Reklama

Reklama

Hej, Slováci!

  • USA Hey You Slovaks!
Slovensko, 2002, 48 min

Scénář:

Robert Kirchhoff

Hrají:

Egon Bondy

VOD (1)

Obsahy(1)

Zážitek všednosti, autentická mozaika holých záznamů bez citlivosti, studený, slábnoucí obraz, který významově zaplavila řeč - monology, které se rozpadají do pocitu jednoho státu.
Dokument se cele přizpůsobil řeči lidí, krajina Slovenska, jako místo k životu, se stala šedou hlubinou pozadí, jakousi ilustrující reprodukcí: film otevírá záběr dvojitého kříže, v jeho závěru je symbol vymezen obrazem, po kterém leze moucha. Dikce filmu ale nesměřuje k zásadní konfrontaci, jeho srozumitelná struktura stroze spojuje sociologicky reprezentativní portréty současných Slováků, nesceluje je ale v někam mířící příběhy, naopak je nechává ožít jen v amorfní totalitě jejich fragmentárních výpovědí.
Východiskem snímku je téma chudoby, které rozšiřuje registrace hlubokého zklamání z vývoje posledních let, umocněné společným komplexem méněcennosti a hodnotovou labilitou. Mozaika portrétů lidí z různých částí Slovenska deset let po vzniku samostatného státu spojuje především autorská snaha odkrýt základní vlivy formující motivaci Slováků a jejich představ o životě, kterou se pokoušejí naplňovat anebo o ní jen sní. Výchozí pocit chudoby je tak často jen důsledkem neschopnosti, nedostatku odvahy k odvaze, s níž by překročili postkomunistický kruh.
Archivní záběry dovolují penzistům vzpomínat a zároveň předznamenávají naladění chudoby jako trvalého stavu, dnes tak živého pocitu, který je i není hmotným nedostatkem, rozhodně není bídou, ale určitě přináší deziluzi a rezignaci. Dechovka vyhrává komunistům, slovenští exulanti se procházejí skanzenem, v dutině zavřené sklárny napodobují staří dělníci pohyby dávné práce, nezaměstnaní čekají a čekají v sektorových bytech, navrátilci z vojny vyprávějí o tom, kam odjedou, a nit apatické filmové formy navléká oči dalších společensky determinovaných - bezdomovce, svobodné matky, hrdiny televizní soutěže, českého undergroundového filozofa.
Chladně pozorující dokument bez imitace charakterů dál preparuje živé v šedém pruhu mezi útěkem a skanzenem, mezi strnutím a pohybem, na sídlišti, ve vlaku, v hospodě, v prázdné fabrice, na Slovensku. (oficiální text distributora)

(více)

Recenze (3)

Radko 

všechny recenze uživatele

"Keď sa najväčšou etickou hodnotou stane zisk, tak potom sú dôsledky takéto. Pozrite sa: všetko čo mám na sebe, komplet, aj spodnú bielizeň, všetko je darované. Mne to je absolútne ľahostajné. Keby som žil vo spoločnosti, ktorá má pred sebou perspektívu. Však to nie je ani sto rokov, čo Slováci konkrétne boli takmer pred vyhynutím, pred násilným odnárodnením. A teraz, ako národ si stoja pevne, ale sú pozbavení toho, čo v dvadsiatom prvom storočí bude oveľa viac rozhodujúcejšie ako iné faktory, a to je faktor vzdelania, umenia, kultúrnosti. A na to nemajú prostriedky. Tak nemá byť človeku žiaľ, byť v takom národe?" Egon Bondy. Pred filozofovou úvahou, na streche garáže bratislavského sídliska Dlhé Diely, i po nej, dokument ukazuje fragmenty chudoby privatizáciou rozkradnutého Slovenska. Opustené, kedysi prosperujúce sklárne. Ľudí na sociálke, dôchodcov nostalgicky spomínajúcich na socializmus. Emigrantov, zamýšľajúcich sa nad povahou Slovenska. Demonštráciu odborárov, výhru v tv súťaži Milionár a mudrovanie psychológa. A upokojujúce správy z televízií a rádia, že chudoba je niečom celkom iné, oveľa horšie. Dnes už (2020) žijeme 19. rok v 21. storočí. Prorocké slová undergroundového filozofa o chýbajúcej kultúrnosti a umení platia čím ďalej tým viac. Vzdelanosť síce stúpa, otázne je, čím sa mládež vzdeláva. Štúdiom umenia, literatúry, estetiky, architektúry, filozofie, filmu ako všeobecného rozhľadu určite nie. Trefná dokumentárna dobová sonda s presahom do dnešných dní. 70%. ()

Marze 

všechny recenze uživatele

Sociologicko-historická sonda s hospodskými řečmi. Mikrohistorie - jak obyčejní lidé vnímají dobové události. Slováci podobně jako my zaspali porcování medvěda na začátku globalizace. ()

Reklama

Reklama