poster

Jelena

  • Česko

    Elena

  • Rusko

    Jelena

  • Rusko

    Елена

  • Slovensko

    Jelena

  • Slovensko

    Elena

    (festivalový název)
  • Velká Británie

    Elena

Drama

Rusko, 2011, 109 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • JASON_X
    ***

    Po Návratu a Vyhoštění velký propad. Nejenom po filmařské stránce (Jelena je vlastně jen taková trochu lépe... no, hodně dobře natočená televizní inscenace), ale hlavně po stránce obsahové. Kdeže jsou ty zajímavé a fascinující postavy, kdeže je ta existenciální hloubka, kdeže je ta poetická syrovost... Jelena je (SPOILER) banální až nezáživné drámko o tom, jak se jedna hodná ale hloupá ženská snaží penězi svého bohatého starého manžela zajistit svoje líné, hloupé a naprosto zbytečné příbuzenstvo, aby všechny prachy neshrábla manželova cynická, nihilistická, drzá a rozmazlená dcera, která je ale paradoxně nejzajímavější a nejsympatičtější filmovou postavou. Ale zároveň taky nejvyumělkovanější, působí spíš jako karikatura než jako reálná osoba. Zato rodinka teplákových degenů z paneláku je vystřihnutá epesně. Celkově - jednou je to koukatelné a díky ruskému původu určitě i zajímavé, ovšem od třetího Zvjaginceva jsem čekal mnohem mnohem víc. Slabší tři.(5.6.2015)

  • Snorlax
    *****

    Statickou kameru střídá ruční, aby společně vytvořily nostalgickou a chmurnou mizanscénu. Možná mají pravdu kritici tohoto filmu, že jeho příběh je banální. Ale tohle není film, který by potřeboval velký a zcela nebývalý syžet, tento snímek je založen na dokonalosti jednotlivých scén, na jejich schopnosti vyjádřit vše a poskytnout divákovi takřka ucelený obrázek současné ruské společnosti.(9.4.2016)

  • Marigold
    ***

    Banální příběh, špatný scénář, kultivované režijní pojetí. Zvjagincev mě hluboce zklamal neschopností vylíčit vedle vizuálu i emocionální stránku příběhu - není se co divit, ten příběh je tak naivní a plochý, že by se v něm emocí nedořezal. Režisér dle mého skvostného Návratu mě hluboce zklamal. Jelena není mizerným, jen velmi průměrným filmem.(6.7.2011)

  • giblma
    ****

    "Poselství filmu? Lůza by se neměla množit." Nesympatičnost drtivé většiny postav (kladně působila snad jen dcera s jejím předstíraným cynismem), v kombinaci s recepční náročností snímku, totiž zřejmě byla důvodem nespokojenosti většiny publika. Mně ale vyprázdněná narace, vypiplaná statická kamera s častým přeostřováním, pomalé tempo a v neposlední řadě Jelenina uklidňující jistota a ráznost, s jakou prováděla své každodenní úkony, sedly víc než dost. Černý puntík si tedy ode mě vysloužilo totálně ignorantské publikum. Nepřetržitý šum v sále a komentáře typu: "to jako ten záběr nikdy neskončí?!" totiž rozhodně nejsou věci, které pomohou divákovu ponoření se do atmosféry. (MFF KV 2011)(13.7.2011)

  • Dadel
    ***

    Hned na začátku mě zklamalo, že úvodní záběr na májovou větvičku netrvá pět minut, jak mi bylo vyprávěno, ale pouze minutu a čtvrt. Dále se bohužel po "Vyhoštění" definitivně potvrdilo, že "Návrat" byla asi šťastná náhoda a Zvjagincev není nijak výjimečný tvůrce. Jelena je totiž průměrné sociální drama, jakých jsou plné festivaly. Pár slov k hudbě - fanoušci Glasse ať se netěší předčasně. Hudba je pouze ve třech náhodných místech ve filmu a pak až u titulků, a vždy jde o tutéž asi patnáctivteřinovou zasmyčkovanou skladbu, která se tam vůbec nehodí. Tak třeba Jelena si jde na poštu pro důchod a vlakem jede navštívit syna, a k tomu hraje dramatická hudba, jako kdyby se právě z jiné dimenze zhmotňoval radioaktivní dr. Manhattan. Ale abych jen nekritizoval - Zvjagincev se rozhodl potěšit fanoušky sivého čtveráctví a vpašoval do filmu jednoho zabitého bělouše.(4.1.2012)

  • - Andrey Smirnov si během natáčení zlomil dvě žebra při "blbnutí" se svým synem. Styděl se na place říct pravdu, tak tvrdil, že uklouzl v koupelně. (Morien)

  • - Scéna, ve které jde Jelena do kostela, nebyla v původním scénáři. Režisér Zvjagincev a Oleg Negin, autor scénáře, spolu vedli debatu, zda je ve filmu vůbec nutná. (Morien)

  • - Režisér a herecký představitel při debatě o tom, jaké bylo Vladimirovo povolání v minulosti, zvažovali tři možnosti. Postarší bohatý muž v současném Rusku podle nich mohl být dřív důstojníkem KGB, funkcionářem Komunistického svazu mládeže, nebo vědcem, který se dal na podnikání po rozpadu Sovětského svazu. Rozhodli se, že Vladimir by měl být vědcem, protože herecký představitel Smirnov nevypadá na ostatní dva typy. (Morien)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace