poster

Schemer

  • anglický

    Dusk

Drama

Nizozemsko, 2010, 91 min

  • sochoking
    *

    No na začiatok ma asi dosť prekvapilo vysoké hodnotenie filmu. Bolo 80% kým som ho ja nezklincoval o celých desať nadol! ( Mám pocit, že spolukolegovia hodnotili v Amsterdame na premiére, pod vplyvom Afghánu, ktorý vyhulili tesne pred premietaním, inak si to neviem vysvetliť.) Ja práve milujem filmy, ktoré sú podané formou pohľadu jednotlivých postáv a formou dejových línií, ktoré na seba naväzujú, avšak u tohto filmu som mal pocit, že to bolo odfláknuté a navyše podané formou telenovely. ( Musíte rozumieť, ja som divák sedliak. ) Ja som naopak očakával oveľa väčší hard core a psychologickejšie masakre lezúce mi do mozgu ešte niekoľko dní po vzhliadnutí filmu, ale tu napríklad už len akt vraždy mi rozhodil sandál, ako som vybuchol od smiechu! Postavy sú nesympatické, ale to je normálne, Holaňdania sú všetci banda odporných xichtov, ale ich chovanie bolo megaidiotské a inkoherentné!! No a na záver by som už len dodal, že tá hra s filtrami, to malo byť akože čo!!? Zažltlé, zelené..., ako ošťatý novinový papier, vyschnutý na slnku a zabudnutý v tráve na lúke...(22.10.2011)

  • Bluntman
    ****

    (51. ZLÍN FILM FEST) SOUMRAK je v pořadí druhým celovečerním fikčním filmem Hanro Smitsmana, který byl natočen dle skutečné události a kde ústřední tragický incident slouží k vykreslení mladistvých, kteří se snaží zapadnout a najít si své místo (ve společnosti, ve světě...). Víme, že Jessie bude zabita, a tak na místo budování zneklidňující atmosféry, jež k onomu činu povede, jsme zataženi do sítě intrik, polopravd a lží, kdy máme možnost porozumět jednání nesympatických postav. Máme zde totiž co dočinění s vyprávěním, kde je několik hlavních postav, přičemž šestice je nám představena postupně a v každé části jsme omezeni na pohled jednoho ze skupiny. Musíme si tak zpětně zasazovat informace, které se dozvíme, do nového významového rámce, protože vzhledem k omezenosti vyprávění vždy na jednoho protagonistu nevíme, jestli ten/ta zrovna lhal(a) apod. Ústřední tak není "kdo zabil Jessie", ale "proč k tomu došlo" - v tom "proč" se najdou scény či chování, které nejsou/není dostatečně motivované, ale i přesto jde o narativně pozoruhodné a symptomaticky příznačné evropské (psychologické) drama.(1.6.2011)

  • Kamca_
    ****

    Opět poutavé a zajímavé holandské drama. Chvílema z toho, co se tam dělo, šel mráz po zádech. Hudba byla hodně zajímavá, hlavně v těch klubech. Tohle Holandani umí výborně. Určitě to nebylo moje první ani poslední holandské drama. A pomalu si zvykám na ně koukat s aj titulkama. 80%.(14.8.2014)