• LeoH
    ****

    Semafor hledá superstar. Celý americanidolový bleší cirkus je jenom rozmělněním tohohle půlstoletí starého filmečku. Navzdory (nebo možná i díky) technické nedokonalosti jde ale Konkurs daleko za model „slušný/trapný zpěv – nahlédnutí do soukromí – pár porotcovských bonmotů – (ne)slzení nad (ne)úspěchem“, neukazuje se tu jen to, co zaručeně prodá přestávkový reklamní čas, nedělá se věda z neladících kytar, holky nejsou načančané od vizážistek, chybí povrchní žvásty pohledných moderátorů i vyhlášení vítěze. Zato se tu zpívá až na výjimky daleko čistěji a s nesrovnatelně větším nasazením než v Superstar (až mě po letech lehce šokovalo, jak málo z těch holek zpívá a vypadá doopravdy špatně, jen holt nejsou zglajchšaltované rukou profesionála a všechny do jedné se vezou na tehdejší „ječákové“ módní vlně, ne každému dnešnímu uchu libé) a hrabe se hlouběji do osudů a psychiky – pokud se člověk chce dívat a přemýšlet a nechce být jenom baven. — První povídku komentuju zvlášť, ale ještě bych dodal k celému filmu, že jak utíkají roky, dere se v mých očích do popředí to, co pro mě původně tvořilo jenom pozadí sociologické stránky věci, a sice docela mnohostranný a cenný obraz toho, jak se v jedné malé zemi jednu dobu dělala a žila muzika.(17.6.2010)

  • Jara.Cimrman.jr
    ***

    Patrně jsem staromódní, ale když se koukám na Konkurs, tak bych se rád dozvěděl, koho to vlastně hledají a rozhodně by mne zajímalo, kdo ho vyhrál. Pan Forman se však podobnými detaily nezabýval. Prostě mne zavedl mezi zpívající či kvílející slečny, které se svým projevem snažily zalíbit Suchému Šlitrovi natolik, aby mohly opustit své slibně se rozvíjející kariéry švadlen, jeřábnic, účetních či svářeček. Mně se tedy hodně líbila atmosféra Semaforu a když nad tím moudře podumám, tak zachycení tehdejší doby považuji za jediný klad tohoto snímku(5.3.2015)

  • sportovec
    ****

    Negativní komentáře k tomuto filmu jsou neseny současným pohledem a okamžitým diváckým pocitem. Abstrahují přitom od některých okolností zásadního významu. KONKURS je jedním z prvých, ne-li vůbec prvním autorským Formanovým filmem. Nová filmová vlna byla tehdy stále v plenkách - podobně jako většina jejích představitelů - a tápavě hledala sebe samu. SEMAFOR byl již plně vyprofilovanou "salonní" částí tehdejší regenerace divadel malých forem (navázala na prvo- a třetirepubliková východiska). Syrovost filmu, daná "úzkoprofilovostí" mj. i lepší filmové techniky, se dnes může jevit jako neumětelství - my bychom však po 45 letech měli vědět, že se jedná o formanovská "Lehr- und Wanderjahre", léta tovaryšská a učňovská. Po těchto nezbytných korekcích jsme spíše ochotni připustit, že se určitě nejedná o zralého Formana (bylo mu tehdy kolem 28 let), ale také ne o propad a nezajímavost. Taková ta pověstná šedesátá léta prostě byla. A rychle stoupala na výsluní: Každý třetí film, natočený v té době, získal mezinárodní filmové ocenění. Levicový prvorepublikový koncept tu získal to nejvyšší možné zhodnocení. Kde jsme v tomto srovnání - byť černobílé hodnocení jistě není na místě - dnes?(27.1.2008)

  • kaylin
    ***

    Ve spojení "Kdyby ty muziky nebyly" a "Konkurs" vychází "Konkurs" přece jen o něco lépe, je zábavnější a takový nějak celkově bezprostřednější, i když je vidět, že některé scény rozhodně nejsou improvizované. Možná žádné. Z celého filmu ale čiší krásná lehkost a půvab hudby, která se zde prezentuje, stejně jako schopností pánů Suchého a Šlitra.(5.12.2015)

  • Radek99
    ****

    Britští tvůrci Pop Idolu (předobrazu Česko Slovenské Superstar) by měli proplatit Miloši Formanovi a pánům kolem divadla Semafor autorské poplatky, ten koncept s prvky reality show totiž již na začátku 60. let vymysleli naprosto dokonale. Charisma Jiřího Suchého a krystalizující autorské metoda Miloše Formana daly tomuto polodokumentárnímu filmu ještě něco navíc...(5.2.2012)

  • - Věru Křesadlovou pozval na natáčení filmu po návštěvě koncertu její kapely Crystal sám režisér Miloš Forman, se kterým nakonec byli třicet pět let manželé. (JoranProvenzano)

  • - Druhá část stejnojmenného povídkového diptychu vznikla z němého dokumentu o Semaforu, který Forman spolu s Ondříčkem soukromě natáčel na svou 16mm kameru Pentaflex. Původní materiál, jehož součástí byly také záběry z konkursu na novou zpěvačku, předvedli na Barrandově a dostali prostředky na natočení už profesionálního filmu. [Zdroj: Festival nad řekou] (hippyman)

  • - Zvuk k filmu bol natáčaný na súkromný magnetofón Grundig, ktorý si režisér Miloš Forman zakúpil v Bruseli na EXPO 58, kde bol prezentovať spolu s Alfrédom Radokom snímku Laterna Magika II (1960). (Raccoon.city)

Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace