Reklama

Reklama

Příběh filmu: Odysea

(seriál)
  • Česko The Story of Film: Odyssey (více)
Trailer

Obsahy(1)

Příběh filmu: Odysea, adaptace Cousinsovy stejnojmenné knihy, je patnáctihodinový dokumentární snímek, který navštěvuje klíčová místa historie filmu; od Hollywoodu po Bombaj, od Hitchcockova Londýna po vesnici, kde byl natočen Pather panchali; přináší rozhovory s legendárními filmaři a herci.

Dokument se zbývá vývojem filmu. Popisuje vzrušení z němého filmu, vznik Hollywoodu a systému hvězd, umělecký rozvoj filmu v Rusku, Japonsku, Německu, ve Francii, Itálii, v Británii, Skandinávii, v USA a v dalších zemích.
Přináší profily skvělých filmových herců, vykresluje revoluci způsobenou zvukovým filmem a dokumentuje, jak 2. světová válka nejen motivovala ke vzniku komedií, ale přinesla na stříbrné plátno i nový realismus. Procházíme světem 50. let, abychom se přesvědčili o univerzálnosti filmového jazyka.

Objevujeme moderní film zrozený v napětí a nejistotě, i vznik skvělých nových vln. Sledujeme, jak z různých experimentů vznikl komerční film, který svými speciálními efekty nadchl především mladé diváky. Mapujeme, jaký vliv na film mělo video a jak s těmito výzvami bojovali nejlepší režiséři planety. Zastavujeme se až v digitálním období, s novými hvězdami, novými generacemi a novými formami natáčení a sledování filmů.

Tento film hovoří o průkopnících. O lidech, kteří film skutečně milovali, stvořili ho a neustále ho zdokonalovali. Vypráví prostřednictvím jejich očí. Není o ekonomice filmového průmyslu, ani o marketingu. Klade si otázky: Kteří filmaři byli – bez ohledu na období – nejdynamičtější na planetě? Jaké druhy filmů natáčeli? Jak pokročili?

Každá epizoda filmu se natáčela v jiné zemi a svou atmosférou nám připomíná, že filmy se zabývají skutečným světem. Budeme mít pocit, že jsme skutečně procestovali celý svět. (Magic Box)

(více)

Recenze (25)

Matty 

všechny recenze uživatele

Nemusíte mít nastudované patero knižních dějin kinematografie a být obeznámeni s postupy nové filmové historie, aby vás trklo, že Cousins příběh filmu osekal na nejnutnější torzo. Jeho extrémně zploštělé převyprávění více než stoleté historie stojí na velkých jménech, zlomových událostech a zásadních dílech. V každé epizodě nám svým pramálo libozvučným hlasem (buď vás naštve, ale po čase si zvyknete, nebo vás jenom naštve) představuje několik Nejlepších filmů a Největších režisérů, z nichž některé mohl díky dobře zaplacenému výletu osobně navštívit a vyzpovídat. Nevím, jaký význam mělo cestovat po všech kontinentech a ukazovat nám, jak dnes vypadají místa, kde před X lety vznikl některý ze vzpomínaných filmů. Zřejmě, aby získala význam ona Odysea z podtitulu projektu. Cousins si vybírá výhradně ty filmy a tvůrce, kteří zapadají do rámce, který si pro tu kterou epizodu vymezil (lidské příběhy, obrat k realismu, film jako sen…) a pomáhají mu utvořit jeho idealizovanou verzi dějin filmu. Verzi, do níž rozhodně nezapadají řemeslně nebo morálně špatné filmy (špatná jsou jenom témata) a v níž jsou i kontroverzní režiséři (Pasolini, Fassbinder, Trier, Lynch) představeni jako osobnosti, o jejichž zásluhách se nepochybuje. Mezi dvěma události hledá vždy tu nejmarkantnější spojovací linii a při tomto preferování okamžitě viditelného okolní kontext buďto zcela opomíjí, nebo rovněž redukuje na pár povrchních hesel. Z hlediska filmovědného skoro hrůzostrašnou, bohužel samotným autorem nijak reflektovanou nevědeckost (Cousins se naopak snaží působit jako ten, kdo ví dost, aby dokázal vyhmátnout to skutečně podstatné) vyvažuje cinefilie sice nakažlivá, ale taktéž redukovaná na neustále omílané fráze (film jako vášeň, příběh filmu jako příběh neustálých inovací). Pár zábavných perliček (Berkeleyho inspirativní koupelna, Van Santovo hraní Tomb Raidera) a pár hodně vratkých, nicméně podnětných srovnání (snové scény z Krve básníka a Počátku, dlouhé tracking shots ze Satanského tanga a Slona) nemůže zvrátit převládající dojem zbytečnosti a (producentem) velmi nemoudře investovaných peněz. 50% ()

