Reklama

Reklama

Nezapomenutelný Jan Tříska v titulní roli Shakespearovy tragédie inscenované na nádvoří Nejvyššího purkrabství Pražského hradu. Shakespearova hra vznikla na sklonku jeho vrcholného „tragického období“ a její autor v ní navázal mimo jiné na kronikářské pověsti o vladařích staré Británie. Vyjádřil v ní i svůj pocit z konce jedné epochy, kdy se hroutí všechny tradiční hodnoty a se změnou poměrů nastupuje bouře a chaos. V tomto smyslu lze také Krále Leara interpretovat jako Shakespearovu hru apokalyptickou, v níž se téma soukromé prolíná s tématem veřejným a v níž se rodinné drama proměňuje ve výpověď mnohem širšího významu... „Lear je člověk řízený nikoli svým intelektem, nýbrž svými vášněmi a city,“ řekl o postavě pošetilého krále a otce Jan Tříska, který představení odehrál bezprostředně poté, co byl hospitalizován s posunutou ploténkou v motolské nemocnici - odpoledne ještě absolvoval vyšetření na počítačovém tomografu a večer už hrál s plným nasazením. „A protože byl celý život rozmazlovaný od všelijakých sluhů a přisluhovačů, vede si na stará kolena velmi nemoudře. Zaslouží si však i naše pochopení: ne náhodou sám o sobě říká - jsem člověk, jemuž je ukřivděno víc, než on kdy křivdil jiným… Což je pravda, protože málo platné, je to sice protivný dědek, ale nelze mu upřít jistou velikost: vždyť on těm svým třem dcerám opravdu úplně všechno rozdal.
Vedle Jana Třísky, který v Learovi vystupoval po dvě sezóny bez alternace, uvidíte dále Jiřího Langmajera jako Edgara: právě nasazení, s jakým Jiří Langmajer Třískovi sekundoval, mu tento rok pomohlo k získání hlavní role v Hamletovi, další klíčové inscenaci Shakespearovských slavností. Dále hrají Jan Kačer (Glostr), David Prachař (Šašek), Adrian Jastraban (Edmund), Klára Sedláčková (Kordelie), Eva Elsnerová (Goneril), Jitka Schneiderová (Regan), Igor Chmela (Cornwall), David Suchařípa (Kent) a další. Záznam inscenace z Letních shakespearovských slavností na Pražském hradě byl pořízen ve druhém roce její existence, krátce předtím, než se na podzim roku 2003 přestala hrát. Vyprodaná představení pod širým nebem, na která chodilo v Praze denně přes 500 diváků a na Brněnský Špilberk dokonce až 1500, probíhala ve výjimečné atmosféře. Jan Tříska byl za titulní roli nominován na Cenu Thálie a získal Cenu Alfréda Radoka. (Česká televize)

(více)

Recenze (23)

mchnk 

všechny recenze uživatele

"Blázníš, blázne? Já nejsem blázen!". Tříska, Tříska, hromada herců z umělohmotných seriálů, kteří dokazují, že to v nich skutečně je, ale v televizi potlačováno, zase Tříska, Langmajer, Jastraban, Tříska, Suchařípa, chvílemi i Kačer a ještě Tříska. Vše do dokonalosti dolaďuje fantastická scéna. "Což člověk není víc než jen tohle?? Bourci nedlužíš hedvábí, dobytku kůži, ovci vlnu ani kočce pižmo...my tři jsme nepůvodní, vylepšení civilizací, ty jsi však člověk ve své podstatě, obnažené lidství je jen ubohá, dvounohá bytost...pryč se vším, co je vypůjčené!" ()

