Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Film Työmiehen päiväkirja sleduje první společné měsíce manželství svářeče Juhaniho (Paul Osipow) a úřednice Ritvy (Elina Salo), jejich štěstí, starosti, strasti, krizi a opětovné sblížení. Risto Jarva jejich prostřednictvím zkoumá aktuální potřeby člověka a finské společnosti. Jde o jeden z nejvýznamnějších filmů finské nové vlny. (tomtomtoma)

(více)

Recenze (2)

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Työmiehen päiväkirja - Deník dělníka: je to přelomový film ve finské kinematografii, je považován za jeden z nejdůležitějších filmů Risto Jarvy a později byl také zvolen nejlepším finským filmem šedesátých let. Byl prvním finským filmem, jenž se zajímal o obyčejného člověka a jeho potřeby. Navíc sklidil chválu za socialistický realismus (K tomu dodám, že Finsko patřilo po druhé světové válce k Východnímu bloku. Byť se zemi podařilo udržet si svá specifika, neboť Fin nebyl blbý, aby připustil převrat komunistů, ač byl pod přísným dohledem Sovětů. Nakonec i ostatní skandinávské země vytvořily svůj blahobyt pomocí socialismu, proto byly háklivé na jakoukoliv kritiku socialismu ze strany emigrantů z Východu). Risto Jarva se bezostyšně dotýká poměrně ožehavých témat finské společnosti - finské občanské války v první třetině roku 1918 (a po ní bylo popraveno mnoho rudých poražených) a také Zimní a po ní následující Pokračovací války v letech 1939 až 1944 - bez bázně, byť nezapomene připomenout, že pro mladou generaci už není téma polarizující. Za nejpovedenější považuji střih, dynamiku, detaily a skládání obrazů (skvostná kamera, již řídili Antti Peippo a Lasse Naukkarinen) do tvarů koláže a rytmu poezie. Příběh má částečně dokumentární vizáž, působí svěže, vchází do nitra člověka, do jeho pocitů, představ a zájmů, do jeho starostí, obav a očekávání. Hlavní zápletka je snad až banální, ale vedle ní nabízí poezii intimních zátiší i vichr turbulentních událostí. Hlavní postavou příběhu je Juhani Vehoniemi (zajímavý Paul Osipow), svářeč, získající pozici mistra v dvě stě kilometrů vzdáleném Tampere. Přicházejí pochybnosti a poklesek, byť jeho hlavním přáním jsou šťastné chvilky v právě uzavřeném manželství. Hlavní ženskou postavou je zde Ritva Margaret Vehoniemi, rozená Mattila (velmi dobrá Elina Salo), mladá úřednice a novomanželka Juhaniho, pocházející z pravicového prostředí, ve chvílích počátečního štěstí, vzájemného odcizení a pevnějšího sblížení. K výrazným postavám patří mladá laborantka z Tampere Laura (velmi zajímavá Titta Karakorpi), pravicový a "bílý" strýc Ritvy (pozoruhodný Pentti Irjala), a Ritvin bratranec a Lauřin milenec v názorové rozepři se svým otcem a akutním žárlivém incidentu s Juhanim Erik (velmi zajímavý Matti Ruohola). Z dalších rolí: Juhaniho kolega v Helsinkách a jeho nejlepší a šťastný kamarád Matti (Heikki Hämäläinen), Juhaniho jízlivý mladší bratr Raimo (Pertti Lumirae), zapšklá Ritvina šéfová (Marja Korhonen), Mattiho v domácnosti vytížená manželka (Ritva Holmberg), Ritvina teta Hilda (Irma Seikkula), Ritvina láska mládí Karl ve vzpomínkách (Richard Ahlqvist), nebo Juhaniho otec ve vzpomínkách (Markku Salo). Deník dělníka je zajímavým filmem, dotýká se Finských bolestí minulosti i aktuálních životních potřeb, je obrazovou koláží i veršem akutně bezprostřední poezie nové vlny. Nádherná estetika a střih! ()

Reklama

Galerie (3)

Reklama

Reklama