poster

Mediterranea

  • Francie

    Mediterranea

  • Německo

    Mediterranea - Refugees welcome?

  • Německo

    Mediterranea

  • Slovensko

    Mediterranea

    (festivalový název)

Drama

Itálie / Francie / USA / Německo / Katar, 2015, 107 min

Komentáře uživatelů k filmu (21)

  • Matty
    ***

    Ve snaze nabídnout zkušenost uprchlíka z první ruky je film relativně úspěšný díky zúžení vyprávěcí perspektivy na protagonistu (což vedle hlediskových záběrů a spontánně reagující kamery prozrazuje malá hloubka ostrosti). Zásluhou střídání lokací a nápadité práce se zvukem (resp. tichem) má film navíc poměrně svižné tempo a vyrovnaný rytmus. Omezený přísun informací a snaha o diváckou vstřícnost si ovšem vybírají svou daň v podobě řady zjednodušení, neoriginality a absence širšího kontextu, jenž při tematizaci migrace v dnešní době považuji za stěžejní. Přes závěrečný výbuch násilí (připomínající závěr Jednej správně od Spikea Leeho), které je ovšem vzápětí relativizováno ještě brutálnějším násilím druhé strany (podobným překrýváním jednoho zla zlem horším předchozího jsou ospravedlňovány také ostatní prohřešky uprchlíků), jde o jednostranný a černobílý pohled, s postavami v jádru buď dobrými, nebo špatnými. Na jednu stranu nesmírně důležitý film, který útržkovité zprávy z médií přetavuje do uceleného a vtahujícího příběhu, by tak pro své nápadné manipulování divákem a ponechání minimálního prostoru pro diskuzi mohl mít přesně opačný efekt, než tvůrci zamýšleli. 60%(18.12.2015)

  • Malarkey
    *****

    50. KVIFF - Zaručeně nejlepší film, který jsem na celém filmovém festivalu viděl. Mediterranea se snaží opravdu hodně objektivně vyprávět aktuálně sakra zajímavé téma uprchlíků, kteří z rodné Afriky utíkají za lepším do Evropy. Odvypráví nám to z pohledu dvou postav, čímž podpoří onu objektivnost. První - Ayiva - se snaží fungovat a dělat všecko pro to, aby se přiblížil lepšímu světu. Abas - jeho přítel - se pro změnu utápí v nekonečné depresi z nepochopení, pro něj, jiného světa. Ten je tam ale v podstatě jako doplněk. Příběh si ve filmu vybojoval hlavně Ayiva a o něm tento film vlastně i je. A nejlepší na tom všem je, že celý ten jeho příběh vypráví od počátku, až do samotného konce. Od cesty z Afriky až po příjezd do Itálie. A podstatný kus v Itálii. Pakliže někdo přejde místy dokumentárně mířenou kameru (především ve vypjatých scénách), tak musí být maximálně spokojen. Nepopírám, že pátou hvězdičku jsem dal i za to, jak režisér po promítání zakončil tento příběh s tím, že je na základě reálného příběhu jednoho imigranta, o kterém se také chvíli rozpovídal.(5.7.2015)

  • Rob Roy
    ***

    Slušný rozjezd Carpignanovy (zatím) nedokončené trilogie. Je pěkně vidět jak se režisér v pokračování filmařsky posunul dál. 7/10.(16.7.2017)

  • Vojtino
    ***

    Hezky natočené, ale bohužel to nezabrousí pod povrch.(18.3.2016)

  • Vančura
    *****

    Dočetl jsem se, že film je téměř výhradně obsazen samými neherci, že je založen na skutečném příběhu jednoho uprchlíka (a režisér na něm pracoval 5 let) a že jeho hlavním cílem je vzbudit soucit se situací utečenců. K tomu se vážou mé tři hlavní poznámky k filmu. Jeho technické zpracování se mi líbilo (např. scény na moři jsou strašně působivé - je to vyloženě peklo) a z kamery jsem byl nadšený (nesdílím tedy výtky k ruční kameře Wyatta Garfielda, které zazněly od některých diváků). Na to, že se jedná o celovečerní režijní debut, je to až nečekaně zdařilý film - Jonas Carpignano je rozhodně velký talent. Povětšinou dramatický děj je příjemně odlehčen humorem - ten do filmu vnáší postava malého italského chlapce, který se navzdory nízkému věku projevuje jako zkušený obchodník, který s africkými imigranty kšeftuje s dokonale vypěstovaným rejstříkem gest dospělého kriminálníka (včetně nezbytné cigarety v koutku úst). Herecké výkony těžko hodnotit, když to byli vlastně neherci – místy jsem z „herectví“ některých z nich sice měl trochu rozpačité pocity, ale společně určitě nechali vzniknout hodně silnému a neobyčejně autenticky působícímu filmu, který si razí nekompromisní cestu do divákova srdce. Čímž chci říct, že na mě film hodně zapůsobil a podařilo se mu přesně to, co bylo jeho záměrem – vyloženě mnou otřásl a roztrhal na cucky: za mě velký divácký zážitek a velké emoce. Film má podle mě díky svému navýsost aktuálnímu tématu velkou šanci přilákat do kin diváky, i když spíše z řad "sluníčkářů" - zarytí odpůrci imigrace budou pravděpodobně film ignorovat jako tendenční agitku, která má za cíl vykreslit utečence výhradně v pozitivním světle (přitom to není pravda - hlavní postava například v jedné scéně ukradne ve vlaku zavazadlo, Afričani v závěru rozbíjejí auta v ulicích, apod.) - určitě je to film pro inteligentní diváky s otevřenou hlavou, kteří ho dokážou vnímat bez předsudků a kteří jsou schopní docenit jeho výjimečné filmařské kvality. Velmi bych filmu přál uvedení do české distribuce.(9.12.2015)

