Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Stará antická báje vypráví o tom, jak se zamilovaný bůh Zeus, který tímto zanášel své božské manželce Héře, zjevil své vyvolené pozemšťance v podobě labutě (tedy vlastně labuťáka), aby ji obelstil (neboť i ona byla vdána) a mohl si tak s ní užít rozkoše. Z tohoto aktu pak mimo jiné vzešla krásná Helena, kvůli níž se podle pověsti strhla Trojská válka. Tento prastarý příběh vypráví nejen o velké touze, ale i vynalézavosti, nesoucí až rysy směšnosti, pokud se nositel touhy tuto rozhodne za každou cenu realizovat. A nemusí se kvůli tomu ani dramaticky převtělovat. My, moderní lidé, se umíme ztrapnit už jen svým chováním, i když máme na sobě třeba dokonale padnoucí smoking... Krutou komedii o lásce a dobývání napsal jeden z nejvýznamnějších chorvatských spisovatelů 20. století, Miroslav Krleža. Z jeho tvorby jsou u nás na divadle stále živí snad jen "Páni Glembayové", dramatický příběh jednoho bankéřského rodu. A je to škoda. Návrat Lédy na jeviště Činoherního klubu ukazuje, o jak mimořádného autora jde. (Česká televize)

(více)

Recenze (20)

Radek99 

všechny recenze uživatele

Bohužel jsem nezažil zlatou éru Činoherního klubu v 60. letech minulého století, ani jsem nestihl navštívit jejich představení v renesanci zašlé slávy na přelomu 70. a 80. let, až s odstupem jsem stihl Zuckmayerova Hejtmana z Kopníku a Hrabalova Něžného barbara, televizní setkání s Lédou je tak po velkém odstupu látání mých diváckých mezer, jenže ač ,,činoherák" nabízí stále ta nejlepší jména ze své zlaté éry (režisér Ladislav Smoček, kmenový herec Petr Nárožný atd.), jejich současný projev mne úplně nestrhl. Zvlášť ženská část souboru mi neseděla a ani hra samotná nebyla právě mým šálkem čaje, i když musím uznat, že Vetchý s Nárožným jsou mistři svého oboru. Léda mnou bohužel jen televizně prošuměla... ()

gudaulin 

všechny recenze uživatele

Na tak kvalitní soubor, jakým disponuje Činoherní klub, je s podivem, že dramaturgie vytáhla tak obstarožní divadelní kus, který by se hodil do reportoáru nějakého vyloženě komerčního souboru. Chápu, že každé divadlo musí mít v záloze něco nenáročného, ale i to se dá nastudovat a upravit, aby výsledný efekt byl lepší. Petr Nárožný ve 72 letech je už na sukničkáře, který utáhne tři ženy na vařené nudli, přece jen přestárlý, Mojmír Maděrič svého podváděného manžela podává jako trapného slabocha a Nela Boudová přehrává, až to pěkné není. Snad jedině Dana Černá zaslouží palec nahoru a Ondřej Vetchý má komediální talent na rozdávání, takže tihle dva zachraňují třetí hvězdičku. Celkový dojem: 55 %. ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Stařičká chorvatská konverzačka odehrávající se v roce 1925 (premiéru měla 1930). Jinak dobrým hercům jsem tuto polohu neuvěřila ani na okamžik. Snad Nárožný by mohl celou hru načíst pro rozhlas, ale v této podobě, jakou nabídla ČT ze záznamu Činoheráku, je to prakticky neusledovatelná záležitost. ()

D.Moore 

všechny recenze uživatele

Fantastická exhibice pánů Nárožného a Vetchého. Mile mě překvapil Mojmír Maděrič, škoda byla ukřičeného začátku (Nela Boudová). Scéna, ve které Petr Nárožný sváděl (také velice dobrou) Danu Černou, neměla nejmenší chybu. ()

Aky 

všechny recenze uživatele

Tak tohle byla pochoutka. Lehkou rukou napsaná hra a dokonalý herecký koncert zejména Petra Nárožného a Ondřeje Vtechého; ženské role už tak dobře nevycházejí, ale i tak je to u mne za plný počet. ()

IQ Tiqe 

všechny recenze uživatele

Komedie o morálce. Nosný prvek je absurdita - herci kritizují něco, co v tu samou chvíli provádějí. Nárožného poznámky byly fajn, ale i tak v první půlce moc míst k zasmání nebylo, chvílemi jsem se skoro až nudil (to mohlo ovlivnit, že jsem byl opravdu ospalý). Zato jakmile si Vetchý přihnul, začaly se dít věci! Nakonec tedy za slabší 4*. # [viděno: monitor, sluchátka] ()

