Reklama

Reklama

Most

(seriál)
  • Švédsko Bron (více)
Trailer
Krimi / Thriller / Mysteriózní
Švédsko / Dánsko / Německo, (2011–2018), 36 h 53 min (Minutáž: 57–60 min)

Tvůrci:

Hans Rosenfeldt

Hrají:

Sofia Helin, Kim Bodnia, Thure Lindhardt, Rafael Pettersson, Sarah Boberg, Dag Malmberg, Puk Scharbau, Lars Simonsen, Gabriel Flores Jair, Henrik Lundström (více)
(další profese)

Série(4) / Epizody(38)

Po mezinárodním úspěchu dánského seriálu Zločin se pozornost příznivců kvalitních televizních kriminálek obrátila ke Skandinávii v naději na další podobně propracované hity. Ačkoli řada z nadcházejících titulů povětšinou představovala v rámci mezinárodní konkurence nadprůměr, na vysoko stanovenou laťku Zločinem dosáhla zatím pouze dánsko-švédská koprodukční série Most. Název odkazuje k impozantní stavbě, která přes úžinu Öresund spojuje dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Na tomto mostě, přesně na linii značící hranici mezi oběma státy se jedné noci objeví mrtvola, což svede dohromady dva charakterově diametrálně odlišné vyšetřovatele z obou měst. Záhy se ukáže, že tento incident byl pouhým prvním krokem pachatele, jenž svými činy hodlá poukázat na pět neduhů soudobé společnosti. Vedle samotného vyšetřování a jeho přesahů do skandinávské reality představuje další dějový oblouk spolupráce obou vyšetřovatelů. Na jedné straně stojí bodrý Dán a záletný otec početné rodiny Martin Rohde, ztvárněný charismatickým Kimem Bodniou, s nímž ostře kontrastuje chladná a patologicky racionální Saga Norénová, kterou bravurně hraje švédská herečka Sofia Helinová. Navzdory nevyhnutelným konfliktům, které vyplývají ze střetu Martinovy empatie a emotivnosti s věcností a bystrostí, jež u Sagy mají kořeny v Aspergerově syndromu, obě postavy tvoří ideální kriminalistický tým. Bravurní herecké obsazení přivádí k životu propracovaný scénář z pera autora celkového konceptu seriálu Hanse Rosenfeldta, který dnes již klasické prvky a postupy skandinávských krimi sérií rozvádí do nápaditých a originálních podob. Most ale také uhrane svým formálním zpracováním, kde převládají noční záběry s výraznou světelnou kompozicí a rámováním. Podobně jako zmiňovaný Zločin se také Most zaslouženě stal mezinárodním hitem a byl uveden ve více než sto padesáti zemích. Na motivy seriálu vznikly také dva remaky, americký The Bridge zasazený na hranici USA s Mexikem a francouzsko-britský The Tunnel, kde je první tělo nalezeno v Eurotunelu pod Lamanšským průlivem.
Druhá série znovu svádí dohromady bodrého dánského kriminalistu Martina Rohdeho a patologicky racionální švédskou vyšetřovatelku Sagu Norénovou. Vyprávění jednak sleduje následky předchozích událostí na vztah této nesourodé dvojice a jejich okolí, ale současně je staví před nový případ. Ten opět začíná na architektonické dominantě, jež dává seriálu název, na mostě spojujícím přes úžinu Öresund dánskou metropoli Kodaň se švédským přístavním městem Malmö. Co se nejprve jeví jako únos, se rozroste do série teroristických činů páchaných radikálními ekologickými aktivisty. Opětovně seriál staví na důmyslném konceptu hlavního tvůrce seriálu, Švéda Hanse Rosenfeldta, jehož nápady pomáhají do scénářů zpracovat za švédskou a dánskou stranu televizní scenáristé Camilla Ahlgrenová a Nikolaj Scherfig. Jako hlavní režisér, který nové sérii stanovil její charakteristický chladný styl, se vrátil Henrik Georgsson. Ústředních rolí se opět ujali bravurní Kim Bodnia a Sofia Helinová. (Česká televize)

(více)

Recenze uživatele gudaulin k tomuto seriálu (3)

Most (2011) 

