Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Slavný román v dopisech Choderlose de Laclose Nebezpečné známosti (1782) natočil v aktualizované podobě v roce 1959 Roger Vadim s Gérardem Philipem a Jeanne Moreauovou v hlavních rolích. Na sklonku osmdesátých let vznikly téměř souběžně dva další přepisy. Režisér Stephen Frears se přitom opíral o úspěšnou dramatizaci románu Christophera Hamptona a zůstal věrný originálnímu názvu. Miloš Forman spolupracoval na původním scénáři s Jean-Claudem Carrierem a dal mu název podle jedné z hlavních postav – Valmont. Vznikl tak snímek, který se přidržuje základní osnovy románu (ta je ostatně připomínána i četným psaním dopisů) a který vychází ze záměru zachytit žánrový obraz aristokratické společnosti pár let před Francouzskou revolucí. Osud dvou libertinských intrikánů, vikomta Valmonta a markýzy de Merteuil, je podán v sytých barvách pozdního rokoka a zároveň je poněkud odlehčen. Jak se svěřuje jedna z hrdinek dramatu: „Říkala jsem jen ne, ne a pořád jsem dělala, co on chtěl…“ Hra obou cynických poživačníků nachází odezvu v samotné struktuře filmu, jež se tak vzdává důležité moralizátorské polohy. Miloš Forman přitom vychází ze zkušenosti z Amadea (1984) a příběh je plný malebných plenérů, vtipných epizod, bohaté výpravy a kostýmů. Opět spolupracoval s českými tvůrci, kameramanem Miroslavem Ondříčkem a kostýmním návrhářem Theodorem Pištěkem (ten získal prestižního Césara). (Česká televize)

(více)

Recenze (323)

Želik 

všechny recenze uživatele

Pekný filmík. Ale či chcem alebo nie, porovnávaniu sa nevyhnem. Colin Firth je mladší, krajší ako Malkovich ale chýba mu to valmontovské čosi, čo robí Malkovicha neprekonateľným. Ostatní herci, hudba, kostýmy veľmi dobré. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Protože jsem neviděla jako Valmonta Johna Malkoviche, Colin se mi v této roli zamlouval. I Annette Bening tu mrchu zahrála skvěle. Na druhou stranu, moderní verze "Velmi nebezpečné známosti" se stala mojí srdeční záležitostí, takže plné hodnocení tomuto jinak povedenému snímku nedám. ()

Aleee89 

všechny recenze uživatele

Forman, ač ho jako režiséra velmi uznávám, si u mě trochu pokazil pověst Goyovými přízraky, ale ani Valmontem si svou reputaci nevylepšil. Natočil totiž mnohem lepší filmy a tohle, ač nebylo špatné, mě tak úplně nezaujalo. Herci dobří, kostýmy krásné. Taky je plus, že Forman jako první uvedl Colina Firtha coby svůdníka (takže žádná Bridget Jones). Příběh mírně spletitý, jednání postav mi bylo naprosto proti srsti a tak nějak jsem se s nimi nesžila. Takže není to špatný film, ale občas sklouzne k nudě a Forman má prostě rozhodně lepší filmy. ()

radektejkal 

všechny recenze uživatele

Jeden z filmů, které bych označil jako zbytečný. Předpokládal bych, že režisér takové kalibru, jako Forman, si zvolil toto nezajímavé až odpudivé téma proto, že chce říct něco nového, vyjádřit něco, co mu právě tento příběh nabízí. Ale z konkrétního k obecnému: z čsfd jsem vyčetl, že filmem, který neměl být nikdy natočen, je především Pasoliniho "Saló aneb 120 dnů Sodomy". Já se ale domnívám, že daleko subverzivnější filmy jsou takové, které kloužou po povrchu věcí a chtějí nás okouzlit "malebnými plenéry, vtipnými epizodami a bohatou výpravou a kostýmy", jak se správně praví v úvodním komentáři. Ještě horší ovšem je, pokud si renomovaní umělci (např: Shaffer/Forman) usmyslí pro svou zábavu a úspěch u publika překrucovat život a dílo někoho jiného. Dokonce jsem podobně hloupý jako císař a český král Leopold a domnívám se, že Johannes Chrysostomus Wolfgangus Theophilus Mozart má nejen ve svém jménu příliš mnoho slov, ale ve své hudbě také příliš tónů. ()

major.warren 

všechny recenze uživatele

Valmont je typicky formanovský. Nechybí mu půvab ani režisérův humor. Když Forman točil svou verzi románu Nebezpečné známosti, měl prostě jen smůlu na špatné načasování. Verzi Stephena Frearse jsem zatím neviděl, ale rozhodně se v budoucnu nebráním se na ni podívat. Valmont, vcelku logicky, u diváků propadl, nicméně zpětně je namístě uznat jeho umělecké kvality. Popravdě nevím, jak moc jsou Forman a scenárista Jean-Claude Carriére věrni původní předloze Choderlose de Laclose, ale abych řekl pravdu, tak je mi to jedno. Knihu jsem dosud nečetl a jsem přesvědčen, že ústřední myšlenku, tedy intrikářství a přetvářku v aristokratické společnosti, vyjadřuje Formanův film skvěle. Svým způsobem je společensky kritický, dokáže vyvolat pobouření i rozdělení a v neposlední řadě také baví, přestože se jedná v podstatě o salónní film z prostředí francouzské smetánky, kde navíc chybí jakýkoliv osobitý hrdina, kterému by divák mohl fandit. Jsou tu jen zákeřné a lstivé postavy, za nimiž pak stojí chudáci, kteří na jejich jednání doplácejí. Herce si Forman vybral jako vždy zcela skvostně a odstartoval kariéru dalším hvězdám. Colin Firth (věčný záletník Valmont) je výborný. Vyzařuje kouzlem i svůdností, za kterými se ovšem schovávají mrštné intriky a manipulace s lidmi okolo sebe. Herecky však vévodí Annette Bening (pro mě ještě lepší než v Americké kráse), jež v roli markýzy de Merteuil předvádí jeden ze svých nejlepších výkonů. Právě ona je zásadní hybatelkou děje, která spojuje a náležitě ovlivňuje všechny ostatní postavy a dějové linie. Beningová dodává své postavě půvabnou fasádu, za níž (stejně jako Valmont) skrývá svou pravou tvář (výkon hodný Oscara). Dále jsou tu Meg Tilly, jež se stává jednou z největších obětí v této ďábelské hře, a také mladičká Fairuza Balk (Cecile), představující metaforu nevinné, naivistické a značně nevyzrálé duše. Pořád je tu také režie. Forman se v době 18. století cítí jako ryba ve vodě a vyhrává si se stylizací i světlem, přičemž ke každému záběru přistupuje s neskonalou jemností (podpořeno Ondříčkovou kamerou a Pištěkovými kostýmy). Trochu zrazuje délka. Zejména v poslední půlhodině divák už začíná vyhlížet konec, který stále ne a ne přijít. Vyčítat bychom Valmontovi mohli i určitou dějovou rozvláčnost. Já osobně Valmonta vnímám spíše jako černou, sociálně-kritickou, historickou komedii. Není to Formanův nejlepší film, ale v žádném případě ani nejhorší, jak spousta lidí tvrdí. Navíc stvrzuje staré rčení, že s láskou si není radno zahrávat. U mě 80% a čtyři hvězdičky. Nejlepší scéna je podle mě psaní dopisu ve Valmontově lóži spolu se Cecile. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Zatímco S.Frears ve svých Nebezpečných známostech moralizuje a ilustruje románovou předlohu, Forman se nechává inspirovat a vytváří lehkou, hravou, libertinskou a v nejlepším slova smyslu moderní adaptaci. ()

Eldrick 

všechny recenze uživatele

Suchý, hrozně suchý, bez šťávy. Ve srovnání s Frearsovými Nebezpečnými známostmi naprosto potupně prohrává. A ve srovnání s novodobou verzí Velmi nebezpečné známosti prohrává taktéž na plné čáře. Naprosto špatně obsazené role, vůbec sem jim to nežral. Nuda, šeď, žádné erotické dusno, prostě nic. ()

