Reklama

Reklama

Film zachycuje pohnuté období pronásledování církve v Mexiku v první polovině 20. století, kdy se lid postavil na obranu katolické víry potírané vládou tehdejší zednářské kliky podporované ze Spojených států. Bylo to hnutí takzvaných kristerů, jejichž název je odvozen od slov Viva el Cristo Re, zvolání, se kterým umírali mexičtí mučedníci, kněží i laici, a se kterým se tito povstalci pouštěli do boje proti vládním vojskům prezidenta Eliase Callese, jenž zavedl proticírkevní zákony, které potíraly dokonce i samotné konání bohoslužeb. Boj proti církvi, její autonomii a takzvaným primitivním pověrám se staly programem tehdejší vlády a byl uskutečňován s nevídanou důsledností a krutostí, takže tehdejšímu mexickému prezidentu vynesly přezdívku mexický Nero. Toto období, jež je málo známé a bylo již tehdy obratnou vládní propagandou značně zkresleno, zachycuje mexický film vůbec poprvé v naprosté věrnosti historickým faktům. Lidová vzpoura se začala roku 1926 a skončila, byť ne úplně, roku 1929 dohodou mezi Mexikem a Svatým stolcem, který tak chtěl zastavit prolévání krve. (oficiální text distributora)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (27)

fragre 

všechny recenze uživatele

Hm, tak na jakoukoliv snahu o objektivitu tento film rezignoval. Pravda, na vypuknutí kristerovské vzpoury měla tehdejší mexická liberálně pokrokářská vláda lví podíl svou naprostou necitlivostí a zaťatostí, neboť měla zřejmě za to, že nemá vyrovnané účty s katolickou církví, která bezvýhradně podporovala předrevoluční (a v poslední své fázi dosti nechutnou) diktaturu Porfíria Díaze. Leč když už se tato občanská války rozhořela, dopustily se masakrů obě strany - specialitou kristerů byly přepady vlaků a jsou zdokumentovány případy, kdy po vyrabování vlaku byli pobiti všichni cestující. Podoba se Španělskou občanskou válkou je na bíle dni. I zde si může každý straník najít důvody k obžalobě protivné strany. V tomto však vidíme jen masakry prováděné federálním vojskem a zidealizované kristery zabíjející téměř výhradně vojáky. A ač kristerové bojovali pod praporci s obrazem P. Marie Guadelupské (jak to činily všechny vzbouřené lidové houfce po celé 19. století), oficiální církev (hierarchové) reálpoliticky lavírovala, a ani venkovští kněží se k povstání nepřidávali masově. Kristerové tak byli odkázáni jen na sebe a na finanční pomoc katolických skupin z USA. Ve vedené gerilly proti silnějšímu nepříteli prokázali obdivuhodnou odvahu, vytrvalost a chytrost. Jeden by jim fandil už proto, že se vzepřeli do všeho nos strkajícímu centralistickému státu. K filmu samotnému - mimo ty ideologické brýle je též občas zdlouhavý a moralistní. A výtku bych měl k tomu amerikánsky kýčovitému filmovému stylu - scény zalité zlatavým světlem, prvoplánovitě působivé detaily, zpomalené záběry, efektní akce podbarvená hudbou – taková macha. Myslím, že tvůrci chtěli natočit legendu, ale dmsn vytvořili jen barvotiskový svatý obrázek. Tři *, ale velmi slabé. 24. 2. 2015 Po novém shlédnutí hvězda dolů. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Nejprve jsem slyšel Hornerův soundtrack, v němž se skladatel vrací do dob své největší slávy a recykluje Statečné srdce (téma ozbrojeného boje za svobodu proti vládě), Zorra (Mexiko) a třeba Nepřítele před branami (kristerové nikdy neminou, zatímco federales netrefí, ani když mají skupinu obklíčenou v atriu a pálí ze všech střech). Film samotný trpí útržkovitostí a přehnanou patetičností (jak už to u takto pojatých historických eposů bývá), ale A.Garcia příjemně překvapil. Nezapomněl, jak vypadat efektně před kamerou se zbraní (Neúplatní), a nepokazil ani nezbytné motivační proslovy. ()