zdepapepa 

všechny recenze uživatele

Můj první český divadelní Lear a vypadá dobře. Prostředí skutečně dává dojem britských hradů a exteriérů. Rušivé okolní zvuky naštěstí přehluší obrovitost venkovního prostředí. Překlad Martina Hilského zcela očekávaně na jedničku. Z kostýmů jsem až tak odvařený nebyl, napůl to vypadalo, že král Lear má svou osobní skupinu ninjů/samurajů a napůl byli všichni jakýmisi fanoušky Artura Denta a všichni v županech. Kamera si občas nepochopitelně šlehne kokain a pak má skoro víc střihů než Liam Neeson přeskakující plot, ale většinu času kouká tam, kde koukat má. Herecké výkony povedené, i ta nejmenší role u mě má jako vždy respekt z důvodu zapamatování textů, ale jasně dominuje ústřední Jan Tříska, ale překvapili i ostatní, třeba Adrian Jastraban, kterého znám jen z Ulice nebo Jří Langmajer skvěle hrající chudáka Toma, kde člověk dokáže pohodlně určit, kdy se ještě učí bláznit a kdy blázní naplno. Všichni svoje hlasy otočili na hlasitost a výraz 11, takže je mezi nimi pak pěst na oko klidný Oswald, u čehož se stále ještě rozhoduji jestli je plus nebo mínus. Všichni mi do rolí sedli, Cordelie byla správně kouzelná, Šašek správně šaškoval, Pánové Huba a Brichcín to zkrátka správně zrežírovali. ()

slunicko2 

všechny recenze uživatele

Vezmu-li v potaz, že ani Shakespeare sám, ani divadelní inscenace nejsou zrovna moje parketa, pak se divím, že jsem si podobnou věc v televizi vůbec pustil. Ale jsou tu špičkové herecké výkony, výborné ozvučení a celkově divácky atraktivní pojetí. Líbilo se mi to. ()

kajas 

všechny recenze uživatele

Tak ukřičené a hysterické představení (viděn televizní záznam), že to pro mě bylo až na hranici únosnosti. Tříska si ale tuhle neskonale náročnou roli dal jako pán. ()

HonzaBez 

všechny recenze uživatele

Smrt Jana Třísky ve mě vyvolala dávnou vzpomínku na jeho úžasný herecký koncert v tomto slavném Shakespearově dramatu. Tahle role je sama o sobě hodně dramatická, ale v jeho podání mě z ní doslova mrazilo v zádech. Asi o maličko víc když jsem to viděl naživo než posléze při sledování televizního záznamu. Ale to je asi logické. Některé emoce lze jen těžko přenést z živého představení na televizní obrazovku. I tak neskutečný zážitek. A nejen díky jeho odvaze hrát v 67letech úplně nahý. ()

filmmovier 

všechny recenze uživatele

Nějak mi to nesedlo - Tříska je bez debat strhující, ostatní jsou jen velmi dobří, ale za celou dobu mně to vůbec nedokázalo vtáhnout a druhá půlka to moc nevylepšila. Scéna je fantastická, předloha geniální, leč zážitek z tohoto představení neúplný. Něco je asi špatně. Každopádně i tak moc doporučuju, povinnost, jen si vyberte ke sledování vhodný čas (tedy večer). 75%. Na Třískův geniální výkon každopádně nelze jen tak zapomenout. ()

progression 

všechny recenze uživatele

Legendární Hubovo a Brichcínovo zpracování Krále Leara z prostředí Pražského hradu s Janem Třískou v hlavní roli jsem bohužel naživo neviděl. Televizní záznam samozřejmě nemůže plně zachytit atmosféru konkrétního představení, přesto se jedná o neskutečný zážitek. Viděl jsem ho před lety a velice rád jsem si záznam opět připomenul. Je jen ohromná škoda, že při příležitosti, kdy si divák pořád uvědomoval, že tohoto hereckého velikána s nezaměnitelným hlasem i mimikou už nikdy naživo neuvidí. Představení samozřejmě "kraloval" hodnostně i herecky, ale většina ostatních (včetně mladší generace) nezůstávala o moc pozadu. To se to asi hraje s takovou hereckou osobností. Působivé prostředí Pražského hradu evokovalo historické reálie Shakespearova příběhu a herci hráli opravdu jako o život, na čemž měl určitě lví podíl skvělý překlad Martina Hilského. Třískův výkon byl opravdu strhující, až z něj chvílemi "mrazilo". Tato Třískova role podle mého názoru patří k jeho nejpůsobivějším a skutečně nezapomenutelným. "Obávám se", že moje hvězdičkové hodnocení se u tohoto hereckého koncertu také nikdy nezmění. ()