Fanucci 

všechny recenze uživatele

Zklamání. Filmu chybí jiskru, zápal. Firth v roli Valmonta postrádá Malkovichovo charizma v konkurenčních Nebezpečných známostech a Bening také nepůsobí v roli Markýzy příliš přesvědčivě. Divák se v komplikovaném scénáři postupně ztrácí v pocitech a motivacích hlavních hrdinů (Valmonta a Markýzy). Nedivím se, že film neměl úspěch a ze "souboje" s Nebezpečnými známostmi - snímkem téměř současně natočeným na motivy stejné knihy a příběhu - vychází jako poražený. Výprava a kostýmy Pištěka jsou ovšem famózní. To se musí nechat... ()

easaque 

všechny recenze uživatele

4* evidentně román Nebezpečné známosti je velmi oblíbený a já jsem si vybral pro seznámení s ním Formanovu adaptaci. A i když na historické filmy moc nejsem, tak se mi jeho ztvárnění líbilo. Příběh plný intrik, přetvářky a pletichaření je nám předložen s nadhledem, jinak by byl hůř stravitelný. Odsud vím, že se scénář moc nedržel předlohy, ale i tak jsem s ním spokojen. Kostýmy, výprava, herecké obsazení bylo na velmi vysoké úrovni a stejně musím ohodnotit režii i kameru. Určitě si však časem dám i verzi z roku 1988 a srovnám. Tohle dílo hodnotím momentálně 4 hvězdičkami. Po zkouknutí Nebezpečných známostí moje hodnocení zůstává, protože Valmont je hravější, lépe herecky obsazený a intriky působí víc emocionálně vypjatě. [ PŘÍBĚH: 3 /// ATMOSFÉRA: 2 /// ORIGINALITA: 1 /// NÁLADA: 1 /// ART: 0 /// STYL: 3 /// CASTING: 3 (3*MAX) ] ()

mrksik 

všechny recenze uživatele

Zostal som sedieť, s otvorenými ústami hľadiaci na ubiehajúce titulky a zdrvený z konca, ktorý nemal prísť. Pozerať sa na tento film, hercov, ktorí ani nehrali, ale svoje postavy skutočne žili, v dokonale štylizovanom prostredí, s perfektnou kamerou a réžiou, by som mohol asi stále. ()

Martin741 

všechny recenze uživatele

Reziser mylos Forman je fakt maestro, ked dokaze ukocirovat takuto spolocensku konzervacku odohravajucu sa tesne pred Velkou Francuzskou Revoluciou 1789 - 1802. Colin Firth /English Patient/ to zvladal dobre, Annette Bening /Americka Krasa/ bola nadherna, meg Tilly tiez a dialogy sa dali pocuvat. Kulisy namakane, takze ako film dobre odsypa. Ako kostymovy velkofilm nadpriemerna podivana : 70 % ()

joker.george 

všechny recenze uživatele

Z podobných dobových romantických dramat mi Valmont přišel nejnápaditější, nebo se mu minimálně podařilo mě přechytračit, ačkoliv přeci jen mohl být více rýpavější. Ani bych to moc neprostřihával, a jelikož dostatečně neznám jeho konkurenci, tak ani nemám výtky k jednotlivým postavám. Grády film ztrácí až ke konci, kdy se příliš nepředvedou dva poživační a úskoční soci, kteří přeci jen stanou proti sobě, což paradoxně mohlo být ideální a intenzivní vyvrcholení. ()

ad 

všechny recenze uživatele

Formanův Valmont se vydává jiným směrem, než je klasické pojetí. Hl. postava není žádným cynickým svůdcem, ba právě naopak, ve skvělém podání Colina Firtha je spíše politováníhodným, až příliž lehce manipulovatelným "slabochem". Celá koncepce filmu jde tak proti tradičnímu pojetí a světe div se - ono to funguje!!! Jen v tom člověk nesmí Nebezpečné známosti hledat, bude hledat marně... Skvělá je též Annette Bening, která je ve své nenápadně ďábelské postavě vysloveně nechutná, ale právě díky neutuchajícímu "přátelskému" úsměvu je pořád věrohodná... Ovšem za každý pokus se musí (občas) platit a Valmont zaplatil sterilitou. Je takový - nijaký. problém je asi ve scénáři, který víc než nový pohled nenabízí. jak tu už několkrát padlo, emoce se nekonají. Zatím opravdu nejslabší Forman,a le pořád slušná zábava... 3 a 1/2* ()

