poster

Lid dosud prosí (neoficiální název)

  • maďarský

    Még kér a nép

  • anglický

    Red Psalm

Drama / Muzikál / Válečný

Maďarsko, 1972, 88 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • kaylin
    ****

    I když je v tomhle snímku důležitý i děj, přece jen převažuje ona lyrická stránka, kde se krásně spojují obrazy a hudba, někdy až příliš známá, ale přesto nová, v maďarském podání. Historicky zajímavý snímek, u něhož ale rozhodně vede podání, které je specifické, krásně magické a přesto pořád přístupné divákovi.(6.8.2015)

  • Anderton
    ****

    Po Jancsovej slávnej trilógii som bol zvedavý, ako inovuje svoj jasne určený štýl, keď točí taktiež iba v prírode, na malej ploche a používa výhradne vnútrozáberovú montáž. Jancso sa však vynašiel. Za prvé farba, ale to je akoby samo sebou, každopádne atmosféra je zrazu úplne odlišná. Za druhé je Red psalm muzikál, čiže netreba brať pohyb postáv ako niečo, čo kopíruje ich chovanie v reálnych situáciách. Za tretie ak by mi niekto povedal, že film točil Godard, nijako zvlášť by ma to neprekvapilo. Nedá mi však skritizovať jednu vec, opakujúcu sa v Jancsových filmoch, a to je pohyb koňov v prvom a treťom pláne. Kam neustále títo jazdci idú? Prečo sú vôbec na koňoch? Ale je to muzikál, netreba to zbytočne riešiť. Ako sa mám na film pozerať z ideologického hľadiska sa neviem rozhodnúť, pripadá mi, že uraziť by sa mohli všetky strany. Zo začiatku sa film javí pomerne neškodne, ale nebojte, od 20 minúty sa začne aj vraždiť, len netreba očakávať masaker podobný Hviezdam na čapiciach.(26.4.2015)

  • lamps
    **

    Nejprázdnější naplněný film, co jsem viděl. Myšlenky jsou očividné, ale jejich sdělení ve formě nenarativního bloumání po všech plánech mizanscény je natolik úmorně monotónní a nezajímavé, že i vlnu idealistických dialogů nelze vnímat se zaujetím a účastí. Více vzrušujícím zážitkem by pro mě bylo snad i přísedět rozhovoru několika seniorek, které si vzájemně doporučují lékaře a prášky na žaludeční vředy.(17.11.2016)

  • Flakotaso
    *****

    Po předchozích Jancsóových filmech jako Beznadějní a Hvězdy na čepicích jsem o tomto maďarském velikánovi získal představu jako o tom, kdo umí nejlépe a nejsyrověji zobrazit a popsat nesmyslnost a brutalitu různých dějinných událostí. S nástupem barevného materiálu se však objevily i barvy v jeho filmech a to zejména krvavě rudá - pryč je v podstatě nestranné obviňování válečných zvěrstev a nastupuje už do určité míry ideologicky zabarvený obsah a tím se Lid dosud prosí stává pro běžného diváka ještě mnohem více odosobněným filmem. I lidé už tady v podstatě nepředstavují skutečné lidi, ale jenom jakési figurky, ovládané "shora" samotným Jancsóem pro potřeby filmu. Platilo to do jisté míry i ve filmech ze 60. let, ale zde je to dovedeno na ještě vyšší úroveň. To ale neznamená, že se na to nedívá skvěle. Choreografie jsou neskutečně propracované a už jenom to, že se režisér nerozpakoval zapálit celý kostel, svědčí o naprostém oddání se své autorské vizi. A potěšila minirole Františka Veleckého.(9.2.2013)

  • DaliGala
    ****

    Doslova krásný snímek. Lidé jsou krásní, prostředí je krásné a hlavně kamera baletí a pluje tak, že je vše krásné. Co se týče příběhu, pokud o něčem takovém v této souvislosti vůbec lze mluvit, myslím, že nemáme šanci ho zcela pochopit. Podle mého názoru snímek nemá trvalou hodnotu v tom smyslu, že za pár let již vůbec nikdo nebude chápat, co se tam děje. Maďaři nejspíš rozumějí. Pro mě má dnes hodnotu ta druhá rovina- upřímně, nevím žádné podrobnosti o revoltujících statkářích, ale vnímám to jako alegorii k poválečnému Maďarsku, o němž přeci jen něco vím. Proto u mě snímek stále funguje. Ale ptám se, co si o tom bude myslet další generace? Nevím.. Ale ty písně a tance a atmosféra jsou neuvěřitelně silné a naprosto mě ovládly. Tam je pro mě hlavní a veliká hodnota(23.10.2013)

  • - Název filmu je převzat z úvodních slov básně „A Nép nevében“ od Sándora Petőfiho. (Marla Singer)

  • - Film je zložený iba z 27 záberov, väčšina scén je konštruovaná bez strihu. (ash99)

  • - Náročná choreografie herců a štábu na place vyžadovala kromě secvičení také přímé korigování režisérem během natáčení. Většina postav proto musela být předabována. (Marla Singer)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace