Reklama

Reklama

Obsahy(1)

Po obrazově i hudebně atraktivní road-movie Tady to musí být (2011) sahá Sorrentino po osvědčených prostředcích svého jedinečného filmového stylu a opět přináší vizuálně podmanivé komediální drama o hledání smyslu vlastní existence a smíření se s věčně plynoucím časem a stárnoucím tělem. Příběh stárnoucího spisovatele a novináře Jepa zasazuje Sorrentino do prostředí "třpytivé" vysoké smetánky podmanivého Říma a po vzoru filmových velikánů Federica Felliniho a Michelangela Antonioniho podává kritiku současné společnosti, žijící v povrchnosti, přetvářce a zaslepenosti. Zoufalý Babylon zbohatlíků, politiků, zločinců, filmových hvězd, umělců, intelektuálů, ale i komplikovaných i nestálých vztahů ožívá v starověkých budovách a gigantických vilách Říma a sledujeme ho očima rozčarovaného Jepa, věčně se utápějícího v poháru gin tonicu a ve víru nekonečných party. A nad tím vším stojí Řím jako krásná, avšak mrtvá diva. (Film Europe)

(více)

Recenze (503)

Pedestrian 

všechny recenze uživatele

Grande Paolo. Velká nádhera ve Velkém sále. Nemá to sice živelnost a dravost Božského (až na tu neskutečnou úvodní diskopárty, u které jsem se myslím i udělal), ale vykouzlit z tak jednoduchých obrazů takovou nádheru, to dovede jen Sorrentino. Velký souhlas s Rob Royem, že hlavní postava není tak zajímavá jako v Il Divo. Proto ne za plnej. ()

Bachy 

všechny recenze uživatele

Jsem poměrně hrdý na to, že jsme to zvládli na jeden zátah. Krásný zážitek. Po stránce zvukové a obrazové především. A hlavně je Velká nádhera tak jinačí od zbytku produkce, že se člověk po těch 140 minutách cítí buď umučen a nebo osvěžen. Pro mě naštěstí platila varianta druhá. Ohledně filosofování a myšlenek filmu - rozhodně jsem nepobral úplně vše, co se Sorretino pokusil říct. Třeba toho Bětula pochytila víc, třeba si to pak dovysvětlíme, třeba tam ani tolik myšlenek nebylo a nebo...nebo tu zásadní myšlenku máme a pak už je to jedno. Do zvířat má Velká nádhera úžasnou náladu a mile ji předkládá divákovi, od nich zatlačí na pilu a rozhazuje ji všude kolem hlava nehlava. A nevadilo mi to. Nechám to zrát jako předchozího Sorrentina. Napoprvé za extra silné 4*. ()

eLeR 

všechny recenze uživatele

Film má kopec vydarených scén, ale aj tých menej vydarených, ktoré mne ani nedávali zmysel .. a veľa zaujímavých myšlienok. A je možno strašne dlhý, ale mňa to od začiatku do konca bavilo .. úprimne. A jedno musím Paolovi uznať, a to je jeho skvelé estetické cítenie .. lebo natočil fakt veľkú nádheru. ()