Silverluv 

všechny recenze uživatele

Neubráním se srovnání s Nebezpečnými známostmi Stephena Frearse, které jsem viděl dříve než Valmonta. Oba filmy jsou skvěle natočené a oba jsou naprosto odlišné. V obou herci podávájí výborné výkony a když ještě znáte příběh právě z Frearsova předloze věrnějšího zpracování, o to víc vás potěší trochu osobitější Formanovo zpracování. Mě osobně však více sedli právě Frearsovi "známosti". Na Valmontovi mi cosi chybí, možná mi tam nesedl "takový ten Formanův humor", nevím jak to přesně popsat. A navíc Malkovich, Malkovich je prostě Malkovich!!! a lépe imho Valmonta nikdo nezahraje, ani Firth. Když srovnám další hlavní postavy, opět mi vše vychází ve prospěch "známostí". Glen Close a Uma Thurman mě vzaly daleko více než Annete Benning a Fairuza Balk. Akorát snad Meg Tilly jako de Tourvel mě zaujala o něco více než Michelle Pffeifer. Každopádně je Valmont hodně povedený film a rozhodně stojí za to ho vidět, už jen kvůli nádherným kostýmům Theodora Pištěka, právem nominovaného na Oscara. ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Přepsáno v květnu 2019. Valmont je pitoreskní rokokovou olejomalbou v pohybu. Literární předloha Choderlose de Laclose nabízí svůdné, lascivní i morální podněty k filmovému přednesu. Představy se liší i podobají zároveň, každá se snaží o svůj náhled a originální postoj, vzájemně se ovlivňují i ctižádostivě potírají. Miloš Forman ztenčil nánosy vrstev příběhu, zlidštil postavení, osud se nevyhýbá krutosti a prostředí si ve vyjádření oblíbilo ironii. Působivou stránkou filmu je vizuální podoba rokokové velkoleposti života. Miroslav Ondříček přinesl aristokratickou vznešenost gesta, slova i pudu, neúnavnou dychtivost idealismu mládí, prostopášné hrátky urozenosti, bídu lidské žárlivosti i vytrvalost sebevědomé odplaty uraženého nitra a podával vše na stříbrných podnosech s vykládaným zlatem i věčnou touhou marnivých lidských duší. Hlavní postavou rozpohybované olejomalby je vikomt de Valmont (zajímavý Colin Firth), náruživý sukničkář. Život v pohodlí blahobytu potřebuje formu vzrušení a každé dobytí ženského klinu uspokojí po dobrodružství lačný vnitřní svět. Jen na malý okamžik, než se zatouží po další výzvě. Překážky ho neodrazují, ale stimulují, vždyť odmítnutí nemusí být trvalého rázu. Veřejný a intimní život spolu nespolupracují, byť jsou ve vzájemné závislosti. Touha je nepřekonatelná. Hlavním mstitelem uražené ješitnosti je markýza de Merteuil (šarmantní Annette Bening), finančně zajištěná vdova s pestrým intimním životem. Odmítnutí je urážkou, nebezpečí se odvrací laškováním smyslností, každé pochybení se stíhá pomstou, vlastní slabost se nikdy nepřiznává. Intrika je hrou a nejžádostivějším uspokojením. Nejnevinnější postavou je Cécile de Volanges (pozoruhodná Fairuza Balk), dospívající nevěsta, vytržená z klášterní výchovy do dekadentních standardů života aristokracie. Je chráněnkou bez zkušeností, je nástrojem msty i nejpostiženější obětí. Přesto stále kráčí dál. Významnou postavou je paní de Tourvel (sympatická Meg Tilly), počestná vdaná žena. Pevná krusta zásad se v manželově nepřítomnosti a pod nánosem rafinovaných útoků svádění pomalu začíná drolit napadrť. Vsází vše a čeká na svou možnou výhru. Výraznou postavou je rytíř Danceny (příjemný Henry Thomas), mladý a naivní idealista a Cécilin ctitel i soukromý učitel na harfu. Dospívání probouzí tělesnou stránku, mládí stále věří ve vznešené hodnoty a je snadnou kořistí rozverných hrátek. K výraznějším postavám patří také paní de Volanges (zajímavá Siân Phillips), ostražitá matka Cécile. Jejím jediným cílem je výhodný sňatek mladé dcerky, každému pokušení i zbytečné svobodné vůli navzdory. Mládí nedokáže ve svém věku rozpoznat všechny výhody. Z dalších rolí: bývalý markýzin milenec a natěšený Cécilin starší a společensky významný ženich pan de Gercourt (zajímavý Jeffrey Jones), Valmontova stará a dobromyslná teta paní de Rosemonde (sympatická Fabia Drake), Rosemondin letní host a v hrátkách zdrženlivější baron (T.P. McKenna), jeho rozvernější manželka (Isla Blair), Valmontův věrný sluha Azolan (Ian McNeice), markýzina spolehlivá služebná Victoire (Aleta Mitchell), pozorný majordomus u Volangesů (Richard De Burnchurch), tetin starostlivý sluha Jean (Vincent Schiavelli), mladá Cécilina komorná Martine (Sandrine Dumas), či ctihodný soudce a odpouštějící manžel de Tourvel (Anthony Carrick). Nebezpečné známosti mají mnoho tvarů a nabízí jiné stupně náruživosti i zběsilosti. Valmont vyniká ironií, přímočarosti a zkomponovanou olejomalbou. Postelové hrátky jsou stále oblíbeným námětem, pomstychtivost slaví absolutní vítězství a lehkomyslnost zanechala svou živoucí stopu budoucnosti. () (méně) (více)

