Reklama

Reklama

Muž, který zastřelil Liberty Valance

  • Česko Muž, který zastřelil Libertyho Valance (více)
Trailer
USA, 1962, 118 min

Režie:

John Ford

Předloha:

Dorothy M. Johnson (povídka)

Hrají:

John Wayne, James Stewart, Vera Miles, Lee Marvin, Edmond O'Brien, Andy Devine, Ken Murray, John Carradine, Jeanette Nolan, John Qualen, Willis Bouchey (více)
(další profese)

Obsahy(1)

Když se legenda stane faktem, platí legenda… Kariéra velkého amerického režiséra Johna Forda (1894–1973) začínala v době rozkvětu němého filmu a končila v šedesátých letech, kdy hollywoodský studiový systém procházel vleklou krizí a zástup mladých tvůrců čekal na svoji příležitost. Stálou součástí jeho rozsáhlé tvorby byl žánr typický pro americkou kinematografii jako žádný jiný – western. A jedním z posledních velkých Fordových westernů se stal film Muž, který zastřelil Libertyho Valance (1962). Snímek byl v době své premiéry většinou kritiky odmítnut jako mistrovo šlápnutí vedle, ale čas dal za pravdu těm, kdo v něm od počátku viděli důstojný příspěvek legendárního filmaře k pomalu se měnícímu žánru. Muž, který zastřelil Libertyho Valance je totiž poněkud atypický zástupce westernu. Černobílý snímek, natočený převážně ve studiu, bez širokých plání i bez režisérovy oblíbené lokace, jíž bylo Údolí monumentů, je vyprávěn jako vzpomínka na starou událost, kdy mladý právník Ransom Stoddard (James Stewart), který sice neuměl zacházet se zbraní, ale odvahy měl na rozdávání, zastřelil místního zločince Libertyho Valance (Lee Marvin), jehož se všichni báli. Že skutečnost byla jiná, to v té době věděl jediný muž, chovatel koní a zručný pistolník Tom Doniphon (John Wayne)… O rozpačitém přijetí filmu svědčí i jediná oscarová nominace (navíc neproměněná), kterou dostala legendární Edith Headová za černobílé kostýmy. V roce 2007 byl snímek pro své nepopiratelné kvality zařazen do Národního filmového registru při Knihovně kongresu. (Česká televize)

(více)

Videa (1)

Trailer

Recenze (112)

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Neokázalý, ale o to hlouběji cynický western. Ne takovým tím frajerským cynismem, který dává na odiv, jak je mu vše ukradené, ale prožitou a v krvi proudící deziluzí ze světa a z lidí. Třeba ve chvíli, kde vůz veze mrtvého hajzla Valaceho, jehož nohy se klátí z vozu a přitom míjí hospodu, kde právě hrají veselou písničku na oslavu toho, že je konečně po něm. ___ Ford rozhodně nevěřil tomu, že zákony a zažitá pravidla můžou ochránit bezbranné. Vůbec ne. Naopak, jedním odporným záporákem, který na ně kašle, ukázal, jak zbytečné a marné jsou slupky civilizace, když se proti nim postaví bezostyšné zlo. Takový střet může podle Forda vyřešit pouze klasický souboj muže proti muži, bez jakýchkoliv vnějších opor, jen se silou, kterou dává vlastní přesvědčení, že mé počínání je správné. ____ Protože téměř nic z toho, o co se lidé obvykle opírají, v takové situaci nepomůže. Proto jsou v tomhle westernu hlídacími psy demokracie zbabělý šerif, který si očividně oddechne, když zjistí, že se zločienem nemusí zabývat, protože už není v jeho jurisdikci a redaktor násoska, který téměř k smrti zbitý lupičem a vrahem řekne v sebeklamně směšné pýše: "Ukázal jsem mu sílu svobodného tisku!" zatímco mu po tváři teče krev z hlubokých ran, které na ní zanechal bič naštvaného lotra._____ KOUSEK DĚJE V ospalém a vyprahlém městečku se proti zlu postaví pouze dva muži, přičemž už podle názvu filmu a jejich charakterů je ze začátku jasné, který z nich nakonec dokáže řádění bezskrupulózního lotra utnout. Jeden z nich je idealistický právníček lpící na knihách o trestním právu, který umí mluvit a zalíbit se, zatímco druhý je už trochu archaický kovboj s rukou téměř neustále na spoušti, neopírající se o žádné berličky, jen o své přesvědčení, že je muž a ví, co je nutné udělat.____ Ten druhý skončí v rakvi z neohoblovaných prken, okradený o boty a téměř zapomenutý, zatímco ten první získá dívku, stane se úspěšným politikem a opěvovaným hrdinou. Jenomže ví, že jeho vstupenka ke slávě byla falešná a vystavil mu ji právě ten muž, jehož smrti nejenom, že nikdo neželí, ale vlastně si jí téměř nikdo ani nevšiml. ____ Je tu zásadní rozdíl mezi hlavním a zjevně důležitým. Hlavní totiž není souboj se zločincem Valancem, ale souboj mezi citovým a racionalistickým chápáním světa a své role v něm. Dobré prohraje, zatímco důležité je, že svět si všimne toho, co chce vidět. Snad aspoň senátor si uvědomuje, že jeho hvězdnou kariéru odstartoval mnohem lepší muž, než je on sám. Muž, který udělal, co bylo třeba a nezradil přítele, ani když ten mu odloudil dívku, kterou miloval a jako rovný k rovnému se choval ke svému dalšímu příteli - černochovi. ___ Snad senátora aspoň trochu píchá svědomí, stejně jako kaktusový květ, který jeho žena položila na rakev a v hloubi se stydí za to, jak si přisvojil cizí úspěch. ____ A žena, dříve dívka mezi dvěma muži, si nejspíš nostalgicky přehrává, jestli zvolila správně. Prožila sice život v luxusu, po boku úspěšného politika, který jí ukázal svět vyšší společnosti a naučil jí se v něm pohybovat, jenomže ten první, téměř zapomenutý, ji bral takovou, jaká byla. Její muž možná dokázal mnohé, ale jeho čest už v začátcích utrpěla povážlivou trhlinu, zatímco ten druhý si stál vždycky za svým.____ Možná jako trest za lež, která mu přinesla slávu a obdiv se senátor rozhodne pověsit kariéru na hřebík a vrátit se do města, kde mu všechno bude připomínat, kdo tehdy opravdu střelil tu smrtící kulku na zločince. Možná se chce vrátit do města, kde byl mladý a dokázal se odvážně vzepřít, do chvíle, kdy nepotřeboval kompromisy a společností žádané lži. ____ Svět se zcivilizoval. Místo kaktusů kvetou růže a na ochranu fungují společenská pravidla a zákony. Jen na vyprahlém hřbitově leží muž, kterému téměř nikdo nešel v pohřebním průvodu, protože vlastně nedokázal nic jiného než v pro sebe vyměřeném čase žít. _____ Na začátku recenze k tomuto filmu jsem psala cosi o deziluzi, ale to tenhle film není. To by totiž Ford musel nějaké iluze mít. Neměl. Jeho velká přednost spočívala v tom, že si na oči nenasadil růžové brýle. Viděl ho takový, jaký je. Smutné. Osvobozující. /2. 6. 13./ () (méně) (více)

