Reklama

Reklama

Obsahy(1)

V horské chatě se náhodou setkají dva muži, lékař Slaba a malíř Chodovský. Oba se před lety stali svědky sebevraždy mladé dívky. Až nyní si ujasní, jak vlastně k tragédii došlo. V dívce na noční ulici poznal Slaba Julku, dceru svého přítele. Osiřelou dívku právě toho večera vyhnala teta "za výdělkem". Doktor se Julky ujme, ale spíše ve snaze zjistit, zda tělesná zkaženost působí na duši, a naopak. Slaba nejedná s dívkou příliš laskavě, neboť potlačuje svou vzrůstající náklonnost k ní. Julka ho miluje a snaží se mu dokázat, že je nevinná. Lékař ji chce podrobit zkoušce a ve svém sanatoriu zaměstná synovce Jindřicha, bezohledného svůdce žen. Julka Jindřicha nesnáší a s nadšením mu proto nese do bytu dopis s výpovědí ze zaměstnání. Jindřich se jí násilím zmocní a dívka se proto otráví... (ČSFD)

(více)

Recenze (13)

Vesecký 

všechny recenze uživatele

Průměrný psychologický film o lékaři, který se snažil změnit přístup dívky k životu a netušil, že tím vyvolá lásku o hodně mladší ženy, jíž se ujal poté, co jí teta dovedla za výdělkem na ulici. Julka je dívka, která touží žít svobodně, nevázaně a bez jakýchkoli závazků. Během filmu pro mne bylo obtížné vůbec se vžít do jejího rozpolceného myšlení, tázal jsem se, zda a nakolik je "zkažená". Tragika příběhu byla dovršena poté, co se dívku pokusil znásilnit lékařův syn, ale film toho mnoho neukázal, díky prudérnosti tehdejší doby se mi zdálo, že pokud k sexu došlo, tak přes oblečení. Když ani poté nenašel Slaba pro Julku nic než svůj soběcký vědecký pohled, Julka spáchala sebevraždu... ()

NinadeL 

všechny recenze uživatele

Nikoli náhodně přepis Čapka - Choda z roku 1922 připomíná malou českou variaci na proslavený román Hanns Heinz Ewerse Alraune Die Geschichte eines lebenden Wesens z roku 1911, který se v té době už pyšnil pěticí adaptací, mezi něž patřily dvě vynikající verze s Brigitte Helm a na něž později ještě navázala opět velice dobrá Hildegard Knef. Samozřejmě, na poměry protektorátního filmu jde o výjimečně zdařilý kosmopolitně laděný projekt. Ale ryze divadelní herectví, kterému dominuje Štěpánek a Matulová, sráží Experiment z vrcholů domácího filmu. Výsledkem je tedy "jen" velice úhledný tvar sympatizující se zahraničními velkofilmy. ()

Reklama

pytlik... 

všechny recenze uživatele

Film mi připadal poněkud divný, ale když se zde dočítám, že byl natočen podle předlohy Matěje Čapka-Choda, který si kvůli odlišení od Josefa Čapka udělil další jméno Karel, jeho zvláštnost se mi rázem objasnila. Od tohoto autora jsem totiž kdysi nešťastnou náhodou přečetl Antonína Vondrejce a to mi úplně stačilo. V tomto snímku si postarší doktor léčí své mindráky z mládí a kompenzuje svou stařeckou neschopnost v sexuální oblasti tím, že psychicky tyranizuje dívku, kterou mu náhoda přivedla do cesty, pod záminkou vskutku velmi logického "vědeckého" experimentu na téma "zkazí zkažená duše i tělo, nebo zkazí zkažené tělo i duši?". Fakt nevím, jak si Čapek představoval Chod lidského organismu. Jak může duše zkazit tělo? A on si snad myslel, že prostitutky podléhají touze svého těla, že to jako dělají rády, že z toho mají požitek? Že tu svou činnost povětšinou nevykonávají pouze mechanicky, bez nějakého kladného vnitřního pocitu, pouze kvůli obživě? No zkrátka, Štěpánkův doktor je hodně nesympatickou postavou, Korbelářův malíř taky nenadchne, protože jediné, co mu na doktoru vadí je, že se po sebevraždě uzavřel do sebe a nezvyšuje tak blaho společnosti prací, Vejražka ohromí tak maximálně drzostí, že se svým vzhledem vezme roli donchuána (a doopravdy ne, pane Vejražko, homeopatický knírek pod nosem to fakt nezachrání), jedině proti Matulové nemohu říct ani ň. Ve filmu se mihne i František Filipovský, který pouhých pět let předtím ještě točil studentské komedie, v epizodní roli pána středního věku, a ta vzhledová proměna je neuvěřitelná. ()

