Reklama

Reklama

Hypermarket, jeho pán a otrok

(TV film)
Dokumentární / Krátkometrážní
Česko, 2011, 26 min

Režie:

Ivo Bystřičan

Scénář:

Ivo Bystřičan

Obsahy(1)

Dokument analyzuje pracovní podmínky zaměstnanců v českých hypermarketech, kde ochota vůči zákazníkům vysoce kontrastuje s otřesným přístupem k zaměstnancům. Stali se zaměstnanci už pouhým zbožím, kterému my, zákazníci, každým svým nákupem snižujeme dobu trvanlivosti? (oficiální text distributora)

Recenze (26)

Radko 

všechny recenze uživatele

Prostredníctvom zopár pracovných osudov zamestnancov hypermarketov sa odhaľuje neľudská podstata obsahu pracovnej pozície týchto molochov každodennej moci. Obchodné siete lákajú zamestnancov aj zákazníkov do osídiel premakaných pravidiel. Následne sa do nich všetci zamotajú a namotajú na ne tak, že nik pomaly už nikam inam kupovať nejde. Len do Tesca, Lidla, Terna, Billy a Kauflandu Otrokmi hypermarketu (a jeho zdanlivým pánom) sa tak postupne stáva väčšina spoločnosti. Centrá miest neposkytujú zďaleka taký rozsah maloobchodných prevádzok ako v minulosti - všetko sa presúva do zväčša periférnych nákupných centier. Všetko v mene zisku. Zamestnanci neustále menenými pravidlami trpia, rovnako tak veľmi ľahko uplatniteľnými sankciami, v prípade nespokojnosti s ich výkonom. Prichádza, ak sa podriadení opovážia sťažovať na pracovné podmienky. Nacizmus a fašizmus oficiálne z vlád zmizli, no nahradili ich rovnako fašizoidné pomery v oblasti zamestnania. Týka sa to hypermarketov, korporácií a čoraz viac to preniká i do menších firiem. Pripútanosť pracovníka miestu bez možnosti sťažnosti. Odbory sú brané ako boľševický prežitok pre neschopných. ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Na to, jaké si dokument klade - minimálně dle textu distributora - otázky a na to, jak zajímavé má téma, je pak výsledek opravdu jen poukázáním na problém. Nicméně i to poukázání rozhodně není na škodu. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Tyto prodejny byly v pracovních podmínkách průmyslové revoluce mediálně pověstné. Dnes se to myslím zlepšilo, jak je nedostatek pracovníků. ()

lena60 

všechny recenze uživatele

Nu, zkrátka není to žádné TERNO být zaměstnancem v supermarketu. Ale to jsem věděla i před zhlédnutím dokumentu. Po jeho zhlédnutí navíc mohu při nakupování poučeně kontrolovat, zda mají správně naskládané zboží v regálech... ()

ivishka 

všechny recenze uživatele

Tak tedy dokument o hypermarketech. Ne zrovna moc lákavé téma pro mé uši a oči...Ale měla jsem den, kdy jsem si pouštěla kratší dokumenty a tenhle mi padl do oka, a tak jsem to riskla. Dozvěděla jsem se hned několik věcí např.do hypermarketu nepůjdu pracovat, ani kdybych neměla z čeho žít. Jakési uhozené zacházení se zaměstnanci, jakési pozice či náplň práce - udělat vše co se v obchodech dělat musí a to i přes to, že jste unavení apod. Určitě to tak není všude, protože ne všichni jsou potvory. Teď ke kvalitě dokumentu - takže výpovědi bývalých pracovníků mě asi zajímaly nejvíce, poté jakési náborové kecy nějaké manažerky, která má v popisu práce vám do hlavy nasypat fráze typu: jsme nejlepší prodejna, je to tu čerstvé a levné a zaměstnanci plesají blahem, že tu mohou pracovat 24 hodin denně - bez přestávek. Poté mě docela obtěžoval pán z odborů, který neustále vypovídal dokola to samé jak člověk není stroj apod.(měl pravdu, ale stačilo by jednou) a nepochopila jsem záběry na asi 4 lidi, co mají na hlavě igelitku(billa,tesco,globus,albert..). Tak tedy průměr - zaujme, ale nenadchne. ()

