Obsahy(1)
Příběh filmu: Odysea, adaptace Cousinsovy stejnojmenné knihy, je patnáctihodinový dokumentární snímek, který navštěvuje klíčová místa historie filmu; od Hollywoodu po Bombaj, od Hitchcockova Londýna po vesnici, kde byl natočen Pather panchali; přináší rozhovory s legendárními filmaři a herci.
Dokument se zbývá vývojem filmu. Popisuje vzrušení z němého filmu, vznik Hollywoodu a systému hvězd, umělecký rozvoj filmu v Rusku, Japonsku, Německu, ve Francii, Itálii, v Británii, Skandinávii, v USA a v dalších zemích.
Přináší profily skvělých filmových herců, vykresluje revoluci způsobenou zvukovým filmem a dokumentuje, jak 2. světová válka nejen motivovala ke vzniku komedií, ale přinesla na stříbrné plátno i nový realismus. Procházíme světem 50. let, abychom se přesvědčili o univerzálnosti filmového jazyka.
Objevujeme moderní film zrozený v napětí a nejistotě, i vznik skvělých nových vln. Sledujeme, jak z různých experimentů vznikl komerční film, který svými speciálními efekty nadchl především mladé diváky. Mapujeme, jaký vliv na film mělo video a jak s těmito výzvami bojovali nejlepší režiséři planety. Zastavujeme se až v digitálním období, s novými hvězdami, novými generacemi a novými formami natáčení a sledování filmů.
Tento film hovoří o průkopnících. O lidech, kteří film skutečně milovali, stvořili ho a neustále ho zdokonalovali. Vypráví prostřednictvím jejich očí. Není o ekonomice filmového průmyslu, ani o marketingu. Klade si otázky: Kteří filmaři byli – bez ohledu na období – nejdynamičtější na planetě? Jaké druhy filmů natáčeli? Jak pokročili?
Každá epizoda filmu se natáčela v jiné zemi a svou atmosférou nám připomíná, že filmy se zabývají skutečným světem. Budeme mít pocit, že jsme skutečně procestovali celý svět. (Magic Box)
(více)Diskuze
Poradi mi niekto kde najdem titulky k filmam
Více o projektu, který půjde v září do naší distribuce zde: http://www.indiefilm.cz/2013/06/08/pribeh-filmu-odysea-vstoupi-do-ceskych-a-slovenskych-kin/
Jakkoliv chápu, že na akademické půdě evidentně probíhá nějaký šílený flejm, ve kterém mladí akční filmoví vědci bijí staré neakční filmové vědce, (a soucítím s oběma kategoriemi), nejsem si úpně jistý, jak má vypadat popularizační dokument podle představ Nové filmové vědy. Na akademické půdě jsou patos, rozvitý sloh, „láska k filmu“ a zmíněná klišé o filmu jako umění světla samozřejmě evidentně nežádoucí – přesto to jsou, IMHO, chytlavé způsoby prezentace. (To nesouvisí s příjezdem vlaku, což je samozřejmě prostě a jen historická chyba.)
Tvářit se, že je nějakým způsobem elitářské představovat film uvedeným způsobem, a zároveň se zpěčovat tomu, že dokument používá chytlavé a patetické věty nedává smysl. Z mého hlediska je elitářské od populárního dokumentu chtít, aby byl co nejvíc odosobněný, akademický, nesoustředil se na výrazné postavy a nepoužívat „kýčovité reportážní prostředky jako je vztahování historie k malým dějinám současnosti ("tady matka s dcerami odcházejí z domu, aby jely do kina, a přesně na tomto místě se film zrodil")“.
Nemůžu souhlasit s tím, že neexistuje kategorie diváka, který není cinefil a zároveň se zajímá o filmy víc, než čistě konzumně. V oblasti přírodních věd existuje velká kupní síla lidí, kteří nemají ambice se fyzikou či matematikou živit, netráví s ní velkou část života, ale rádi si o ní pár knížek přečtou.
Poctivá kniha o fyzice by se nesoustředila na geniální jedince, jako je Albert Einstein, ale na milion experimentátorů, kteří v CERNu dělají naprosto nudnou, co do intelektuálních nároků programátořině podobnou práci. Pustí se kritici prezentace filmu jako dobrodružství inovace i do knih, které falešně popisují dějiny fyziky jako zábavné dobrodružství?