poster

Marie Stuartovna (divadelní záznam)

Drama

Česko, 2011, 150 min

  • Bohemák
    ***

    Dnes hrát Schillera je trochu jako hrát Klicperu. Všichni pokývou nad tím, jaký je to klasik, ale průměrného diváka to vyčerpává. Přijde mi, že vinohradské osazenstvo ještě dělalo co mohlo. Text je upraven tak, aby to (v rámci možností) trochu odsejpalo, ale ještě pořád je jeviště hrozně přelidněné. Není to jedno z těch představení, kdy herci vypadají, že svou rolí žijí. A že se tvůrci inspirovali při promýšlení scén koncertem Madonny? To někomu vadit může, ale silný a těžký text to vše přebije.(1.3.2012)

  • slunicko2
    **

    Divadlo, ach divadlo. 1) Přes nespornou snahu 31letého režiséra Daniela Špinara zpřístupnit Schillerovu klasiku současnému divákovi mi představení přijde poněkud suchopárné a zdlouhavé._____ 2) Inscenace má civilní výpravu, hraje se v současném oblečení. Moderní pojetí a popkulturní odkazy jsou zajímavé. Nicméně scény s Alžbětou jsem sledoval s rozpaky, zejména její příjezd na papundeklovém koni._____ 3) Hra z roku 1800 to s dějinami moc vážně nebere. Schillerova konfrontace dvou odlišných ženských osobností (původně i křesťanských denominací) působí přes svou historickou nevěrohodnost (Bloody Mary je zde vylíčena jako oběť) svěže. Autor pracuje s pojmy čest, odvaha, láska._____ 4) Hereckému obsazení lze těžko něco zásadního vytknout. 57letá Dagmar Havlová (Marie Stuartovna) předvádí své obvyklé lehce exhaltované dramatické herectví. 45letá Lucie Juřičková (Alžběta) se moc neprojevuje, stejně jako 71letý Jaroslav Satoranský (hrabě Talbot) či 72letá Jana Hlaváčová (chůva Hana) v příšerném kostýmku. Ještě jsem si všiml 30letého Daniela Bambase spíš pro něho samotného, než pro jeho nenápadný herecký výkon.(25.5.2018)

  • Petrasuvicka
    odpad!

    Nejhorší divadelní představení, na kterým jsem kdy byla. Projev paní Havlové se mi vůbec nelíbil, připadala mi tam jako šílená histerka. A jestli se režisér snažil přiblížit historický dílo mládeži, tak to se mu fakt nepovedlo. Plastový zahradní židle místo tradičních historických kousků, golfový hole místo meče, lord, co vypadá jak motorkář na Harleyi Davidson, pouštět tam k tomu Rammsteiny, Madonnu a aby královna Alžběta přijela na něčem jako Trojským koni, k tomu obrovský světla, ze kterých mě akorát bolely oči....hrůza. Herci jsou dobří, to nepopírám, ale celkový dojem byla katastrofa. Jedním slovem příšerný.(28.1.2012)

  • TroiMae
    *****

    Je to moje druhá nejoblíbenější divadelní hra. Nepřekvapuje mě zdejších 55%, a právě proto oceňuji odvahu režiséra! Alžběta jako Madonna, trůnní sál jako scéna ze Superstar, Marie jako Grace Kelly… Ale pozor, přitom vše na scéně je velmi jednoduché ale efektní a rafinované… jak později pochopíte. Prosklená stěna a červený koberec dokáže vytvořit nečekaně dramatickou scénu a Like a Virgin je nečekaně trefné pro „panenskou královnu“, která se stylizuje do superstar. Rozhodně nejde o žádný samoúčelně moderní laciný efekt. Naopak byla hra zbavena dvousetletého nánosu a místo dnes už zbytečné piety a papouškování vznikl energický a dynamický příběh díky osobnímu (a osobitému) pojetí. Je v podstatě celkem logické, že i Schiller by dnes příběh vyprávěl aktuálním jazykem, tak jako to udělal ve své době (kdy místo historické přesnosti tvořil romantický obraz). I s mojí sociální fobií :-) se mi v hledišti poprvé stalo, že se divadelní fikce a realita slila v jedno. To, co se dělo na jevišti, se dělo skutečně. Příprava na popravu, kdy postavy upravují interiér, vypadá úplně stejně, jako když pracovníci reálně uklízejí kulisy po představení. A přitom je možné uprostřed zahlédnout skutečnou "Grace Kelly", která si uvědomuje zradu a konec, zatímco scéna se neodvratně kus po kuse obnažuje až na kost… skutečné dřevo a holé zdi… Pak i to, co se odehrávalo na scéně, vypadalo jako skutečné.(25.3.2012)

  • Bonaparte.
    *

    No to byla ptákovina ...(5.4.2013)