Reklama

Reklama

Příběh filmu: Odysea

(seriál)
  • Česko The Story of Film: Odyssey (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh filmu: Odysea, adaptace Cousinsovy stejnojmenné knihy, je patnáctihodinový dokumentární snímek, který navštěvuje klíčová místa historie filmu; od Hollywoodu po Bombaj, od Hitchcockova Londýna po vesnici, kde byl natočen Pather panchali; přináší rozhovory s legendárními filmaři a herci.

Dokument se zbývá vývojem filmu. Popisuje vzrušení z němého filmu, vznik Hollywoodu a systému hvězd, umělecký rozvoj filmu v Rusku, Japonsku, Německu, ve Francii, Itálii, v Británii, Skandinávii, v USA a v dalších zemích.
Přináší profily skvělých filmových herců, vykresluje revoluci způsobenou zvukovým filmem a dokumentuje, jak 2. světová válka nejen motivovala ke vzniku komedií, ale přinesla na stříbrné plátno i nový realismus. Procházíme světem 50. let, abychom se přesvědčili o univerzálnosti filmového jazyka.

Objevujeme moderní film zrozený v napětí a nejistotě, i vznik skvělých nových vln. Sledujeme, jak z různých experimentů vznikl komerční film, který svými speciálními efekty nadchl především mladé diváky. Mapujeme, jaký vliv na film mělo video a jak s těmito výzvami bojovali nejlepší režiséři planety. Zastavujeme se až v digitálním období, s novými hvězdami, novými generacemi a novými formami natáčení a sledování filmů.

Tento film hovoří o průkopnících. O lidech, kteří film skutečně milovali, stvořili ho a neustále ho zdokonalovali. Vypráví prostřednictvím jejich očí. Není o ekonomice filmového průmyslu, ani o marketingu. Klade si otázky: Kteří filmaři byli – bez ohledu na období – nejdynamičtější na planetě? Jaké druhy filmů natáčeli? Jak pokročili?

Každá epizoda filmu se natáčela v jiné zemi a svou atmosférou nám připomíná, že filmy se zabývají skutečným světem. Budeme mít pocit, že jsme skutečně procestovali celý svět. (Magic Box)

(více)

Diskuze

lukax

lukax (hodnocení, recenze)

Jakkoliv chápu, že na akademické půdě evidentně probíhá nějaký šílený flejm, ve kterém mladí akční filmoví vědci bijí staré neakční filmové vědce, (a soucítím s oběma kategoriemi), nejsem si úpně jistý, jak má vypadat popularizační dokument podle představ Nové filmové vědy. Na akademické půdě jsou patos, rozvitý sloh, „láska k filmu“ a zmíněná klišé o filmu jako umění světla samozřejmě evidentně nežádoucí – přesto to jsou, IMHO, chytlavé způsoby prezentace. (To nesouvisí s příjezdem vlaku, což je samozřejmě prostě a jen historická chyba.)

 

Tvářit se, že je nějakým způsobem elitářské představovat film uvedeným způsobem, a zároveň se zpěčovat tomu, že dokument používá chytlavé a patetické věty nedává smysl. Z mého hlediska je elitářské od populárního dokumentu chtít, aby byl co nejvíc odosobněný, akademický, nesoustředil se na výrazné postavy a nepoužívat „kýčovité reportážní prostředky jako je vztahování historie k malým dějinám současnosti ("tady matka s dcerami odcházejí z domu, aby jely do kina, a přesně na tomto místě se film zrodil")“.

 

Nemůžu souhlasit s tím, že neexistuje kategorie diváka, který není cinefil a zároveň se zajímá o filmy víc, než čistě konzumně. V oblasti přírodních věd existuje velká kupní síla lidí, kteří nemají ambice se fyzikou či matematikou živit, netráví s ní velkou část života, ale rádi si o ní pár knížek přečtou.

 

Poctivá kniha o fyzice by se nesoustředila na geniální jedince, jako je Albert Einstein, ale na milion experimentátorů, kteří v CERNu dělají naprosto nudnou, co do intelektuálních nároků programátořině podobnou práci. Pustí se kritici prezentace filmu jako dobrodružství inovace i do knih, které falešně popisují dějiny fyziky jako zábavné dobrodružství?

Související novinky

Hlavní taháky 47. MFF Karlovy Vary

Hlavní taháky 47. MFF Karlovy Vary

24.06.2012

Letošní festival v Karlových Varech je za dveřmi a ČSFD.cz vám opět připravila speciální sekci věnující se této význačné filmové události. Najdete v ní hlavně kompletní program filmů na festivalu.… (více)

Reklama

Reklama