JFL 

všechny recenze uživatele

Jako projekt pro televizi, kterým může konkrétní kanál konstruktivně naplnit tři hodiny vysílacího času (tedy modelem jeden díl + jeden ze zmiňovaných filmů) a ještě se při tom tvářit náležitě elitářsky a rádoby popularizačně, je "Příběh filmu: Odysea" ideální počin. Ale z hlediska kontextu současných filmových studií i kritiky je přinejmenším silně problematický. Předně se nelze ubránit tomu, že si zde jeden člověk splnil cinefilní sny, když získal peníze na to, aby objel své známé z oboru, udělal rozhovory se svými oblíbenými filmaři a ještě si dal nerdovská dostaveníčka na místech, kde "vznikaly sny" (u vteřinových prostřihů typu "touto kamerou byl natočen Andrej Rublev" se už nelze ubránit výsměchu marnivosti). Ale což, přejme mu to. Klíčové ale je, že strůjce projektu a onen vychytralý cestovatel Mark Cousins není historik, ale ani kritik - karlovarský festival adekvátně uvádí jeho profese jako "filmař, spisovatel, kurátor a cestovatel". Cousins má filmy rád a hodně si zakládá na svém přehledu, který je naštěstí obsáhlejší a poučenější než u běžného filmového fandy. Současně ale nezapře, že jeho postoje ke kinematografii vycházejí spíše z klasické kritiky a historiografie postavené na okouzlení filmem a vyzdvihující film jako samostatné umění, potažmo že se straní soudobých trendů, které díla posuzují kontextově či analyticky, ale zdánlivě stranou emocí. "Příběh filmu: Odysea" pak představuje očividný natruc projekt vůči nové filmové historii a usiluje o to, aby zpětně ustanovil mýty vztahující se ke kouzlu média, které právě akademická sféra zbořila. Již v prvním díle tak máme oslavy filmu coby umění světla, idealistické trvání na tom, že film není výsledek ekonomických a komerčních vztahů, nýbrž umění nápadů, které si autoři předávají jako tichou poštou navzájem ve svých dílech a v neposlední řadě samozřejmě i restaurování mýtu o ohromující síle první projekce snímku s příjezdem vlaku bratří Lumiérových. Nemluvě potom o zcela vlastním a kodifikovaným významům se vzpírajícího užívání určitých termínů či spoustě zjednodušujících či přímo nepravdivých oslích můstků mezi jednotlivými vnitřními kapitolami jednotlivých dílů. Není proto divu, že zastřešujícím principem celého projektu není informativnost nýbrž patos. Vedle kýčovitých reportážních prostředků jako je vztahování historie k malým dějinám současnosti ("tady matka s dcerami odcházejí z domu, aby jely do kina, a přesně na tomto místě se film zrodil") se to projevuje v nesnesitelné dikci Cousinse-vypravěče, který svým důrazným frázováním zní jak řečník na pohřbu. Ale když uvážíme, že pro Cousinse coby starosvětského cinefila musí film v soudobé podobě být mrtev, pak vlastně i ten projev dává smysl. Ukazuje totiž, že projekt vlastně je epitafem cinefilie. Právě proto se také bude líbit především cinefilům a kritikům staré školy, kteří si budou notovat s adorací "umění světla" a klasickou dojmologií, i filmovým fandům, kteří se budou projektovat do Cousinse-cestovatele. Přiznejme si však, že "Příběh filmu: Odysea" není popularizační projekt v tom smyslu, že by svůj předmět přiblížil někomu nepoučenému - diváky, kteří filmy pouze konzumují, totiž bude odrazovat právě svou sebeadorační rozvláčnou atmosférou a dikcí, jež naopak ideálně sednou výše zmíněným zájmovým kategoriím. Jenže i pochlebování zaujatým cílovým skupinám se zdá být až druhotnou motivací projektu, z něhož tak silně čiší interpretační exhibicionismus autora. Ve většině případů, kdy Cousins vykládá nějaké sekvence, se jedná o ryze emotivní scény či sekvence vyvolávající impresi emocí svých postav. Oproti tomu vyloženě popularizační kniha Umění filmu se příznačně zaobírá ryze formou. A tak zatímco kniha Bordwella a Thompsonové může čtenáře přivést k porozumění tomu, jak filmy fungují, Cousins vlastně předkládá pouze doslovné výklady, jak vnímat konkrétní filmy a jejich části. () (méně) (více)

sportovec 

všechny recenze uživatele

Fantastická popularizace filmu a jeho historie. Zjevně hladivé ohlédnutí a určitě ne historická analýza matérie. K tomuto komentáři se budu postupně vrátit. ()

