Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHudba:
Jiří ŠlitrHrají:
Jiří Suchý, Jiří Šlitr, Věra Křesadlová, Markéta Krotká, Ladislav Jakim, Petr Brožek, Karel Mareš, Bohumil Paleček, Vladimír Hrabánek, Jiří Planner (více)Obsahy(1)
Tato povídka tvoří s další povídkou "Kdyby ty muziky nebyly" jeden samostatný film Konkurs. Podstatnou část filmu KONKURS složeného ze dvou filmových fejetonů tvoří právě samotný Konkurs, film složený z autentických dokumentárních záběrů z pěveckého konkursu i ze zákulisí divadla Semafor v Praze. Jednoduchou dějovou osnovou jsou příběhy dvou dívek, které se konkursu zúčastnily. Tato povídka byla natočena v autentických prostorách divadla Semafor na 16 mm film. (oficiální text distributora)
(více)Recenze (108)
První půlka trochu zdlouhavá, kdyby byla kratší, snad by v tom mikropříběh dvou vymněnivších se hudebníků tak nezanikal. Forman se tady nějak moc soustředí na vykreslení atmosféry. Druhá polovina mapující konkurz v divadle Semafor je jinší kafe. Suchý a Šlitr stoupli po shlédnutí tohoto filmu v mých očích někam za hranice běžné sympatičnosti… Moment, kdy se Suchý objeví u mikrofonu a začne s fascinovanou slečnou zpívat „sluníčko, sluníčko“ je přenádherný, úplně jsem ztratil dech… ()
Zlatá šedesátá. Kolébka rockové hudby. U nás bylo tou kolébkou divadlo Semafor. Konkurs pro veřejnost pánů Suchého a Šlitra objevil řadu talentů, které utvářely pozdější obraz populární hudby, zejména big beatové scény. Samotný film tak zůstává velmi cenou sondou do atmosféry tehdejší doby. Jistě, nabízí se srovnání s dnešními Superstar, X – faktorem a nevím čím vším ještě. Možná leckoho překvapí, v jakém přátelském a uvolněném duchu to tenkrát probíhalo. Nikdo do vás nepere emoce pod tlakem. Všichni jsou přirození a lidé tak nějak rozumní. Přijde, zazpívá, hezky krátce popovídá. Žádná hysterie. Superstar je úplně jiný svět. Svět kýče, přetvářky, lidské hlouposti a trapnosti. Film KONKURS zůstává neocenitelným obrazem české společnosti začátku 60. let. Česká kultura může být Semaforu vděčná za mnohé. 75% ()
Konkurs má jeden obrovský problém a není to technické zpracování (mimochodem doporučuji přečíst Formanův životopis, kde se podrobně popisují patálie střihače, který synchronizoval obraz se záznamem z magneťáku a ve střižně i spal), ale to, že nápad, na kterém film stojí - (fiktivní) zpěvácký konkurs a scéna, ve které různí zpěváci (někdy spíš "zpěváci") zpívají různé části stejné písně - už byl od té doby několikrát použit, a to nejen soutěžemi typu Česko hledá Superstar nebo X-Faktor, ale i sám Forman jej do jisté míry oprášil ve svém prvním americkém filmu Taking Off, který se mi mimochodem líbil mnohem víc... ()
Tehdy prakticky amatérský film: Miloš Forman si koupil východoněmeckou kameru, ale neuměl s ní zacházet, takže se na scénu dostal Miroslav Ondříček. Díky přátelství se Suchým a Šlitrem pro něj Semafor vyhlásil falešný konkurs, který byl natáčen. Pouze Věra Křesadlová byla obsazená předem (a paradoxně v Semaforu strávila dalších 26 let). Díky dotočení pár scén s Markétou Krotkou tu najednou byly dvě větší postavy a něco jako příběh, aby se diváci nenudili. Miloš Forman mimoděk přišel s tím, na čem budou mnohem později postavené všelijaké Superstar. A tenhle reportážně-hraný středometrážní film má pořád svoje kouzlo. ()
V den osmdesatych narozenin Jiriho Sucheho jsem si pustil tento film, ktery jsem do te doby videl jen v ruznych ukazkach. Musim rict, ze samotny konkurs ve filmu je velice zabavny, Formanovi se opet podarilo vybrat vhodne typy lidi, diky kterym se spolecne s pisnickami povedlo vytvorit vybornou atmosferu let sedesatych. Formanuv rukopis je zde citelny a myslim, ze ho dost ovlivnil i v jeho budouci tvorbe, zvlaste pak v Taking off. ()
Galerie (2)
Zajímavosti (12)
- Z filmu musela být jedna scéna vystřižena. Jelikož vše bylo autentické, podařilo se Formanovi zachytit na kameru i práci jednoho esenbáka, který korigoval dav čekajících a vytvářel uličku, kudy se chodilo dovnitř. (mchnk)
- Věra Křesadlová zaujala Jiřího Suchého s Jiřím Šlitrem natolik, že ji skutečně do souboru přijali a nakonec v něm zůstala dvacet šest let. (JoranProvenzano)
- Druhá část stejnojmenného povídkového diptychu vznikla z němého dokumentu o Semaforu, který Forman spolu s Ondříčkem soukromě natáčel na svou 16mm kameru Pentaflex. Původní materiál, jehož součástí byly také záběry z konkursu na novou zpěvačku, předvedli na Barrandově a dostali prostředky na natočení už profesionálního filmu. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)
Reklama