Režie:
Miloš FormanKamera:
Miroslav OndříčekHrají:
Lynn Carlin, Buck Henry, Georgia Engel, Tony Harvey, Audra Lindley, Paul Benedict, Vincent Schiavelli, Tina Turner, Philip Bruns, Allen Garfield, Kathy Bates (více)Obsahy(1)
Manželům Larrymu a Lynn, kteří jsou navenek spokojeni se svým životem, jednoho dne nečekaně zmizí dcera Jeannie. Začíná pátrání, v němž se ukazují marné snahy „rozumně“ objasnit její dobrovolný odchod, stejně jako nalézt místo, kde se ukrývá… Takový je ve zkratce příběh, který natočil režisér Miloš Forman v USA poté, co zde dlouho hledal vhodnou látku pro svůj nový film. Navázal v něm na svoji českou tvorbu (zejména na snímek Konkurs) a zároveň satirickým až zlomyslným způsobem postihl způsob života některých Američanů. Není proto divu, že byl mnohem lépe přijat evropskými diváky. Získal za něj ocenění britské akademie BAFTA za nejlepší režii a na MFF v Cannes Cenu za nejlepší film. Současně otevřel Miloši Formanovi cestu k další umělecké činnosti a možnost přesvědčivě se prosadit mezi hollywoodskými tvůrci. (Česká televize)
(více)Recenze (224)
Na tejto Formanovaj prvotine za veľkou mlákou je vidieť, že ešte len hľadal svoj štýl, pretože aspoň na mňa film pôsobil dosť nevyvážene. Konkurz na "superstar" dostal až nečakane veľký priestor, o dcére, ktorá ušla z domu sa nedozvieme takmer nič a rodičovský humbuk okolo úteku dosť neisto kráča na hrane drámy a komédie. Nájdu sa tu však i podarené momenty, najviac ma zaujala masová skúška marišky na stretnutí rodičov. Ten čo vysvetľoval "čo a ako" bol predstavený ako "pacient". Ja len dodám, že aj vyzeral ako čistý pacient. Prejsť sa dnes s takým strapatým kožuchom na hlave, to by od smiechu pukala celá ulica...60%. ()
Forman pro milovníky alternativního umění. 1) Chápu, proč v USA film propadl. Ironie holt není součástí mentálního vybavení některých velkých národů - vidíme to na příkladu mnoha Američanů, naprosté většiny Rusů či třeba většiny Němců. Na druhé straně zase anglický pohled na svět je ironie sama, takže nevím. Malé národy mají k potměšilému vnímání a komentování skutečnosti očividně blíže, což je zřejmě dáno jejich historickou zkušeností a potřebou přežít._____ 2) Spoiler. Největší dojem na mně zanechala instruktážní scéna, jak kouřit trávu, kterou jsme si v osmdesátkách na videokazetách přehrávali stále dokola v bláhové představě, že TO je svobodná Amerika. Now the other thing that you must remember, is that after you inhale, you take the joint and you pass it to the person sitting next to you. Do not, repeat, do not hold onto the joint. This is called bogarting the joint, and it is very rude._____ 3) Doporučuji k četbě místní Zajímavosti._____ 4) Snímek jsem viděl potřetí. Přestože jsem si vědom jeho kvalit a vážím si jich, viděl jsem ho pravděpodobně naposledy. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . ()
Vzít si hippies jako tematiku filmu je poměrně náročný úkol, zvlášť pro v Hollywoodu začínajícího režiséra ze střední Evropy. Navíc v době, kdy tato problematika nebyla ničím novým a už hezkých pár let cloumala americkou společností (vlastně už byla v útlumu). Natáčet skupinky zdrogovaných mladých lidí, kteří nic nedělají, jen celý den leží a objímají se, asi není žádný med. Ten pocit bezstarostného uvolnění, kterým hippies žijou, nelze pomocí kamery přenést na diváka. Ve výsledku je to pak pěkná nuda. Forman musel změnit postup a zaměřil se místo dětí na jejich rodiče. Sledovat vyšilující rodiče, marně hledající své zlobivé ratolesti, je mnohem příhodnější podívaná. Dočkáme se tak několika scén, které stojí za vidění. Rize formanovská je například ta s poznáním dívky na fotografii v bistru. Nezapomenutelná pak zůstává instruktážní přednáška „This is the Joint….“ Úvodní záběry zase nechávají vzpomenout Formanův první film KONKURS. Jakoby režisér chtěl i v novém světě uspět stejným debutem. Na ohlas amerického publika si ale musel ještě nějaký čas počkat. Častou výtku, že film nemá závěr, považuji za oprávněnou. I pro mě zůstává Taking Off pouze průměrným filmem s mnoha neduhy, z nichž hlavní je asi scénář. Film nabízí silnou formu mezigeneračního konfliktu. Podanou civilně, bez dramatu. Chybí silné herecké charaktery, které by celou věc posunuly více do psychologické roviny. Snaha vytěžit z nouze ctnost tentokrát vyšla naprázdno. 60% ()
You can fuck the lilies and the roses too. You can fuck the maidens who swear they’ve never been screwed. You can fuck the Russians and the English too. You can fuck the Germans and every pushy Jew. Fuck the Queens. Fuck the Kings. Fuck the boys with the very small dings. Fuck the birds, fuck the pigs, fuck the everything with a thorny twig. You can fuck the Astros and all nurses in white. You should fuck the uglies just to be kind and polite. You can fuck the Moon and June and the Sea. But before you fuck them first you must fuck me. ()
Skvelé nápady Miloš Forman preniesol z jeho tuzemských filmov do otvorenejšieho a voľnejšieho amerického tvorcovského prostredia, kde nabrali nový smer a význam. Bohužiaľ už trošku ležérnejší a snaha ukázať spoločnosti jej pravú tvár mi viac pasovala v jeho predošlých filmoch. Samozrejme si film zachováva geniálnosť scén, kde vie dokonale zachytiť vtipnosť a zároveň trápnosť danej situácii. Herci boli výborní, ale hudba mi absolútne nesadla. 70%. ()
Galerie (36)
Photo © Mokép
Zajímavosti (28)
- Při psaní scénáře v Paříži zastihla Miloše Formana zpráva o invasi vojsk Varšavské smlouvy do Československé socialistické republiky. Jeho manželka Věra Křesadlová se oproti němu rozhodla vrátit do vlasti. (JoranProvenzano)
- Miloš Forman vzpomínal, jak bylo o natáčení filmu vlastně rozhodnuto: "Jednou při obědě mi řekla Helen Scottová, že u Universalu hledají něco, jako byla Bezstarostná jízda, laciný film, který jim přinesl obrovský zisk. Jsou ochotni riskovat na netradičních filmech, které se dají pořídit za míň než milion dolarů. (...) Letěl jsem do Los Angeles, přečetl scénář Nedu Tannenovi a Dannymu Selznickovi a přehrál jim všechny role. Byl to největší herecký výkon v mém životě. Pak jsem se, už nevím proč, musel hned vrátit do New Yorku. Když jsem přišel domů do Leroy Street, už tam na mě čekal telegram od Universalu. Rozhodli se, že Taking Off berou." (NIRO)
Reklama