troufalka 

všechny recenze uživatele

Pokud uvidíte první díly, budete zřejmě nadšeni. Autor série se jeví jako člověk, který toho o filmu ví hodně. Jako by se nesnažil držet nějakou dějovou linku, rozpovídá se o tom, co pokládá ze zajímavé. Jednotlivé díly sice mají nějaký název, ale pak se zdá, že přeskakuje od jednoho tématu k druhému, u žádného autora nebo motivu se dlouho nezdrží. Toto vrstvení myšlenek mi nijak nevadí, mám sice ráda nějakou myšlenkovou osnovu, ale ve své podstatě jsem také chaotik páchající řadu věcí současně. Ostatně tento seriál není žádnou vědeckou studií, ani se o to nesnaží. Dává nahlédnout do myšlenek autora, ukazuje jeho pohled, odráží jeho lásku k filmům. Co vidím jako pozitivní je skutečnost, že Marka Cousinse zajímají aspoň z větší části stejní autoři jako mne. Dokument nabízí ukázky zajímavých (často těžko dostupných) snímků. To vidím jednoznačně jako přínos. Slabinou jsou věci pro dokument dost podstatné - chybějí jména účinkujících, informace jsou nedostatečné, povrchní, není patrné, kdy přechází k novému tématu. Příliš osobní interpretace se s postupujícími díly stává spíš obtěžující. Problematické je srovnávání nesrovnatelného (hledání podobných scén v jiných filmech), doměnky o inspiraci u jiných režisérů, které jsou ale čirou spekulací a promítání vlastních myšlenek do konkrétních postav. Úsměné jsou snahy o napodobení vybraných scén ze známých filmů, navštěvování filmových míst a předvádění artefaktů. Celý seriál je výtvorem nadšeného amatéra, který je sice vnímavým pozorovatelem, ale chybí mu hlubší znalosti a důslednost. ()

leila22 

všechny recenze uživatele

Natočiť film o filme je podľa mňa nesmierne náročné. Samozrejme, vždy sa dá urobiť niečo aj lepšie, ale Cousins sa tejto úlohy zhostil obdivne. Celkom nechápem, prečo tak veľa ľudí rieši jeho nepríjemný hlas a to, prečo ho niekto prekrista nepredaboval. V prvom rade si myslím, že sa netreba zameriavať na nepodstatné veci a ďalším dôvodom je, že sa jedná o jeho výpoveď, jeho vlastné poňatie filmového sveta a preto sa nakoniec aj rozhodlo, že sa jeho hlas ponechá. Jednotlivé diely sú nabité takým množstvom informácií, až ich divák miestami ťažko spracováva. Rovnako tak by v tomto dokumente viacerí možno očakávali aj iné veci, ktoré v ňom nenájdu. No napriek tomu neviem o žiadnom podobnom dokumente/režisérovi, ktorému by sa podarilo natočiť dokument o zrode a vývoji filmu výstižnejšie, zanietenejšie a s nepopierateľnou láskou k filmovému umeniu ako práve Markovi Cousinsovi. A ja mu zato ďakujem. ()

bassator

všechny recenze uživatele

47th KVIFF 2012 - DOCUMENTARY FILMS - OUT OF THE PAST - Návraty k pramenům (The Story of Film: An Odyssey / THE STORY OF FILM: AN ODYSSEY / Příběh filmu: Odysea) ()

Lokutus 

všechny recenze uživatele

Komentářem ve stylu uspavače hadů vršícího spíše množství banalit jednu na druhou a těkáním z místa na místo i éry do éry se do dokumentárního zlatýho fondu určitě nezařadí. Možná tak pro děti na základce, aby si lehce rozříšily obzory do různých směrů, ale jako celek příliš zásadních nových informací nepřináší. ()

Defaultovna 

všechny recenze uživatele

Po pozretí prvej časti so zakúpenou permanentkou na všetky ďalšie. Mierne sklamanie. Čakala som akési dokumentaristické spracovanie fenoménu kinematografie a postupného vývoja filmového média. Dostalo sa mi 5 minútových záberov na tri ženské, ktoré idú do kina s tým, že "práve tu vtedy a vtedy vznikali prvé filmy." Badať tu pokusy o prvky poetiky, ktoré sú ale chvíľami značne prepálené, a vyskytujú sa na úkor (podľa mňa omnoho zaujímavejších) vecných informácií k danej problematike. Nehovoriac o technických detailoch, ktoré v prvom dieli neboli spomenuté vôbec - pojmy ako kinematograf, camera obscura či kinetoskop si rozhodne zaslúžia byť prinajmenšom spomenuté, ak hovoríme o zrode filmu ako takom. A áno, pripojím sa aj k hejterom, autorov hlas a intonovanie je pomerne nepočúvateľný a rušivý. ()

lukax 

všechny recenze uživatele

Filmoví vědci by se měli smířit s popularizací filmové vědy stejně, jako se fyzici smířili s popularizací fyziky – základní otázkou je tu „jak zaujmout čtenáře/diváka k dalšímu studiu?“ V tom je se svým vybíráním pikošek tenhle dokument skvělý a svou povahou a úrovní detailu se dobře hodí na Letní filmovou školu, kde se v roce 2012 promítal. ()

