poster

Amadeus

  • USA

    Amadeus

  • Kanada

    Amadeus

  • Nový Zéland

    Amadeus

  • Velká Británie

    Amadeus

  • Austrálie

    Amadeus

Drama / Životopisný / Hudební

USA, 1984, 160 min (Director's cut: 180 min)

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • Marigold
    *****

    Marná sláva, jako Mozartova biografie by po faktické stránce Amadeus propadl, ale Formanovi šlo o něco zcela jiného nežli o historickými fakty podložený snímek ze života génia. Jeho Amadeus je strhujícím příběhem konfliktu výjimečnosti a průměrnosti, dokonalou typologií takového střetu, který bohužel probíhá vždy podobně nehledě na dobu a místo. Výkon Toma Hulceho řadím k největším hereckým vystoupením, která se před mýma očima kdy odehrála, ale herectví obecně funguje v Amadeovi jako v málokterém filmu. Obrovskou poklonu zaslouží Forman za dokonalé propojení hudby a děje, scény s dirigujícím Amadeem jsou skvostné, a to už vůbec nemluvím o "Requiem", které Mozart v horečkách diktuje nechápajícímu Salierimu (Confutatis Maledictis... ta scéna mě vždycky uvrhne v samu hlubinu emocí!). To je moment, který naplňuje význam slova "drama". Nová režisérská verze možná trochu ubírá filmu na tempu, ale rozhodně přinejmenším postava Constance si více prostoru zasloužila. Miloš Forman – geniální komponista formy a obsahu!(31.1.2004)

  • Kass
    *****

    "This was a music I'd never heard. Filled with such longing, such unfulfillable longing, it had me trembling. It seemed to me that I was hearing the voice of God." Vážnou hudbu mám docela rád, ale nikdy jsem ji neprožíval tak intenzivně jako při poslechu Mozartovy hudby v Amadeovi. Především scéna ve které Mozart, na smrtelné posteli, diktuje Salierimu "Reqiem" - tomu říkám dokonalé splynutí hudby a obrazu. Nepochybuji, že naprostá většina režisérů si při sledování Formanova Amadea musí připadat stejně jako Salieri v opeře při poslechu "Dona Giovanniho".(5.7.2004)

  • Stegr
    *****

    90% - Oslava geniální hudby geniálním filmem. Dílo, vypiplané k dokonalosti. Jen stopáž mohla být kratší. Poslední hodinu, vzhledem k velmi pokročilé fázi dne, jsem měl velké problémy se udržet vzhůru. Nebyla to ale chyba Amadea, nýbrž toho, že ČT1 si klidně frkne tříhodinový velkofilm místo od osmi od třičtvrtě na deset...(16.11.2008)

  • Malarkey
    *****

    No posuďte. Miloš Forman v Americe dostal tu čest, aby natočil příběh asi nejslavnějšího hudebního skladatele všech dob a ještě si umínil, že jinde, než doma tenhle film nenatočí. Tak se také stalo, že se film odehrává v pražských ulicích nebo ve Stavovském divadle uprostřed té nejhorší komunistické totality, co tady tehdá vládla. No, klobouk dolů. Samozřejmě ale nesmím zapomenout ani na fakt, že všechno, co v tomto filmu je, je dokonalé. Dokonalé! Schválně, řekněte mi, o kolika filmech můžete říct, že jsou dokonalé?(7.7.2013)

  • castor
    *****

    Miloš Forman boduje. Mistr v inscenování trapnosti a vládce na poli biografií vedle životopisů magnáta sexuálního průmyslu Larryho Flynta, nápaditého komika Andyho Kaufmana i španělského malíře Francisca Goyi proslul zejména strhujícím vyprávěním o geniálním puberťákovi, který nikdy nevyrostl v muže. Výjimečný člověk v době, která mimořádnost dokázala i trestat. Hudba je výtečná, kostýmy, které vytvořil Theodor Pištěk, jsou úchvatné, herci vládnou od chichotavého Toma Hulce přes přesného F. Murray Abrahama až po vedlejší party, stejně jako kamera Miroslava Ondříčka. Enormní zanícenost všech. A příběh i přes svou délku prostě strhne – zejména tím, jak Salieri rozeznává skutečného génia a hudební ztělesnění toho, čím si sám přál být, a zároveň jak se děsí své průměrnosti a Mozartovu genialitu vlastně nenávidí. 180 minut se dá krásně zvládnout.(4.10.2014)

  • - Ukázalo sa, že niektorí komparzisti a štatisti z takzvaného "komparzného registra" zaujímali značne negatívny postoj k produkcii amerického filmu. Nakoniec si musel filmový štáb zháňať komparz sám prostredníctvom inzerátov. (Raccoon.city)

  • - Malého W. A. Mozarta, když otec předvádí jeho schopnosti hrou na klavír se zavázanýma očima, hrál český herec Miroslav Sekera. Jinou dětskou roli si zahrál Karel Fiala. Oba protagonisté vzpomínají, že chodili na jídlo do restaurace U Kata. Často tam s nimi chodil i sám režisér Miloš Forman, který se k dětským hercům vždy choval velmi vstřícně. (Brtniik)

  • - V Maďarsku sa snažili, aby sa filmové exteriéry natáčali v Budapešti. (Raccoon.city)