marťan 

všechny recenze uživatele

Tak jsem si přečetla všechna proti, těch "pro" bylo méně, ale já jsem ráda v opozici, a navíc si hájím to, co se líbí mému vkusu ( i když pro někoho zcestného), a tím je Formanovo zpracování "Valmont". Nepopírám, že" Nebezpečné známosti" mají své kouzlo, ale jsou jiné, a Formanovo pojetí je přece jen blíže mé představě - prostě se mi líbí...takže u mě - není co řešit :o) ()

Vignette 

všechny recenze uživatele

Hvězdičku ubírám za některé nedotažené dějové linie. Proti Colinu Firthovi jako Valmontovi nic nemám, ale vadilo mi, že vlastně ani nebylo poznat, že by se do vdané madame de Tourvel nějak vášnivě zamiloval... na konci se ani nedozvíme, jak to s ní vlastně dopadlo (nebo jsem nepozorný divák ;)). Stejně tak mě mrzí, že se z příběhu na konci vytratila postava Cecillina "rytíře"... Tyto nedostatky sice snadno zaniknou, ale když už jsem si na ně jednou vzpomněla, nějak mi nejdou z hlavy :-). ()

gabin(a) 

všechny recenze uživatele

Pěkný film, kdybych předtím nečetla knížku (která se čte moc dobře) a neviděla dokonalého Malkoviche ve Frearsově verzi. Ta je absolutně dokonalá, žádná selanka! ()

Související novinky

Miloš Forman bude točit o Goyovi

Miloš Forman bude točit o Goyovi

23.04.2005

Miloš Forman připravuje nový film, inspirovaný životem slavného španělského malíře Francesca Goyi. Projekt je prozatím nazván GOYA'S GHOST a scénáře se ujal zkušený Jean-Claude Carriére, francouzský… (více)

Reklama

Reklama