Daqvid77 

všechny recenze uživatele

Ondřej Vetchý a Petr Nárožný jsou dobrá dvojka. Ale prostě jsem měl pocit že si divadlo ničím nevyjímá ze desítek podobných divadel ()

Mallinali 

všechny recenze uživatele

Geniální, naprosto geniální Nárožný, můj oblíbenec Vetchý jako intošský pozér, moje oblíbenkyně Dana Černá jako emancipovaná žena která se emancipovat nechce, skvělá Nela Boudová coby chvíli naivní a chvíli šlechticky arogantní dáma a Mojmír Maděrič ve fazóně, kterou bych od něj nečekal. Co k tomu dodat? Něco přece - vypravím se brzy do Činoherního klubu za Nárožným, ať o tom jednou můžu vypravovat vnoučatům a exmanželkám. ()

umbjaz 

všechny recenze uživatele

úsměvná hra o naivitě lidí chtivých umění, panovačnosti mužů a horkokrevnosti žen a životě jednoho stárnoucího proutníka. určitě bych to rád zažil v divadle :) ()

Amonasr 

všechny recenze uživatele

Jedna z mála opravdu inteligentně vtipných konverzaček, jejichž jinak mnohem slabšími verzemi jsou otravně zaplavena česká jeviště. Zejména Petr Nárožný doslova exceluje v roli, která jako by mu byla psána přímo na tělo. Ovšem i ostatní mu víc než zdatně sekundují. Snad jediná scéna, která se tomuto vysokému standardu vymyká, byla manželská hádka, při níž Nela Boudová cpe vzekle jednohubky do pusy Mojmíru Maděričovi, který je pak prská po sobě i všude okolo. Podobným dortovým scénám jsem se ale nikdy nesmál ani v groteskách, tím víc nechutné mi to přišlo tady. Tento primitivně pokleslý humor zkrátka není mým šálkem kávy. Proto jedna * dolů. ()

ostravak30 

všechny recenze uživatele

Ach ty ženy. Kvůli nim a kvůli tomu, aby muž zasunul je ochoten udělat prakticky cokoli. Naštěstí mezi takové chlapy nepatřím, ale většině stačí pěkná postava, akurátní prsa a hezká tvářička. Pak nevadí, že je žena trochu...no jak to říct...blbá... Mužům jde stejně téměř vždy prakticky jen o jedno. A když je ve hře vrcholný zážitek, proč se třeba i neztrapnit. Jenže manželství je zase něco jiného. Tam po čase nastupuje stereotyp, nuda, šeď a tak muži hledají dál. A odvrhnutá žena není zrovna nejlepším nepřítelem. Poštvat proti sobě takovou ženu znamená velké...opravdu velké problémy. Ze všech herců excelují Petr Nárožný a Ondřej Vetchý, ale to vychází hlavně z typologie jejich role. ()

PetrJulian 

všechny recenze uživatele

Pobavilo to, ale za chvíli to asi vyšumí. Ničím to nedokáže utkvět v paměti, je to na podívání a dost. Ale na divadlech se nemůžou hrát jen nezapomenutelné lahůdky. ()

Aidina 

všechny recenze uživatele

Příběh dvou manželských párů, na jedné straně manželství velkoprůmyslníka Klanfara (Mojmír Maděrič) a zhýčkané Melity (Nela Boudová), na straně druhé manželství Aurela, akademického malíře, jde ale spíše jen o mazala (Ondřej Vetchý) a zpěvačky Kláry (Dana Černá). Mezi nimi skvěle balancuje Aurelův přítel, bývalý diplomat, Oliver Urban (Petr Nárožný). Má pro každého neskutečné rady do života, které jim ale spíše komplikují už tak nelehké životní situace. Melita chce odejít od svého muže, protože miluje Aurela. Ten ale miluje mladou modelku „Lédu“. Melita i Klára jsou milenky Olivera, ten ale nechce přijít o svoji svobodu a manželství rezolutně odmítá. Slušný guláš, že? Ondřej Vetchý je v roli Aurela naprosto přesvědčivý. Při výstupu s Nárožným, kdy přijde Aurel ze schůzky s Melitou, která po něm chce, aby se rozvedl, a odjel s ní pryč, je geniální. A jeho opilecká scéna je nezapomenutelná. ()

dave91 

všechny recenze uživatele

Je mi naprosto jasné,že každá divadelní hra musí mít svůj kratší či delší úvod.V tomto případě však trval až neskutečně dlouho a pomalu jsem hru řadil mezi ty méně povedené,přestože samotní aktéři se snažili sebevíc.Až druhá polovina dostala ten správný spád.Začala být zajímavá a taky místy docela veselá.Nakonec to u mě dotáhla díky Nárožnému a Vetchému na 4*.Ostatní taky nezůstali moc pozadu.Tleskám. ()

Reklama

Reklama