lesumir 

všechny recenze uživatele

Zvláštní, originální, netradiční, nevídaný, nějak takhle by se dal vystihnout tenhle Fordův příběh. Tady jde vidět, že není western jako western. Tady se skoro vůbec nestřílí, neprohání se na koních, spíš hraničí to s politickou konverzačkou, kde se sešli hvězdy prvního kalibru, John Wayne, opravdový tvrďák s hlubokým hlasem a charismatem až na půdu & James Stewart, který sice malinko přehrával, jak jeho zvykem, ale ten do toho vnesl takovou pohodu, což bylo taky jeho zvykem. Dvě hodinky uběhnou jako voda a režie Forda je brilantní, bez trhlin. ()

Reklama

gogo76 

všechny recenze uživatele

Trošku netradičný western s podstatne väčšou porciou politiky, ako som vo westernoch zvyknutý, ale ja to beriem ako plus. Aspoň je ľahšie rozoznateľný od hromady iných. John Wayne dostáva menej priestoru ako J. Stewart, ale inak je to presne ten Wayne akého poznáme. V momente, keď dostal Wayne od Stewarta po hube, som sa musel nachvíľu zamyslieť...Kedy som ja vlastne videl aby John Wayne dostal po hube? Inak fajn western s mnohými vtipnými momentami, hlavne na úkor pažravého a bojazlivého šerifa. 80%. ()

Malarkey 

všechny recenze uživatele

Western černobílý jak smrtky poslední případ. Ze začátku hodně naivní, později ale zlo vystrčí drápky a rozjede se poctivá napínáková soustava. Film je zajímavý třeba i tím, že místo koltů se tady snaží hlásit o slovo politika, což mě příliš neoslnilo. Nicméně co naplat, právě možná díky tomu na něj jen tak nezapomenu. Pochybuju, že takových westernů někdo natočil víc. ()

Hwaelos 

všechny recenze uživatele

Velmi netradiční western v mnoha ohledech. John Ford, pravděpodobně nejznámější průkopník tohoto žánru v éře klasického Hollywoodu, se na počátku šedesátých let odklonil od naivního schematismu a natočil jeho revizionistickou variaci. Do hlavní role netradičně usadil "civilizovaného muže Východu" Jamese Stewarta. Tradiční westernový hrdina John Wayne se převtělil do nezvyklé role pistolnického sidekicka, který pokud jde o hrdinství, zůstává až do konce filmu ve stínu hlavní figury a vyznění této postavy je v diváckém přijetí minimálně ambivalentní. Až na úplném konci (spoiler) se ukazuje, že skutečným mužem, co zastřelil desperáta Libertyho Valance, je právě Wayne. Ten ale po vzoru zasmušilého hrdiny, jehož prototyp dříve vytvořil, přenechá pocty (včetně lásky spřízněné ženy) Stewartovi, kterého jeho pověst vyhoupne do poslaneckého křesla, zatímco on zemře v osamění. Fordův film sice účtuje s dobou klasického westernu (a v opozici k tomuto postoji za pár let vznikne Leoneho spagetti western), ale formálně zůstává usazený v přežité éře tradičního Hollywoodu (čb filmový materiál, patetické přehrávání hrdinů, konečně i výběr herců). Co však působí v kontextu doby svěže, ačkoli je tento princip za jeho boomem v beletrii notně zpožděný, je využití nespolehlivého vypravěče, který nás nechá až do poslední chvíle v představě nepravdivé verze příběhu. A i to je důvod, pro který stojí za to snímek shlédnout. ()

Galerie (38)

Zajímavosti (12)

  • Snímek byl natočen na motivy stejnojmenného románu Dorothy M. Johnson. (Hans.)
  • Casting Waynea a Stewarta bol účelový, aby bol zdôraznený ostrý protiklad. Napomôcť k tomu mali aj ich hlasy, kde Wayneov hlas je hlboký a drsný, zatiaľ čo Stewart znie uplakane, ustráchane. (Biopler)
  • Poslední film Stuarta Holmese. (Kulmon)

Reklama

Reklama