Reklama

Reklama

Vražda v salónním coupé

(divadelní záznam)
Komedie
Česko, 1997, 92 min

Obsahy(1)

V luxusně zařízeném salonním coupé mezinárodního rychlíku cestují tři pasažéři: slavný český policejní inspektor Trachta, průmyslník Meyer, který vyrábí všechno pro zahřátí (kožichy, rum, šamotové cihly), a továrník Bierhanzel, výrobce masti pro houstnutí vlasů. Ve stanici Istanbul přibude k této trojici inspektorův žák, policejní praktikant Jindřich Hlaváček, dokončující svou diplomovou práci o vlakové kriminalistice. Cesta probíhá klidně až do chvíle, kdy továrníka Bierhanzela rozbolí zub. Vlakový steward - jakýsi konduktér pro boháče - přispěchá se šlapací vrtačkou a továrník se po zákroku cítí mnohem lépe. Záhy bolest pomine úplně, neboť Bierhanzel zemře. Takto efektně otevřel Jára Cimrman svou detektivní hru "Vražda v salónním coupé", v níž zúročil své zkušenosti z policejní služby na vídeňské "čtyřce". O jeho kriminální a kriminalistické kariéře nás poučí série fundovaných přednášek, polemizujících s rakouským středoškolským profesorem E. Fiedlerem. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (164)

H34D 

všechny recenze uživatele

Vražda v salóním coupé se odehrává čistě pod taktovkou Ladislava Smoljaka a ač absence Svěráka trochu zamrzí, ostatní si bez něj poradit poměrně slušně. Přednáška nás opět, aniž by hypnoticky uspávala, jako přednášky ve škole, příjemně naladí na následující hru a jízda může začít... Ono přesněji jízda to kdovíjak adrenalinová není, ale vzhledem ke konstatnímu přísunu zábavy bez výrazně slabších míst by neměl být nikdo zklamán. 7/10 ()

B!shop 

všechny recenze uživatele

No, tady je uvodni seminar krapet slabsi. Bohuzel tu chybi Sverak a Genadij Rumlena je zoufale nevtipnej, fakt nevim, kde to vyhrabali. Co se tyce Vondrusky, ten spatnej neni, ale obcas zapomina text, prerikava se, nebo se rozesmeje. Samotna hra ma pomalejsi rozjezd, ale jakmile dojde k vrazde a Smoljak zacne vysetrovat, tak se to zase rozjede. Tady je slusnej i Genadij, trochu mi pripomnel Crabtreeho z Halo, Halo. Jinak krome skvelyho Smoljaka stoji jeste za pozornost Cepelka, hlavne jeho vyslech Vilmy je hodne vostrej. Jinak film Rozpusteny a vypusteny jsem videl pred timhle, takze mi byly naky scenky povedomy, ale i tak jsem se u nich bavil. Lehce slabsi, ale porad na 5*. ()

Reklama

Jara.Cimrman.jr 

všechny recenze uživatele

"Slyšel jsem na vlastní uši, že steward nikdy neřekl: Eréč piklóš neméči, huňár scépeň kámoš." Tak jsem to slyšel taky, takže je to jinak a vrahem je houslista. To dává smysl, pokud tedy použijeme šrapnel. Ten je zkrátka jedinečný, ale není v tom sám. Je v tom skok přes vyděšeného koně nadél, pátrání v třídních knihách a zejména Vilma, která schovala vyšetřujícímu Hlaváčkovi tužku. Já se tedy přiznám, že dvojici Trachta - Hlaváček mám raději ve složení Svěrák - Brukner, ale tato alternativa je nakonec taky docela erömü. ()

Sarkastic 

všechny recenze uživatele

No, možná jsem poznamenaný faktem, že jsem právě toto představení zažil v divadle naživo, ale rozhodně bych ho nehodnotil nejslabším ze všech her, jak tady někteří píší. Seminář tak špatný není, obvzláště "ulehčující" práce při stavbě mostu mě naprosto dostala. No a samotná hra, to je 1 velká hláška. "Čím byla tvoje matka? Moje matka byla běhnou. No to je poctivé zaměstnání, také jsem vždy chtěl být..."; "Ty že máš les, Majere? Mám!. Hovno Majere, hovno máš!"; "Hledej šmudlo.". A nesmím také zapomenout na boty pana Čepelky ;-) ()

Radyo 

všechny recenze uživatele

Další legenda od Cimrmanů, podle níž vznikl i film Rozpuštěný a vypuštěný, si v ničem nezadává s ostatními hrami tohoto úctyhodného divadelního souboru. Je sice fakt, že se mi v roli praktikanta Hlaváčka kdysi líbil více Petr Brukner, než nyní Miloň Čepelka, ale Ladislav Smoljak je prostě neodolatelný. Cimrmanovský humor zkrátka působí skvěle a je to dokonalý lék proti trudomyslnosti. ()

Galerie (7)

Zajímavosti (11)

  • Přednášku „Krádež arcivévodova šperku“ původně přednášel představitel Stevarda (např. Jaroslav Vozáb, František Petiška a další) a přednášku „Detektiv a básník“ zase původně přednášel představitel Hlaváčka (Petr Brukner nebo Miloň Čepelka). Na počátku 80. let se přednášky vyměnily do podoby, jak známe dnes, protože Stevarda hrál v 80. letech kromě Jaroslava Vozába také Václav Kotek, který moc zkušeností s přednáškami neměl, kdežto Petr Brukner s Miloněm Čepelkou již měli. (mnaucz)
  • V této hře se nachází nejdelší seminář. (mnaucz)
  • Námět na hru dal Jaroslav Weigel. (Kulmon)

Reklama

Reklama