kterou dodnes obdivuje Tarantino (hrála v jeho JACKIE BROWN) a kterou její herecký kolega Sid Haig výstižně charakterizoval slovy: „Měla všechno, co diváci milovaly. Jiskru, dobře vypadala, měla velký kozy a byla chytrá.“ „Women in prison“ filmy pak vystřídaly akční, za kterými stál další legenda – Cirio H. Santiago – a jeho TNT JACKSON (1974), kde po v rámci obliby blaxploitation filmů a jejich výhradně černošských herců představil v hlavní roli kung-fu černošku, v megaúspěšném FIRECRACKER (1981) naopak kung-fu bělošku, ve FLY ME (1974) třeba kung-fu letušky atd. Sám Tarantino několikrát přiznal, že Santiago byl jeho inspirační zdroj. Zmíněna je zde i obskurní filipínská hvězdička Weng-Weng, malý lilipután, který ve vážně míněných „bondovkách“ představuje agenta 000, kde ze svého malého tělíčka chrlí kung fu, létá ve vznášedlu, místo padáku používá deštník a klátí krásné modelky. Mluví se tu také o Cormanových filmech, coby reakci na obrovský úspěch Spielbergových Čelistí, jako např. UP FROM THE DEPTHS (1979), se směšně vypadajícím smrtonosném žralokem, jako perličky jsou zde zmíněny třeba i THE TWILIGHT PEOPLE (1973), kde je hlavní postavou ´The Bat Man´ - filipínec s netopýřími křídly, který měl natáhnout do kin Batmanovy fanoušky. Je tu i zmíněn diktátor Ferdinand Marcos, který byl otevřen filmařům, kdy nejpikantnější zmínka je ta, jak Coppolovi, jehož slavná APPOCALYPSE NOW, která se rovněž točila na Filipínách a zmínka o ní celý film uzavírá, půjčoval do filmu vrtulníky, které krátce před scénou bombardování „vietnamské“ vesnice skutečně zabíjely vzbouřence na jihu země. Dokument končí zmínkou, proč se přestalo na Filipínách točit (kvůli muslimských extrémistům na jihu nechtěly banky pojišťovat filmová natáčení) a HLAVNĚ – všechno změnily STAR WARS z roku 1977!!! Od jejího uvedení se změnil vkus diváků, diváci začali vyžadovat velkorozpočtové trikové filmy, grindhouse kina začala mizet a to byl konec low-budgetovým filmům v kinech, které se přesunuly hlavně na VHS, kdy i Filipíny začaly být drahé.(7.9.2017)

  • Adrian
    ****

    Nie tak kompaktne a z hladiska research zaberu dosledne ako predchodzi "Not Quite Hollywood: The Wild, Untold Story of Ozploitation!", ovsem stale velmi zabavne a trailerove (vo vyzname, ze niektore prezentovane filmy by som si fastforwardom rad pozrel....za vsetky spomeniem tie s hercom - trpaslikom Weng Wengom). A informacne minimalne to pozadie 70´s produkcie vdaka nastupu vtedajsieho politickeho rezimu je popularno-naucne. Ze by dalsou zastavkou bola thajska B-produkcia dekad 70´s - 80´s na cele s vtedy akcnou superhviezdou Panna Rittikraiom? :-)(27.10.2010)

  • hirnlego
    ****

    Vtipný dokument o ještě vtipnější "etapě kinematografie". Bavila jsem se a plakala, že jsem to nemohla zažít. (nechystá v Praze někdo drive-in kino??)(4.2.2011)

  • JFL
    ****

    Stejným způsobem jako v jeho předchozím filmu "Kam se hrabe Hollywood" Mark Hartley tentokrát pojímá filipínskou éru béčkového filmu 70. a 80. let, a právě v tom tkví hlavní úskalí snímku. Ačkoli je zvolený mix šťavnatých ukázek, fascinujících vzpomínek a dynamické popularizační formy perfektně funkční, po předchozím zhlédnutí "Kam se hrabe Hollywood" se už znovu nedostaví wow efekt prvního setkání s dravým mišmašem lákadel. To však neznamená, že by "Nespoutané holky s mačetama" nebyly zábavné. Post nakažlivé nadšenosti Tarantina zaujímá neméně uhrančivý a výřečný John Landis, své typicky vyšperkované průpovídky znovu dal k dobru "muž s nejfamóznějšími košilemi" Trenchard-Smith a statečně je dohání pan Mondo Macabro Pete Tombs i řada dalších. Naopak Roger Corman, který slouží jako jednotící prvek celého filmu vystupuje nečekaně důstojně a aristokraticky. Pro nezasvěcené se jedná o vynikající popularizační dokument, ale při troše znalosti tématu se neodbytně ukazuje zásadní rozdíl mezi oběma Hartleyovými snímky - zatímco na "Kam se hrabe Hollywood" pracoval mnoho let a měl k dispozici široký archiv materiálů (Hartley začínal jako režisér bonusů pro DVD s australskými žánrovkami), tentokrát film spíchnul za půl roku. Ačkoli i tentokrát užívá kombinaci chronologického a tematického řazení, není film až tak kompaktní a vyčerpávající. Nicméně téma natáčení exploatačních filmů se ukazuje jako studnice velkolepých historek a hlavně lidí, kteří se na své angažmá dokáží podívat s přesně tou fascinující mírou provinilosti, nadhledu i hrdosti. Právě díky nim může Hartley jen kopírovat jednu formu i nejít do hloubky a přesto z toho vzejde zábavný a fascinující výsledek.(20.10.2010)

