Reklama

Reklama

Modrý pták

(festivalový název)
Ukázka z filmu

Obsahy(1)

Snímek Modrý pták je volně inspirován stejnojmennou divadelní hrou Maurice Maeterlincka. Také zde jsou hlavními hrdiny dvě malé děti, režisér filmu nicméně zasadil příběh do Afriky, konkrétně do Toga. Bafiokadié a jeho sestra Téné jednoho rána opouštějí svou vesničku ve snaze nalézt svého ztraceného modrého ptáka dříve, než skončí den. Na cestě však nacházejí mnohem více – setkají se tu se zemřelými prarodiči, musí bojovat proti duchovi lesa a dostanou několik neocenitelných rad od „šéfa rozkoše“. Během putování za dospělostí tak ztrácejí svého ptáka, ale získávají poznání. Neméně originální je zpracování tohoto vysoce stylizovaného snímku. Jeho magie a přitažlivost vycházejí z kombinace vizuální složky (snímek je uváděn ve formátu supercinemascope a zahalen do modré barvy) a hravého, bezprostředního, ale zároveň amatérského herectví obou dětí i ostatních hrdinů filmu. Van den Berghe ke snímku poznamenává: „Jeden den je jeden život.“ (MFF Karlovy Vary)

(více)

Recenze (20)

StarsFan 

všechny recenze uživatele

Dvě děti procházejí Afrikou, aby nalezli ztraceného modrého ptáčka, zatímco potkávají své mrtvé prarodiče i doposud nenarozené děti. Tento prazvláštní děj s dědečkem zpívajícím: "Já jsem mrtvý, ty jsi mrtvá, rodiče jsou mrtví, slepice jsou mrtvé..." a dětmi v bílých čepičkách pochodujícími v dlouhém uspořádaném průvodu je navíc zabalen do neméně netradičního zpracování, ve kterém je celý obraz permanetně modrý (kamerové filtry se můžou jít zahrabat) a ve kterém se režisér vyžívá v dlouhých, pomalých, extrémně širokoúhlých záběrech na jdoucí osoby snímaných z průměrné vzdálenosti 50 metrů a ohraničených minimálně z jedné strany dominantním stromem. Divný film. První polovinu jsem měla pocit, že usnu druhou polovinu jsem nevěděla, o čem to vlastně je, po skončení jsem nechápala, co tím chtěl autor říct, a celou dobu jsem si myslela, že čas ubíhá dvakrát pomaleji než obvykle. (V jeden moment jsem se podívala na hodinky za předpokladu, že už film jistě musí každou minutou končit, a zjistila jsem, že zatím uběhlo jen 40 minut.) Za originalitu, zajímavost a relativní koukatelnost dvě hvězdy, znovu bych se na Modrého ptáka ale nepodívala. [MFF Karlovy Vary 2011] ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Podobný filmový žánr putování zemí za poznáním mají třeba v íránské kinematografii, ale tam to alespoň mají uvěřitelně zpracované. Tady je obraz širokoúhlý jak pro Cineramu, vše snímáno přes modrý filtr, takže člověk má postapo pocity či že se to odehrává v zimě, náklaďák tam z levé strany obrazu do pravé přejíždí zpomaleně snad pět minut, a děti vždycky někam přijedou, pronesou nějaké moudro jako "Všichni ptáci odlétají.", potkají se s mrtvými prarodiči, nenarozenými dětmi (že tady někdo viděl tu ruskou pohádku?), zahrají si fotbal, dojdou k moři, a to, co šli celý den, najednou za minutku zvládnou zpátky, maminka je opět vykoupe (10 minut jako na začátku), složí prádlo (5 minut) a je kaněc filma. Nemám tenhle nicneříkající art stylu „diváku, vyber si, co chceš, sám nevím, co říkám“, nemám jej rád. ()

CiTrus007 

všechny recenze uživatele

Tento pomalý a pro diváka téměř nekonečný sled modrých záběrů, na nichž se čas od času možná i něco pohne, mě moc nezaujal. Musím se přiznat, že kromě originality zpracování a místy vložených scén s "africkým humorem" by nebylo na tomto filmu co hvězdičkovat. Ale zato se u toho krásně spí... [MFFKV 11] ()

Folpa odpad!

všechny recenze uživatele

Úžasný... sledovat hodinu a půl dvě africké děti, jak se potulují po svém okolí... Ještě natočený s modrým filtrem či co... prý modrá vyjadřuje přechod mezi životem a snem. A když režisér po filmu odpovídal na dotazy a na polovinu z nich řekl, že to si divák musí vybrat sám, co tam vidí... ()