  • Slarque
    ***

    Trochu jsem se bál, že uvidím jen stále stejné situace, protože uprchlická krize už nějaký ten rok trvá, a tohle rozhodně není první film na dané téma. Nakonec se autoři sice dostali o něco dál, než ve filmech, kde dosažení evropského ráje je happy-endem. Film sice připouští některé problémy, které do Evropy s uprchlíky dorazily, ale nezapomene je při tom omlouvat. Přitom na cestu z Burkiny Faso do Itálie evidentně měli dost peněz, v čemž se autor také nijak nerýpe. Prostě jeden z těch filmů, na které se teď v EU snadno získávají granty...(21.3.2016)

  • eLeR
    ****

    Migrácia utečencov a ich život po ... očami jedného z nich. A čo si ja z tohto filmu odnášam? To, čo som už vedela. Že človek je ochotný pre svoje dieťa urobiť všetko. A že každý človek je iný, ale ľudia sú všade rovnakí. Dobrý film.(12.1.2017)

  • Anderton
    ***

    Prvá štvrtina maximálne vťahujúca, tá posledná absolútne gradujúca a potom hodina medzi tým, ktorá je mdlá. Carpignano sa totiž sústredí na vzťahy vnútri komunity, ku konfliktom prichádza až ku koncu a tak je istý zvrat vo filme podľa mňa nedostatočne pripravený. Naturalistickí herci sú vynikajúci, akoby hrali svoje vlastné osudy a jednoznačným cieľom filmu je vzbudiť sústrasť so situáciou utečencov. Spomeňte si nabudúce pri ceste autom do práce v zápche na úvodnú cestu z Lýbie do Talianska v malom gumennom člne. A že to, čo zažíva v súčasnosti Paríž, majú títo ľudia roky na dennom poriadku. Bohužiaľ som už alergický na ručnú kameru, kráčajúcu za postavou, ktorá je vo veľkom využívaná niekedy od Wrestlera a súčasní kameramani si asi myslia, že je to stále neopozerané a artové. 70%(15.11.2015)

  • Aljak
    ****

    Filmy z takéhoto prostredia a s témou utečencov si pozriem veľmi rád. Hlavne, keď je táto téma čoraz viac napätá a na základe niekoľkých negatívnych udalostí ľudia zvyknú hádzať migrantov do jedného vreca. Ono to zas neni až také jednosmerné a už vôbec nie jednoduché. Vo filme bol ten prológ v podobe priebehu migrácie do Európy veľmi stručný, a potom už pekne priamo k veci - a síce snaha o integráciu, ktorá býva pre každého migranta snáď tou najťažšou fázou celého procesu. Film pôsobil naozaj relatívne objektívne, keďže týchto utečencov neprezentoval až tak jednostranne - niektorí boli vykreslení snaživí, iní leniví, niektorí zas vypočítaví, a ďalší zas so sklonom k trestnej činnosti ako je napr. kradnutie. Takže mnohostranné spektrum. Avšak keď príde na lámanie chleba a prídu na rad predsudky, tak nikoho netrápi kto je aký, však tu máme predsa globalizáciu a kolektívnu vinu. Bohužiaľ, presne takto to funguje...(7.1.2017)