  • Bachy
    **

    Ani ne. A to si myslím, že z takového tématu a takových weirdovin se dá udělat zatraceně slušný dokument o hodně zajímavých lidech a extrémně šílených filmech. Nevyužito. Ale uznávám, že speciálně posledních dvacet minut konečně tvůrci šlápli na plyn, jenže už bylo pozdě.(24.2.2014)

  • rikitiki
    ***

    Výborný název. Zajímavý vhled do kinematografie, ze které jsem neviděla ani kousek filmu a po shlédnutí dokumentu mě to ani neláká. Dobře vybrané a hojné ukázky, hodně respondentů. Vcelku vtipně jsou stříháni na sebe, ve výpovědích, které si vzájemně odporují. Když někdo mluví o emancipaci žen v příšerných biácích a druhý, o dost, logičtěji řekne, že šlo hlavně o sex a prachy. Musím říct, že s těmito komentáři rozhodně souhlasím, zejména, když vidím, jaké šílenosti se tehdy na Filipínách točily. Těmhle filmařům šlo o umění jen vzdáleně a ani zábava pro ně většinou nebyla důležitá. Těm šlo fakt jen o výdělek. A taky bylo hnusné, jak se chovali k Filipíncům (kaskadérům a dalším členům štábu) – jak plantážníci k otrokům. A dokonce ani po letech, při natáčení tohoto dokumentu, neukázali žádnou lítost nebo aspoň omluvu. /2. 8. 2017/(2.8.2017)

  • Terva
    ****

    Režie i scénář : Mark Hartley. Kamera : Karl von Moller. Hudba : Jamie Blanks. Nádherný dokument.(23.3.2012)

  • kaylin
    *****

    Film „Holky s mačetami útočí!“ je skvělým dokumentem, který se soustředí na velké množství filmů, na velké množství osobností a představuje kousky, které prostě chci vidět. Ano, jsou to kousky úchylné, hnusné a blbé, ale to je na nich to krásné. Mart Hartley vše podává s láskou k žánru a ke všem těmto filmům. Třeba se dočkáme toho, že si béčka obecně vyslouží více uznání.(23.12.2014)

  • RomeroIsGod
    ****

    Perfektní dokument o natáčení americkejch béček na Filipínách. Kozy, krev, revoluce, emancipace a hlavně Sid Haig za mlada! Festival Otrlého Diváka 2011(24.3.2011)

  • zelda82
    ****

    Nektere vesele historky nataceni jsou opravdu k nezaplaceni. Treba ta, kterak obri filipinska krysa odnasela v zubech kotatko. Nebo ta, kdy si filmari objednali ctyri vojenske vrtulniky a kdyz stroje dorazily se zpozdenim, velitel letky se omlouval, ze museli o kousek vedle bombardovat rebely a to je krapet zdrzelo:)))(4.2.2011)

  • Paesant
    *****

    Šokující, brutální a prsaté! ...Díky Otrlý diváku!!!(4.2.2011)

  • DonBraso
    ***

    Nevím jestli to byla i taková jízda za docela slušné éry brakových exploit filmů,ale já dostal jen Filipíny a zbytečně moc filmů na jednom písku,kde se historky vlastně stejně jako prsa stále opakují.Druhá polovina dokumentu mě přišla i kupodivu lepší,ale nic hodnotnějšího jsem nedostal,asi jen to,že v 70. letech to bylo vlastně nejvíc cool brutální a někde bylo herectví i o život a Roger Corman je řízek.Pravda je taková,že jsem dostal chuť na nějaký to pořádný béčko.70%(14.5.2017)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace