• sportovec
    ****

    Negativní komentáře k tomuto filmu jsou neseny současným pohledem a okamžitým diváckým pocitem. Abstrahují přitom od některých okolností zásadního významu. KONKURS je jedním z prvých, ne-li vůbec prvním autorským Formanovým filmem. Nová filmová vlna byla tehdy stále v plenkách - podobně jako většina jejích představitelů - a tápavě hledala sebe samu. SEMAFOR byl již plně vyprofilovanou "salonní" částí tehdejší regenerace divadel malých forem (navázala na prvo- a třetirepubliková východiska). Syrovost filmu, daná "úzkoprofilovostí" mj. i lepší filmové techniky, se dnes může jevit jako neumětelství - my bychom však po 45 letech měli vědět, že se jedná o formanovská "Lehr- und Wanderjahre", léta tovaryšská a učňovská. Po těchto nezbytných korekcích jsme spíše ochotni připustit, že se určitě nejedná o zralého Formana (bylo mu tehdy kolem 28 let), ale také ne o propad a nezajímavost. Taková ta pověstná šedesátá léta prostě byla. A rychle stoupala na výsluní: Každý třetí film, natočený v té době, získal mezinárodní filmové ocenění. Levicový prvorepublikový koncept tu získal to nejvyšší možné zhodnocení. Kde jsme v tomto srovnání - byť černobílé hodnocení jistě není na místě - dnes?(27.1.2008)

  • major.warren
    ***

    Druhá povídka filmu Konkurs se mi moc nelíbila. Vím, že měla na rozdíl od Kdyby ty muziky nebyli, dokumentární aspekt, ale nudilo mě to. Scénář dobrý, vtipné hlášky, ale provedení nestálo za moc. Nebýt Křesadlové a pánů Šlitra a Suchého, tak bych dal ještě nižší hodnocení, ale jinak oceňuji záměr natočení. Ukázání divákům jak to funguje na konkursech do divadla a jak to tu bylo v 60. letech minulého století. U mě hezké tři hvězdičky. Jediný Formanův snímek, jenž mě nezaujal:-). Nebo spíš část snímku, když šlo o dvě povídky, z čehož jedna se mi líbila:-).(5.11.2017)

  • anais
    ****

    První půlka trochu zdlouhavá, kdyby byla kratší, snad by v tom mikropříběh dvou vymněnivších se hudebníků tak nezanikal. Forman se tady nějak moc soustředí na vykreslení atmosféry. Druhá polovina mapující konkurz v divadle Semafor je jinší kafe. Suchý a Šlitr stoupli po shlédnutí tohoto filmu v mých očích někam za hranice běžné sympatičnosti… Moment, kdy se Suchý objeví u mikrofonu a začne s fascinovanou slečnou zpívat „sluníčko, sluníčko“ je přenádherný, úplně jsem ztratil dech…(29.9.2006)

  • Frajer42
    odpad!

    Taková hvězdná pěchota Superstars let minulých. Ošklivá a špatná zpěvačka je střídána ještě ošklivější a horší zpěvačkou. Taková sešlost zrůdiček, která byla navíc napěchovaná neposlouchatelnými pokusy o zpěv. Bída a utrpení. Snad ještě větší blbinka než předskokan nesoucí název "Kdyby ty muziky nebyly". Nechápu, proč o něčem tak bezvýznamném točit snímek. Naštěstí z této mladické nerozvážnosti Miloš brzy vyrostl. Nemůžu si pomoci, ale zase je nutné sáhnout po odpádku.(1.6.2016)

  • mortak
    ***

    Výchozí myšlenka - ukázat pospolu slasti a strasti mizejícího a nastupujícího hudebního stylu - je bohužel rozmělněna celovečerním formátem. Základní metafora filmu - hudba jako závod, jako sport vyžadující tvrdou přípravu, a v pozadí toho všeho touha přitáhnout na sebe pozornost druhého pohlaví a hřát se ve vlnách obdivu - je hlavně v první povídce přítomna vrchovatě a brzdí celý film. Kdyby ty muziky nebyly je za čtyři hvězdičky, protože ukazuje prorůstání proletářského byrokratického jazyka do privátní sféry (některé státy by nám tu dechovku zrušily, ale my to neuděláme, to musejí udělat voni) a do maloměstského života (šroubovaný zahajovací projev). Konkurz je za dvě hvězdičky, protože sice zachycuje fenomén Semafor, ale nikterak ho neanalyzuje, a dokonce pracuje na vytváření mýtu self-made singer (z hvězdné pěchoty se vynořily Věra, Hana, Pavlína, Yvonne - takže všichni talentovaní mají šanci).(25.10.2010)

  • - Druhá povídka Konkurs byla natočena v autentických prostorách divadla Semafor na 16 mm film. Zdroj: Český hraný film 1961-1970, NFA 2004. (NFA.cz)

  • - Miloš Forman natáčal film na súkromnú kameru, ktorú si kúpil vo vtedajšom NDR za vtedy horibilnú sumu 14 tisíc korún. V Československu sa ale nedal do tejto kamery kúpiť film, a tak mu jeden priateľ z televízie daroval niekoľko cievok materiálu. (Raccoon.city)

  • - Druhá část stejnojmenného povídkového diptychu vznikla z němého dokumentu o Semaforu, který Forman spolu s Ondříčkem soukromě natáčel na svou 16mm kameru Pentaflex. Původní materiál, jehož součástí byly také záběry z konkursu na novou zpěvačku, předvedli na Barrandově a dostali prostředky na natočení už profesionálního filmu. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)