Reklama

MartinezZ 

všechny recenze uživatele

Nedokoukáno, to prostě nešlo. Jedna parta zmanipulovaná, druhá tvrdě zakazující a potírající. Obě strany jsou zcela vypatlané, protože se navzájem vybíjí, každý za tu svoji "víru". Film by to byl poměrně dobře popisný, co se týče poukázání na "Podívejte se, jak lidé byli, jsou a bohužel ještě nějakou dobu budou zcela vymaštění", a to na obou stranách, ale ten fanatismus v tom, jak je jedno vraždění pro svoji víru lepší, než vraždění druhých, mě bilo do očí od úvodních titulků. Takovýhle jsem ten film tedy skutečně nečekal. Než historické drama mi to tak přišlo spíše jako historické promo náboženské sekty. ~~~ Faktem je, že herci nejsou špatní, dobře to vypadá, zní, hýbe se... vlastně by to mohl být moc dobrý film, kdyby to mělo jiný scénář. Za to ta jedna *. Uff. ()

Yardak 

všechny recenze uživatele

Z historického pohledu je film docela realisticky zpracován a většina herců podává i slušné výkony, ale bohužel se režisér Wright příliš zaměřil na křesťanský fanatismus. 145 minut není zrovna krátká doba a vyplnit to hlavně křesťanskými dialogy nebyla ta správná volba, neboť člověk ztrácí už po čase pozornost. Lehce zkrátit délku snímku, pokrátit vedlejší příběhy, přidat jednu větší bitvu a mohl to být opravdu výborný historický velkofilm, ale i tak za lepší 3 hvězdy. Mexické dějiny by snad v budoucnu nemusely být dále přehlíženy filmaři, neboť mají opravdu hodně co nabídnout. ()

Zeck odpad!

všechny recenze uživatele

Džízus Krajst, to byla sračka! Film plný špatně zahraného patosu, ubohých moralizujících proslovů, přehrávajících herců, propagandisticky heroizovaných "Kristeros" (podpálili jsme vlak plný civilistů, který jsme předem prošli, ale diváku, my nevěděli, že tam někdo byl!), démonizovaných federalistů kdy z jejich strany neuvidíte nic jiného, než krátké scény ve kterých drsně zabíjí ->hodné<- lidi. Snímek plný zkopírované hudby z jiných historických velkofilmů, ve kterém vám předpubertální kokot bude házet gesta jako Alain Delon. Válečný kousek ve kterém "Kristus Král" uslyšíte vícekrát než výstřely z pistole. Film, kde je i ten největší křesťanský bandita a vrah hodný a čestný člověk a ten nejhodnější vládní voják ten největší ďábel. Drama, kde vám budou chtít herci zcela vážně předvést, že když koupí kulku do břicha, nezoufají bolestí, ale užívají si vlastní smrt protože není větší slávy než zemřít pro Ježíška. Akční kousek, ve kterém se dvě hodiny mluví o válce a pak jí uvidíte skrze diletantsky natočené pětiminutové pasáže, které jsou spíše k smíchu a je vám u nich naprosto u prdele kdo zrovna chcípne. Neskutečný doják, při kterém se těšíte až konečně natáhne bačkory ten idiot Garcia a když to na konci konečně koupí při uboze zpomaleném běhu, ani to neuvidíte, jelikož křesťané po celém světě by zjevně takový pohled nevydrželi. Ano, to je Cristiada, aneb totální kostelová sračka, nad kterou budou masturbovat všichni členové největší vražedné organizace v historii lidstva, ale jak po filmařské, objektivní a hlavně historické stránce, k uzoufání nudná propaganda křesťanství. 10% ()

Galerie (36)

Zajímavosti (6)

  • Viaceré postavy, ktoré sa objavili vo filme, sa v roku 2000 a 2005 stali blahoslavenými a kanonizovanými pápežom Jánom Pavlom II. resp. Benediktom XVI. Boli označení aj ako mučeníci. (MikaelSVK)
  • Film je oproti původní verzi zkrácen o více jak 30 minut. (mehmed)
  • Jedná se o do té doby nejdražší film v dějinách mexické kinematografie. (mehmed)

Reklama

Reklama