  • slunicko2
    ***

    Nezaujatý pohled na imigraci do Evropy. 1) Spoiler. Film ukazuje dva africké ekonomické imigranty. Jsou ochotni se přizpůsobit, chtějí poctivě žít a pracovat. Těm lze pomoci tak, že vytvoříme (my = vyspělý svět) v Africe nové pracovní příležitosti pomocí vhodně směrovaných investic._____ 2) Hlavní problém je v nepřizpůsobivých imigrantech, kteří vyžadují, abychom jejich zvyklosti tolerovali, i když jdou proti našim zvyklostem, protože tak jim velí víra._____ 3) Další velkou skupinu tvoří nevzdělaní bláhovci, kteří se zmateni propagandou domnívají, že v Evropě je čekají životní podmínky, jaké znají z amerických filmů a jaké jim slibují převaděčské gangy._____ 4) Ať už patří imigranti do kterékoli z uvedených skupin, řešení je jediné. Nepustit je na evropské území. Vytvořit kontrolní stanoviště v severní Africe i jinde, kde bude potřeba. Přimět příslušné státy, aby souhlasily s navracením uprchlíků. Důslednou blokádou zabránit převozu imigrantů přes moře._____ 5) Bohužel k takovým krokům zatím Evropská unie nedospěla. Očividně nám do bot neteče, jen podrážky trochu prosakují._____ 6) 31letý fešácký scénárista a režisér Newyorčan Jonas Carpignano získal za svůj první celovečerní hraný film řadu ocenění. Syn italského otce a africké matky žije a pracuje v Itálii._____ 7) Zajímavý koment: Vančura, +sfinx+.(12.1.2017)

  • campix
    ***

    [Scope 100 - 2015] Zatím rozhodně nejaktuálnější a možná i tématicky nejpřínosnější film, co jsem měl tu čest ve Scopu vidět. Imigrantské téma je momentálně hodně ožehavé a ať můžeme na toto téma mít názory jakékoli, tak není v dohledné době možné asi žádné uspokojivé řešení této situace. To co my si myslíme, že zažíváme, tak země u Středozemního moře zažívají už nějaký ten pátek a přesně do tohoto prostředí je zasazen příběh dvou afrických imigrantů, kteří mají určité sny a představy a také rozdílný přístup k životu a práce v Evropě. Nepřísluší mi zde hodnotit momentální dění. Tak snad jen k filmu. Je poměrně řemeslně natočen, děj je poměrně poutavý, jen je vidět nedostatek peněz na tvorbu. Ty by mohly pomoci finální eskalaci děje.(7.1.2016)

  • EKLEKTIK
    ***

    "Já vím, není to nic moc." Já nevím, ale ten motiv hlavních hrdinů vydat se na strastiplnou cestu z Alžírska přes Libyi do Itálie, mi přišel nějak neopodstatněný. Prostě se sebrali a šli. Ve filmu vůbec nepadla ani zmínka o nějakém nebezpečí či persekuci, která by jim v jejich vlasti hrozila. Akorát Ayiva pořád "skypoval" se svou partnerkou anebo ženou Asetou (Jasně, ti co tento snímek také viděli budou namítat, vždyť Ayiva, jenž měl stejné přijmení jako jeho představitel, tedy Seihon, odpověděl na otázku, že je svobodný, ale když je na "Skypu", na obrazovce pod ikonkou stojí jméno Aseta Seihon.), se kterou měl dceru Zeinu a jimž posílal nějaké dárky i vydělané peníze. No a tak jsem si začal myslet, jestli zde nešlo víc o uprchlíky ekonomické, než o ty politické či náboženské.(12.4.2016)

  • jochanan
    ****

    50th IFFKV v dnešní době velmi aktuální téma pro naše média, jak film ukazuje, v jižní Itálii je to ale totéž už mnoho let. zručně natočený snímek, který nevidí jednostranně ani afričany, ani Italy.(4.7.2015)

  • billyador
    ****

    IFFKV Jedna z prvnich pomerne realistickych sond do zivota uprchliku/pristehovalcu nabidla hodne zajimavy pohled bez prikrasleni. Neherci hrajou jak o zivot, je to dobre natocene, obcasny doku-styl tomu sedi. Jen jsem cekal nejaky zaver, ale asi jako problematika cela, zaver proste nejde udelat. Jo a u sceny se skypem by jednomu i ukapla slza. Doporucuji vsem, kdo chteji videt nepribarveny pohled na obe strany.(4.7.2015)

  • Akaforty
    ***

    Jsem trochu v rozpacích. Jde o silné a aktuální téma, které nakonec velmi trpí z velmi špatného technického zpracování filmu. Vyprávěný příběh má konzistenci a náhled do života uprchlíka je víceméně nestranný, čehož si je třeba cenit. Ukazuje nám dobré i špatné v člověku jako v každém jiném. Humanizuje něco co je dnes ve velkém dehumanizováno. Ale na druhou stranu zase ničím velmi nepřekvapuje. Nepochopení a xenofobii, která z něj přichází film vystihuje dobře, ale v ostatních ohledech selhává. Hlavně se nemohu přenést přes mou nechuť ke zpracování samotného snímku - otřesná kamera a špatný design setů s absencí osvětlení nebyla byla velmi špatná volba, zvláště když se většina filmu odehrává v noci. Celkově se cítím spíše zklamán a nespokojen.(2.1.2016)