Mouzon 

všechny recenze uživatele

Uznávám, že naživo to mohlo být velmi silné - čemuž dodává zejména prostředí nádvoří Nejvyššího purkrabství PrHr. Leč, já to naživo neviděl, a to, co jsem viděl ze záznamu, bylo poměrně rozporuplné. Předně si nemyslím, že vedle Třísky byli bezkonkurenční i všichni ostatní herci. Proti typu obsazený Jiří Langmajer odvedl velmi dobrý výkon, Adrian Jastraban jakbysmet (i když bych raději viděl verzi Karla Dobrého, ale co se dá dělat), Jan Kačer a David Prachař byli rovněž dobří. Ale Learovy dcery - co to bylo?!? Reagan coby obsedantně-kompulzivní blázen a Goneril v podání nemastné neslané Evy Elsnerové? Kláru Sedláčkovou mám rád, ale poněkud přehrávala. Zato její sestry přehrávaly jak z partesu, když tedy zrovna hrály (viz případ Evy Elsnerové). Taky jsem úplně nepochopil, proč David Suchařípa na všechny pořád řval - i když má Kent opravdu být zinscenován jako nafoukaný pitomec, nemusí přitom přeci stále křičet. Igor Chmela mne naproti tomu překvapil svou totální bezbarvostí.......Celkové inscenační pojetí chtělo podle všeho stavět na herectví a atmosféře. Soudím tak dle slov pana profesora Martina Hilského, který v předmluvě tvrdí, že se jedná spíše o tradiční cestu zpracování. Soudím tak i podle strohé a naprosto vynikající výpravy, která vytváří pouhé pozadí ostatním dramatickým složkám, jinak ustupuje (s výjimkou všudypřítomného písku, který sám o sobě vytváří symbol rozdroleného a neustále přerozdělovaného království). Atmosféra musela být naživo úžasná (a leckdy prosakovala i z obrazovky), avšak herecké výkony velmi kolísaly. Holt, Shakespearova slova v KRÁLI LEAROVI sice musí dunět a nést se, ale toho se nedá vždy dosáhnout křikem a afektem. ()

Kamas 

všechny recenze uživatele

"Teď jsi nula, co pojde od nuly. I já jsem víc než ty. Já jsem aspoň blázen, ty nejsi nic.." Nevyčerpatelná studna krásných citátů. Pocta Janu Třískovi a velké poděkování za jeho krasojízdu. Překlad Martina Hilského je lahoda pro uši. ()

Chudobka 

všechny recenze uživatele

Král Lear je klasika, překlad pana Hilského vynikající. Jan Tříska v hlavní roli byl bezesporu výborný, ale mě ještě více zaujal Jiří Langmajer.  Adrian Jastraban  a  David Prachař mě příjemně překvapili. Zato ani jedna z hereček ztvárňujících Learovy dcery mě moc nenadchla. Výprava skvělá. ()

mauinka 

všechny recenze uživatele

Myslím, že Jana Třísku nemůže ,v téhle roli, už nikdo překonat . Moc mě mrzí , že jsem představení neviděla živě . Jsem ohromena ! ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Výborný Jan Tříska a Jiří Langmajer. Já se přiznám, že přestože Shakespeara bezmezně obdivuju, tak občas mu nerozumím. Nebo některým pasážím v jeho hrách. To však nic nemění na tom, že si dovedu užít herecký koncert umělců, kteří realizují jeho divadelní kusy. Přesto mi zdejší kulisy Pražského hradu tak úplně neseděly. Hlavně ty iniciace s pískem. Na druhé straně efekty byly vskutku originální a zajímavé. Tvůrcům se podařilo dokonale využít místa, kde se hrálo. ()

Reklama

Reklama