Vojcl 

všechny recenze uživatele

Rozhodně to není podívaná pro každého. Film nemá téměř žádný děj, ale mě se tohle velmi originálně pojaté, poetické dílko líbilo dost. Nejsem si zcela jistý, zda jsem plně pochopil autorovo poselství, avšak spontánní herecké výkony malých dětí, dlouhé pomalé záběry na africkou divočinu a místy dost drsný humor (smrt staré ženy) z Modrého ptáka dělají jasný tip pro milovníky netradičních snímků. ()

Dikaiarchos 

všechny recenze uživatele

Zkraje projekce břinkne člověku v hlavě vzpomínka na „dětské“ íránské filmy, záhy však pochopí, že se ocitl v odlišné umělecké dimenzi, dimenzi, kde to, co neexistuje (mrtví, nenarození) je přítomno v existenci, a naopak, to, co existuje, má na dohled své minulé i budoucí nebytí. Je pozoruhodné, jak prostými prostředky režisér konstruuje magicky osmotickou cestu tožských dětí, během níž se bytí s nebytím vzájemně nahmatávají a jež je konána paralelně v zemité realitě (rušivé momenty konceptuálního světa dospělců) a v realitě metafyzicky filozofující; každá z cest se pak uzavírá vlastním koncem. I když bych mohl film nahlédnout i odjinud, působí - na mě - hlavně jako pobídka k úvahám o existenciální pozici člověka, již prchavá vidina modrého ptáka, ať už mu přiřkneme jakoukoli symboliku, možná příjemně ozvláštní, ale nezmění. ()

honajz2 

všechny recenze uživatele

Mě je toho filmu docela líto. Gust Van Den Berghe věděl, co tím chce říct, i jak to chce vést a dokonce do toho dostal i pár symbolistických scén a dialogů/monologů. Mohlo by to být hodně dobré, ale fatálně to selhává v provedení, kdy vše hlubší je vyjádřeno či řečeno buď strašně křečovitě, nebo strašně na sílu, v ojedinělých případech i zbytečně doslovně (hlavně v závěru - já to pochopil, tu metaforu že jim najednou nesedí oblečení, ale stačila říct jednou). Je to smutné, protože na tom je jasně vidět, co z toho chtěl režisér mít, ale podává to prostě mizerně. Přitom to mohla být nádherná poetická cesta za dospíváním, uvědomění si světa okolo sebe, existenci zrození a smrti, vliv předků a to, že bychom na zemřelé neměli zapomínat... Všechno by to mohlo být krásné včetně toho zobrazení konce nevinnosti skrze pátrání po mystickém modrém ptákovi, kterého pak děcka nakonec přestanou hledat, ale ono tu je všechno fakt podané dost křečovitě, jako by ty myšlenky a nápady někdo prvoplánově plácnul, bez žádné pro tenhle typ filmů odpovídající "přirozenosti" a poetiky. Spíš to na mě působilo dojmem, že se režisér strašně snažil stvořit art a ještě do něj nacpat fascinaci ryze africkou tvorbou (kterou jsem z toho částečně cítil, hlavně teda Světlo), ale přijde mi, že moc nepochopil, na čem stojí. Jednak je poznat, že to netočil Afričan a taky (a především) kvůli tomu, že africké filmy mají svoji osobitou pomalou poetiku, ve které je krajina vždy zabírána taková jaká je, protože je nedílnou a podstatnou součástí celku. Tady to ale režisér zabil tím šíleně širokoúhlým obrazem, který tuhle poetiku zničil (a přitom by se tam krásně hodila, podobně jako u toho Světla) a modrým filtrem, který ji ještě navíc pohřbil. Přemýšlel jsem i nad třetí hvězdou, ale vzhledem k tomu, že jsem nenašel či nepochopil opodstatnění pro zvolenou formu a přijde mi to spíš jen jako laciná snaha působit na festivalech za každou cenu jako úplně odlišný a originální režisér, dám nakonec nižší hodnocení. Gust Van Den Berghe ale v sobě něco určitě má, jen teda záleží, jakým směrem se v dalších filmech vydá a tak určitě někdy dám šanci i Luciferovi, kde se tohle ukáže víc... Lepší 2* ()

kusper 

všechny recenze uživatele

46. MFFKV Film na, který jsem šel jen proto, že na žádný jiný bych se v tu dobu nedostal. Ovšem byl velmi nad očekávání. ()

vendysek 

všechny recenze uživatele

Modrý pták není špatný film, ale možná se jde až příliš hladce při jeho sledování ztratit v nejasných tvůrčích záměrech. ()