kinderman 

všechny recenze uživatele

Zhlédnuto komplet, s výjimkou 7. a 8. dílu v kině, kde se tahle "pozitivní nákaza filmem šíří nejlépe", jak trefně napsala Alena Prokopová. Cyklus není ani po stránce informativní, ani umělecké žádný zázrak, v první polovině, kde mu chybějí dotyční žijící umělci, je autor posedlý topografií (aby ukázal, zač utratil grant) a předvádí běžnou zástavbu nebo křižovatku s komentářem: "Tady kdysi stávalo...", což působí legračně. Ale celkově to nemůžu úplně zatratit, zvlášť když ve 14.díle scenárista Ed Neumeier konečně naplno řekne, s jakým cílem točil Verhoeven Hvězdnou pěchotu. Opravdovým zklamáním se stal až "certifikát", kde místo svého jména ve zlaté ražbě najde divák jen volný řádek. Kam tím pádem můžete dopsat kohokoli a věnovat to jako "vkusný (cinefilní) dárek". ()

plechulka 

všechny recenze uživatele

Nejsem žádný vystudovaný cinefil - pokládám se max za poučeného laika - ale přesto mne tento megadokument přijde poněkud "letem-světem".... Sice oceňuji, že se dotýká i kinematografií, které nejsou v běžném povědomí (senegalská např.), ale pro sebe bych uvítala trochu jiné členění - možná více dílů po půlhodině - hlavně proto, že jak se zde zmiňuje téměř každý - komentář je skutečně uspávající.... ()

Autogram 

všechny recenze uživatele

Seriál pre filmových fajnšmekrov, kde sa teoreticky preberá úplne všetko. A to je asi aj na škodu, pretože je tam všetkého priveľa: priveľa ukážok z filmov, priveľa teórie a priveľký časový úsek kompletnej histórie filmu od konca 19. storočia dodnes. Tak si viem zo seriálu užiť len jednotlivosti, napríklad konkrétne ukážky z filmov, ktoré som videl (lebo väčšinu som nevidel), dôležité momenty histórie fimu alebo iné zvláštne momenty. Za mňa po štvrtej epizóde len priemer. ()

kamil.i 

všechny recenze uživatele

Hodnotenia v komentároch sa síce líšia, no dali by sa zhrnúť do dvoch bodov - pozitívneho a negatívneho - a v podstate s obidvomi súhlasim. Na jednej strane je ambiciózny projekt, pútavý cinefilný prierez desaťročiami dejín kinematografie, nielen "západnej", ale globálnej a to svedčí o nepopierateľnom autorovom rozhľade. Na druhej strane je Cousinsov egoizmus a povrchný analytický prístup prezentovaný unáhlenými závermi, generalizáciami postavenými na vlastných dojmoch, nákladnou výpravou za často zbytočnými zábermi lokalít spojených s podstatnými filmami a v neposlednom rade jeho neznesiteľným, arogantne pôsobiacim komentárom. Zaujímavé ako kvalitný slovenský dabing a preklad dokážu pozdvihnúť úroveň. Kebyže nevidím aj anglický originál, udelím o hviezdičku viac. ()

JimiH 

všechny recenze uživatele

7/10. Oki - Mark Cousins má hlas uspávače hadů a jeho výběr filmů může kdekomu přijít dost nahodilý. Ale proč ne. Godard i Scorsese pojali dějiny kinematografie po svém. Mě osobně mrzí vyzdvihování i slabších evropských a afrických filmů na úkor kvalitních hollywoodských filmů. Kupříkladu zdlouhavý rozbor tvorby Guse Van Santa a ignorování např. Terryho Gilliama, Davida Finchera a dalších režisérů, kteří pomohli změnit jazyk filmu (i když v rámci hollywoodského produkčního systému) je od Cousinse opravdu značný přehmat. Přitom prostoru měl dost, chyba je tedy v dramaturgii (potažmo vkusu) autora. Škoda. Takhle bude považován většinou buď za snoba, který přes artové filmy nevidí kvalitní komerční tvorbu nebo za naprostého diletanta, který opisoval z kánonů, slovníků a encyklopedií. Já osobně beru tohle všechno s nadhledem a líbí se mi snaha o jiný přístup - postmodernické chápání filmového umění. ()

Související novinky

Hlavní taháky 47. MFF Karlovy Vary

Hlavní taháky 47. MFF Karlovy Vary

24.06.2012

Letošní festival v Karlových Varech je za dveřmi a ČSFD.cz vám opět připravila speciální sekci věnující se této význačné filmové události. Najdete v ní hlavně kompletní program filmů na festivalu.… (více)

Reklama

Reklama