Specs 

všechny recenze uživatele

Hláška: Alice Strnadová: - "Nepřijatelný je třeba tohle, tzv. hranování, kdy zboží musí lícovat s hranou regálu, což tady teda moc dobře nejde samozřejmě, protože to zboží je jednotlivě. Ale tohle by byl obrovskej průser, protože to není prostě zároveň s hranou, jo, s hranou lišty. Víno srovnaný, žádné mezery mezi zbožím, obrovský problém, tohle je prostě úplně nepřijatelný. Neexistuje takovýhle místo mezi zbožím, tam prostě něco chybí. To zákazníka hrozně jako rozhodí, jo, když má takovýhle mezery mezi zbožím. To samý tady, všechno etiketou dopředu, hranovat, hranovat, hranovat. Měli jsme to na tom školení (smích). Zboží kaskádovitě vyrovnaný. Samozřejmě válcovat, válcovat, válcovat, tzn. neustále přehazovat to zboží podle dnů, i když se jedná o takhle trvanlivé zboží neustále kontrolovat." ()

Abiosis 

všechny recenze uživatele

*SUPERMEGAHYPER* Šokujúce a poučné. Obchodné reťazce ma dostali, priznávam, pretože obrovským výberom (čo mi však aj lezie na nervy v prípadoch, keď sa ma zmocňuje pri vyberaní z množstva druhov tovaru nerozhodnosť) sa im nič nevyrovná. A moderný človek toho predsa potrebuje hanebne veľa. Druhé priznanie má charakter mojej nevedomosti: netušil som, čo všetko sa skrýva za plnými a urovnanými regálmi - toľko práce a námahy zamestnanca, ktorý je často pod psychickým terorom z hora len preto, aby pestovaný a rozmaznaný zákazník náhodou nenadobudol pocit, že reťazec si (je)ho (peniaze) neváži. A veľmi často majú požiadavky na neho charakter nezmyselnosti. Verdikt v 1 vete: O vyžadovaní hlúpostí a o ústupe ľudskosti. 19.01.12 ()

krvavamera 

všechny recenze uživatele

Naplno vyslovená krutá pravda, kterou každý, kdo někdy v supermarketech viděl ty mrtvolně bledé a vyšťavené tváře a hromadící se fronty na pokladnách tušil. Je mi o něco víc na blití a rozhodně se budu příště k prodavačům chovat o něco shovívavěji a budu chápat, proč se ke mě nechovají slušně. Dokument je zajímavý (ba přímo užitečný) spíš obsahově než svým zpracováním. Je mi smutno a jsem nasraná. Raději bych šla nakupovat k maloobchodníkům, kdyby je ty řetězce už neodrovnaly a nedohnaly je k vyšším cenám a omezení výběru nabídky. Kruh. Nikoli začarovaný, ale krvavý a ekonomický. ()

Illioplius 

všechny recenze uživatele

Téma, ktorú tento dokument predostrel, si zaiste zaslúži lepšie spracovanie. Toto bolo žiaľ veľmi jednostranné, založené jedine na svedectvách niekoľkých ľudí. Nebadal som ani len snahu získať stanovisko z opačného tábora, čo je pre dokument veľká nevýhoda. Netvrdím, že tí ľudia tam klamali, ale mohli zveličovať, zamlčať niektoré skutočnosti a tak ďalej. Skrátka, takýto dokument môže zavádzať. Stále je to ale lepšie ako nič, lebo trebárs ja som dosiaľ o takomto probléme ani nevedel. ()