Madlene 

všechny recenze uživatele

...strašně by mne zajímalo, o čem bude ten plánovaný režisérův triptych, protože to by se pak mohlo pouštět odsouzencům za trest jako komplet... A přitom je to docela škoda, některé motivy byly fajn, jen by to potřebovalo nůžky - být to kraťas, hodnotím jinak... ()

ZkuKol 

všechny recenze uživatele

Pravděpodobně jde o intelektuální podobenství plné symbolů a odkazů. Ale já to považuju za vizuální a technický experiment, jenž má zásadní problém v tom, že se po 30 minutách stává nekonečným a neproberou vás ani řvoucí děti v sále. Gust to točil na 'ÜberScope," takže je to obraz široký jak zadek Haliny Pawlovské a celé přes modrý filtr, takže vám u titulků prostě "modrá je dobrá" bude vysloveně chybět. Samotné vyprávění z africké vesnice je dost schematické, plné různých symbolů (nenarozené děti, různí králové, modrý pták apod.) a neustále se opakujících dialogů, jenž dohromady zní jako dětská písnička. Klidně přiznám, že jsem dokázal pochopit takl 30% sdělení a film asi není určen primárně divákům jako já. Ale přesto si myslím, že vykašlat se na děj a vyprávění jen tvůrce uzavře ve škatulce nepřístupného a sám toho bude pak litovat... 30% ()

jochanan 

všechny recenze uživatele

no tak já nevím... proč toihle dávali do velkého sálu? dovedu si představit, že někdo i toho nezaklimbal, ale já to nebyla. Jedna hvězda za originální pojetí, jinak tedy nic pro normálního smrtelníka. Čas u tohohle filmu utíkal tak neskutečně pomalu, že bych to tak potřebovala před uzávěrkami, ale jinak na umření :( ()

billyador odpad!

všechny recenze uživatele

Ztrata casu.... vse uz rekla StarsFan... Kdybych mel dost drzosti,mohl jsem se rezisera zeptat po premiere na IFFKV,jaky to melo rozpocet?protoze hadam,ze misto tohohle shitu mohli nasytit dve africke vesnice na pul roku ()

Mata 

všechny recenze uživatele

Ač to bylo kino "znouze", potěšilo. Pomalé, usínací, chvílemi vtipné. Žádná třeskutost, který se na nás valí čím dál tím víc. Jde o to jen zvládnout tempo, toť vše. ()

saillor 

všechny recenze uživatele

Buď je to geniální nebo odpad a já se pořád nemůžu rozhodnout. Dvě černošské děti (pěkně maminkou vykoupané) hledají modrého ptáčka, který jim utekl, potkávají mrtvé prarodiče (skvělá dědečkova píseň o tom, jak je všechno mrtvé), ještě nenarozené děti s rozkošnými čepičkami a tatínka vezoucího na motocyklu rakev (kterou použije dřív než čekal). To všechno je stále modré a neskutečně širokoúhlé. Občas jsem usínala, ale stejně to mělo takovou zvláštní (patrně modrou) náladu, která ve mně přetrvává a díky níž nemůžu celý film úplně zatratit, i když absolutně netuším, co tím chtěl autor říci. ()

Felagund 

všechny recenze uživatele

Moc dlouhý, moc táhlý, moc prázdný a moc o ničem. Rádoby poetické putování dvou dětí za modrým ptákem, vsazené do afrických exteriérů na mě moc nepůsobilo, nebo lépe řečeno působilo, ale způsobovalo návaly zívání a ustavičné snahy udržet oči otevřené, přičemž jsem svůj boj párkrát málem prohrál a když teď koukám že to mělo mít 86 minut, tak se mi to zdá až neskutečné, protože osobně se mi zdálo, že od doby kdy jsem si sedl a poté opět vstal uběhl minimálně půlrok, ale snaha se musí ocenit. 35% ()

Pompadur 

všechny recenze uživatele

Doslova a do písmene modrý film o modrém ptáčku a dvou afrických dětech, které se vypraví jej hledat. Na filmu nejvíce potěší "vizuálně krásná" kamera, která obzvláště vynikla na super velkém plátnu velkého sálu karlovarského Thermalu. To je ovšem bohužel vše, co se dá o filmu povědět pozitivního. Obyčejný divák místy jen zírá na plátno a netuší, co se na něm děje a hlavně proč... Řekl bych, že vyšší efekt by přineslo, pokud by režisér natočil divokou africkou přírodu Toga bez snahy o jakýkoliv děj. Za snahu 1*. (MFF KV_05/07/2011) ()

Reklama

Reklama