poster

Romeo and Juliet

  • Itálie

    Romeo & Juliet

  • Slovensko

    Rómeo a Júlia

Historický / Romantický / Drama

Velká Británie / Itálie / Švýcarsko, 2013, 118 min

Nastala chyba při přehrávání videa.
  • bogu
    *

    Kýčovité převyprávění textu, který jako by už nikdo nebral vážně. Carlo Carlei se ze všech sil snaží napodobit estetiku Zeffirelliho slavné adaptace z roku 1968, ale jeho vyšňoření Veroňané, odříkávající Shakespearův text proškrtaný, zjednodušený, a vyspravený Julianem Fellowesem, nikdy nevykřešou ze svých zmrzačených replik jedinou jiskru a ze svých prvoplánových interpretací nikdy neuhnětou jedinou pamětihodnou scénu. Výprava je přinejlepším pohlednicová, hudba nabízí záplavu levných, sentimentálních variací, které se vetřou snad všude, a režie vyhledává a vytučňuje všechna možná filmařská klišé. Tvůrci zkrátka udělali všechno, co mohli, aby se při sledování jejich filmu divák nemusel nikdy pouštět do něčeho tak nepohodlného, jako je přemýšlení—ne nadarmo kritici Carleiho adaptaci často označují jako Romea a Julii pro diváky vychované ságou Twilight. Fellowesovým banálním, pastelkovým překladem Shakespearova textu do modernější pseudo-shakespearovštiny počínaje a onou otravnou klavírní hudbou diktující náladu každé scény konče, tahle adaptace se snaží vyjít vstříc těm nejlínějším a nepoddajnějším divákům, kteří jen chtějí vidět nějakou tu ‘klasiku’ v co nejstravitelnější formě. Snad v domnění, že ženy budou tvořit drtivou většinu publika a že to, oč budou stát nejvíc, budou fešní, atletičtí mládenci, obsadili tvůrci manekýna Douglase Bootha do role Romea; inu, řekl to Roger Ebert a řekli to jiní, Romeo by nikdy neměl být spanilejší než Julie. Heilee Steinfeld není o nic zdatnější Julie než její slavné filmové předchůdkyně, Olivia Hussey a Claire Danes, a i když její krásu podtrhují líbivé kreace kostymérů a vizážistů, vedle někoho tak očividně magazínového, jako je Booth, jen málokdy vynikne. Ve vedlejších rolích se objevují známější herci (Lewis, Skarsgård, Giamatti, Manville), ale Carlei z nich bohužel nikdy nevyloudil výkony hodné jejich renomé. A zatímco Zeffirelliho adaptace byla suverénní, sebevědomá oslava mládí a poezie, která se nikdy nestyděla za svůj patos, Carleiho imitace se tváří jako jako její mladší, natvrdlejší sestřička, která jí jednou, když se zrovna nikdo nedíval, prohrabala šatník a před zrcadlem pak nemotorně zkoušela napodobit její ladný krok a květnatou řeč. Težko se pak divit, že Carlei nepřišel s ničím novým, pokud tedy nepočítám scénář ještě polopatičtější než Zeffirelliho už tak drasticky proškrtaný text. A pokud Carlei opravdu chtěl natočit adaptaci Romea a Julie pro diváky, kterým i Zeffirelli připadá příliš náročný, pak mi nezbývá, než uznat, že uspěl. // LEPŠÍ VERZE: Zeffirelli, duh; Luhrmannova rozjívená, stylizovaná moderní variace je podle mě ještě lepší: drzejší, vynalézavější, a vtipnější. Ani v jedné z těchhle adaptací ale nezbylo mnoho původního textu. Na někoho, kdo bude mít větší důvěru v Shakespearovy verše, si musíme ještě počkat.(4.11.2015)

  • Shakers
    **

    Ľúbi sa príbeh Vila Šejkspíra, ale ani druhý film s tým príbehom ma moc nebavil. Baz Luhrmann mal síce výborný casting, ale to jeho moderné spracovanie bolo fakt strašné. Tu je dobová atmosféra a výprava skutočne fajn a ešte viac fajn je hudba Abela Korzeniwskiho, kvôli nemu som si ten film vlastne aj pozrel, ale to je na filme jedno výrazne plus a týmto končí. Ústredné duo je skutočne nesympatické a hrozné, najradšej by som im hodil nejakú tehlu do hlavy. Jediní kto to ako tak za niečo stojí je Paul Giamatti. Inak bieda, nezáživne vyrozprávaný príbeh a otrasný herci celý film ťahá ku dnu rýchlejšie ako diera v Titanicu. Obľúbený soundtrack: Juliet's Dream, A Thousand Times Good Night, The Cheek of Night. 50% - 2*(27.3.2014)