Uznávaný dánský seriál Zločin, resp. jeho první dvě řady, mě minuly, protože jsem u nich jasně cítil překobinovanost a považoval jsem je za umělý konstrukt. Totéž se dá v podstatě říct o Mostu a přesto právě tento seriál mi nakonec přes počáteční rozpaky sednul na výbornou a s přibývajícími díly jsem si ho čím dál tím víc užíval. Ocenil jsem sociální a psychologický rozměr, stejně jako atraktivní postavy. Je to temné, nekompromisní, stále překvapující, celkově výborná práce o tom, jak jeden zahořklý člověk může svou nenávistí zničit široké okolí. Jeden z vrcholů současné televizní seriálové tvorby, který se přitom obejde bez extra velkého rozpočtu. Stačí jenom kvalitní scénáristická práce, šikovná režie a výborné herecké obsazení. Celkový dojem: 90 %. /// Právě jsem dokoukal druhou sérii a musím přiznat, že je stejně kvalitní jako ta první, uchovává si svůj osobitý styl a šikovně navazuje na předchozí vyprávění. Můžu na ni vztáhnout tudíž i stejnou výtku, že se jedná o umělý konstrukt, ale moc fajnově zpracovaný, napsaný i zrežírovaný. Prostě severská lahůdka. Po druhé sérii mám chuť dát 100 %. ()

Série 3 (2015) (S03) 

Po druhé sérii Mostu, kde vyšetřovatelská dvojice čelila vysoce sofistikovanému spiknutí mezinárodní teroristické organizace, která má celosvětové cíle, se v třetí řadě vrátil seriál ke svým počátkům. Kriminalisté opět stojí tváří v tvář šokující sérii vražd, za kterými stojí makabrózní vyšinutý jedinec, který si vyřizuje účty se světem a všemi, kteří mu domněle či skutečně ublížili. Ten koncept funguje i napotřetí a musím přiznat, že mě samotného překvapuje, jak skvěle seriál šlape. Problémem je překombinovanost a zahlcenost množstvím postav, což je sice jev, který doprovází seriál od počátku, ale právě ve třetí sérii eskaluje. Trošku jsem se ztrácel v tom množství severských jmen. Seriálu pomohla výměna na mužském postu ústřední dvojice. Stejně jako Saga, si i její nový partner nese břímě minulosti a bojuje s vnitřními démony. Ale právě to je kořením, které pomáhá odvádět pozornost od málo pravděpodobných, ba nereálných momentů. Diváka musí fascinovat pachatel, který bez mrknutí oka zvládá roli porodníka, špičkového snipera, svářeče, zápasníka, kutila všeho druhu, umělce i designéra, člověk se potom nemůže divit, proč si severské státy vedou tak úspěšně, když mají mezi sebou takové šikuly. Z reálného života Most určitě není, ale přesto dokáže zachytit spoustu skutečných problémů současného Švédska. Navíc, a to především, seriál prakticky neustále udržuje diváka v napětí a v příhodných chvílích odvádí pozornost jinam. Za sebe bych se nebránil ani čtvrté sérii. Celkový dojem: 90 %. ()

Série 4 (2018) (S04) 

V komentáři ke 3. sérii Mostu jsem napsal, že mám dost sil a chutě zhlédnout ještě 4. návrat k podivínskému kriminalistickému švédsko-dánskému tandemu, ale už po dvou epizodách 4. série jsem cítil, že můj zájem rychle opadá a až na dřeň se odhalují všechny nedostatky projektu, které jsem dřív velkoryse přehlížel. Katalyzátorem ke změně pohledu na tenhle druh severských krimikonstruktů založených na absurditě, náhodě a zcela odtržených od reality bylo seriál Půlnoční slunce, kdy jsem si uvědomil, jak moc hloupé to překročení určité meze může být. Vydržel jsem jen půlku série a vzdal jsem další sledování. Ono se to příliš neliší od předchozích řad, jen se mi tenhle druh produkce přejedl a rozhodl jsem se věnovat svůj zájem realističtější a věcnější linii žánru. Hodnotit hvězdičkami nebudu, bylo by to pro projekt, který jsem měl v počátcích tak rád, dost kruté. Jediné, co mohu ocenit, je motiv pobytu ve vězení u Sagy Norénové, který ale bohužel tvůrci rychle opustili... ()

Související novinky

Zaklínač obsadil Vesemira

Zaklínač obsadil Vesemira

29.02.2020

Kolem role Geraltova mentora v seriálovém Zaklínači se dlouhé měsíce točily nejrůznější spekulace. Zaprvé tu byl Mark Hamill, favorit mezi fanoušky, který se na sociálních sítích sám vyjadřoval… (více)

Reklama

Reklama