XR 

všechny recenze uživatele

Tretiu * len za snahu venovať sa tejto téme, ktorej sa venuje málo pozornosti. Inak je dokument tak "zvláštne" spracovaný, preto nízke hodnotenie. Perlička: Na Slovensku sa jeden (najväčší) obchodný reťazec zaujímal o možnosť, či by bolo v súlade s právom aby predavačky za pokladňou mali plienky :-O To asi hovorí za všetko, čo sa týka týchto mega-firiem a ich vzťahu k najnižšie postaveným zamestnancom. ()

newer_more 

všechny recenze uživatele

Vzhledem k tomu, že už 4 roky dělám brigádnici jako pokladní dobře vím, o čem se mluví. Manipulace s hodinama? Pohoda- prostě jsme překročili hodiny, takže vážení a milí brigádníci (především studenti a důchodkyně), dostanete zaplacenejch jen tolik a tolik hodin, zbytek prostě dostanete s další výplatou (a ani ta pravděpodobně nedojde dobře). S brigádníkama a lidma na částečnej úvazek se totiž líp zametá. Jinak jak se tady již ozvalo- dokument poukazuje na problém, ale blíže ho neřeší. A ještě- souhlasím s panem odborářem, když říkal, že by se na kase za tři minuty zbláznil. Máte nařízenejch xy věcí, zákazník s vámi NEHODLÁ jednat slušně, protože on toho má z vlastní práce taky plný kecky a potřebuje se na někom vybít, neustále vás sledují kamery, chodí kontroly...pokud si vzpomínám, jeden čas u nás i viselo na nástěnce oznámení, že v určitou chvíli prostě nesmíme pít. A když vás bolí zub nebo náhle potřebujete k lékaři? Musíte se rozhodnout- buď budete poslouchat tirádu vedoucích, nebo prostě půjdete do práce, ať je vám jakkoli. A to vše za mizernej peníz, děsnou dřinu a nechutný zacházení jak ze strany vedení, ale i ze strany zákazníků. Děkujeme a přijďte zas. ()

Shaleman 

všechny recenze uživatele

Jakožto člověk pracující v takovém krámu na pozici zbytečných a nahraditelnych musím tento dokument označit za zbytečný a naharaditelny. Nejenom že dělá reklamu neschopnym odborům ale navíc všechny ty hrůzy které popisuje znějí jako z nějaké komedie což nejednou vyloudilo na mě tváří úsměv a přitom skutečně závažným tématům nelogice sprostote a ignoranci vyšších postu a omezených kapacit společnosti se vyhýbá. Jedna hvezdicka za námět v němž snaha započala a tam taky zůstala. ()

PB2 

všechny recenze uživatele

Téma dokumentu je zajímavé a je rozhodně dobře, že vznikl. Člověk tak nějak tušil, že za pokladnou to asi nebude žádný med, ale tak tvrdé podmínky bych nečekal. Trošku škoda je toho zpracování, jak píše GRUZDEJ. Režisér mohl trošku víc přitlačit na pilu. V podstatě jsou tu zástupci dvou táborů: ředitelka ****marketu a několik bývalých zaměstnanců (nevím jestli stejného nebo jiných prodejen) a každý mluví o něčem jiném, první ukazuje a chváli svůj obchod, druzí vzpomínají, jaké bylo v podobném obchodě pracovat. Použité skryté kamery mi přišlo zbytečné, když se s ní nenatočilo nic zajímavého. ()

Moiseiwitsch 

všechny recenze uživatele

Všechny bych je hnal ze země - Tesco, Kaufland, Billa, Globus atp. atd. Zánik živností za min. režimu? A co způsobily tyto nadnárodní koncerny? Kolik obchodů s potravinami, sýry, pekařství, květinářství atd. zaniklo ve městech. Některá centra měst vypadají, jak vybydlená. Pouze hospoda a pošta, protože je ještě nestihli zprivatizovat. Lidi v hypermarketech pracují za podprůměrné mzdy a za otřesné šikany a nejistoty. Zestátnit a nebo vyhnat - jediné řešení !!! Obnova ekonomiky na bázi regionů.... Pokud je přes 80% ekonomiky v nadnárodních rukou, tak je to v pytlu. ()

Reklama

Reklama