Reklama

Reklama

Nakupuj, dokud nepadneš

(TV film)
  • Kanada Shop 'Til You Drop: The Crisis of Consumerism (více)

Krize konzumní společnosti. Typická americká rodina střední a vyšší střední třídy obývá plochu šesti set metrů čtverečních, má dvě auta, pohovky, židle, postele, stoly, pračku, sušičku, více než dva televizory, video a kabelovou televizi. Kuchyň je vybavena mikrovlnkou, ledničkou, mixérem, kávovarem, konvicí, robotem a samozřejmě spoustou kastrolů, pánví, misek, hrnečků, skleniček, zásobníků na potraviny, kuchyňského náčiní, talířů a příborů. Dům je vybaven počítači s tiskárnami, telefony, kalkulačkami, přehrávači, hudebními nástroji, mnoha uměleckými předměty a to jak originály a reprodukcemi, tak i spoustou dekorativních předmětů, jako jsou vázy, talíře, sošky, fotografie a další drobnosti. V koupelně je fén, váha, kartáček, strojek. Skříňky přetékají ručníky, šampóny, kondicionéry, krémy a jinými přípravky. Šatníky jsou přecpané oblečením i botami všeho druhu, od společenských šatů po kalhoty, trička, svetry a kabáty. Nechybí klobouky, kozačky, tenisky, baleríny, lodičky, vycházková obuv, lakovky, mokasíny. Nesmíme zapomenout na šperky. Kromě hodinek jsou to diamantové prsteny a další cennosti, obvykle větší množství bižuterie, náhrdelníky, náramky, náušnice a zase náušnice. Obývák je plný knih, DVD, CD, časopisů, fotek a dalších drobností. Podlahy kryjí koberce, po celém domě je rozmístěn nejrůznější nábytek často ozdobený sušenými nebo textilními květinami. V suterénu či v garáži je uloženo sportovní náčiní, jako kola, lyže, kufry, batohy, sekačka a zahradní nářadí. Kromě všech těchto věcí rodina utrácí značné částky za služby jako hlídání dětí, kina, restaurace, bary, hotely, létání, dále za kadeřníka, masáže, výlety do Disneylandu, právnické služby, pojištění, úroky a někdy i za pronájem skladovacích prostor, kde hromadí další věci. Typický spotřebitel nikdy nemá dost. I ve vašem životě byly pravděpodobně doby, kdy jste všechen svůj majetek mohli naskládat do auta a odjet do západu slunce. Dnes potřebujete k převezení všech svých věcí stěhovací firmu.
Nástup průmyslové revoluce znamenal zásadní změnu v povaze práce ? pomalá, rozvážná doba řemeslné zručnosti byla nahrazena plánovaným šílenstvím tovární výroby. Rychlost a výkonnost nové doby s sebou přinesla dosud nevídanou produktivitu, avšak ještě zásadnější změny se odehrály ve způsobu, jakým lidé začali vnímat sebe sama a své místo ve světě. Radikální posun tedy spočíval nejen v tom, kolik jsme schopni vyrobit pro ostatní, ale v tom, kolik jsme schopni získat pro sebe.
Před koncem devatenáctého století tu byla báječná devadesátá léta. Toto období se vyznačovalo nadbytkem a koncentrací bohatství na vrcholu společnosti, což nutně vedlo k výraznému prohlubování sociálních rozdílů.
První člověk, který se začal podrobně zabývat vzrůstající spotřebou v americké kultuře, byl tento úžasně nabručený a popudlivý člověk jménem Thorsten Veblen. Je autorem slavné teorie zahálčivé třídy, což byl satirický, ale zároveň i velmi vážný pohled na rostoucí řadu produktů, patřících k určitému společenskému postavení a zajišťujících svým majitelům sociální převahu. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (16)

Marze 

všechny recenze uživatele

Teorii zahálčivé třídy od Veblena jsem četl - doporučuji. Tento dokument výborně popisuje dnešní situaci a psychologické a genetické motivy konzumentů už neomezovaných nedostatkem zmrzliny nebo chipsů. Syndrom slunečného dne vše dobře vystihuje. ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Jsou to všechno věci, které známe, ale ve filmovém eseji dáno dohromady je to smutné a alarmující. Podáno lehkou a možná i lehce povrchní formou, kterou přesně vystihují kreslené filmy a reklamy z padesátých let zvolené jako podkres. Což přesně tenhle snímek je - reklama proti spotřebě. /20. 3. 2011/ ()

