Reklama

Reklama

Nejznámější román F. Scotta Fitzgeralda Velký Gatsby (1925) nebyl zprvu právě populárním čtivem, i když během jednoho roku od prvního vydání vznikla divadelní adaptace, již na Broadwayi režíroval George Cukor, a podle ní také hollywoodský film režiséra Herberta Brenona, jenž se bohužel nedochoval. O pár let později byla kniha prakticky zapomenuta a teprve po dalších, poválečných vydáních se dočkala zaslouženého uznání i čtenářské obliby. Kniha zachycuje „jazzový věk“ bouřlivých dvacátých let, kdy nečekaná hospodářská prosperita byla často vykoupena ztrátou morálních hodnot a kdy „stará“ aristokracie těžce snášela nastupující konkurenci z řad nejrůznějších zbohatlíků, z nichž mnozí byli zapojeni do bujícího organizovaného zločinu. Podruhé byl román zfilmován v roce 1949 (režie Elliott Nugent, titulní role Alan Ladd) a potřetí v roce 1974 (režie Jack Clayton, titulní role Robert Redford). S ještě větším časovým odstupem, až v roce 2013, vznikla zatím poslední verze, režírovaná australským tvůrcem Bazem Luhrmannem, v níž si hlavní postavu zahrál Leonardo DiCaprio. Na rozdíl od svých předchůdců měl Luhrmann k dispozici pokročilou technologii digitálních efektů, jež mu dovolila mimořádně přesvědčivě zrekonstruovat dobové reálie i tehdejší atmosféru New Yorku a jeho nejbližšího okolí. I ostatní postavy hrají známí představitelé Carey Mulliganová (Daisy), Tobey Maguire (vypravěč Nick Carraway) a Joel Edgerton (Tom Buchanan). Největší devízou snímku je však jeho promyšlená vizuální stránka, která byla mj. vyznamenána Oscary za nejlepší výpravu a kostýmy, jež vytvořila režisérova manželka Catherine Martinová. (Česká televize)

(více)

Videa (28)

Trailer 2

Recenze (1 782)

genetique 

všechny recenze uživatele

Luhmann teda vie ako na seba strhnúť všetku pozornosť! Pokračuje v ťažení veľkolepých vizuálnych orgií, ktoré predviedol v doposiaľ, každom snímku, ale tentokrát to vyšperkoval do maxima. O to viac som mu za to vďačný, pretože všetky jeho predchádzajúce filmy by bez tohoto aspektu nemali šmrnc a drive. Buz jednoducho vie ako zaujať aj mainstreamového diváka v námetoch artfilmových. Za to mu patrí rešpekt a obdiv. Samozrejme o nič menej mu neodopieram ani režisérske schopnosti, napriek pomerne rozhodenému rozprávačskému štýlu film drží veľmi dobre pokope, pretože je vo svojej podstate len klasickou tragédiou s romantickou zápletkou. Herci koncertujú, no ešte väčšiu pozornosť na seba strháva soundtrack, ktorý je doslova brutálny. 85%. ()

TeeAge 

všechny recenze uživatele

|| Scenár: Baz Luhrmann, Craig Pearce / Predloha: F. Scott Fitzgerald (kniha) | Hudba: Craig Armstrong | Produkcia: Baz Luhrmann, Douglas Wick, Lucy Fisher, Catherine Martin, Catherin Knapman | Distribúcia: Warner Bros. Pictures | Štúdio: Village Roadshow Pictures, Bazmark Productions, A&E Television, Red Wagon Entertainment | Rozpočet: 105 miliónov $ | Tržby: 348,840,419 $ || Podobný vizuál mal naposledy Moulin Rouge a Speed Racer. Každopádne, do konceptu sa onen bezhraničný gýč v mojich očiach hodil len do príbehu z Montmartru. Bolo úplne jasné, že z tejto predlohy sa nedá urobiť zázrak, a i to tak dopadlo. Nebyť elitných hercov, ktorí hrajú o život, by si táto megalomanská záležitosť zaslúžila žumpu. Občas som sa cítil jak decko v Disneylandu, ktoré chce radšej ostať v rodnom meste. Paradoxne za to nemôže vôbec nikto zo zúčastnených, je to jednoducho spôsobené predlohou, ktorej nie je súdené byť úspešnou filmovou záležitosťou, pretože je knižnou legendou. Obrazovo a herecky občas nadčasové, avšak tých digitálnych scénových prechodov je tam viac, než čo viem uniesť. 40% | Blu-Ray, THX, EN DTS | Po roku a pól som sa odhodlal na opätovné zhliadnutie, pretože mi bolo podozrivé, že som dal za 2* filmu, v ktorom hrá môj top1 DiCaprio. Ujasnilo sa mi, že mám predovšetkým problém s predlohou, a nie s filmom ako takým. Paradoxne je to podobné, ako pri Vlkovi z Wall Street, ktorý utiahol tiež Leonardo. Príbehy Gatsbyho a Vlka sú podobné vtom, že hlavné postavy sú osoby s otáznou morálkou, ktorým divák môže len ťažko fandiť a tak nemajú skoro žiadnu šancu prirásť k srdcu, ani napriek tomu, že ich všetci naokolo ospevujú a obdivujú. Je to prípad toho, keď sa príbeh prieči s bežnou šablónou, a to automatickým očakávaním, že hlavná postava je pozitívna alebo naopak totálne negatívna, záporácka. Gatsby aj Vlk sú však strednou cestou medzi týmito archetipmy, a tak dávajú divný, zmiešaný dojem, ktorý mi proste nikdy nesedel pre filmové ani knižné príbehy. Čiže mám omnoho viac problém s celým jadrom týchto filmov, než s Luhrmannovým spracovaním tohoto milostného trojuholníku. Nakoniec zdvýham z 2 na 3 hvizdy, pretože Luhrmannova schopnosť vyjadriť pocit omámenia alkoholom alebo drogamy audio-vizuálnymi prostriedkami nemá v kinematografií obdobu. A pretože sú herci chirurgický presný. 60% | Blu-Ray, DD, HU DTS | ()

