Režie:
Martin ŤapákKamera:
Viktor Svoboda st.Hudba:
Svetozár StračinaHrají:
Milan Kňažko, Július Pántik, Mária de Riggová, Jozef Budský, Jozef Čierny, Jozef Majerčík, Vladimír Černý, Elena Zvaríková-Pappová, Miloš Pietor (více)Obsahy(1)
Baladický príbeh odohrávajúci sa v slovenskej horskej oblasti pred druhou svetovou vojnou. Mladý horár sa po rokoch vracia z mesta do rodnej dediny. Stretáva sa so svojou detskou láskou Zunou, dievčaťom - živlom, ktorú niektorí považujú takmer za sväticu, iní za pobehlicu, ale všetci po nej túžia. Zuna rozumie prírode, je obdarená zvláštnymi schopnosťami a horár sa rozhodne, že ju chce za ženu. Keďže nie je sám, kto po nej túži, nevyhne sa konfrontácii s ostatnými mužmi, predovšetkým s divokým Tavom. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (29)
Těžko objektivně hodnotit, film jsem pár minut po začátku vypnul, nemám rád tyhle rádoby umělecké snímky plné mnohobarevných skvrn, kakafonických pazvuků a divokých kamerových experimentů. Navíc od tvůrce, který byl ochoten natočit v roce 1983 film s názvem Jozef Lenárt (normalizační komunistický pohlavár, který byl po revoluci stíhán za vlastizradu v souvislosti se sovětskou okupací v roce 1968)... ()
Tento druh filmov sa hodnotí veľmi ťažko. Určite nemôžem súhlasiť s efkom, ktorý tento film považuje za jeden z najlepších , aký na Slovensku vznikli, i keď mu jeho názor neberiem. Film svoje kvality rozhodne má, horšie je to, že to podáva v ťažko stráviteľnej forme, kde neustále striedanie farby filmu, filtrov a hudby, robí z filmu dosť divoký a na tú dobu netradičný zážitok. Film je plný scén kde sa realita mieša zo snom či halucináciami a hlavu miestami rozbolia aj dosť divoké nájazdy kamery, čo vyvoláva dojem úplného i keď koordinovaného chaosu. Milovníci zvierat asi ťažko rozchodia pribitie vlka, alebo skôr nemeckého ovčiaka na drevený kríž a objaví sa aj spálený kôň. Prívlastok najlepší, teda určite neobstojí. Netradičný, pozoruhodný, svojský a divoký, to sú prívlastky, ktoré tento film vystihujú oveľa presnejšie. 60%. ()
Martin Ťapák a jeho režijní experiment na samém počátku normalizace. Kdo ví, co za celým pojetím této lyrické vrchárské balady stálo. I když se Ťapák po hlavě vrhá do stylu Jakubiska, Uhera či Chytilové, ani zde nezapomíná na svou režijní doménu, kterou je slovenský folklór, pevně spjatý s přírodou. Zde ovšem dostává celkový obraz velmi silný abstraktní nádech, podpořený fantastickou kamerou Viktora Svobody, který nabízí vskutku výborné záběry. Klasik filmové hudební scény na Slovensku tomu dodá nezbytnou míru dramatu s tajemným nádechem a můžeme si vychutnat vynikající návratový film o krásné tatranské divožence, hrdém zamilovaném horalovi, pohanském uhlíři i prostém lidu, žijícím pod majestátními horami, jež skrývají mnohá, často i dlouhá léta nevyřčená tajemství. ()
Aj hole majú svoje nevesty. Baladický príbeh niekde na pomedzí reality a snov, pri ktorom vyvstáva otázka, či jeden z našich režisérskych guruov nebol pod psychotropnými látkami. Verím, že nie, ale výsledok od toho nemá ďaleko. Smrdí to experimentátorstvom. Doslova hrozná kamera, nesympatické snové výjavy a neustále vyvreskovanie postáv, ktoré ma po celý čas dosť iritovalo. A tak v ňom zaniknú aj drobné klady ako pekná Mária Riggová či pekné a magické horské zasadenie. Ešte som sa bol zvedavý na tie spomínané nahé obryne s veľkými prsiami, ktoré pobehujú po Peklisku, no nedočkal som sa. ()
Největší experiment, jaký jsem v historii slovenského filmu viděl. Martin Ťapák s Viktorem Svobodou snad byli na LSD, tolik různých psychedelických barevných filtrů jsem nikdy neviděl. Každý záběr, jiný filtr, těžko rozpoznat, zda šlo o nějakou symboliku, nebo to tam tvůrci házeli, jak je napadlo. Do toho hudba Svetozára Stračiny, který se taky utrhl ze řetězu a sází tam různé hudební motivy hlava nehlava. Chvíli mi trvalo, než jsem rozpoznal Jula Pántika v roli paliče uhlí Tava, jeho výkon byl doslova démonický. Chvílemi je to i obstojný horor, to když se ukáže mrtvý z hrobu, upírka nebo zlověstný vlk. Také brutální scény nechybí - zastřelení psa a jeho ukřižování anebo uhořelý kůň. Dohromady je to opravdu podivný spletenec stylů, který se zalíbí asi jen hledačům netradičních a především těžko uchopitelných žánrů. Na rok 1971 těžkej kalibr! ()
Galerie (6)
Photo © Slovenský filmový ústav
Zajímavosti (2)
- Natáčanie snímky Nevesta hôľ prebiehalo v Dobšinskej ľadovej jaskyni, Martinčeku, Lakšárskej Novej Vsi, Bratislave a na Kráľovej holi. (dyfur)
- Rozpočet filmu bol presne 4,286,100 Kčs. (Raccoon.city)
Reklama