Marek1991 

všechny recenze uživatele

Je pravda, že tému mali viac rozobrať, sú to skrátka známe veci, dokonca niektoré dokumenty tieto veci zhŕňajú v kratšej dĺžke. Nič investigatívneho, len psychologické reči od ľudí, ktorí možno žijú ako tí, ktorých kritizujú, ako to už často býva, aj keď to posúdiť asi nemôžme. Tiež nenavrhol poriadne riešenie, zas varoval, no ale tu kritika podľa mňa by mala skončiť, lebo je pravdivý, proste sa tejto spoločnosti autori postavili čelom a zobrali zrkadlo, ktoré jej nastavili a či uvidí seba a niečo sa zmení alebo to bude ignorovať, to je na nás. Tie malé riešenia sú dobrým dočasným prostriedkom, proste zmeniť svoj život a svojho okolia ako sa dá, no a to vás možno neskôr privedie k tomu, aby ste to zmenili aj celkovo a poriadne. Sú tam zaujímavé postrehy, úvahy, na zamyslenie je to dobrá vec, aj keď svojou nekomplexnosťou a jednoduchosťou aj možno cieľ pre cenzorov do komerčných, či manipulovaných verejnoprávnych médií, ktorý sa tým budú hrdiť, ako že priniesli niečo kontroverzné, pritom to je len obyčajné a normálne spracovanie, ale snáď aj to pomôže. ()

Magyar 

všechny recenze uživatele

Každý by se měl zamyslet nad.., řekl nějakej pán, určitě to byl doktor, to víte, šedivý vlasy, pěstěnej plnovous a stříbrný brejle. Aspoň myslim, ale z plastu určitě nebyly. A pak řikal, že z ropy se vyráběj vůbec věci, který se vozej na jinejch věcech, který sou taky z ropy, a je jich pořád víc a víc, a pak je tam ukazovali na smeťácích. Vypadaly tam docela hezky, byly srovnaný do takovejch koleček. Tleskám kopejtkama, až jsem z toho hladná, a i když mam pocit viny, když žeru ty 4 druhy salámů, tak co se dá dělat (to pán neřikal), tak to zajim. ()

d-fens 

všechny recenze uživatele

začiatok nie je zlý, poukazuje na prebujnelý marketing (reklamu), ktorý vnímam podobne veľmi negatívne a s odporom.... no každou ďalšou minútou som v tom videl dookola sa opakujúce argumenty a zábery (najmä zábery!), ktoré sa objavujú v každom podobnom "dokumente" ..... a najmä! - ako vždy, nikto tam nepovedal nejaké konkrétne, praktické riešenie situácie.... v podstate dokument hovorí, že sme na hrane apokalypsy, no ani jeden človek vám tam nepovie, ako ju zastaviť alebo aspoň zmierniť..... tak o čom je taký dokument? o hovne! ()

MrPierc 

všechny recenze uživatele

Materialismus je zákon tohoto světa. Díky němu jsme na tak vysoké technologické úrovni, ale zároveň jsme klesli na nejnižší sociální stupeň. Planeta se rozpadá díky Evropě a USA. Máme se dobře na úkor ostatních. Jednou to ale skončí a chudší povstanou. Konec světa díky nedostaku levné energie a nekončícímu nakupování je nevyhnutelný. Ekologické jsou firmy jen na oko, protože to pomáhá jejich prodeji a jejich zelené image. Těch málo opravdových aktivistů pád nezastaví. Je to škoda. ()

klima777 

všechny recenze uživatele

Samozřejmě, že je vhodné omezit konzum. Každý dělá, co umí... Autoři snímku manipulují divákem téměř stejně jako producenti reklamy. To říkám, jelikož jsem vyznavačem svobody, a zároveň člověkem s bytostným zájmem o ekologii. ()

Specs 

všechny recenze uživatele

Hlášky: Cecile Andrews: - "Změnili taktiku, dříve platilo: když si to koupíš budeš in, dnes platí: koupíš si to a budeš šťastný." & Duane Elgin: - "Průměrný člověk zhlédne okolo 25 000 televizních reklam ročně, ale nejde jen o nabízené výrobky, je to propagace žebříčku hodnot a životních postojů." ()

Paity 

všechny recenze uživatele

Jeden týpek u zdi se rozhodl moralizovat, jak strašně se plýtvá, jak už apokalypsa v podobě miliard tun odpadků začala a jak bychom se měli zamyslet. ()

Mazlik4 

všechny recenze uživatele

Dokument můžete shlédnout zde: https://www.youtube.com/watch?v=AwO7KFQpdv8 Co říct víc? Pisálek "Magyar" se rozčiluje, že známe problém, ale neznáme řešení. Cesta ven je dle mě velice snadná --- stačí přestat nakupovat v supermarketech! Nespalovat fosilní paliva! Místo filmu raději číst odbornou literaturu na toto téma! Sdílet podobné dokumenty dalším divákům! Recyklovat plasty! Potlačit touhu po levném spotřebním zboží! Chránit křehkou přírodu a zvířátka!!! ---- Planeta a život za to stojí!!!! PS: Jestli chcete téma nakoumat trochu více do hloubky doporučuji (youtub) kanál "tomaš hajzler". ()

waits 

všechny recenze uživatele

Nic proti názoru, ale zajímalo by mě, jestli se autoři dokumentu vzdali auta, nemaji hudební soupravu, nelétají letadlem a nemají víc věcí než chudí na druhé straně planety. Ne? Pak myslím, že je můžu označit za pokrytce. ()

Reklama

Reklama