Willy Kufalt 

všechny recenze uživatele

Místy bych to, hlavně skrze život hlavních postav, nazval spíše Velká prázdnota. Ale nejdříve si zabilancujeme, když tak činí i hlavní hrdina. * I. Prosinec 2011, dospívání: uspořádal jsem rodinný silvestrovský program s podtitulem bavíme se vždy a všude. * II. Léto 2012, rodinná dovolená v Tunisu: po večerech animátorská i taneční zábava a jedna z často hraných písní (u níž jsem obvykle navzdory nadšení ze všeho ostatního odcházel) bylo hlasité disco, v němž zpěvák řval něco jako Ryba! Ryba! Ryba! Jak stylové si tu píseň po letech připomenout díky velkolepé scéně ve filmu Velká nádhera!! * III. Prosinec 2014: Stužková! Na taneční zábavě zní remix starého slovenského hitu Jaj, Zuzka, Zuzička (ti, co to spáchali, se zajímavě jmenují Mafia Corner). Uprostřed čtyř minut tuc-tuc dunění se dokola opakuje pouze první sloka bez jedinkrát zahraného refrénu. Považoval jsem to za hudební paskvil a podvrch. Ve filmu zní remix italského hitu A far l'amore comincia v úplně stejném principu, až jsem chtěl tvůrce pochválit za trefný obraz remixové hudby, než jsem zjistil, že tento remix vznikl už 2 roky před filmem a je tedy spíše možné, že MC (nikoliv Marvel Comics, ale pořád Mafia Corner) se naopak inspirovali. * IV. Rok 2022, po letech: V jednom textu narážím na výraznou zmínku knihy o tom, jak se coby moderní lidstvo máme tendenci hlavně bavit a ubavit se až k smrti. Děsivé, ale trefné. * VI. Květen 2023: Konečně vidím tu Velkou nádheru! Jak ji se vším a různými zkušenostmi zhodnotím? *** (0) Ve více komentářích narážím na dojem, že sledování smetánky z italských večírků a její lítosti nad prázdným životem v době stáří nemá pro mnohé diváky žádný přínos. Kupodivu se ani moc nepřidávám, neb jsem sám došel k zajímavé reflexi (bylo toho víc!) i těšení, že nad podobně prázdným životem snad nebudu vzlykat a že do něj ani přes příležitostní účasti na nějaké té slavnosti, poučen nespadnu. (1) Vizuál v nejedné scéně nádherný, zvláště snímání italských ulic a památek... zde je ta Velká nádhera! Leč skoro v ničem dalším jsem ji nespatřil. (2) Nejednu scénu jsem už viděl dříve a bavilo mě je vidět znovu v rámci celku. Některé scény jsou nezapomenutelné, jinými jsem se však pronudil. (3) Dialogy umělců intelektuálů nám o těch postavách naštěstí dost říkají... spisovatel jednoho románu s monotónním životem, spisovatelka 11 románů (+jedné knihy o Straně), ale jakým způsobem prosazených a vydaných(!)... i přítomnost hudebníka měla co nabídnout a prázdnějších intelektuálních keců, jaké by mě štvaly, naštěstí bylo pomálu. (4) Atrakce: vrhač nožů dechberoucí.. holčička s barvami totální psycho, ale s krásným výsledkem.. nezvyklá „olympijská disciplína“ skoku do zdi? Zvrhlost! (5) Jenže čím dál víc mi docházelo: ty chvilkové prvky zvrhlosti i monotónní prázdnoty mají své opodstatnění v tom, co film chce zobrazit. Přinesl dost zajímavého (a bylo toho opět víc!), sám o sobě je místy velkým zážitkem, až jsem měl pocit, že by mě díky vybraným scénám mohl časem bavit i znovu. Jenže jsem nezmínil největší výhradu: (6) Sice tu nechybí souvislejší děj, ale je strašně roztříštěný do série spousty střípků a formy, která místy uchvacuje, jindy některými čistě formálními nápady mi celkový dojem rozmělňovala. Začnu u neutrálních 3* a uvidí se, nakolik (ne)budu mít v budoucnu chuť sledovat Velkou nádheru i opakovaně. (7) Díky nápaditější formě, „kratší“ stopáži a souvislejšímu ději pro mě určitě ztrávitelnější, než Felliniho Sladký život. [60%] () (méně) (více)

dopitak 

všechny recenze uživatele

Škoda, že my jsme letos v únoru takový Řím nezažili, všude narváno turisty a řvoucími smradlavými prskolety, i ta Tibera byla rozvodněná... ____Během natáčení se polámalo půl tuctu nájezdových kamerových jeřábů. Jeden nájezd stíhá druhá, kamera je vskutku úžasná a předhání se s hudbou o prvenství při rozkladu díla. Jenomže děj neexistuje a dialogy jsou uspávající a nicneříkající. Pokud u vás nemá Fellini dveře otevřené, je dost možné, že ani další experimentátor neuspěje, a jaký je La Grande bellezza skvostný reprezentant Sorrentinovy tvorby! Ještě nikdy nebyla italština ve filmu libozvučnější, a ještě nikdy jsem tak dlouho u filmu nespal. Užijte si to, kdož chcete, ale Oscara za zahraniční film prosím ne! Ještě tak vypátrat, jak se jmenovala kráska u majáku... ()

Chrustyn 

všechny recenze uživatele

Nerad bych toto oceňované dílo shazoval, ale mě se tyhle italské, snobské snímky plné povrchních zbohatlíků, vždy příčily. ()