  • JohnCZ
    *****

    O filmu jsem dopředu nic nevěděl, na trailery se nedíval a proto jsem čekal, jak je v dnešní době zvykem, moderní variaci na toto profláklé Shakespearovo dílo. O to větší bylo překvapení, když jsem zjistil, že film se snaží o regulérní a důstojnou adaptaci se vším všudy - od dobové atmosféry až po lehce archaické dialogy. Casting hlavních postav sice reflektuje dnešní dobu a tak tu máme pohledné tvářičky, ale i přesto jsem neměl pocit, že by na mě film působil uměle. Prostředí je vytvořeno velice důkladně, kostýmy jsou parádní. Ani vizuálním efektům nemám co vytknout, lokace působily věrohodně a grafické úpravy byly prakticky k nepoznání. Herecké výkony od hlavní dvojice až po postavy vedlejší jsou skvělé, zpočátku mě zarazilo časté přehrávání, ale sakra, je to divadelní hra stará stovky let. Krom hlavní dvojky mě zaujal i parádní Damian Lewis v roli lorda Kapuleta - ten chlápek zvládne bravurně zahrát prakticky cokoli. Tragický závěr asi nikoho nepřekvapí, ale díky silnému hudebnímu podkresu z hlavy jen tak nevyšumí.(5.2.2014)

  • Aljak
    *****

    Naveky najsmutnejší, taký je - ten príbeh Romea a jeho Júlie... Jednoducho dokonalé! Konečne sa nesmrteľný príbeh Lásky Romea a Júlie dočkal krásneho spracovania. Hodnotiť Shakespearov príbeh, s ktorým našťastie Julian Fellowes takmer nepohol, je vlastne zbytočné - každý ho poznáme a vieme akú obrovskú krásu v sebe prináša. Problémom pri prerábaní takých svetoznámych literárnych veľdiel však býva spracovanie. V tomto prípade však márne hľadám, čo by som tvorcom filmu vlastne vytkol - naozaj, nič ma nenapadá, aj keď možno mnohých odradí fakt, že tu nehrajú žiadne herecké megahviezdy - to však ja považujem skôr za Plus, pretože aspoň nepadá pozornosť len na hercov, ale skôr na to nádherné prevedenie a príbeh ako taký. Hailee Steinfeld a Douglas Booth sa mi ako hlavné postavy veľmi pozdávali, aj keď vraj Júliu mala pôvodne hrať Lily Collins, ktorá by bola taktiež isto vynikajúca. Najviac však filmovým kritikom prekážalo, že dialógy boli prerobené a upravené, takže nedodržali pôvodné veršované shakespearovské podanie. Aj keď neviem aký s tým je vlastne problém, keďže žiadne podstatné časti pôvodnej hry neboli opomenuté, ani prekrútené, dokonca tie najslávnejšie dialógy zostali úplne pôvodné. Náhodou to bolo aspoň epickejšie a plynulejšie. Čo sa týka výberu exteriérov, interiérov a kulís - tu treba vyjadriť obrovský obdiv. Vybrať ulice renesančnej Mantovy bolo skvelou voľbou, keďže to mesto ešte aj dnes pôsobí oveľa útulnejšie a renesančnejšie ako Verona, a tak to dodalo príbehu oveľa malebnejšiu atmosféru. Navyše tie kláštorné pestrofarebné freskové interiéry Sacro Speco v Subiacu, no fantázia. Vynikajúca voľba, o tom niet pochýb! Za mňa bez váhania 5*.(26.1.2014)

  • eLeR
    ***

    Výprava bola naozaj parádna, človek akoby sa ocitol doslova v inom storočí, nádherné kostýmy, muzika nie zlá, scéna Hailee na balkóne bola pre mňa veľmi, veľmi prirodzená, Douglas má naozaj skvelý hlas a verše v jeho podaní sa počúvali výborne, koho musím veľmi, veľmi pochváliť je Paul Giamatti. Nebolo to zlé, ale ani ma to nejako veľmi nenadchlo, od polovice presvedčivejšie, silnejšia trojka.(6.2.2014)