Reklama

T2 

všechny recenze uživatele

Rozpočet $105miliónovTržby USA $144,840,419Tržby Celosvetovo $351,040,419Tržby za predaj Blu-ray v USA $16,529,668 //počet predaných kusov 461,006Tržby za predaj DVD v USA $28,686,390 //počet predaných kusov 1,396,352║ veľkolepá gýčová teatrálnosť ktorú dokáže vo veľkej pompéznosti ukočírovať jedine Baza Luhrmanna a dodať patričný lesk, ľahkosť, vznešenosť, herecky opäť ako už je zvykom u Luhrmanna úlohy presne na telo, silný zážitok, dojem umocní aj hudba /90%/ ()

Kaka 

všechny recenze uživatele

Mnohem více depresivní a snažící se o těžký art, než bych čekal. Že je Luhrmann packal, to víme už od dob Australie. Jeho teatrální dialogy a naškrobená romantika mi vadila už od té doby. Tady v mnohém utrpení pokračuje. Postava DiCapria bohužel není zdaleka tak pozitivní, jak by se na první pohled mohlo zdát. Myslím, že došlo k hrubému nepochopení předlohy, potažmo úmysl divertovat se jaksi nepovedl. Gatsby jakožto film je vizuálně velmi okázalý, skoro až snový. Některé vizuální finesy se povedly výborně, některé jsou otřesné (některé kamerové nálety wtf ?). Celé to působí pompézně, monumentálně, vyprecizovaně a chladně, stejně chladně, jako na mne působili hlavní hrdinové. Nevěřil jsem mnoho scén a když už, tak spíše ty zlé, nežli dobré. Snaha o dokonalé audiovizuální zpracování (spolupráce s Jay Z přináší feeling jako řemen, vizuální efekty) je jasně patrná a určitě v hodnocení plusová. Působí to však na mne jako dvacátá léta dvacátého století, které si představuje člověk žijící v roce 2148. Lehce "future retro styl", který mi nesedl a cítil jsem prapodivnou pachuť v ústech. Ani ta snaha o artovou záležiitost není na místě. ()

Psema 

všechny recenze uživatele

Už při čtení předlohy jsem měl pocit, že kromě atmosféry bujarých večírků nejde Fitzgeraldovu klasiku adekvátně adaptovat bez toho, aniž by se člověk musel opírat o verbální fráze vytržené z textu. A Luhrmann tuhle domněnku jenom potvrzuje. Bohužel pro něj ale ani relativně doslovná adaptace nestačí, protože zatímco Fitzgeraldův román skýtá myšlenky mezi řádky , Luhrmann co neodhrká v povrchních frázích (dokonce i jednu z point vám musí Maguire říct přímo do ksichtu, protože z celku ji nevykoukáte), to ve filmu prostě není. Ano, večírky jsou nádherné, dynamické a soundtrack božský (u Lany a ukazování sídla to bylo málem na slzičku), jenže zhruba po půlce, kdy by mělo konečně začít o něco jít, se děj začne tříštit, působí na plátně skoro až směšně a nechtěně parodicky, a finále je skoupé na jakoukoliv emoci i přes Tobeyho spider-manovsky naběhlou žílu. A to se DiCaprio o toho Oscara tentokrát tak hezky snaží. Nakonec mu ale jako už tradičně zůstanou taky jen ty pěkné košile a sny a Luhrmannovi audiovizuální cinkrlátka, za kterými se od Austrálie neskrývá už absolutně nic. Na to jak se Luhrmann v rozhovorech kasá, jak je film i o současné generaci, si nechal sociální témata románu úplně protéct mezi prsty. ()

Galerie (212)

Zajímavosti (46)

  • Ve stejné době, kdy měl film premiéru, vyšla audiokniha "Velký Gatsby", namluvená Jakem Gyllenhaalem. (Pria)
  • Na kovové bráně Gatsbyho (Leonardo DiCaprio) sídla lze vidět latinský nápis "Ad Finem Fidelis", v překladu "Věrný až do konce". (Aelita)

Související novinky

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

Po Velkém Gatsbym za Elvisem Presleym

04.05.2014

Muži v černém nás sice naučili, že „Elvis není mrtvej. Odletěl domů.", tohle zakončení ale u jeho nové biografie nečekejte. Ve Warner Bros. ji totiž chystají s muzikálovým klasikem Bazem Luhrmannem … (více)

Oscarové nominace 2014

Oscarové nominace 2014

16.01.2014

Dnes odpoledne vyhlásila Akademie filmového umění a věd (AMPAS) ústy své prezidentky Cheryl Boone Isaacs a herce Chrise Hemswortha nominace na Oscary pro letošní rok. O prvenství v počtu nominací … (více)

PF 2014

PF 2014

01.01.2014

Zima dlouhá, léto krátké, Vánoce bez sněhu a v sedmi stupních. Ale uznejme, že na výborné filmy byl rok 2013 štědrý. Rivalové, Gravitace, Star Trek: Do temnoty, V zajetí démonů, Zmizení, druzí Thor a… (více)

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

Nej filmy roku 2013 dle ČSFD.cz

29.12.2013

Seznam nejlepších filmů roku 2013 dle ČSFD.cz si můžete nechat zobrazit ve specifičtějším výběru Žebříčků, a to i zvlášť pro jednotlivé žánry. V celkovém žebříčku divácké líbivosti vedou s úžasnými… (více)

Reklama

Reklama