Arsenal83 

všechny recenze uživatele

Niekto to tu nazval prehliadka plesnivcov a asi tak sa to dá aj vnímať. Umenie vizuálne odpudzujúce, keby tu Sabrina Ferilli nevystavovala svoje telo, čo bola zvyknutá po celú svoju kariéru, zrejme by ten vizuál ostal prehliadkou dlhých nosov starigáňov, čo sme sa mnohokrát mohli z profilového záberu možnosť presvedčiť. Jediné, čo tu bolo ešte pekné boli vonkajšie zábery na budovy za sprievodu peknej hudby, či už husľovej alebo klavírnej. Inak ide o dekadentné umenie podporované zase len spomínanou nahotou a chlapi, čo nevyhnutne potrebujú modrú tabletku, sa na to len mlsne pozerajú a vedú nekonečne dialógy o tom, že vlastne na staré kolená im prišlo na um, ako robia veci, ktoré vlastne robiť ani nechcú a že kde by strčili svoje nadbytočné milióny. Posolstvo alebo pointa filmu mi priniesla odmocninu z nuly a za atraktívnu som nepovažoval ani storočnú bezzubú mníšku, tak sa hodila skôr do Conjuringu. Mne inak z tej smotánky bolo aj úprimne nevoľno. ()

classic 

všechny recenze uživatele

Obrazová pastva pre oči pre najväčších pôžitkárov filmov,pre ktorých nie sú len zabitím času,ale hľadajú v nich umenie,ktoré Paulo a Toni ponúkajú na podnos každému,pre koho platí toto pravidlo... ()

mat.ilda 

všechny recenze uživatele

Neskutečná energie, skvostná kamera - velká nádhera! U nové generace La dolce vita jsou orgie out, stárne s větší grácií a trvalý úpadek rozhání vírem skupinového tance na mondénních večírcích - a Koloseum dál tiše zírá... Hlava mi jde kolem, oči přecházejí, v uších hučí - světský klokot i duchovní očista, ryzá současnost i šepot věků, velkoměstský šum svistu i spořádanost přírody, euforie a náhlé ztišení - ten film s vámi bezostyšně manipuluje, stejně, jako život se svým uživatelem Jepem, i jemu na velkou nádheru padá stín nicoty a smrti, a ani návrat k čistotě vzpomínek nezastaví setrvačnost bytí, které už nemá sílu měnit... Zmatenost mého komentáře je odrazem frenetičnosti snímku, je čistě pocitový, nejde popsat, dá se jen vnímat - přesně, jak pravila performerka v interview: "Jsem umělec, nevysvětlím ti ani hovno" ()

Flakotaso 

všechny recenze uživatele

Audiovizuální nálož roku. Film, u kterého bohatě stačí pouze povrch, aby si ho vnímavý člověk dokonale užil (navíc do hloubky to stejně beztak příliš nejde - a to není výtka, spíše naopak, sám Sorrentino řekl, že je to v podstatě velmi jednoduchý film...celou dobu mě napadalo, že je to o ničem a zároveň o všem. Ale kolik je filmů, které jsou o ničem a kolik o všem? A jsme u toho.). Někdo, kdo natočí něco, co alespoň v první půlhodině působí jako naprosto neuvěřitelné zjevení (než si na to divák s vytřeštěnýma očima a celým tělem rozechvělým výtečnou hudbou pomalu zvykne), si zaslouží všechen respekt a titul jednoho z nejlepších současných (nejen) evropských filmařů. Sorrentino jím je (jeho naprostá suverenita snese srovnání snad jenom s P.T. Andersonem). Snad nejvíce mě ovšem překvapilo zcela nečekané množství skvělého a vkusného humoru. Tak dobře a upřímně jsem se v kině už dlouho nezasmál. Navíc klasicky výborný Servillo a jeho dikce (jasně, není to Mastroianni - jo, porovnávám neporovnatelné, ale já s tím srovnáváním Felliniho a Sorrentina nezačal :). Po slabém This is must be the place se s La Grande Bellezza vrátil na vrchol. Nemám ten výraz rád, ale řekl bych, že podle celkového feelingu samotného filmu i kolem něj máme před sebou něco jako "instant classic". Nezbývá než doufat, že tento rejža odolá vábení hollywoodských dolarů a bude i nadále tvořit v Evropě. ()

giblma 

všechny recenze uživatele

La Dolce vita 2013, jen je všechno rychlejší, extrémnější a člověka už dnes nešokuje ani performerka s červeným ohambím, která si rozbíjí hlavu o zeď. Zatímco ale Marčelo pomalu upadá a nevšímá si, jak se mu vše sype pod rukama, bonviván Jep si je prázdnoty dobře vědom a povýšil ji na svou životní filozofii. Chudoba se žije, o chudobě není třeba mluvit. On si ale vybral druhou stranu a přestože by možná mohl být šťastný, kdyby se svou družkou u televize popíjel červené, on půjde spát až za svítání. Přestože jsou opuletní večírky většinou trapné a bizardní, sem tam mezi nimi ona nádhera života probleskne. Nádhera života ze života, bohužel z toho našeho. Zdravím všechny své kavárenské povaleče, třeba se taky časem propracujem k apartmánům naproti kolosea. Alespoň, že my ještě nejsme staří a třeba se dokopem k něčemu většímu než akademicko-intelektuálním rozhovorům... V tomhle jsem zatím Marčelo, tak snad ještě na pláži slyším. ()