  • Plastík
    ***

    Žádný hluboký zásek. Jen tak si to plavem po hladině. Nejvíce života je ale pod vodou. Nebo ne? Jedna čorka ve vlaku. To určitě tak poklidné v těch zemích není. No, tři za snahu. Sám jsem nic nenatočil.(7.1.2017)

  • rakosabasta
    ****

    Superaktuální téma ilegální imigrace do Evropy viděné z pozice imigranta je pro nás, evropské publikum, určitě velmi zajímavé. Zvlášť, když žijeme pouze z mediálního obrazu, který vidíme ve zprávách. Na druhou stranu, v rámci dlouhodobého "fungování" filmu mu časem ta "oficiální" stránka /ze strany úřadů/ a nebo "sousedská" stránka asi bude chybět. Pátou hvězdičku u mě nemá pouze kvůli kameře. Handka má své kouzlo, to beze sporu, ale některé akce byly kapku neusledovatelné. Je neuvěřitelné, že ve filmu hrají prakticky jen neherci, navíc ti, kterých se tento příběh skutečně týká. Hlavní představitel je úžasně charismatický a byla by vážně škoda, kdyby už si nic nezahrál. Pravda, je otázka, jestli by zvládl jinou roli, než tuto jemu přirozenou, ale proč to nezkusit...(4.7.2015)

  • fola
    *****

    Moc se mi líbila kamera, atmosféra, herecké výkony a celé to do sebe krásně zapadalo. Režisér nikoho nenutí k nějakým nuceným závěrům a za to mu děkuji. Velice aktuální téma ikdyž natáčení začalo v roce 2010. Jedná se sice o uprchlíky "z jihu" ale životní cestu mají stejnou jako ti "z východu" kteří jsou nám nyní daleko blíže.(17.1.2016)

  • +sfinx+
    *

    Film, který se dokonale vyhýbá všem důležitým otázkám této problematiky. Zato povinné sousto pro sluníčkáře, kteří zpoza monitorů dokonale rozumí problému, hrozbě a dopadům. Film ukazuje chudáčky, kteří se seberou a jdou hledat lepší budoucnost. Už tady se nabízí jedna z nejdůležitějších otázek - proč a proč teď? Člověka napadají otázky typu - kdy a jak tohle začalo? Co mají země uprchlíků společného? Nemůžeme si za to sami? Jaké to bylo za Kaddáfího a Husajna? Film - nic! Hned v úvodu se nabízí další otázka - kolik našich spoluobčanů má novou elektroniku, značkové oblečení a peníze na cestu přes půl světa? Film - nic! Člověk by se mohl i zeptat, jak vypadá ta masa, co se sem valí. Mohli bychom zaslechnout názor armádních expertů na podobu člověka, který sem utíká. Mohli bychom se ptát na (ne)začlenění, agresi, snahu o spolupráci, násilí, zločinnost, média a na spousty dalších otázek. Jenže to všechno tam není. Tohle je zbytečný film, který nepřinese nic nového, nic nevysvětlí, nic nezodpoví. Jen ukáže pár uprchlíků, kteří absolvovali pouť. Diváku, lituj je, protože jsou to taky lidé a museli absolvovat náročnou cestu. Diváku, neptej se, kde na ni vzali. Neptej se odkud a proč zdrhají. Diváku, nepřipomínej, že zatímco jedni utíkají, druzí bojují za skutečnou svobodu své země. Diváku, nevzpomínej, jak to všechno začalo. Dívej se, lituj je, sbliž se s nimi, protože tohle je podle skutečnosti. Vždyť je tam i náznak problémů, které tu způsobili, tak to přece musí být pravdivé a objektivní... Ten, kdo toto shlédne a myslí si, že ví něco víc, nevěděl zřejmě předtím naprosto nic - jen tak lze vysvětlit naivitu takového očekávání. Ten, kdo díky nedostatku informací uprchlíkům fandí, ten jim bude fandit dál a toto použije jako ukázku politováníhodnosti. Ten, kdo se obává dopadů migrace, ten ať hledá informace jinde.(28.12.2016)

  • Kazisvet III.
    *

    Hodně naivní, nicneříkající nic. 20% = 1/5.(7.1.2017)

<< předchozí 1 2
Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace