Reklama

Reklama

VOD (1)

Obsahy(1)

Vojenský lékař Katz prohraje svého sluhu Josefa Švejka v kartách. Švejk pro nového nadřízeného, nadporučíka Lukáše, ukradne psa. Lukáš na procházce se psem potká plukovníka Krause a ten ke své nelibosti zjistí, že Lukáš si vede jeho psa. Za trest pošle Lukáše k marškumpanii do Budějovic. Lukáše doprovází Švejk, který nejprve urazí generála, cestujícího v civilním oblečení ve stejném kupé. Pak Švejk neplánovaně zastaví vlak, když zatáhne za záchrannou brzdu. Za tento čin je v Táboře předveden k výslechu. Než výslech skončí, Švejkovi ujede vlak a on se proto musí vydat do Budějovic pěšky... (ČSFD)

(více)

Recenze (11)

kinderman

všechny recenze uživatele

Je výborné, že se milovník prvorepublikových filmů dočkal uvedení tohoto torza v bonusové sekci DVD se střihovými Osudy dobrého vojáka Švejka. Když Katz nechal nastoupit pacienty a vedl k nim opileckou řeč, došlo mi, že Jiří Šlitr v některých svých nejúspěšnějších televizních vystoupeních vlastně imitoval geniálního Huga Haase. Hodnotit nelze, protože vedle scén zcela chybějících jsou zde i takové, u kterých absentuje zvuk (nebo naopak, takže příslušná pasáž pak připomíná rozhlasovou hru). ()

tomtomtoma 

všechny recenze uživatele

Dobrý voják Švejk je již samostatnou filmovou prací režiséra Martina Friče, za přispění scénáristy Václava Wassermana, s Haškovou slavnou literární předlohou. Bohužel jsou zachovány jen dvě třetiny původního filmu, přesto i tato první zvuková verze se zpěvy (mj. Rudolfa Antonína Dvorského) splní svůj účel rozšafně nezdvořilé satiry na zaprášený lesk habsburské nadvlády nad středoevropským slovanským prostorem. Lehká nadsázka si tu vychutnává každé pokušení k nezbednosti a škádlí svého bývalého mocipána. Jistě, každý má svojí chorobu, též Rakousko bolestí trpělo a lidem nezbývalo nic jiného, než poslušně hlásit svoji věrnost Králi z Knížecí a čest bachaři Císařovi. Hrdinou hrátek se zpěvy na muziku Járy Beneše je Josef Švejk (pozoruhodný Saša Rašilov st.), nebezpečný kverulant, jehož dobrovolné přijmutí úředně potvrzené blbosti je úskočným tahem na poslušnost dbalého systému kontroly a upevňování mocenské autority. Je atypickým humanistou, který na sobě samém dokazuje nefunkčnost té chronickou paranoiu ztrouchnivělé monarchie. Důležitou postavou je Karel Lukáš (příjemný Oscar Marion), sebevědomý nadporučík rakouské armády. Výhra v kartách a nabytí nového ordonance je předzvěstí konce ráje v pražském vojenském zázemí, zdánlivá hloupost pokouší meze trpělivosti. Významnou postavou je také MUDr. Katz (velmi zajímavý Hugo Haas), vrchní štábní lékař rakouské armády. Cenzura způsobila své, přesto je ten nenapravitelný opilec a karbaník ozdobou rakouského truchlení. Z dalších rolí: nalezením svého kradeného psa navýsost rozezlený plukovník Kraus (Jaroslav Marvan), Krausova dcerka a Lukášova mladá milenka Irena (Jarmila Marton, rozená Vacková), Švejkův spoluvězeň s podobně nastaveným niterným stavem, jednoročák Marek (Theodor Pištěk), či nešťastný vlakový průvodčí (Josef Kobík). Dobrý voják Švejk, filmová verze Martina Friče, je zpěvnější satirickou variantou Haškova veledíla. Frič rozvíjí a komponuje drobné souvislosti a jemné rošťárny. Příjemně osvěžující filmové dílo. ()

Reklama

Přemek 

všechny recenze uživatele

Co se týká obsazení, pro mne jednoznačně nejlepší Švejk. Výtečná je též študýrka Hugona Haase v postavě štábního lékaře, dadaistických výšin dosahuje scéna, v níž Švejk přeštěká ožralého Katze a vynutí si tak jeho podřízenost. Oscar Marion jako Lukáš je samozřejmě omyl, ale ostatní to zcela vynahradí. Věčná škoda, že zrovna tenhle film není kompletní, a tak nelze vidět Antonii Nedošínskou jako paní Müllerovou (nelze tak srovnat její dva výkony ve stejné roli ve dvou filmech) či Josefa Rovenského... Frič navíc hezky kouzlil s obrazem, montáže nejsou jen na efekt, ale velmi funkční. ()

Prubner 

všechny recenze uživatele

Dochovalo se jen torzo, ale i z něj se dá poznat, že Frič si ještě ve zvukovém filmu nebyl příliš jistý a jeho režie působí většinou poněkud neohrabaně (i když se tu najde pár hezkých režijních nápadů) a chybí tomu švih. Taky neustálé opakování jedné melodie začne brzy lézt na nervy. Celkový dojem zachraňují Hugo Haas a Saša Rašilov, jehož pojetí Švejka je asi nejbližší mé představě. Naopak Oscar Marion jako Lukáš je velký omyl a při sledování jeho ochotnického výkonu si budete neustále připomínat, jak skvěle ztvárnil Lukáše později Svatopluk Beneš. ()

Ony

všechny recenze uživatele

Rašilovův Švejk mi připadá tak nějak ufňukaný (i když taková hrůza jako Poslední bohém to není). Noll na mě zase vždycky působil trochu jedovatě. Takže zatím jediným Švejkem, se kterým bych zašla ke Kalichu, zůstává Hrušínský. To samozřejmě mnoho nevypovídá o kvalitě jednotlivých filmů ani o množství invence, které jejich tvůrci vyvinuli při zfilmování nezfilmovatelného Haškova díla. Jen si třídím dojmy. V případě první zvukové adaptace jsou (i pro její torzovitost) mlhavé. Místy se mi líbily nápady kamery, nezavrhuji ani ty pěvecké vložky a doufám, že během natáčení nebylo zraněno žádné zvíře. ()

Galerie (4)

Zajímavosti (11)

  • Seriál inspiroval zvukový remake (1931): Dobrý voják Švejk. (NinadeL)
  • Martin Frič věděl, že Hugo Haas a Saša Rašilov jsou kamarádi a rádi spolu improvizovali. A tak je obsadil do své verze Švejka. (cariada)

Reklama

Reklama