jojinecko 

všechny recenze uživatele

Chuťovka! KONEČNE sme sa s Paolom Sorrentinom aj Tonim Servillom stretli a "sadli sme si". La Grande Belleza je filmom, ktorý chcem vidieť minimálne ešte raz, aby som tú opulentnosť (v záberoch, strihoch, všetkých tých party, drobných detailoch, rozmaroch, vychytávkach, presahoch, dialógoch) dokázal ešte lepšie vstrebať a vychutnať si to. Jeden z filmov, ktoré keby mali aj dvojnásobnú dĺžku, tak na to pozerám s otvorenými ústami a vstrebávam každú scénu, každú vetu. Prekvapujúco ohurujúci film! 4,5*/5 ()

MontyBrogan 

všechny recenze uživatele

Film, ktorý v podstate nie je o ničom konkrétnom a dal by sa jeho dej preto možno ťažko prerozprávať. Ale o to ľahšie sa dá pochopiť, že je proste o živote. Zobrazuje útržky jedného z nich. A že je to práve bohémsky život starnúceho snoba nepokladám za nevýhodu. Aspoň to nie je len pohľad do zrkadla. Je to výprava na nekonečné večierky v Ríme, medzi nekonečné zástupy osobností, s nekonečným nánosom zdvorilostných aj nezdvorilých slov. Aké je to poznať každého? Takmer také smutné ako poznať budúcnosť. Prázdne, ako preplnené večierky starnúcich celebrít, ktoré vykypia cez palubu až na vlastný pohreb. A tým čo ostali, zostane len nostalgia. Bledý sentiment. Spomienka ako zo sna. _ A pre mňa opojný zážitok, ktorý stále ešte pôsobí. Keď sa pocity ustália, možno niečo doplním, ale už teraz viem, že tento Sorrentino mi bol bližší ako ktorýkoľvek Fellini. ()

Flego 

všechny recenze uživatele

Príbuznosť s Felliniho Sladkým životom je očividná, obaja autori si vzali na mušku mondénny svet rímskej smotánky, pochopiteľne, každý iným sposobom a vo svojej dobe. Určitá paralela sa však ponúka, kdežto hrdina z Felliniho opusu sa snaží dostať do jagavého sveta, súčasný Sorrentiho hrdina Jep tento svet už ochutnal a chce opustiť tento svet povrchnosti a pretvárky. A robí to úžasným sposobom s nadhľadom, istým ostrovtipom a pravdovravnosťou, ale naráža aj na vlastnú slabosť, lenivosť a ľahostajnosť takú charakteristickú pre talianskú spoločnosť a toľkokrát opísanú v knihách či filmoch. Mne sa táto Jepova cesta páčila, ponúkla hudobno - obrazovú nápaditosť a príjemne komickú, podmanivú atmosféru hoci nastoľovala vážne otázky. ()

Kmotr 

všechny recenze uživatele

Jak pravil Sorrentino, je to dlouhé a jednoduché a v tom je hlavní síla Velké nádhery. Ostrovtip srší z každé výměny dialogů mezi stárnoucími intelektuály, uhrančivý vizuál a nekončicí kamerové jízdy podpořené perfektně vybranou hudbou berou dech. Sorrentino jako Fellini jednadvacátého století. ()

poz3n 

všechny recenze uživatele

Nádhera. Velká nádhera. Skvostně natočená životní nuda. Poetická dekadence římské smetánky. Dokonalá kamera a střih. Dokonce mě to snad dokope i k Fellinimu. Nevšední a krásný zážitek. 9/10 ()

anais 

všechny recenze uživatele

Vypadá to krásně, snaží se to předat nějaké poselství, ale ze všeho nejvíc - odcházel jsem z kina, a jediné co jsem měl v hlavě byla závist - tohle přesně museli zažívat naši rodiče pokaždé, když přišel nový Felliniho, Antonioniho nebo Bertolucciho film - skvělé řemeslo a propracovaný obsah. Možná ke konci trochu delší, ale odcházíte s pocitem, že jste ty dvě hodiny nepromarnili. A je skvělé vidět naplněné kino u evropského filmu! ()

