Režie:
Nicolas Winding RefnScénář:
Nicolas Winding RefnKamera:
Larry SmithHudba:
Cliff MartinezHrají:
Ryan Gosling, Vithaya Pansringarm, Kristin Scott Thomas, Yayaying Rhatha Phongam, Tom Burke, Gordon Brown, Oak Keerati, Byron Gibson, Sahajak Boonthanakit (více)Obsahy(2)
Před deseti lety Julian zabil policajta, ale podařilo se mu utéct. Dnes je z něj jeden z největších drogových dealerů v Bangkoku. Když Julianův bratr zabije prostitutku, policie si pozve na pomoc Changa – Anděla pomsty, který dovolí otci zavražděné, aby ho osobně zabil. Tím však rozpoutá peklo, protože do situace se vloží Julianova matka, šéfka jedné z nejmocnějších kriminálních organizací, která Juliana vysílá pomstít svého bratra. (oficiální text distributora)
(více)Videa (6)
Recenze (616)
Jen Bůh odpouští jako jeden z Refnův nejambicióznějších projektů, minimálně co se umělecké stránky týče. Bylo v tom něco až bressonovského - herci (modely/loutky) jako jeden z nástrojů vize režiséra, „instalování“ postav do prostoru scény jako její pevná součást. Minimalistické pojetí herectví v Refnově novince není příliš vzdáleno od prostředků spirituálního modu atributu pasitivity ("postavy nečiní, protože chtějí/nechtěji, ale protože musí/nesmí" – vede je někdo shůry jako loutky; distancovanější rámování; délka záběrů v některých sekvencích). [==] Refn se ještě více odchyluje od klasických filmařských schémat a snaží se být solitérem, nicméně selhává, protože není ještě natolik silnou a výjimečnou režisérskou osobností jako právě Bresson, ve filmu vzpomínaný Jodorowsky nebo jeho krajan Lars von Trier. V čem je naopak nebývale silný, je vystižení duchu města, v němž se příběh odehrává – město se pak stává hlavním aktérem-hrdinou díla. Byla to například Kodaň v Dealerovi, Los Angeles v Drive nebo v tomto případě Bangkok, přičemž o osud postav jde až sekundárně (je to jeden z mnoha příběhů, které se ve městě v tu chvíli odehrávají). [==] Suma sumárum divácky méně přístupnější než Drive a ne natolik radikální jako Vejdi do prázdna. Jen Bůh odpouští balancuje někde na hraně, aniž by větším způsobem oslovil jednu či druhou skupinu příznivců. Bez Goslinga a předchozího úspěchu Drive by po Jen Bůh odpouští neštěkl ani pes, ačkoli nesporné kvality jistě má. Doufám, že se Refn napříště vydá jiným směrem, protože tohle je slepá ulička. ()
Refn začítná koketovat s režisérskou onanií, oproti Drivu, kde měl dokonale odhadnuté do jaké míry může styl šlapat na paty obsahu, jsi tentokrát nedokáže stanovit žádné hranice a naprosto se poddává pouze způsobu vyprávění. Budování atmosféry tedy funguje výborně, jen pod ní nic nehledejte, protože nic nenajdete. ()
Chápu, proč někteří lidé tento film neocení a nebudou ho mít v lásce. Tak jako chápu, proč ho někteří budou milovat. Je to těžko stravitelný a náročný film, po kterém si plno lidí řekne ''to byla ale nudná sračka...'' A já jim to nemůžu mít za zlé, protože jestliže někdo nemá rád pomalé tempo, minimum dialogů a přemýšlení nad symbolikou a významy, nikdy tento snímek neocení. Refn se drží svého osobitého, elegantního a násilného art stylu, jen s více pomalejším tempem. Vizuální zážitek také umocňuje střídaní barev s hudbou, nejčastěji červené a modré, díky kterým je vytvořena skličující nálada a atmosféra, zatímco násilné scény jsou většinou ''bezbarvě'' bílé. Je to hodně kontroverzní snímek... ale takové já miluji. Jen těžko říct, jací lidé si v tom najdou zalíbení, protože jestliže čekáte pecku ve stylu Drive, budete nejspíše patřit k těm lidem, kteří závěr okomentují se slovy ''to byla ale nudná sračka...'' Já si z kina odnesla neuvěřitelně zvláštní a silný zážitek. ()
Že by prozatimní zklamání roku? Nejspíš. Vlastně to ale potvrzuje jen Refnova slova, že s Drive se snažil skoro až o komerční film. Také jeho bangkokská štace má pár světlých momentů, výtečnou Kristin Scott Thomas a hypnotický soundtrack. Jenže film naprosto postrádá atmosféru a Refn se naprosto ztrácí ve své artistické onanii plné pohledů do prázdna. Asi největším průserem ale je, že Goslingova postava je zde absolutně nezajímavá a rozhodně nejslabší z celého filmu. Ryan Gosling tak vlastně ani nemá co hrát a jen s marným pohledem stále čumí do kamery či na místní prostitutky. Celou tuhle příběhovou a režijní mizérii tak zachraňuje hlavně postava policisty Changa. To je ale dost málo. 50% ()
Jen buh odpousti Wacoslav1 ne! a nemohu tomuto filmu odpustit promrhany potencial celkove vzato je to divnej film to se dalo cekat ale takovej nedotazenej proste tomu neco chybi od rezisera Refna jsem nedavno zkouknul Drive a Bronsona taky to byly slusny ulety ale vic dotazeny nez tohle ne ze by to byla nuda jak tu nekdo pise tech 90 minut mi uteklo celkem svizne problem je spis v tom ze film je az prilis povrchni nez aby zaujal co se postav tyce tak Gosling mne teda nezaujal vubec jenom tu preslapuje cumi jak mimon obcas neco zakokta ale krome toho ze je otrokem panovacny matky je tu jeho postava celkem k nicemu to jeho drsna matinka se s tim nesere pronasi zajimavy repliky ale taky misty prehrava proste ani jeji postava neni presvedciva zrovna na 100% nejzajimavejsi postavou tak asi zustava demonicky policajt zabijak co rad macetou usekava lidem ruce vypichuje jim oci umlati je panvickou a pak svym kolegum zpiva karaoke bohuzel neco blizsiho se o nem taky nedozvime takze takhle chvalim dobrou psychozni hudbu i prostredi nasili taky neni spatny bohuzel dojem si z toho odnesete takovej nijakej protoze jak uz jsem napsal pojeti pribehu postavy a celkovy vyzneni je takovy plochy nedotazeny zkratka tu vidim jasny vitezstvi formy nad obsahem a to je skoda protoze moznosti byly vetsi takhle to vidim jenom na lehkej uletackej nadprumer nic vic nic min ()
Reklama