Snorlax 

všechny recenze uživatele

Heydrichiáda se nepříjemně podepsala na tomhle filmu. Frič se musel stáhnout do studia, takže zde chybí jeho kouzlení s kamerou a světlem v exteriéru. Námět a z něj vzešlý scénář jsou značně prostoduché, což výsledku samozřejmě také nepřidá. Motivace jednotlivých postav by mnohdy nalezla uplatnění spíše v červené knihovně, než ve filmu, který se tváří jako seriózní drama. Přesto nezůstal Frič svým divákům nic dlužen. Vždy do posledního detailu promyšlená mizanscéna vynikne především v momentech, kdy Julka koketuje se Slabou. Nestačí, že přináší dečku, dává ji pod vázu. Frič zdůrazňuje zřetelnou zbytečnost dečky, slovy slečny doktor (jak kouzelné oslovení!) se jedná o malichernost. Slaba pozornost zarputile odmítá, Julka možná ještě zarputileji přináší další dečky. Budování nevyrovnaného vztahu zobrazuje Frič výtečně. Vlasta Matulová byla nejen krásná a šarmantní, ale jistá dávka tajemnosti v ní jí přímo předurčovala pro role osudových žen. Přes citelné slabiny scénáře dokázala Matulová vykreslit Julku, která by splňovala veškeré požadavky na femme fatale, leč pouze za předpokladu, že by doktor nebyl idiot. Ale on jím bohužel je. V kontextu jeho pseudovýzkumu se jeví poněkud primitivní svádění Julky pověstným sukničkářem Jindřichem jako procházka růžovým sadem. Korbelář v roli malíře je pouze chápavým kývalem, kterému vůbec nevadí, že zemřela mladá dívka, ale snaží se doktora uhovořit, aby se vrátil ke své profesi. A pak že Němci byli precizní! Jejich cenzura pustila naprosto ukázkové podprahové sdělení. Pokusy na vězních, kterým ostatní tiše přihlížejí. Chodovský jako mlčící dav, který nevidí podstatné, nechce ho vidět, zavírá oči a stáčí je k marginálnímu problému. A nad tím vším ční Slaba. Štěpánkův Slaba je od dětství terčem posměchu pro své kulhání a z toho pramenící zatrpklost ho celého prostupuje. Při kontaktu s ženami má psychický blok, proto se k nim chová přezíravě a vnímá je spíše jako prosté objekty, než jako případné partnerky. Dlouhodobě ženami vysmíván si ani neuvědomuje, jak arogantně se chová k Julce, kterou nejdříve vmanipuluje do naprosté závislosti, aby ji následně bezohledně odkopnul. Své jednání obhajuje vědeckým výzkumem. Štěpánek je v této roli zcela bezkonkurenční. Jeho Slaba je navenek klidný, vyrovnaný, má pomalá a laskavá gesta, jen uvnitř to žhne zatrpklostí a opovržením vůči všem ostatním. Když na závěr spálí dopis, není to gesto zoufalství, je to jen uzavření kapitoly jménem Julka, uzavření, které pro Slabu mělo obdobné psychické následky jako uzavření dveří. Nesmírný chlad prostoupí celou místnost, i když je uprostřed záběru hořící krb. Štěpánek s Fričem opět dokázali povýšit nepovedený scénář na něco mnohem víc. Tentokráte k tomu měli zdatnou pomocnici Matulovou. Za Chodovou červenou knihovnou vystavěli v druhém plánu robustní psychologické drama o touze po nadvládě, bezvýhradné poslušnosti, zástěrce vědeckého pokusu a neschopnosti toho, kdo by měl ostatní jako umělec burcovat proti bezpráví, ho vůbec identifikovat. () (méně) (více)

troufalka 

všechny recenze uživatele

Je to zvláštní, knižní předlohy Karla Matěje Čapka-Choda jsou ponuré, ale filmy natočené podle nich se většinou povedou. Jakoby autora zajímaly temná hnutí lidské duše. Což je vlastně skvělou předlohou k dramatu. Experiment není tak hutný jako Turbina, ani tak drastický jako Mstitel, ale je zajímavý díky oběma hlavním protagonistům. Vlasta Matulová je možná trchu více afektovaná, ale na na ní dobré pokoukání. Dramatický Štěpánek dostal mnohem větší prostor než Kolberář, což je škoda, dodalo by to příběhu větší vyváženosti. ()

Galerie (1)

Zajímavosti (4)

  • Ve filmu jsou na vernisáži vystaveny obrazy Vladimíra Sychry a Františka Tichého. Zdroj: Český hraný film 1930-1945, NFA 1998. (ČSFD)
  • Ve filmu zní hudba Josefa Stelibského s evergreenem "Bílý jasmín". (ČSFD)
  • V jídelně má Slaba (Zdeněk Štěpánek) rozhlasový přijímač Rektra RA96 od výrobce Radioelektra Praha z let 1940–1941. (sator)

Reklama

Reklama