Reklama

Reklama

Tři blázni

  • Bulharsko Trimata glupatzi (více)
Krátkometrážní / Animovaný
Bulharsko, 1970, 11x8 min

Režie:

Doňo Donev

Recenze (1)

Bluntman 

všechny recenze uživatele

(KB - B) Když se dnes řekne „balkánská animace“, většině vzdělanějším lidem se nejspíš vybaví záhřebská škola animovaného filmu, nemnoha možná jméno rumunského filmaře Iona Popescu – Gopa, který režíroval několik velmi ceněných krátkometrážních děl a na svém kontě má i jeden celovečerní (HOMO SAPIENS). Přesto je kriticky nejoceňovanější a divácky nejúspěšnější bulharský režisér, scenárista, animátor, žurnalista, karikaturista Donyo Donev, jehož každý díl TRIMATA GLUPATSI si odnesl cenu z nějakého ze zahraničních festivalů a díky neutuchajícímu zájmu publika vzniklo celkem jedenáct epizod._____ TRIMATA GLUPATSI jsou v podstatě takovou obdobou populárních animovaných kraťasů pro děti, které v té době vznikaly i v jiných zemích, ať již jde o sovětské Jen počkej, zajíci! či polského mevěda, známého u nás spíše pod slovenským názvem Macko Uško. Od nich a jim podobných se ale liší tím, že neobsahuje žádné morální ponaučení a na místo vyprávění, které by mělo i přes řetězení atrakcí promyšlenou sérii příčin a následků, se mnohdy řídí čistě nonsensovou „logikou“. Komika, založená na vždy na jedné situaci (např. kácení stromu, lov ryb, jízda autem) a jejím řešením třemi titulními hlupáky, je podtrhována i nahrazením dialogů či monologů pouhými citoslovci. Užití bubnů a dud pomáhá rytmizovat gagy a velmi jednoduchá animace, která se vyznačuje ostrými konturami u jednoduše vykreslených postav i věcí a zjednodušené prostředí, k titulním postavám a grotesknosti sedne._____ Z dnešního pohledu ale TRIMATA GLUPATSI nemohou obstát při srovnání jak s „kapitalistickou“ (TOM A JERRY), tak „socialistickou“ (např. právě JEN POČKEJ, ZAJÍCI!) konkurencí. Nápaditost – a s tím spojená zábavnost – epizod se s jejich přibývajícím počtem snižuje, animace zůstává pořád stejně jednoduchá, čili nezajímavá, a některými vychvalovaná satiričnost je spíše přáním než skutečností. Možná je i dobře, že se této rozšířené podobě Pata a Mata nedostává v současnosti tolik pozornosti, když nenabízí ani významovou bohatost a formální experimentálnost záhřebské animované školy, ani není třeba dostávat Donya Doneva do centra pozornosti, jako by si to zasloužil Ion Popescu - Gopa. ()

Galerie (10)

Reklama

Reklama