rikitiki 

všechny recenze uživatele

Řím je překrásné město s divokou historií, ale lidé, kteří v něm žijí (aspoň dle tohoto filmu) jsou křehké skleníkové květiny uzavřené v kleci z vlastních impotentních řecí o umění, politice a ideálech, přičemž jejich proklamace jsou často v přímém rozporu s tím, jak ve skutečnosti žijí. Stárnoucí hrdina se v průběhu několika dní s touto skutečností vyrovná a snad si i lépe vychutná okolní krásu, která přesahuje vše, co on při svém spíše bezcílném proplouvání zvládl vytvořit. _____ Režisér odkazuje na Felliniho při všech možných i nemožných příležitostech, ale je to jen samoúčelné opájení se obrazy. Častokrát jsem si připadala jako diváci na té prapodivné performanci, kdy se nahá umělkyně rozběhne proti vidauktu a flákne se o zeď do čela. Je to chorobný způsob sebevyjádření, který nevyjadřuje tak naprosto nic, až i sama umělkyně neví, proč to vlastně dělá. Drsných i vtipných momentů je pomálu (i když, pokud se dostaví, jsou fakt dobré) a spíš mi připadalo, že se film stává tím, čemu se vysmívá: prázdnou exkluzivní existencí. Nudila jsem se. /20. 1. 14./ ()

honajz 

všechny recenze uživatele

Jakýsi pokus o moderní Sladký život, bez oné nejednoznačnosti Felliniho filmu a bez onoho prostoru pro tvorbu vlastního názoru. Vlastně vše je dané, a to, že je film ovzláštněn různými formami vyprávění a matoucími střihy, z něj ještě umění nedělá. Vynikající je kamera, ale to by film musel být dokumentem ve stylu Godfreyho Reggia, pak by mne to skutečně zaujalo a měl bych možná pocit, že nejsem manipulován k zaujetí stanoviska. Dialogy jsou občas zajímavé se zajímavými postřehy, jindy plytké a prázdné, nevím, jestli schválně nebo se to prostě vymklo z ruky a má jít o umění, ale každopádně dokážou unudit k smrti. Nemám moc rád filmy, které nudí a chybí jim větší vnitřní struktura. Také tento film má jisté momenty, jež by se dalo považovat za zvraty, ale vůbec na nich nestaví, nepracuje s nimi, upozaďuje je, a tak vyniká především ten tok nudných scén. Ano, život smetánky je také nudný. No a co? Nechci to sledovat dvě a čtvrt hodiny. Chci příběh, něco nosného. Jestliže je jedna z myšlenek nakousnuta ve 45. minutě, a dořečena 15 minut před koncem, je to na mne jako diváka moc velký rozptyl. Hezké je odhalení církevního prostředí, kdy místo duchovní posily se člověku od kardinála dostane spíše receptu na kachnu s pomeranči. A btw, memento mori, lidi. ()

Ivoshek 

všechny recenze uživatele

Ten film jsem viděl postupně, po kouskách, vždycky jak jsem na něj náhodně natrefil na kanálu FilmEurope, kde ho zjevně pravidelně opakují. Moc jsem ho nepochopil, což není nutné chyba tvůrců. Strašně moc se mi líbil vizuálně. Něco tak hezkého jsem v českém filmu asi nikdy neviděl. Třeba scéna na pohřbu nebo při příjezdu té slavné staré jeptišky, to je fakt paráda. A ta hudba.... Jak říkám, nevím doteď, o čem to bylo, ale pro oči to je fakt pastva. ()

Související novinky

Kino Světozor slaví Patnáct let

Kino Světozor slaví Patnáct let

14.05.2019

Čeká vás velká nádhera a trochu i melancholie. Kino Světozor dostane občanku a oslaví to filmovou přehlídkou Patnáct. Během týdne od 24. do 30. května uvede 15 největších hitů i srdcovek týmu, který… (více)

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

Startuje zimní přehlídka Best Film Fest

10.12.2015

Pražská kina Atlas, Evald, Lucerna a MAT pořádájí od 10. do 16. prosince tohoto roku BEST FILM FEST, týden nejúspěšnějších a divácky nejnavštěvovanějších filmů druhé poloviny roku 2015 za jednotné… (více)

22. Dny evropského filmu

22. Dny evropského filmu

03.04.2015

Hlavní část letošního ročníku festivalu proběhne v Praze 9. - 16. 4. v kinech Světozor, Lucerna a Royal, v Brně pak ve dnech 17. - 20. 4. v kině Scala. Ozvěny Dnů evropského filmu se budou konat v… (více)

Itálie na nic nečeká

Itálie na nic nečeká

29.06.2014

Především díky senzačnímu mezinárodnímu úspěchu Velké nádhery se dostává italské filmové produkci v posledním roce velké pozornosti, důvěry sponzorů a zástupci domácí scény se snaží, aby tento úspěch… (více)

Reklama

Reklama